معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

خیز کرواسی برای پیوستن به منطقه شنگن و یورو

دولت کرواسی تمام اقدامات خود را بر مبنای قطعیت پیوستن به منطقه شنگن و یورو طی سال 2022 متمرکز کرده و در تلاش است قبل از دهمین سال عضویت در اتحادیه اروپا، به وعده خود در خصوص الحاق به شنگن و یورو نیز جامه عمل بپوشاند.

سال آینده، قبل از دهمین سالگرد عضویت در اتحادیه اروپا، کرواسی باید برای ورود به دو ادغام عمیق تر، یعنی منطقه شنگن و منطقه یورو، چراغ سبزهایی دریافت کند. چه بسا تصمیم برای پیوستن به منطقه یورو قطعی تر از پیوستن به شینگن است.

کمیسیون قرار است در ژوئن 2022 گزارشی از همگرایی منتشر کند و پیشرفت کشورهای غیر منطقه یورو را به سمت معرفی یورو اعلام کند. گزارش همگرایی هر دو سال یکبار منتشر می‌شود. در آخرین مورد، در ژوئن 2020، ارزیابی شده بود که کرواسی تمام معیارهای پیوستن به منطقه یورو را، به جز عضویت در مکانیسم نرخ ارز اروپا (ERM II) براورده کرده است.

در حال حاضر، کرواسی این معیار را هم برآورده کرده است و در 10 ژوئیه 2020 به ERM II پیوسته است. این یک نوع اتاق انتظار برای یورو است که هر کشور نامزد باید حداقل دو سال را در آن سپری کند. در آن زمان، برابری مرکزی کونا کرواسی 7.53450 کونا برای یک یورو، با حاشیه نوسان استاندارد مثبت / منفی 15 درصد تعیین شد.

در همان زمان، بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیم به ایجاد همکاری نزدیک با بانک ملی کرواسی (CNB) گرفت، به این معنی که CNB حتی قبل از پیوستن به منطقه یورو بخشی از یک مکانیسم نظارتی واحد اروپایی شد و ECB نظارت عالی بر بانک های کرواسی را برعهده گرفت.

تمایل به پذیرش ارز یورو با رعایت معیارهای همگرایی، که شامل ثبات قیمت، ثبات نرخ ارز و همگرایی نرخ های بهره بلند مدت است، تعیین می‌شود. مطابقت قوانین ملی با قوانین اتحادیه اقتصادی و پولی (EMU) نیز ضروری است.

در حال حاضر، نرخ تورم تنها معیار تا حدودی نامشخص در روند ورود کرواسی به منطقه یورو است. این نرخ نباید از 1.5 واحد درصد میانگین نرخ تورم برای سه کشور اتحادیه اروپا با کمترین تورم در سال قبل از بررسی وضعیت در کشور کاندید تجاوز کند.

بانک مرکزی کرواسی CNB  انتظار دارد که نرخ تورم در کرواسی در سطح نرخ تورم در منطقه یورو باشد و با این معیار مشکلی نداشته باشد. انتظار می رود کمیسیون در گزارش آینده خود با این نتیجه که کرواسی تمام معیارهای اتخاذ ارز واحد را برآورده کرده است، ورود به منطقه یورو را در اول ژانویه 2023 اجرا و نرخ تبدیل ثابتی را تعیین کند.

پس از آن، وزرای دارایی 19 کشور منطقه یورو باید با اکثریت واجد شرایط، معرفی یورو در کرواسی را تصویب کنند. تصمیم رسمی نیز توسط  Ecofin، نهادی متشکل از وزرای دارایی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پس از مشورت با پارلمان اروپا و پس از بحث و گفتگو در اجلاس ژوئن رهبران اتحادیه اروپا گرفته می‌شود.

انتظار می رود که آنها از ورود کرواسی به منطقه یورو حمایت کنند که امروزه بیش از 340 میلیون نفر جمعیت دارد و دومین اقتصاد بزرگ جهان است و 15 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، باید انتظار داشت از تابستان آینده در کرواسی قیمت گذاری دو نرخی در مغازه‌ها و کافه‌ها با کونا و یورو انجام شود.

این یکی از اقدامات کلیدی برای حمایت از مصرف کنندگان است. الزام به بررسی مجدد قیمت ها معمولاً حدود پنج ماه قبل از معرفی یورو و تا یک سال پس از معرفی به طول می انجامد. برداشت کونا و آزادسازی اسکناس و سکه یورو عملیات بسیار پیچیده ای است زیرا در مدت زمان بسیار کوتاهی باید بیش از 500 میلیون قطعه اسکناس کونا و بیش از 1.1 میلیارد قطعه کونا و سکه برداشت شود. در عین حال، مقادیر مشابهی از اسکناس و سکه یورو هم باید در گردش قرار گیرد.

در دو هفته اول پس از پیوستن به منطقه یورو، گردش دوگانه خواهد بود، کونا و یورو می‌توانند استفاده شوند. پس از آن، بانک ها می‌توانند در شش ماه اول به صورت رایگان و در شش ماه آینده با کارمزد، کونا را با یورو مبادله کنند. و پس از 12 ماه از معرفی یورو، پول نقد کونا تنها با CNB قابل مبادله خواهد بود. سکه‌ها تا سه سال پس از معرفی یورو قابل تغییر هستند و اسکناس ها به طور دائم قابل تغییر خواهند بود.

چهار ماه قبل از معرفی یورو، بانک‌ها، فینا و پست کرواسی باید اسکناس و سکه یورو تهیه کنند. همچنین فروشگاه‌ها و سایر شرکت‌ها باید به موقع وجه نقد دریافت کنند تا بتوانند از روز اول معاملات نقدی را با ارز جدید انجام دهند.

عرضه اولیه اسکناس و سکه یورو متفاوت است. اسکناس ها از بانک مرکزی اروپا قرض گرفته می‌شوند در حالی که سکه‌ها در کرواسی تولید می‌شوند، زیرا برخلاف اسکناس هایی که در همه کشورها یکسان هستند، سکه‌های یورو و سنت در پشت آن نمادهای ملی اعضا را نشان می دهد.مقدمات تولید آزمایشی سکه‌های یورو با نقوش ملی در کرواسی رو به اتمام است.

کرواسی می‌تواند مجوز ورود به منطقه شنگن را در نیمه اول سال، در دوران ریاست فرانسه بر اتحادیه دریافت کند. در 9 دسامبر 2021، شورای اتحادیه اروپا به اتفاق آرا نتیجه گیری‌هایی را تصویب کرد که تأیید می‌کند کرواسی تمام شرایط را برای اعمال قانون شنگن دارد و راه را برای تصمیم نهایی برای ورود به منطقه بدون کنترل در مرزهای داخلی اتحادیه هموار می‌کند.

این نتیجه گیری‌ها از نظر رویه ای شرط لازم برای تصمیم گیری در مورد ورود به منطقه شنگن و حذف کنترل های مرزی در مرز زمینی کرواسی با اسلوونی و مجارستان و همچنین در فرودگاه‌ها و بنادر دریایی است. با این حال، آنها به این معنا نیستند که تصمیم برای پیوستن به شنگن تضمین شده است. از آنجایی که تصمیم به اتفاق آرا است، نمی‌توان منتفی کرد که برخی از اعضا مانع از تصمیم گیری شوند.نتیجه گیری در مورد آمادگی شنگن برای بلغارستان و رومانی در سال 2011 به تصویب رسید، اما این دو کشور هنوز وارد نشده اند...

منبع:

https://vijesti.hrt.hr/eu/hrvatska-na-pragu-eurozone-i-schengenskog-prostora-4381515

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما