معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۴

اخبار اقتصادی عراق - بغداد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته اول دیماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 وزیر صنعت: راه اندازی مجدد 15 کارخانه دولتی در عراق:

منهال الخباز وزیر صنعت عراق از راه اندازی مجدد 15 کارخانه دولتی در این کشور خبر داد.خباز در یک کنفرانس مطبوعاتی در موصل گفت: تعداد کارخانه‌های دولتی که تعلیق شده اند به 85 کارخانه می رسد.وی افزود: این وزارتخانه موفق به راه اندازی کامل 15 مورد از آنها شده است، در حالی که کار برای راه اندازی مجدد سه کارخانه دیگر در دوره آینده در حال انجام است.

منبع: شفق نیوز

اعطای مجوز پروژه سرمایه گذاری 246 میلیون دلاری در بصره:

کمیسیون سرمایه گذاری بصره مجوز ایجاد یک پروژه مسکونی، تجاری و خدماتی به ارزش بیش از 246 میلیون دلار در مرکز استان بصره را صادر کرد.علاء عبدالحسین، رئیس این کمیسیون در بیانیه‌ای گفت: این شرکت سرمایه‌گذاری 39 برج مسکونی را در زمینی به مساحت 200 هکتار شامل 2223 آپارتمان در مدت 72 ماه در نزدیکی بصره خواهد ساخت. پروژه همچنین شامل بخش های  تجاری و خدماتی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ملی عراق

 وزارت حمل و نقل نتیجه بازسازی و احیای پروژه‌های بندر ام قصر را اعلام کرد:

شرکت کل بنادر عراق  از تکمیل تعدادی از پروژه‌های مهم و حیاتی تکمیل شده در بندر جنوبی ام قصر خبر داد.فرحان الفرطوسی، مدیرکل بنادر در بیانیه‌ای گفت: طبق دستور وزیر حمل‌ونقل کشور، در حال تلاش برای توسعه اسکله‌ها و تأسیسات بندری هستیم. پروژه‌ها به مراحل تکمیل رسیده‌اند.وی افزود: چشم انداز آینده مدیریت این شرکت، توسعه تمامی اسکله‌ها و جذابیت آنها برای بازرگانان و کالاها است چرا که  طرح بازسازی و توسعه شامل اسکله شماره 8 و اسکله شماره 9 و همچنین ایجاد مجموعه الکترونیکی می‌شود. استقرار سامانه EBS با همکاری یکی از شرکت های فعال در بنادر و همچنین توسعه اسکله شماره 1، 2، 3 با همکاری یک شرکت دیگر و همچنین توسعه پیاده روهای 5، 4، 9، 7 با همکاری شرکت‌های فعال در آن آغاز شده و تمامی این پروژه‌ها به درصد قابل توجهی از  پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند.

منبع: موازین نیوز

 افزایش نرخ تورم ماهانه و سالانه در آبان ماه :

وزارت برنامه ریزی امروز سه شنبه از افزایش نیم درصدی نرخ تورم ماهانه آبان ماه گذشته و افزایش سالانه 8.4 درصدی خبر داد.اداره مرکزی احصائیه این وزارتخانه در اطلاعیه ای که به خبرگزاری شفق رسیده است، گفت: نرخ تورم آبان ماه گذشته نسبت به مهرماه قبل (۰.۵ درصد) افزایش یافته است و نرخ تورم سالانه نسبت به سال قبل شاهد افزایش (8.4 درصدی) بوده است».وی افزود: اداره مرکزی آمار گزارش ماهانه شاخص های قیمت مصرف کننده را که شامل پیگیری میدانی متغیرهای قیمتی بیش از (333) کالا و خدمات در تمامی استانداری‌ها می‌باشد، تهیه می‌کند. 88 درصد از حجم کل هزینه‌های خانواده عراقی برای کالاها و خدمات مصرف می‌شود.وی خاطرنشان کرد: مجموع کالاها که بالاترین قیمت‌های ماهانه آبان ماه را نسبت به مهرماه داشتند، گروه کالاها و خدمات متفرقه با 3.7 درصد افزایش و بخش پوشاک و کفش ثبت کردند. به دلیل افزایش 2.6 درصدی گروه کفش و 19 درصد پوشاک، رشد 2 درصدی را به ثبت رساند.وی خاطرنشان کرد: بخش اثاثیه و تجهیزات منزل 1.1 درصد به دلیل افزایش 1.2 درصدی لوازم خانگی و گروه مبلمان 0.9 درصد افزایش داشته است.

منبع: شفق نیوز

اعطای  بیش از 600 میلیارد دینار برای ۱۰ مجوز سرمایه گذاری در استان ذی قار:

سازمان سرمایه گذاری ذی قار امروز سه شنبه از اعطای بیش از 10 مجوز برای پروژه‌های مختلف در ناصریه از جمله مسکن خبر داد.عبدالحمید الحسونه، مدیر این اداره به شفق نیوز گفت: مرجع وی «13 مجوز به سرمایه گذاران در استان ذی قار داده است تا پروژه‌های بزرگ خود را که بین مسکن، خدمات و تجارت متفاوت است، آغاز کنند». ارزش مالی پروژه‌های ارجاع شده بیش از 600 میلیارد دینار عراقی است.وی افزود: مجوزهای اعطا شده به سرمایه گذاران شامل پروژه‌های مجتمع مسکونی با بیش از 2000 خانه سرمایه گذاری مسکونی است .

منبع: شفق نیوز

 افتتاح نمایشگاه کالاهای ایرانی در اربیل:

فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر امور عربی آفریقایی در سازمان توسعه تجارت ایران از افتتاح نمایشگاهی برای کالاهای ایرانی در اربیل اقلیم کردستان خبر داد.پیلتن اعلام کرد: این نمایشگاه از روز سه شنبه با حضور وزرای بازرگانی و کشاورزی اقلیم کردستان و استاندار اربیل ، سفیر ایران در بغداد و سرکنسول ایران در اربیل کار خود را آغاز کرد. وی افزود: وزیر تجارت منطقه کردستان، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت های ایرانی را به مشارکت مستقیم از طریق احداث خطوط تولید در بازار منطقه دعوت کرد و همچنین خواستار توسعه گذرگاه‌های مرزی بین دو طرف شد.وی خاطرنشان کرد: استاندار اربیل آمادگی استان را برای ارائه تسهیلات بیشتر مورد نیاز شرکت های ایرانی و یافتن راه حل برای رفع مشکلات گذرگاه‌های مرزی با هدف تسهیل مبادلات تجاری بین تجار اعلام کرد.وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه بخش کوچکی از توانمندی‌های تولیدی و صادراتی جمهوری اسلامی را منعکس می‌کند، بر آمادگی سازمان توسعه تجارت ایران برای پذیرایی از هیات های تجاری اقلیم کردستان برای بازدید از نمایشگاه‌های ایران و آگاهی از توانمندی‌ها و فرصت های موجود تاکید کرد.نمایشگاه مذکور در زمینی به مساحت 5000 متر مربع و با حضور 120 شرکت ایرانی در زمینه‌های تولید مواد غذایی، دارو، فرش، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی و لوازم برقی برپا می‌شود و تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ملی عراق

عراق بیش از 40 مجوز سرمایه گذاری را در نتیجه تاخیر پس گرفت:

سها داود نجار، رئیس کمیسیون ملی سرمایه گذاری از لغو بیش از ۴۰ مجوز  سرمایه گذاری در تعدادی از استان‌ها خبر داد.النجار گفت: برای پس گرفتن بیش از (40) مجوز سرمایه‌گذاری توزیع شده در تعدادی از استان‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی به دلیل عدم تمایل به تکمیل پروژه‌ها اقدام شده است .وی تصریح کرد: شرکت هایی که مجوز از آنها پس گرفته می‌شود مشمول مفاد ماده 28 قانون سرمایه گذاری اصلاحی شماره 13 سال 2006 خواهند بود و بر اساس این ماده به شرکت متخلف اخطار اولیه داده می‌شودسپس آخرین اخطار برای رفع تخلف و درآخر مجوز لغو می‌شود، این پروژه یک فرصت سرمایه‌گذاری جدید برای یک شرکت توانمند است و گامی مهم برای تشویق سرمایه‌گذار جدی برای پیشبرد درست  موضوع سرمایه‌گذاری خواهد بود.

منبع: شفق نیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما