معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این ایالت به شرح زیر می‌باشد:
  • قانونگذاری صنعت خودرو 26-2021

دولت پاکستان در راستای قانونگذاری برای توسعه و صادرات صنعت خودرو، مالیات فروش بر خودروهای الکتریکی محلی را از 17 درصد به 1درصد کاهش داده است. هدف این قانونگذاری بومی‌سازی،  ترویج ساخت خودروهای کوچک، ایجاد انگیزه برای معرفی محصولات جدید در صنعت ساخت تراکتور و موتورسیکلت‌، حمایت از مصرف‌کننده و ترویج فناوری‌ جدید از جمله خودروهای برقی و هیبریدی برای بازارهای صادراتی است. طبق این قانون، عوارض گمرکی واردات قطعات خاص موتورسیکلت برقی، سه چرخ برقی و خودروهای تجاری سنگین یک درصد تعیین شده است. هم چنین تولید خودروهای هیبریدی با کاهش 8.5 درصدی مالیات فروش، افزایش پیدا می‌کند. در راستای حفظ استانداردهای واردات خودرو بیان شده خودروهایی که پس از تاریخ 30 ژوئن 2022 به صورت محلی تولید یا وارد می‌شوند باید با مقررات فهرست نهایی WP29 مطابقت داشته باشند.

منبع: روزنامه نیوز مورخ 6 دی 1400

  • تعلیق بودجه طرح توسعه بخش عمومی

دولت میر جام کمال خان عالیانی سروزیر سابق بلوچستان در تاریخ 2 آبان 1400 اختصاص بودجه برای طرح توسعه بخش عمومی در بلوچستان را به دلیل مشکلات مالی ممنوع اعلام نمود. از آن زمان، اختصاص بودجه در حالت تعلیق مانده است و علیرغم گذشت چند ماه و تلاش دولت میرعبدالقدوس بزنجو برای رفع این ممنوعیت، تاکنون اتفاقی نیفتاده است. اما منابع رسمی اعلام کردند در صورت موفقیت تنها برای 912 پروژه از سوی دولت فعلی بودجه اختصاص می یابد.

میر ظهور احمد بلیدی وزیر برنامه ریزی و توسعه ایالت بلوچستان گفت: دولت به زودی این ممنوعیت را برداشته و بودجه امور توسعه را پرداخت می نماید. وی با بیان این که دولت منابع مالی محدودی دارد، افزود: بیش از 3000 پروژه در بودجه بخش عمومی 22-2021  تصویب شده است. اما نمی دانم چرا برخی از پروژه‌ها برای تامین اعتبار انتخاب شده و برخی دیگر کنار گذاشته شده‌اند. وزارت اقتصاد در مورد سایر پروژه‌ها تصمیم گیری ننموده و وضعیتشان مشخص نیست. اما این احتمال وجود دارد که بسیاری از پروژه‌ها حداقل در سال مالی جاری بدون بودجه باقی بمانند.

میزان کل بودجه توسعه بخش عمومی‌بلوچستان با 3000 پروژه، مبلغ 237.22 میلیارد روپیه می‌باشد. این بودجه بسیار بیشتر از منابع مالی ایالت بوده و دولت جام کمال استفاده از اعتبارات عمرانی را به دلیل اختلاف زیاد در نیازهای صندوق برای توسعه بخش عمومی و وضعیت نابسامان مالی ایالت ممنوع کرد.

 منبع: اکسپرس تریبون مورخ 6 دی 1400

  • کمک نقدی دولت به زلزله زدگان منطقه هرنائی بلوچستان

پس از زلزله در منطقه هرنایی ایالت بلوچستان در تاریخ 15 مهر 1400 سناتور دکتر ثانیه نشتر دستیار ویژه نخست وزیر در امور فقرزدایی و حمایت اجتماعی بلافاصله از این منطقه بازدید نمود تا میزان کمک های اولیه مورد نیاز را بررسی کند. دو روز پس از این بازدید دولت فدرال بسته کمک نقدی اضطراری برای همه خانواده‌های این منطقه را اعلام نمود.

تاکنون 67 درصد خانواده‌های زلزله زده یعنی حدود 10271 هر خانوار مبلغ 12000 روپیه (حدود60 یورو) تحت برنامه حمایت نقدی اضطراری دریافت نموده اند. در مجموع 15398 خانوار از کمک های نقدی بهره مند خواهند شد. خانم دکتر ثانیه نشتر از رسانه‌های محلی و ادارات ذیربط درخواست نمود تا درخصوص این کمک نقدی به سایر ساکنین منطقه اطلاع رسانی نمایند زیرا  33 درصد جمعیت ساکن در مناطق هرنایی، شارگ و خوست هنوز از این برنامه اطلاعی ندارند.

منبع: پاکستان آبزرور مورخ 3 دی 1400

  • افزایش انتقال حواله‌های ارزی نیروهای کار خارج از کشور پاکستان به داخل کشور از طریق حساب دیجیتالی

حدود 300 هزار نفر از پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور طی 14 ماه گذشته، 2.9 میلیارد دلار از طریق حساب دیجیتالی به کشور واریز کردند که باعث تقویت ذخایر ارز خارجی شده است. پیش بینی می‌شود پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور در هفت ماه باقیمانده (دسامبر تا ژوئن) سال مالی جاری 22-2021، مبلغ 2 میلیارد دلار دیگر به کشور حواله نمایند. میزان حواله‌ در سال 2021، مبلغ 29.4 میلیارد دلار و بیشتر از درآمد صادراتی کشور بوده و برای تامین مالی جزئی پرداخت‌های واردات و بازپرداخت بدهی خارجی مورد استفاده قرار گرفت.

انتظار می‌رود ارزش روپیه در نیمه دوم (ژانویه تا ژوئن) سال مالی 2022 با بهبود نرخ تورم و کسری حساب جاری تا حدی افزایش یابد و با بهبود مورد انتظار در شاخص های کلان اقتصادی، تسریع فعالیت های اقتصادی در نیمه دوم سال مالی 2022 و از سرگیری برنامه وام 6 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول، پاکستانی‌های خارج از کشور سرمایه گذاری در داخل کشور را افزایش دهند.

منبع: اکسپرس تریبون مورخ 8 دی ماه 1400

  • بررسی عملکرد بخش کشاورزی پاکستان در سال 21-2020

میزان تولید محصولات کشاورزی در سال 21-2020 رشد 2.77 درصدی در مقابل هدف 2.8 درصدی را نشان می دهد. اما علیرغم پیشی گرفتن در اهداف تولید برخی محصولات اصلی، عملکرد بخش کشاورزی پاکستان در طول سال 2021 عمدتا به دلیل واردات گندم به عنوان ماده غذایی اصلی مردم کشور، ضعیف بود و میزان برداشت بالای محصول و واردات انبوه اقلام غذایی ضروری نیز نتوانست از تورم در بازارهای کشور بکاهد. طی سال‌های 21-2020، علیرغم تولید 27.5 میلیون تن گندم در داخل، برای مدیریت مسئله امنیت غذایی حدود 3.6 میلیون تن گندم به ارزش 983.3 میلیون دلار وارد شد. طبق آمار رسمی در سال 21-  2020 حدود 7 میلیون تن شکر در کشور تولید و 281,321 تن شکر به ارزش 128.65 میلیون دلار وارد شده است.

میزان تولید نیشکر در مقایسه با سال قبل با 22 درصد افزایش از 66.38 میلیون تن به 81.01 میلیون تن، برداشت برنج با 13.6درصد افزایش از 7.41 میلیون تن به 8.42 میلیون تن و تولید ذرت با رشد 7.4 درصدی از 7.8 میلیون تن به 8.46 میلیون تن رسیده است. اما تولید پنبه نسبت به سال گذشته 22.8 درصد کاهش داشت و از 9.15 میلیون عدل به 7.06 میلیون عدل رسید.کارشناسان بخش کشاورزی نسبت به افزایش هزینه‌های کالاهای وارداتی در بخش کشاورزی هشدار داده و آن را تهدیدی برای امنیت غذایی ملی می دانند. امنیت غذایی در 10 سال آینده تبدیل به بزرگترین چالش کشور و جایگزین امنیت مرزها خواهد شد.

منبع: اکسپرس تریبون مورخ 9 دی 1400

  • تولید سیب درختی در بلوچستان

بلوچستان بزرگترین ایالت تولیدکننده سیب در پاکستان است. اما زنجیره عرضه این میوه با محدودیت هایی مانند استفاده از فناوری سنتی تولید و بازاریابی، تغییرات اقلیمی (کاهش نزولات جوی، افزایش دما، کمبود آب)، فقدان فناوری مناسب، کاشت دانه در زمان‌ نامناسب، عدم مدیریت محصول در دوره قبل از کاشت و بعد از برداشت، آموزش ناکافی درخصوص آفات و کنترل بیماری‌های پاتولوژیک حشرات، گران بودن مواد اولیه کشاورزی (کود، آفت‌کش، مواد بسته‌بندی و ...)، کمبود سرمایه، کمبود برق، سموم بی کیفیت، هزینه‌های بالای حمل و نقل، زیرساخت های ضعیف برای انتقال محصول از مزرعه به بازار، نبود سردخانه کافی، فقدان دانش فنی، نیروی کار غیرماهر و آموزش ناکافی در مورد کاربرد سموم و کودهای شیمیایی روبروست که بر کیفیت محصول و میزان تولید تاثیر منفی گذاشته است. این مسائل محصول سیب پاکستان را در بازار بین المللی غیررقابتی نموده و زنجیره ارزش سیب را تحت تأثیر قرار داده است. با اتخاذ اقدامات مناسب کشاورزی می‌توان بار دیگر محصولات کشاورزی پاکستان را در بازار بین المللی رقابتی ساخت. برای این منظور سازمان توسعه صنعتی ملل متحده بر افزایش آگاهی در مورد ایمنی و پایداری مواد غذایی در پاکستان از جمله زنجیره ارزش سیب در بلوچستان کار می‌کند ولی با توجه به محدودیت های ذکر شده، پاکستان زیرساخت های بین المللی لازم برای اجرای استانداردهای کشاورزی در سطح مزرعه را ندارد.

منبع: کویته ویس مورخ 11 دی ماه 1400

  • عرضه گاز یارانه 41 میلیارد روپیه ای به پنج صنعت صادراتی کشور

عرضه گاز یارانه ای 41 میلیارد روپیه ای در فاصله ماه‌های دسامبر 2021 تا ژوئن 2022 به پنج صنعت صادرکننده مهم کشور یعنی صنعت نساجی، فرش بافی، چرم، لوازم ورزشی و ابزار جراحی، علاوه بر 31 میلیارد روپیه یارانه معمول، کل زنجیره تامین گاز مایع کشور را در معرض خطر قرار داده است. این در حالی است که دولت فدرال اذعان نموده یارانه گاز برای صنایع صادراتی توسط واحدهای غیرصادراتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون سازمان نفت کشور به دنبال تصویب کمک هزینه تکمیلی 72 میلیارد روپیه ای برای تسویه یارانه بخش های صادرات محور و پوشش یارانه ای 11 میلیارد روپیه ای برای دو کارخانه تولید کود شیمیایی در این صنعت می‌باشد. وزارت اقتصاد نیز تعهد نموده در صورت نیاز به وجوه اضافی توسط بخش نیرو و بخش نفت برای ادامه نرخ‌های تخفیفی به صادرکنندگان، به این بخش ها کمک نماید. برای اعطای یارانه به صنایع صادرات محور در سال مالی جاری، دولت فدرال مبلغ 10 میلیارد روپیه برای وزارت نفت کشور در نظر گرفته است.

منبع: اکسپرس تریبون مورخ 10 دی 1400

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما