معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

روند قیمت ها در پاکستان

بر اساس گزارش منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS) Pakistan Bureau of Statistics ، تورم اندازه گیری شده توسط شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) Consumer Price Index" به بالاترین حد در 21 ماه گذشته رسیده است .

قیمت کالاها در ماه دسامبر 2021 همچنان روند افزایشی داشت و از 11.5 درصد به 12.3 درصد رسید که بیشترین افزایش طی دو سال اخیر بوده است. بر اساس گزارش  منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS) Pakistan Bureau of Statistics ، تورم اندازه گیری شده توسط شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) Consumer Price Index" به بالاترین حد در 21 ماه گذشته رسیده است . در این گزارش  دلیل افزایش بی سابقه نرخ تورم افزایش  قیمت جهانی انرژی ذکر گردیده است .گفتنی است، افزایش اخیر قیمت فرآورده‌های  نفتی،  بزرگترین افزایش در کشور بوده است . این افزایش موجب افزایش  هزینه حمل و نقل  و بهای مواد غذایی شده است.افزایش سالانه تورم در ماه‌های اخیر عمدتاً ناشی از افزایش قیمت سوخت، برق، اجاره مسکن، حمل و نقل و مواد غذایی فاسد نشدنی بوده است.

تورم مواد غذایی در مناطق شهری، در دسامبر 2021 به 11.7 درصد سالانه افزایش یافت و علیرغم  کاهش 2.3 درصدی در ماه گذشته  همچنان نرخ تورم بالا میباشد . البته  در مناطق روستایی، افزایش قیمت ها 9 درصد ( 3.1 درصد کاهش نسبت به قبل )  بوده است . در این  حال، داده‌های اداره آمار پاکستان نشان می دهد که تورم غیرخوراکی در مناطق روستایی بیشتر از تورم ثبت شده در مناطق شهری بوده است .بر اساس گزارش وزارت دارایی، قیمت جهانی کالاها نیز  به طرز چشمگیری افزایش یافت و این موضوع فشار خود را  به ارزها  وارد کرده  و تورم را به بالاترین حد جهانی رسانده است . طبق برآورد سازمان خواربار و کشاورزی  قیمت جهانی مواد غذایی با 27 درصد افزایش به بالاترین میزان در 10 سال گذشته رسیده و اغلب کشورهای توسعه یافته نیز با افزایش تورم مواجه بوده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما