معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۷

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرمایه گذاری 14میلیارد دلاری در بلوچستان

آقای سعید احمد سرپره رئیس هیئت سرمایه گذاری و تجارت ایالت بلوچستان از سرمایه گذاری 14 میلیارد دلاری بیش از 20 شرکت داخلی و خارجی در بخش های انرژی، توسعه بخش ساحلی، علوم و فناوری، ماهیگیری و دامداری ایالت بلوچستان خبر داد و گفت: به زودی تفاهم نامه سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری احداث کارخانه خودروسازی در منطقه لسبیله به امضا می رسد.

منبع: رسانه گروهی ایالت مورخ 15دی 1400

 مشکلات صنعت خودروسازی در پاکستان

وزیر صنایع و تولید در جلسه اخیر کابینه فدرال از عدم موفقیت در جذب تولیدکنندگان خودروهای برقی خبر داد. وی گفت: دولت برای سرمایه گذاری در تولید خودروهای برقی، مشوق های مالی در نظر گرفته اما سازندگان به دلیل بازار محدود این خودروها، تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

منبع:  اکسپرس تریبون مورخ 15 دی 1400

ادامه محدودیت‌های عملیاتی پالایشگاه‌های نفت در پاکستان

آقای محمد وصی خان، رئیس پالایشگاه سینرژیکو در مصاحبه با خبرگزاری داون گفت: شرکت های خصوصی تولید برق هنوز حاضر به خرید و ذخیره نفت کوره فرآوری شده پالایشگاه‌ها نیستند. دولت با یک اشتباه محاسباتی به جای رفع کمبود گاز مایع در فصل زمستان، نفت کوره را برای شرکت های خصوصی وارد نموده است. این اشتباه محاسباتی باعث اشباع نفت کوره در بازار محلی شده و در نتیجه پالایشگاه‌های سینرژیکو، ملی و پاکستان مجبور به تعلیق فعالیت های خود در ماه گذشته شدند. خروجی نفت کوره پالایشگاه‌های پاکستان حدود سه میلیون تن در سال و میانگین تولید روزانه بین 8 الی 9 هزار تن است. اما تولید فعلی به دلیل انباشت نفت کوره در پالایشگاه‌ها بین 3 الی 4 هزار تن در روز می‌باشد. با توجه به کمبود تقاضا در داخل، دولت باید ظرفیت تولید برق حداقل 1500 مگاوات را برای مصرف نفت کوره ذخیره شده در نظر بگیرد. برای تولید یک مگاوات برق به حدود پنج تن نفت کوره نیاز است و مصرف سالانه برق کشور بین 12 تا 25 هزار مگاوات می‌باشد. در نتیجه تخصیص 1500 مگاوات برای نفت کوره قابل مدیریت خواهد بود.

آقای مزمل اسلم سخنگوی وزارت نیرو گفت: شرکت های خصوصی تولید برق در حال حاضر روزانه بین 5 الی 6 هزار تن نفت کوره از پالایشگاه‌های داخلی دریافت می‌کنند. وی با اشاره به افزایش پیش بینی شده تقاضا برای نفت کوره به دلیل کاهش برق آبی در چرخه تولید برق در زمستان گفت: این وضعیت زمانی بهبود خواهد یافت که خرید نفت کوره روزانه 15000 تن پس از تاریخ 10 ژانویه آغاز شود.  

منبع: روزنامه داون مورخ 16 دی 1400

اقدامات دولت فدرال جهت توسعه بخش مسکن و ساخت و ساز در پاکستان

بانک مرکزی پاکستان طی بخشنامه‌ای از رشد بی‌سابقه ۸۵ درصدی در اعطای وام به بخش مسکن و ساخت و ساز طی سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۵۵ میلیارد روپیه خبر داد. پرداخت وام در طرح مسکن ارزان نخست وزیر نیز به 38 میلیارد روپیه رسید. با این حال رشد این بخش هنوز به حد مطلوب خود نرسیده و طبق برنامه دولت باید 5 میلیون خانه تا پایان سال آینده بسازد.

دولت فدرال در اکتبر 2020 طرح یارانه سود بانکی وام مسکن را با هدف تقویت بخش مسکن با اعطای وام های ارزان به خانواده‌های کم درآمد برای ساخت خانه معرفی نمود و از سوی دیگر نسبت به ورود پول سیاه به این صنعت، تحت عنوان طرح عفو چشم پوشی نمود که قیمت ملک را در سراسر کشور چندین برابر افزایش داد. اما از زمان پایان این طرح در 30 ژوئن 2021 سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان کاهش چشمگیری داشته است و سازندگان خواستار تمدید آن می‌باشند اما به نظر می‌رسد دولت تصمیمی‌برای تمدید آن ندارد.

بانک مرکزی گام هایی برای ایجاد یک محیط نظارتی توانمند برای بانک ها جهت افزایش تامین مالی بخش مسکن برداشته و ابتکارات کلیدی آن شامل پذیرش ضمانت‌ شخص ثالث در طول دوره ساخت و ساز، چشم پوشی از بدهی در صورت درآمد غیررسمی و معرفی نامه‌های پیشنهاد تسهیلات استاندارد توسط بانک‌ها است. بانک مرکزی هم چنین با در نظر گرفتن مجموعه ای از مشوق ها و جریمه‌ها، از سایر بانک ها درخواست نموده تا صندوق مالی مسکن و ساخت و ساز خود را تا دسامبر 2021 حداقل 5 درصد افزایش دهند. بانک ها تاکنون درخواست تامین مالی 276 میلیارد روپیه ای از مشتریان بالقوه دریافت کرده اند که نشان می دهد تاییدیه و پرداخت های بانکی در ماه‌های آینده رشد خواهد نمود.

دولت فدرال بخش ساخت و ساز را به عنوان یک صنعت اعلام نموده و با اصلاحات آیین نامه مالیاتی، برای شرکت های فعال در این صنعت تخفیف مالیاتی داده می‌شود. اصلاحات در سیاست های مالیاتی، مشوق های متعددی را برای سازندگان و توسعه دهندگان و همچنین پیمانکاران فراهم می‌کند که شامل نرخ های مالیاتی پایین و حذف مالیات های متعددی است که پیشتر سهولت انجام تجارت در این بخش را با مشکل مواجه می نمود.

منبع: روزنامه داون مورخ 17 دی ماه 1400

راه اندازی پرتال نظارت بر تولید و توزیع کود اوره توسط دولت فدرال

آقای مخدوم خسرو بختیار وزیر صنایع و تولیدات فدرال در یک کنفرانس مطبوعاتی 1400گفت: دولت برای توسعه بخش کشاورزی و تامین بدون وقفه گاز برای صنعت کود شیمیایی جهت افزایش تولیدات کشاورزی، یارانه 400 میلیارد روپیه ای در نظر گرفته است. علاوه بر آن پرتال نظارت بر تولید و عرضه کود اوره نیز جهت کنترل قاچاق کود اوره راه اندازی شده است. در بازار بین المللی کود اوره به نرخ کیسه ای 11000 روپیه و در پاکستان به نرخ 1800 روپیه به فروش می رسد. به دلیل اقدامات موثر و مدیریت مناسب نیازی به افزایش قیمت این کود نمی‌باشد. در ماه فوریه 2022 تعداد 4.4 میلیون کیسه مازاد کود اوره و در ماه مارس مازاد 8.2 میلیون کیسه خواهیم داشت.

آقای حماد اظهر وزیر نفت کشور در این رابطه گفت: کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه با واردات کود اوره موافقت نموده و از تاریخ 10 تا 25 فوریه 2022 واردات آغاز می‌شود. در نتیجه در ماه‌های فوریه تا مارس 2022 موجودی کافی خواهیم داشت. تاکنون 2 میلیون کیسه کود اوره وارد بندر کراچی شده است. دولت چین نیز پیشنهاد عرضه 100 هزار تن کود اوره به پاکستان را داده است.

وزیر نفت در ادامه گفت: کشاورزان مطمئن باشند کود اوره کافی را با قیمت کنترل شده در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس دریافت خواهند نمود. به دلیل کمبود گاز کارخانه‌های کود اوره همیشه در ماه نوامبر تعطیل می‌شدند. اما به دلیل عرضه گاز با ارزان‌ترین نرخ در دولت فعلی کارخانه‌های کود اوره تولید خود را به بالاترین سطح یعنی 25000 تن در روز رسانده اند. ارائه گاز ارزان قیمت به این کارخانه‌ها نقش اساسی در کاهش قیمت کود در بازار داخلی  نسبت به بازار بین المللی دارد و این اختلاف قیمت یکی از دلایل کمبود و قاچاق این محصول است.

عمران خان نیز طی جلسه ای در همین روز گفت: روزانه 25000 تن کود اوره در پاکستان تولید می‌شود که برای تامین نیاز بخش کشاورزی کافی است. با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی طی سال‌های 21-2020، کشاورزان 822 میلیارد روپیه درآمد اضافی کسب نموده و خرید کود اوره را افزایش داده اند. در دسترس بودن این کود برای کشاورزان به ویژه طی سه هفته آینده بسیار مهم است. وی به مقامات مربوطه دستور داد تا اقدامات لازم برای ایجاد یک زنجیره موثر تامین کود اوره، جلوگیری از احتکار و قاچاق کود و پایان دادن به خرید کود از طریق واسطه‌های خارج از زنجیره عرضه عادی اتخاذ نمایند.

منبع: رسانه‌های گروهی کشور مورخ 18 دی ماه 1400

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما