معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مزایده برای تخصیص فرکانس شبکه 5G در صربستان در اواسط سال 2022 [1]

 خانم تاتیانا ماتیچ وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان: "انتظار می‌رود صربستان در اواسط سال 2022، یک مزایده برای تخصیص فرکانس شبکه‌های  5Gبه اپراتورهای شبکه تلفن همراه برگزار نماید. وی در بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد: "فروش فرکانس‌های5G می‌تواند برای صربستان حدود 150 میلیون یورو به ارمغان بیاورد. صربستان ابتدا قانون جدیدی در مورد ارتباطات الکترونیکی پیش‌نویس می‌کند و سپس روند مزایده را آغاز خواهد کرد. شبکه 5G در درجه اول برای بخش صنعت حائز اهمیت است."

 

 تغییر مدیریت شرکت هواپیمایی Air Serbia [2]

«Air Serbia»، شرکت هواپیمایی ملی جمهوری صربستان، اعلام کرده است که «دانکن نایسمیت»[3] پس از چهار سال فعالیت به عنوان مدیر اجرایی، تصمیم گرفته است به دلایل شخصی از سمت خود کناره‌گیری کند و فرصت شغلی جدیدی را در یک شرکت هواپیمایی دیگر دنبال خواهد نمود. «جیری مارک»[4]، که در حال حاضر مدیر کل بازرگانی و استراتژی شرکت هواپیمایی است، به عنوان مدیر اجرایی جدید منصوب خواهد شد. جیری مارک که در توسعه شبکه و تحول تجاری پیشرو بوده است؛ نتایج رکوردشکنی را در پایان سال 2019 با 2.8 میلیون مسافر ارائه نمود که با رشد دو رقمی در دو ماه اول سال 2020 ادامه یافت. « «Air Serbiaاز زمان شیوع بیماری همه‌گیر، به طور مداوم از میانگین صنعت هوانوردی پیشی گرفته است و به سرعت نسبت به فرصت‌های جدید بازار واکنش نشان داده است.  

 

 مراسم اهدای جوایز سالانه انجمن مدیران صربستان[5]

در سالی که انجمن مدیران صربستان پانزدهمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، انجمن، جوایز سالانه سنتی را به بهترین مدیران، کارفرمایان و شرکت‌های CSR در صربستان برای دهمین بار متوالی اعطا نمود. جوایز بهترین رهبران قرن بیست‌ویکم در چهار بخش اصلی اهدا گردید. به دلیل نتایج استثنایی کسب و کار و رویکرد رویایی به کسب و کار، در رده مدیر سال 2021 امسال، انجمن، دو جایزه در همان دسته، به «دراگان فیلیپوویچ»[6]، رئیس هیئت اجرایی و مدیرعامل «Generali Osiguranje» و «پردراگ میهایلوویچ»[7] رئیس هیئت عامل و مدیر عامل «OTP Bank» صربستان اعطا کرد. «دراگولیوب داملیانوویچ»[8]، رئیس انجمن مدیران صربستان گفت:  " امسال که پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن را جشن می‌گیریم، پروژه‌های متعددی را با هدف اشتراک دانش، تجربه، تشویق و ایجاد انگیزه در مدیران و جوانان و کمک به بهبود فضای کسب و کار در کشورمان راه‌اندازی و تکمیل کردیم. سال پشت سر ما، با راه‌اندازی آکادمی SAM مشخص شد، که از طریق آن ما تعهد خود را برای تقویت مهارت‌های مدیریتی مدیران، تسهیل توسعه آنها و آماده‌سازی آنها برای ایفای نقش‌های رهبری در آینده دوباره تأیید کردیم. «دراگولجوب داملیانوویچ»، رئیس انجمن مدیران صربستان، گفت: "اهدای جوایز به بهترین‌ها، موفقیت هر ساله است، همچنین تعهد ما برای کمک به مدیران و کارآفرینان برای تبدیل شدن به رهبران بهتر است".

 

 Messer کارخانه گاز ویژه جدیدی را در صربستان افتتاح کرد[9]        

 Messer Tehnogas، یک کارخانه گازهای ویژه جدید را در منطقه صنعتی پانچووی صربستان راه‌اندازی کرده است و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شرکت را در این بخش در اروپا گسترش می‌دهد. طراحی، پروژه و اجرای تخصصی، به طور کامل توسط منابع داخلی « Messer Tehnogas»، یعنی بخش مهندسی و تیم تخصصی گاز، با مشورت بخش مرکزی تدارکات شرکت انجام شده است. این کارخانه طیف وسیعی از گازهای با خلوص بالا، مخلوط‌های استاندارد و مخلوط‌های گازی سفارشی را از مجموعه بیش از 70 جزء تولید خواهد کرد. اینها بیشتر با مخلوط‌هایی مانند هوای مصنوعی، گازهای تشکیل‌دهنده هیدروژن، و گازهای محافظ برای فولادهای پر آلیاژ و آلیاژهای مبتنی بر نیکل یا آلومینیوم و فلزات غیرآهنی تکمیل می‌شوند. علاوه بر این، مخلوط‌های سفارشی‌شده بسیار چالش‌برانگیز که حاوی بیش از 30 جزء هیدروکربنی مختلف در یک سیلندر در فاز گازی و همچنین مخلوط‌های هیدروکربنی در فاز مایع هستند، اکنون نیز تولید می‌شوند.

"با محصولات ویژه گاز با کیفیت بالا مانند مخلوط‌هایی با اجزای خورنده یا واکنش‌دهنده در محدوده ppm و ppb، ما به خواسته‌های بالای مشتریان خود پاسخ می‌دهیم و به محیط زندگی سبزتر کمک می‌کنیم. کاربردهای معمول گازهای با خلوص بالا و مخلوط آنها شامل استفاده به عنوان گازهای آزمایشی در تحقیق و توسعه، پزشکی و فناوری اندازه‌گیری به عنوان مثال کیفیت هوا است.

 

بازسازی مرکز همایش های بین المللی Sava Centre  در بلگراد آغاز شد[10]

 بازسازی جامع مرکز همایش های بین المللی Sava Centre در بلگراد رسما آغاز شد. تخمین زده می‌شود که این کار نزدیک به دو سال به طول بینجامد، یعنی مرکز ساوا که به طور کامل بازسازی خواهد شد، در اواخر سال 2023 یا اوایل سال 2024 پذیرای اولین مهمانان خود خواهد بود. از سال 2020، مرکز ساوا زیر نظر هلدینگ دلتا، که بهترین پیشنهاد را در مناقصه عمومی ارائه کرده بود، فعالیت می‌کند.  برآورد می‌شود که چنین بازسازی حداقل به 60 میلیون یورو نیاز داشته باشد که از طریق فاینانس پروژه‌ها و با همکاری بانک‌ها تامین خواهد شد. حدود 1000 کارگر در کار بازسازی مشغول خواهند شد. هنگام خرید Sava Centre، مالک جدید آن متعهد شد که ظاهر آن را حفظ کند.

مرکز بازسازی شده ساوا، دارای فضاهای شبکه‌ای مدرن و جذاب، سالن‌های کوچکتر برای گردهمایی‌های شرکتی و جلسات موازی در طول کنگره‌های بزرگ خواهد بود. همچنین یک منطقه تجاری و همچنین یک منطقه خرید با امکانات کمکی برنامه‌ریزی شده است. «کریستینا میروساولیویچ»، مدیر مرکز ساوا می‌گوید: "مرکز بازسازی‌شده، ساختمانی با انرژی کارآمد خواهد بود که مطابق با آخرین استانداردهای ایمنی و پایداری بازسازی خواهد شد."

بازسازی بزر‌گترین مرکز کنگره منطقه به شرکت های داخلی سپرده شده است. پیمانکار عمومی‌شرکت (Jadran Company)، آرمونت (Armont) پیمانکار فرعی، و نظارت، به شرکت زولینگ (Zoling Company) واگذار خواهد شد که نظارت بر کارها را برعهده خواهد داشت؛ همچنین (Centroprojekt) مسئولیت طراحی را بر عهده دارد.

[1] https://cordmagazine.com/news/auction-for-frequency-allocation-for-5g-network-in-serbia-in-the-middle-of-2022/

[2] http://www.diplomacyandcommerce.rs/air-serbia-announces-leadership-change-2/

[3] Duncan Naysmith

[4] Jiri Marek

[5] Serbian Association of Managers

[6]  Dragan Filipović

[7]  Predrag Mihajlović

[8]  Dragoljub Damljanović

[9] http://www.diplomacyandcommerce.rs/messer-opens-new-specialty-gases-plant-in-serbia/

[10] http://www.diplomacyandcommerce.rs/reconstruction-of-the-sava-centre-begins/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما