معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

تلاش پاکستان برای جذب سرمایه در زمینه خودروسازی

اکسپرس تریبون به نقل از وزیر صنایع و تولید پاکستان نوشت دولت برای سرمایه گذاری در تولید خودروهای برقی، مشوق های مالی متعددی در نظر گرفته اما سازندگان به دلیل بازار محدود این خودروها، تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

وزیر صنایع و تولید در جلسه اخیر کابینه فدرال از عدم موفقیت در جذب تولیدکنندگان خودروهای برقی خبر داد. وی گفت: دولت برای سرمایه گذاری در تولید خودروهای برقی، مشوق های مالی در نظر گرفته اما سازندگان به دلیل بازار محدود این خودروها، تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

 اعضای کابینه ضمن تاکید بر استفاده از قطعات خودروی تولید داخل خواهان ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان قطعات خودرو جهت تولید موتور خودرو در کشور شدند و پیشنهاد دادند از شرکت‌های تولید قطعات خودروی چینی برای راه‌اندازی تأسیسات تولید موتور در پاکستان درخواست همکاری به عمل آید. وزیر صنایع و تولید در پاسخ گفت: برای جذب سرمایه در این بخش، تیراژ تولید خودرو باید حداقل 500 هزار دستگاه باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد. در حالی که هم اکنون تیراژ تولید در پاکستان حدود 250 هزار دستگاه در سال است.

مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری با بیان این که در حال حاضر 15 تولیدکننده خودرو در کشور حضور دارند، گفت: برای تولیدکنندگان جدید مجوز فعالیت صادر نمی‌گردد و اجازه تولید مدل های جدید خودرو را نیز نمی دهیم.

 با سیاست‌ گذاری‌ها و مشوق‌هایی که توسط دولت قبلی حزب مسلم لیگ نواز ارائه شد، چندین سرمایه گذار جدید وارد بازار خودروی پاکستان شده‌اند. با این حال مشتریان مجبورند همچنان پول بیشتری را برای تحویل سریع خودروهای جدید پرداخت کنند. به منظور رفع این مشکل، در سیاست گذاری جدید جریمه‌های سنگینی برای تاخیر در تحویل (بیش از 60 روز) خودروها در نظر گرفته شده است.

          وزارت صنایع و تولید، با سازندگان قطعات خودرو برای شناسایی محدودیت ها نیز رایزنی نموده و  در نتیجه آن عوارض گمرکی اضافی از 7% به 2% کاهش یافته است. سرمایه گذاری بانک ها در بخش خودرو تا اکتبر 2021  نیز با افزایش 44 درصدی از 240 میلیارد روپیه به 338 میلیارد روپیه رسید.

منبع:  اکسپرس تریبون مورخ 15 دی 1400

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما