معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

راه اندازی پرتال نظارت بر تولید و توزیع کود اوره توسط پاکستان

دولت پاکستان برای توسعه بخش کشاورزی و تامین بدون وقفه گاز برای صنعت کود شیمیایی جهت افزایش تولیدات کشاورزی، یارانه 400 میلیارد روپیه ای در نظر گرفته است. علاوه بر آن پرتال نظارت بر تولید و عرضه کود اوره جهت کنترل قاچاق کود اوره راه اندازی شده است.

وزیر صنایع و تولیدات فدرال با اعلام اینکه دولت پاکستان برای توسعه بخش کشاورزی و تامین بدون وقفه گاز برای صنعت کود شیمیایی جهت افزایش تولیدات کشاورزی، یارانه 400 میلیارد روپیه ای در نظر گرفته است گفت علاوه بر آن پرتال نظارت بر تولید و عرضه کود اوره نیز جهت کنترل قاچاق کود اوره راه اندازی شده است. بر این اساس نام فرد واسطه و شماره کامیون‌های حمل توسط تولیدکنندگان در سیستم ردیابی وارد می‌شود تا به نظارت بر حمل و نقل کود اوره کمک کند. معاونان فرمانداران مناطق مختلف به داده‌های مربوط به مناطق خود دسترسی دارند و موظف هستند میزان کود خریداری شده در هر منطقه را بررسی نموده تا پس از بررسی با نرخ کنترل شده تحت نظارت مقامات منطقه به فروش برسد. 

آقای خسرو بختیار وزیر صنایع و تولیدات فدرال افزود: در بازار بین المللی کود اوره به نرخ کیسه ای 11000 روپیه و در پاکستان به نرخ 1800 روپیه به فروش می رسد. به دلیل اقدامات موثر و مدیریت مناسب نیازی به افزایش قیمت این کود نمی‌باشد. در ماه فوریه 2022 تعداد 4.4 میلیون کیسه مازاد کود اوره و در ماه مارس مازاد 8.2 میلیون کیسه خواهیم داشت.

آقای حماد اظهر وزیر نفت کشور در این رابطه گفت: کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه با واردات کود اوره موافقت نموده و از تاریخ 10 تا 25 فوریه 2022 واردات آغاز می‌شود. در نتیجه در ماه‌های فوریه تا مارس 2022 موجودی کافی خواهیم داشت. تاکنون 2 میلیون کیسه کود اوره وارد بندر کراچی شده است. دولت چین نیز پیشنهاد عرضه 100 هزار تن کود اوره به پاکستان را داده است. با توجه به بارندگی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود تقاضای این کالا تا تاریخ 9 ژانویه، روزانه 19 هزار تن باشد اما از تاریخ 10 تا 31 ژانویه میزان تقاضا به 22000 تن در روز افزایش می یابد.

 

منبع: رسانه‌های گروهی کشور مورخ 18 دی ماه 1400

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما