معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

رییس جمهور کنگو دموکراتیک بودجه عمومی 2022 با رقم 11 میلیارد دلار را ابلاغ کرد

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو 31 دسامبر 2021 (10 دی 1400) در آخرین روز سال 2021 قانون مالی مربوط به بودجه عمومی‌ کشور در سال 2022 با رقم 11 میلیارد دلار ابلاغ کرد. در فرمان ریاست جمهوری به این منظور، آمده که بودجه 11 میلیارد دلاری پس از کار کمیته مشترک (مجلس ملی و سنا) در بررسی درآمد و هزینه‌های کشور در سال 2022 و شناسایی منابع اضافی توسط کمیسیون‌های ذی‌صلاح پارلمان برای سال مالی پیش‌رو مصوب شده است. در پایان این خبر آمده بنا به عقیده برخی از ناظران که نسبت به تحقق این رقم برای پوشش بودجه سال 2022 در ج.د.کنگو خوشبین هستند، دولت کنگو باید اصلاحات مالیاتی بیشتری را برای تجمیع و کنترل درآمدها اعمال کند. مبارزه با معافیت از مجازات و اختلاس از بودجه عمومی‌ باید افزایش یابد تا دولت کنگو بتواند ابزارهای لازم را برای تحقق سیاست‌های مالی خود را در اختیار داشته باشد.

بانک مرکزی کنگو دموکراتیک در مورد چشم انداز اقتصادی در سال 2022

بانک مرکزی ج.د.کنگو 3 ژانویه 2022 (13 دی 1400) با انتشار یک بیانیه، چشم‌انداز اقتصادی این کشور برای سال جدید را خوب توصیف کرد. خانم مالانگو کابدی (Malangu Kabedi) رییس کل بانک مرکزی کنگو دموکراتیک در این بیانیه دلیل این خوشبینی را پیش بینی رشد اقتصادی 6.1 درصدی و کاهش تورم و همچنین تداوم ثبات نسبی ارزش پول ملی دانست. در این بیانیه به جلسات برگزار شده کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای تحلیل تحولات اقتصادی و مالی کلیدی در سال 2021 اشاره شده و نتایج به دست آمده در سال گذشته را در پرتو حقایقی به شرح ذیل عنوان کرده است:

  • رعایت پیمان ثبات (pacte de stabilité) میان بانک مرکزی و وزارت دارایی؛
  • حفظ یک چارچوب قوی برای هماهنگی سیاست‌های پولی و بودجه‌ای؛
  • اجرای کامل اصلاحات کلان اقتصادی و ساختاری که برای سوق دادن اقتصاد در مسیر رشد قوی، پایدار، فراگیر و متنوع طراحی شده، است؛
  • پایین آوردن نرخ بهره پایه از 8.5 درصد به 7.5 درصد.

رییس بانک مرکزی ج.د.کنگو در ادامه این بیانیه می‌افزاید در سطح اقتصاد ملی، سال 2021 با یک چارچوب باثبات در اقتصاد کلان همراه بود چرا که تکانه‌های (شوک) عمده‌ای بر بازار کالا و خدمات بوجود نیامد و همچنین در نرخ برابری پول ملی با ارزهای مرجع خارجی وضعیت پایداری سپری شد و همه این موارد نشان دهنده هماهنگی خوب در اجرای سیاست‌های پولی و مالی کشور بود.

در پایان این خبر آمده رشد اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو به لطف عایدی از حوزه معادن طبیعتاً با بهبود قیمت جهانی محصولات صادراتی این کشور فراهم می‌شود.

اجلاس دیجیتال اتحادیه‌های اروپا و آفریقا امسال در پاریس برگزار می‌شود

آگوستین کیباسا مالیبا، وزیر پست، مخابرات و فناوری‌های جدید جمهوری دموکراتیک کنگو، پس از بازگشت از پاریس، جایی که او نماینده جمهوری دموکراتیک کنگو در آماده‌سازی نشست سران اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا (EU-AU) در مورد فناوری دیجیتال که برای سال 2022 در پاریس برنامه‌ریزی شده است، بود، به رسانه‌ها گفت نشست مذکور، چهارچوبی ایده آل برای فرصت‌های همکاری و مشارکت بین اروپا و آفریقا در بخش PT-NTIC را تشکیل می‌دهد. وی افزود ذی نفعان این اجلاس به ویژه تأمین مالی زیرساخت‌ها، کاهش شکاف دیجیتال، تربیت استعدادها و حاکمیت دیجیتال را برعهده می‌گیرند و این نشست اولین گام در شناسایی عناصر همگرایی سیاسی برای تعریف یک جاه طلبی قوی اروپایی-آفریقایی در موضوعات دیجیتال، بر اساس انتظارات دولت‌ها و جمعیت‌های آفریقایی است. این مجمع ایجاد یک مشارکت جدید اروپایی-آفریقایی است که بسته به آن چه اتحادیه اروپا می‌تواند برای شرکای آفریقایی خود از نظر بودجه به ارمغان بیاورد، خلاصه می‌شود تا زیرساخت‌های دیجیتال را که به یکپارچگی اقتصادی عمیق‌تر و فراگیرتر این قاره کمک می‌کند، تضمین کند.

وزیر پست، مخابرات و فناوری‌های جدید جمهوری دموکراتیک کنگو با اشاره به این که دولت کنگو تصمیم گرفته است به شرکای داخلی و خارجی که مایل به سرمایه گذاری در زیرساخت‌های دیجیتالی تحت مشارکت‌های مختلف هستند، تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی اعطا کند، افزود که وزارت وی قبلاً با آژانس فرانسوی برای توسعه در زمینه توسعه سرمایه گذاری طرح جامع زیرساخت به توافق رسیده است. وی تأکید کرد که این مشارکت از حمایت بانک سرمایه گذاری اروپا (BEI) و بخش خصوصی بهره مند می‌شود که تأمین مالی در این بخش را افزایش می‌دهد.

کینشازا میزبان سومین همایش توسعه روستایی در آفریقا

کینشازا پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو طی روزهای 10 تا 12 ژانویه 2022 (20 تا 22 دی ماه 1400) میزبان سومین همایش توسعه روستایی در آفریقا خواهد بود. این همایش که به ریاست آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری کنگو دموکراتیک در مقام رییس فعلی اتحادیه آفریقا برگزار می‌شود، توسط آژانس توسعه‌ای اتحادیه آفریقا (AUDA) با همکاری شرکایش سازماندهی شده است.

بنا به اعلام آژانس توسعه‌ای اتحادیه آفریقا (AUDA) "توسعه روستایی به عنوان یک اصل در توسعه اقتصادی پایدار در آفریقا با توجه به جمعیت غالب جوامع روستایی در کشورهای این قاره، در نظر گرفته می‌شود؛ علاوه بر آن،  اقتصاد آفریقایی‌ها شدیداً به تولیدات روستاییان به عنوان محرکه اصلی رشد اقتصادی و توسعه‌ای وابسته است چراکه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در زمینه‌های کشاورزی و استخراج عمدتاً در مناطق روستایی انجام می‌شوند".

در ادامه این خبر آمده برگزاری این همایش در کینشازا، فرصتی را فراهم خواهد آورد تا تعالیم، تجربیات و درس‌های گرفته شده از سایر کشورها در این موضوع به اشتراک گذاشته شوند و همچنین در چارچوب تبادل شیوه‌های خوب هماهنگی سیاست‌ها میان بخش‌ها، مؤسسات مختلف با هدف ایجاد خدمات مؤثر روستایی در سطوح دولت، به نیازهای خاص پاسخ داده شود. شایان ذکر است که اولین دوره این همایش در سال 2019 در کوتونو (بنین) و دومین دوره در سال 2016 در کامرون برگزار شده است.

در پایان این خبر آمده شرکت کنندگان در این همایش دکتر ابراهیم آسن مایاکی (Ibrahim Assane Mayaki) رییس UADA-NEPAD، داتوس نیاندوی (Datus Nyandwi) معاون وزیر کشور و توسعه جوامع و امنیت عمومی‌ بروندی، افوئا فرانسیسکا انم (Efua Francisca Eneme) وزیر کشاورزی و دامپروری، جنگلداری و محیط زیست گینه استوایی، نیاله کابا (Niale Kaba) وزیر برنامه ریزی و توسعه ساحل عاج و ماتیا کاسایجا (Matia Kasaija) وزیر دارایی و طرح و برنامه و توسعه اقتصادی اوگاندا، خواهند بود.

صدور روادید هوشمند (بیومتریک) در سال 2022 برای افزایش درآمد اداره کل مهاجرت

تارنمای خبری "deskeco" 5 ژانویه 2021 (15 دی 1400) می‌نویسد اداره کل مهاجرت کنگو دموکراتیک (DGM) در راستای افزایش حداکثری درآمدهای ناشی از محل صدور روادید در سال 2022 درصدد است که با عملیاتی کردن صدور روادید هوشمند به رقم 12 میلیون دلار پیش بینی شده در سال جدید دست پیدا کند. استفاده از ویزاهای بیومتریک به جای مهر مرطوب و مجوز خروج انفرادی (LPI) امنیت را بالا برده و احتمال تقلب را به حداقل می‌رساند و مهم‌تر اینکه موجب افزایش درآمد خواهد شد. برنامه دیگر اداره کل مهاجرت ج.د.کنگو برای افزایش درآمد در سال جدید انجام عملیات‌های کلی نظارت بر اقامت خارجی‌ها و اعمال جریمه‌هایی در قبال آندسته از افرادی که در وضعیت احتمالی غیرقانونی اقامتی به سر می‌برند، خواهد بود.

در پایان این خبر یادآوری شده که دولت کنگو دموکراتیک رقم 12 میلیون و بیست و پنج هزار دلار را به عنوان درآمد برای سال 2022 اداره کل مهاجرت کنگو دموکراتیک (DGM) ارزیابی کرده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

در پایان سپتامبر 2021 تعداد مشترکین اینترنت موبایل به بیش از 3 میلیون رسید

سازمان تنظیمات قانون و مقررات پست و مخابرات کنگو برازاویل (ARPCE) 31 دسامبر 2021 (10 دی 1400) اعلام کرد در سه ماهه سوم سال 2021 بازار کنگو، اپراتورهای ایرتل (Airtel) و ام تی ان (MTN) توانستند مجموعاً بیش از 3 میلیون و 100 هزار مشترک اینترنت تلفن همراه را به ثبت برسانند. در آمار منتشره تصریح شده که این دو اپراتور قدرتمند فعال در این کشور برای دو دوره سه ماهه سال 2021 مجموعاً 14 میلیارد فرانک سیفا درآمد کسب کردند که 8.7 میلیارد فرانک سیفا بر مبنای فناوری نسل چهارم (4G) و 5.6 میلیارد فرانک سیفا عایدی از فناوری نسل سوم (3G) مخابراتی بوده است. در ادامه این خبر یادآوری شده که فناوری دسترسی به اینترنت موبایل در بازار کنگو برازاویل عمدتاً شامل 2G (GPRS/EDGE)، نسل چهارم (4G) و نسل سوم (3G) می‌باشد و اپراتورهای ایرتل (Airtel) و ام تی ان (MTN) اعلام کردند که حدود 1.02 (یک میلیون و بیست هزار) مشترک همچنان از T3-21 و فناوری نسل دوم (2G) [GPRS/EDGE] استفاده می‌کنند.

اصلاحات مالی - BDEAC از وضعیت اقتصادی کنگو راضی است

دنیس ساسو انگوسو رئیس جمهوری کنگو در 30 دسامبر در برازاویل با عباس مهامت تولی Abas Mahamat Tolli رئیس بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی (BDEAC) دیدار و گفتگو نمود. عباس تولی پس از انتصاب خود در 17 فوریه 2017 در ریاست BDEAC از سران کشورها و دولت‌های جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی مأموریت انجام یک سری اصلاحات اقتصادی را دریافت کرد و در هر مرحله برای اجرای این اصلاحات، اقداماتی را که توسط رئیس دولت کنگو، دنیس ساسو انگوسو در خصوص برنامه اصلاحات اقتصادی و مالی انجام می‌گردد، ارزیابی می‌کند. وی پس از این دیدار گفت ما خوشحالیم که کنگو از رکود اقتصادی خارج شده است و این کشور هم چنین وضعیت خود را از نظر حساب جاری که مثبت شده است، بهبود می‌بخشد. سطح بدهی کشور نیز در حال کاهش است. چشم انداز برنامه‌های صندوق بین المللی پول (IMF) همگی خبر خوبی برای پایان سال است. آن‌ها تضمین می‌کنند که فردایی بهتر برای توسعه اقتصادی کشور وجود دارد. وی افزود در مورد جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی در سطح نهادی به ویژه بانک مرکزی، ما نیز چشم انداز اقتصادی یکسانی داریم. وضعیت اقتصاد کلان ما با توجه به برنامه‌های مختلفی که کشورها با صندوق بین المللی پول دارند و هم چنین به دلیل اصلاحات مختلفی که انجام می‌دهیم، در حال بهبود است.

هیدروکربن‌ها - چالش‌های ریاست کنگو بر اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آغاز سال 2022 با چالش بهبود تقاضا برای طلای سیاه پس از شوک بحران سلامت مواجه است. برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن جمهوری کنگو در اولین نشست تحت ریاست کنگو بر اوپک از طریق ویدئو کنفرانس، بر گفتگو بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده تاکید کرد و گفت جمهوری کنگو مأموریت دارد صدای اوپک را در نشست‌های بین المللی طی دوازده ماه آینده به گوش همه برساند. به گفته برونو ژان ریچارد ایتوآ، چالش اصلی، گفتگو بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت با هدف تضمین تعادل بازار نفت و پاسخ به نگرانی‌های مربوط به انتقال انرژی است. اوپک باید نقش تنظیم کننده خود را در بازار نفت به منظور تضمین ثبات آن و توسعه تولید و قیمت ایفا کند. وی افزود ما بر اساس عرضه و تقاضا عمل می‌کنیم. همزمان با عرضه، به تقاضا نیز نگاه می‌کنیم. به همین دلیل است که ما باید این گفت و گو را بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام دهیم. وزیر هیدروکربن کنگو اضافه کرد ریاست اوپک بیش از هر چیز فرصتی برای دولت کنگو برای افزایش دیده شدن کشور، ایجاد مشارکت با سایر کشورهای تولیدکننده نفت و جذب سرمایه گذاران جدید به مقصد جمهوری کنگو است. لازم به ذکر است که کنگو عمدتاً به دلیل بحران اقتصادی تشدید شده توسط همه‌گیری کووید با کمبود منابع مواجه است. چالش دیگر در ریاست کنگو بر اوپک، توضیح دیدگاه اوپک در مورد انتقال انرژی و انتخاب ترکیب انرژی است. این سازمان می‌گوید با هشدارهایی که هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) در مورد اثرات مخرب فعالیت‌های انرژی‌های فسیلی (نفت، گاز، زغال‌سنگ) داده، به چالش کشیده شده است. از جمله اقدامات پیشنهادی IPCC، محدودیت تولید انرژی فسیلی در مبدأ انتشار گازهای گلخانه‌ای است. برونو ژان ریچارد ایتوآ گفت: ما هنوز به یک ترکیب انرژی متشکل از نفت و گاز و هم چنین انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز داریم. خاطر نشان می‌گردد که اولین نشست فوق العاده اوپک تحت ریاست جمهوری کنگو به انتصاب دبیرکل جدید هیثم الغیس کویتی به جای محمد بارکیندوی نیجریه‌ای که ماموریتش در اوت آینده به پایان می‌رسد، اختصاص داشت. 

لوانگو، مسیر سابق تجارت برده در معرض خطر فرسایش

افزایش سطح آب دریاها ناشی از گرمایش جهانی، خلیج Loango در ساحل غربی کنگو، واقع در 20 کیلومتری شمال پونت-نوآر را تهدید می‌کند. خلیج لوانگو که زمانی محل یک پست مهم تجارت برده بود، به همراه تاریخچه مهم آن در خطر نابودی قرار دارد. خلیج Loango در معرض آب‌ها و جریان‌های قدرتمند و آزاد اقیانوس اطلس قرار دارد. جامعه محلی نگران است که گذشته آن‌ها با آن ناپدید شود.

به گفته باتوتا کیسالا، مروج پروژه Matachebo: درختان انبه در امتداد "مسیر برده" در دوران برده داری رشد کردند. تنها سه تا از درختان اصلی باقی مانده‌اند. برای اطمینان از این که این نماد قدرتمند تجارت برده نمی‌میرد، پروژه‌ای به نام Matachebo در حال شبیه سازی درختان باقی مانده است. وی افزود ما در حال شبیه سازی این درختان انبه هستیم تا بتوانیم یاد دو میلیون برده‌ای را که از این خلیج عبور کرده‌اند، از طریق هر درخت انبه که شبیه سازی و در سراسر جهان توزیع خواهیم کرد، ادامه دهیم. امروزه این محوطه تاریخی رو به ویرانی نهاده است و سالانه تنها تعداد کمی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. کیمفوکو مادونگو، یک مورخ محلی، از مقامات می‌خواهد که وارد عمل شوند. شایان ذکر است خلیج لوانگو، یکی از اصلی‌ترین نقاط ورود به کشتی، مسیری که در آن افراد برده خرید و فروش می‌شدند و به سمت کشتی‌های منتظر می‌رفتند، امروزه به «مسیر برده‌ها» معروف است.

کنگو-برازاویل در سال 2022 با افزایش تورم مواجه است

قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان امسال با نرخ تورم پیش‌بینی‌شده 2.8 درصد، در مقابل 2.4 درصد در سال 2021 و 1.1 درصد در سال 2020 به افزایش خود ادامه می‌دهند. از سرگیری رشد مثبت در جمهوری کنگو می‌تواند با افزایش تورم مشخص شود، نرخ تورم طبق داده‌های رسمی دولت، در استراتژی بدهی میان‌مدت این کشور، در طول سال 2.8 درصد خواهد بود. در سال 2023، تورم 3 درصد خواهد بود که تا سال 2024 باقی می‌ماند. کارشناسان افزایش مشاهده شده در تورم را به افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات در مواجهه با کاهش عرضه نسبت می‌دهند. به این موضوع باید کاهش قدرت خرید خانوارها را نیز اضافه کرد که منجر به افزایش عمومی قیمت‌ها در بازارها می‌شود. موسسه ملی آمار (INS)، بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، ارتباطی بین وضعیت فعلی و بحران بهداشتی ناشی از همه گیری کووید-19 ایجاد کرده است.

INS به طور منظم ارقامی را در مورد CPI منتشر می‌کند، به عنوان مثال، در مورد سطح قیمت مشاهده شده در اکتبر 2021 در برازاویل نسبت به ماه قبل، قیمت محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی 0.2 درصد افزایش یافته است، علاوه بر آن قیمت مبلمان، اقلام خانگی و نگهداری معمول خانه (0.5 درصد) رشد داشته است. این افزایش‌ها به + 0.3٪ در زمینه آموزش نیز گسترش می‌یابد. همین روند افزایشی در Pointe-Noire، پایتخت اقتصادی، برای محصولات غذایی، نوشیدنی‌های غیر الکلی و سلامت + 8.6٪ و + 0.4٪ به ترتیب، افزایش سالانه مشاهده شد. از سوی دیگر، قیمت‌های تفریح و فرهنگ، آموزش، رستوران‌ها و هتل‌ها و کالاها و خدمات مختلف در این شهر اقیانوسی در دوره‌ای که رکود داشتند، مشاهده شده است.

در اکتبر 2021، خانوارهای دولیسی در بخش نیاری با افزایش 0.7 درصدی قیمت مصرف کننده نسبت به ماه قبل و 6.3 درصدی افزایش تجمعی طی دوازده ماه مواجه شدند. در دوره مشابه در اوسو، در بخش سانگا نیز خانوارها نسبت به سپتامبر 2021 افزایش 0.4 درصدی و نسبت به اکتبر 2020 افزایش 3.5 درصدی را ثبت کردند. میانگین تغییر دوازده ماهه، با بیان رصد ماهانه نرخ تورم، 1.5 درصد افزایش یافته است.

بندر پوینت نوآر - ترمینال کنگو یک میلیون کانتینر را در سال 2021 جابجا کرد

زیرمجموعه گروه Bolloré، ترمینال کنگو، صاحب امتیاز ترمینال کانتینری بندر پوینت نوآر، 1,003,734 کانتینر را در سال 2021 جابجا کرد. در یک بیانیه مطبوعاتی که در 5 ژانویه منتشر شد، ترمینال کنگو توضیح داد که این عملکرد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بهبود امکانات در بندر پوینت‌نوآر را نشان می‌دهد.

Séraphin Bhalat، مدیر کل این بندر گفت این نتیجه، موفقیت همکاری بین ترمینال کنگو و بندر است. اکنون که از این آستانه نمادین عبور کرده‌ایم، جاه‌طلبی ما این است که به یک مرکز حمل‌ونقل برای ارتقای توسعه اقتصاد ملی و زیرمنطقه و هم چنین بندری هوشمند مرتبط با محیط زیست تبدیل شویم. ترمینال در بندر Pointe-Noire تحت امتیاز Bolloré در حال حاضر 400 میلیون یورو در دستیابی به زیرساخت‌ها و تجهیزات سرمایه گذاری کرده است. به گفته ترمینال کنگو، سرمایه گذاری‌های انجام شده امکان تعریض اسکله‌ها و افزایش عمق آن‌ها به 15 متر را فراهم کرده است. در همین راستا، بندر Pointe-Noire به شش دروازه کنار اسکله و هجده دروازه پارک مجهز شده است. هم چنین توسعه مناطق ذخیره سازی، یک منطقه لجستیک چندوجهی مرتبط با شبکه راه اقیانوسی کنگو و یک کارگاه فنی برای عملیات تعمیر و نگهداری وجود دارد. بندر Pointe-Noire یکی از مهم‌ترین بنادر خلیج گینه است که دروازه‌ای به آفریقای مرکزی در نظر گرفته می‌شود.

کاهش زمان تردد میان جمهوری کنگو و کامرون پس از افتتاح جاده میان برازاویل و یائونده

تارنمای خبری "zoom-eco.net" 6 ژانویه 2022 (16 دی 1400) می‌نویسد مسیر ارتباطی (کریدور) برازاویل-یائونده به عنوان پروژه‌ای مهم با رقم کل 354 میلیون دلار هزینه که 22 دسامبر 2021 توسط مقامات ارشد کنگو براوزایل و کامرون افتتاح شد، زمان تردد میان این دو کشور را به 7 ساعت کاهش داده است.

در ادامه این خبر تصریح شده که این جاده در حال حاضر یائونده پایتخت کامرون را در ظرف 7 ساعت به مرز کنگو (برازاویل) می‌رساند، این درحالیست که پیش از این، همین سفر تا 4 روز به طول می‌انجامید. قسمت‌های ذیل در خاک کامرون جمعاً 321.5 کیلومتر جاده توسعه یافته را نشان می‌دهد:

Sangmélima-Bikoula به طول 85 کیلومتر؛ Bikoula-Djoum به طول 38 کیلومتر؛ Djoum-Mintom به طول 98 کیلومتر؛ Mintom-Lélé به طول 67.5 کیلومتر؛ Lélé-Ntam-Mbalam به طول 53 کیلومتر.

در ادامه این خبر به اظهارات مقامات کنگو برازاویل حین افتتاح این جاده اشاره شده که رونق حمل و نقل کالا و مسافر جاده‌ای از این طریق به ویژه نیل به هدف پویایی کشاورزی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل کمک شایانی می‌شود و همچنین موجب گشایش ارتباطی منطقه محصور مرکز آفریقا در راستای همگرایی منطقه‌ای خواهد بود.

لازم به ذکر است که این پروژه به لطف کمک مالی تجمیع شده از سوی اهداکنندگان مالی مانند بانک توسعه آفریقا (BAD)، Badea؛ BID؛ صندوق توسعه‌ای عربستان سعودی، صندوق کویتی و همچنین منابع دولت‌های کنگو برازاویل و کامرون در قبال احداث این جاده، محقق شده است. جاده‌ای به طول هزار و ششصد و دوازده کیلومتر (km 1612) که از چند شهر آفریقایی عبور می‌کند.

پیش‌بینی Beac در مورد فشارهای تورمی در سال‌های 2022 و 2023 در منطقه CEMAC

تارنمای خبری"lesechos-congobrazza" 5 ژانویه 2021 (15 دی 1400) می‌نویسد بانک کشورهای مرکز آفریقا (Beac) در گزارشی در خصوص سیاست پولی خود برای ماه دسامبر 2021 فشارهای تورمی قوی‌تری را در جامعه اقتصادی و پولی مرکز آفریقا (CEMAC) شامل کشورهای کنگو برازاویل، آفریقای مرکزی، کامرون، گابن، گینه استوایی و چاد برای چشم انداز سال 2022 نسبت به سال 2021 به دلیل هزینه‌های اضافی حمل و نقل دریایی، پیش‌بینی کرده است.

در این گزارش از همه‌گیری ویروس کرونا که بر ظرفیت حمل و نقل کشتی‌های کانتینری تاثیرگذار بوده و باعث کمبود کانتینر، کمبود نیروی انسانی و محدودیت‌های دائمی دسترسی به مناطق بنادر شده، به عنوان دلیل عمده این پیش‌بینی یاد شده است.

بانک کشورهای مرکز آفریقا (Beac) در این گزارش آورده کشورهای عضو CEMAC باید خود را برای مواجهه با فشارهای تورمی قوی در سالهای 2022 و 2023 نسبت به 2021 آماده کنند؛ تورمی‌ که با هزینه‌های حمل و نقل که حاکی از هزینه‌های اضافی برای شرکت‌های تجاری و صنعتی است و موجب تحمیل افزایش قیمت و بهای محصولات و خدمات به خانوارها خواهند شد، مرتبط است.

Beac در حال حاضر نرخ تورم 2.2 درصدی را برای سال 2022 در منطقه CEMAC پیش بینی کرده که در مقایسه با نرخ 1.7 درصدی در سال 2021 بیانگر افزایش نیم درصدی نرخ تورم است. به منظور مهار فشارهای تورمی در سال 2022 در گزارش Beac پیشنهاد شده که کشورهای منطقه از سیاست کامرون پیروی کنند. کامرون با اتخاذ تدابیر مالیاتی گمرکی در 16 نوامبر 2021 تصمیم گرفت که با اعطای کاهش 80 درصدی مبلغ حمل و نقل برای واردکنندگان در تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی از طریق دریا به مهار تورم کمک کند.

جمهوری آفریقای مرکزی

آفریقای مرکزی خواستار بازگرداندن آثار هنری این کشور از موزه‌های فرانسه شد

وزارت فرهنگ، هنر و گردشگری آفریقای مرکزی 31 دسامبر 2021 (10 دی 1400) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزیر فرهنگ این کشور خواستار بازگرداندن آثار هنری متعلق به آفریقای مرکزی که در حال حاضر در موزه‌های فرانسه نگهداری می‌شوند، شده است. این وزارتخانه تصریح کرد که وزیر فرهنگ و هنر آفریقای مرکزی با اعلام اینکه اموال فرهنگی شامل آثار هنری این کشور به طور غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند و در موزه‌های فرانسه و سایر کشورهای جهان نگهداری می‌شوند، مربوط به دوره استعمار است که گنجینه تمدن جوامع آفریقای تحت سلطه استعمارگران به غارت رفته و به طور غیرقانونی به کلان شهرهای کشورهای استعمارگر منتقل شده‌اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما