معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۸

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گالوفچنکو در مورد اولویت های سال 2022: افزایش رقابت پذیری اقتصاد و درآمد مردم

 رومان گالوفچنکو نخست وزیر بلاروس در کانال تلویزیونی ONT اعلام کرد: بهبود رقابت پذیری اقتصاد و افزایش سطح درآمد جامعه از  اولویت های سال 2022 خواهد بود. هدف ما برای سال آینده دستیابی به این دو اولویت اصلی است. من مطمئن هستم که این هدف و سایر برنامه‌های  بلندپروازانه در دسترس ما هستند. وی به این نکته اشاره کرد که امروز اقتصاد کشور باثبات کار می‌کند. دستمزد و درآمد واقعی شهروندان افزایش یافته و فرصت های شغلی حفظ شده اند. با وجود سختی‌ها و  چالش‌های جدید ما توانستیم سال 2021  را  به لطف خرد و استقامت، میهن‌پرستی و همبستگی شهروندانمان به خوبی و در آرامش به پایان برسانیم.

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-o-prioritetah-na-2022-god-povyshenie-konkurentosposobnosti-ekonomiki-i-dohodov-naselenija-476765-2021/

 

کارگزار جدید  از روسیه در بورس کالای بلاروس به ثبت رسید

 شرکت «لسنوی ریسورس» به کارگزار جدید بورس کالایی بلاروس در روسیه تبدیل شد. این شرکت یکی از بزرگترین بسترهای تجاری صنعت چوب روسیه و شریک معتبر مرکز صادرات روسیه می‌باشد که قرار است برای جذب واردکنندگان چوب و الوار و خرید  آنها از طریق بورس بلاروس مشارکت کند.

https://www.belta.by/economics/view/na-butb-akkreditovan-novyj-broker-iz-rossii-476849-2021/

52 شرکت ساکن جدید پارک فناوری‌های پیشرفته شدند

هیات مدیره پارک فناوری‌های پیشرفته بلاروس تصمیم گرفت 52 شرکت را به عنوان ساکنان این پارک ثبت کند. بیش از 20 شرکت از این تعداد قصد دارند محصولات نوین خود را طراحی و تولید کنند که از جمله می‌توان فناوری‌های مالی، فناوری پزشکی، تولید برنامه‌های موبایل و پلتفرم‌های وب، تجارت الکترونیک، بازی، ماینینگ و غیره را نام برد. 14 شرکت با سرمایه خارجی توسط نمایندگان استرالیا، لتونی، ایالات متحده آمریکا، سوئیس ساکن پارک شدند.

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-o-prioritetah-na-2022-god-povyshenie-konkurentosposobnosti-ekonomiki-i-dohodov-naselenija-476765-2021/

در ماه نوامبر بیش از 4.2 میلیون نفر در اقتصاد بلاروس شاغل بودند

کمیته ملی آمار اعلام کرد، در آبان ماه سال جاری 4 میلیون و 255 هزار نفر در اقتصاد بلاروس شاغل بودند. یک سال قبل، 4 میلیون و 307 هزار نفر در اقتصاد شاغل بودند. در ماه نوامبر 48696 نفر استخدام و 54793 نفر برکنار شدند. نسبت مثبت افراد استخدام شده و اخراج شده در حوزه‌هایی مانند عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر ماشین و موتور سیکلت؛ خدمات اسکان موقت و غذا، اطلاعات و ارتباطات؛ فعالیت های حرفه ای علمی و فنی، آموزش، ورزش، سرگرمی و تفریح مشاهده می‌شود.

https://www.belta.by/economics/view/v-nojabre-v-ekonomike-belarusi-bylo-zanjato-bolee-4255-tys-chelovek-476897-2021/

ساکن جدید "سنگ بزرگ" به تولید  تاسیسات انرژی دیجیتال مشغول خواهد شد

هشتاد و پنجمین ساکن جدید در شهرک صنعتی «سنگ بزرگ» به ثبت رسید. این شرکت بلاروسی "SinRubEnergo"  در زمینه پروژه تحقیقاتی تولید تاسیسات انرژی دیجیتال و شهر هوشمند فعالیت می‌کند. این شرکت سیستم های یکپارچه اتوماسیون را توسعه خواهد داد. در طول اجرای پروژه سرمایه گذاری، در نظر دارد تحقیقات، تولید و ارتقاء بازار سیستم های اتوماسیون یکپارچه را انجام دهد.

https://www.belta.by/economics/view/novyj-rezident-velikogo-kamnja-zajmetsja-sozdaniem-tsifrovyh-energoobjektov-477402-2021/

اولین شرکت پاکستانی در بورس بلاروس به ثبت رسید

اولین شرکت پاکستانی با عنوان Sakafat Forever، در بورس کالایی بلاروس به ثبت رسید. ورود یک شرکت تجاری پاکستانی به بورس بلاروس نتیجه همکاری نزدیک بین بورس و سفارت پاکستان در بلاروس بود که بازدید هیاتی تجاری پاکستان در اکتبر سال جاری را هماهنگ و برنامه ریزی کرده بود. به گفته رئیس شرکت، وی قصد دارد در هر دو جهت - برای واردات کالا از بلاروس و برای صادرات محصولات پاکستانی به بازار بلاروس از طریق بورس فعالیت کند.

https://www.belta.by/economics/view/butb-akkreditovala-pervuju-kompaniju-iz-pakistana-477387-2021/

طراح ارشد کارخانه موتورسازی مینسک در مورد مزایای موتورهای گاز سوز و چشم انداز استفاده از آنها توضیح داد

کارخانه موتور سازی مینسک توجه زیادی به توسعه تولیدات و پیشرفت های جدید دارد. متخصصان این شرکت در حال کار بر روی پروژه ایجاد موتوری با گاز طبیعی مایع  هستند که با همکاری نزدیک یک شرکت از تاتارستان در حال اجراست و تا کنون نمونه اولیه چنین موتوری  ساخته شده است. در نتیجه تلاش های انجام شده،  یک موتور گازی 6 سیلندر MMZ-262NG  و حجم 7.98 لیتر تولید گردید. قدرت اسمی موتور 215 کیلو وات با سرعت چرخش میل لنگ 2100 دور دقیقه در 1 است.

https://www.belta.by/comments/view/glavnyj-konstruktor-mmz-o-preimuschestvah-gazovyh-dvigatelej-i-perspektivah-ispolzovanija-8039/

بلاروس عوارض صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را کاهش داد

بلاروس از اول ژانویه عوارض صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی صادراتی به خارج از قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا را کاهش می دهد. این مسئله در چارچوب مصوبه 758 مورخ 27 دسامبر 2021 هیات وزیران ارائه شده است. بر اساس این سند، نرخ عوارض صادرات نفت خام - 46.7 دلار در هر تن (قبلا - 77.5 دلار) و  بنزین  و گازوئیل - 14 دلار در هر تن (قبلاً - 23.2 دلار) تعیین شده است.

https://www.belta.by/economics/view/belarus-snizhaet-eksportnye-poshliny-na-neft-i-nefteprodukty-477158-2021/

چرویکوف: توسعه ماینینگ، باید برای دولت و سرمایه گذار مزایا داشته باشد

الکساندر چرویکوف وزیر اقتصاد در افتتاحیه سمینار " استفاده و ویژگی‌های عملکرد ماینینگ در چارچوب مقررات  فنی و اقتصادی بلاروس" بیان کرد : ضمن توسعه ماینینگ ، لازم است به وضوح مزایا و منافع کشور و سرمایه گذار مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ما امروز پیرامون درخواست سرمایه گذاران برای قرار دادن مزارع ماینینگ در بلاروس صحبت می‌کنیم. تا اینجای کار، درخواست های اندکی وجود داشته است. با این حال،  پیش بینی می‌کنیم که علاقه به این نوع فعالیت افزایش پیدا کند. در شرایط فعلی باید این موضوع را از جهات مختلف مورد بحث قرار دهیم. باید بدانیم ماینینگ چقدر برای دولت سودآور است. دوم اینکه سرمایه گذار چقدر سریع می‌تواند بازگشت سرمایه داشته باشد.

https://www.belta.by/economics/view/chervjakov-razvivaja-majning-nuzhno-ponimat-vygody-dlja-gosudarstva-i-investora-477491-2021/

رویکردهای مالیاتی برای کارآفرینان از اول ژانویه در بلاروس تغییر می‌کند

 وزارت مالیات و عوارض اعلام کرد که رویکردهای مالیاتی برای  کارآفرینان و سایر افراد از اول ژانویه در بلاروس تغییر می‌کند. از اول ژانویه 2022، نرخ های مالیات برای کارآفرینان فردی افزایش می یابد.

https://www.belta.by/economics/view/v-belarusi-s-1-janvarja-menjajutsja-podhody-po-nalogooblozheniju-ip-477448-2021/

مالیات اجاره آپارتمان و سایر املاک و مستغلات از اول ژانویه تغییر می‌کند

روابط عمومی وزارت مالیات و عوارض  اعلام کرد که از اول ژانویه 2022 برنامه ریزی شده است که نرخ های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از اجاره آپارتمان تغییر یابد. بدین ترتیب نرخ های مالیات بر اساس نرخ تورم پیش بینی شده برای سال 2022 افزایش می یابد.  توصیه می‌شود حداکثر تا 3 ژانویه 2022 مالیات برای ماه ژانویه 2022 با نرخ های جدید پرداخت شود.

https://www.belta.by/economics/view/nalogi-za-sdachu-kvartir-i-drugoj-nedvizhimosti-izmenjatsja-s-1-janvarja-477439-2021/

هزینه انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق بنادر روسیه مشخص شد

تعرفه‌های انتقال محصولات نفتی بلاروس از طریق بنادر منطقه لنینگراد طبق توافق نامه فوریه 2020 تعیین شده است. در این توافقنامه 9.836 میلیون تن حجم انتقال فرآورده‌های نفتی برای سال های 2021-2023  نوشته شده که  کاملاً با آنچه قبلاً توسط مقامات اعلام شده بود مطابقت دارد. هزینه حمل 1 تن بنزین - 9.5 دلار  تا 10.5 دلار، بسته به مقصد نهایی و گازوئیل 15،4 دلار تعیین شده است.

https://sputnik.by/20211231/stalo-izvestno-skolko-stoit-perevalka-nefteproduktov-cherez-porty-v-rossii-1059168148.html

پتریشنکو: حجم مبادلات بین بلاروس و منطقه پسکوف روسیه بیش از 40 درصد افزایش یافته است

ایگور پتریشنکو معاون نخست وزیر در نشست کار گروه همکاری بین بلاروس و منطقه پسکوف در قالب ویدئو کنفرانس اعلام کرد : حجم مبادلات بین بلاروس و منطقه پسکوف روسیه بیش از 40 درصد افزایش یافته است. وی خاطر نشان کرد برنامه‌هایی که برای سال جاری ترسیم کرده بودیم محقق شد. در ژانویه تا اکتبر، گردش مالی بین بلاروس و منطقه پسکوف به بیش از 122 میلیون دلار رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40.8٪ افزایش یافت، صادرات - 74.8 میلیون دلار بود که 41٪ رشد داشته است. در این نشست، طرفین طیف گسترده ای از مسائل مربوط به فروش ماشین آلات و  تجهیزات بلاروسی از جمله  تراکتور، تجهیزات راه سازی، اتوبوس های گازسوز و غیره را بررسی کردند.

https://www.belta.by/economics/view/petrishenko-tovarooborot-belarusi-i-pskovskoj-oblasti-uvelichilsja-bolee-chem-na-40-477203-2021/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما