معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر کار و تامین اجتماعی: حقوق سیزدهم واقع بینانه نیست، اما افزایش دستمزد منتفی نیست

یوسیپ آلادوروویچ وزیر کار و تامین اجتماعی در مصاحبه با وچرنی لیست گفت: در بهار بورسیه‌هایی را برای آموزش کسانی که می خواهند در صنعت سبز و دیجیتال کار کنند، ارائه می‌کنیم. حقوق بازنشستگی خانواده در سال 2023 افزایش می یابد. کرواسی اولین کشور اروپایی خواهد بود که به طور جامع پلت فرم کار را تنظیم می‌کند. وی اعلام کرد که مبلغ حمایت ماهانه از اشتغال کارآموزان 60 هزار کونا در سال خواهد بود و حمایت از فعالیت های سبز و دیجیتال بیشتر می‌شود. چندین تغییر مهم در وزارت کار و تامین اجتماعی در حال انجام است، از جمله:  قانون کار جدید، مدل جدید بازنشستگی خانواده، اقدامات جدید استخدامی و مذاکرات در مورد حقوق در بخش دولتی.

وزیر افزود: درخواست پرداخت حقوق سیزدهم واقع بینانه نیست، اما دولت با همه اعضای کمیته مشورت خواهد کرد. همچنین کسی که می خواهد از زاگرب به لیکا نقل مکان کند و کسب و کار راه اندازی کند، می‌تواند تا سقف 175000 کونا تشویقی دریافت کند. وی در پاسخ به این سوال که : رویه مذاکره بر سر حقوق پس از تصویب بودجه کشور چیست، آیا نشانه آن است که برای پرداخت توافق شده، مجدداً تعادل ایجاد شود یا افزایشی در حقوق در بخش دولتی وجود نخواهد داشت؟ گفت: مذاکرات در مورد انعقاد قراردادهای دسته جمعی برای کارمندان در خدمات عمومی همچنان ادامه دارد. اصناف مطالبات خود را از حدود ده روز پیش در چند نوع مشخص کردند و اکنون باید با ظرفیت های مالی هماهنگ شود. بودجه دولت برای سال 2022 تصویب شده است، اما این امکان افزایش دستمزد یا حقوق مادی را رد نمی‌کند. درک شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم و به طور واقع بینانه وضعیت را می‌بینیم مهم است. در دو سال گذشته ما بودجه هنگفتی حدود 12.5 میلیارد کونا یا 18 میلیارد کونا برای حفظ فعالیت اقتصادی و حفظ مشاغل اختصاص داده ایم. حتی در این زمان‌های چالش برانگیز، میزان حقوق افزایش یافت و میانگین حقوق خالص در یک سال 450 کونا افزایش یافته و برای اولین بار از مرز هفت هزار کونا گذشت. ما می‌توانیم از همه اینها راضی باشیم، تعداد شاغلین حفظ شده است و در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. دستمزدها در حال افزایش است که همه اینها برای بهبود اقتصادی است.

اعطای وام به شرکت های کوچک و متوسط تا سقف 325 میلیون یورو

صندوق سرمایه گذاری اروپا ضمانت 700 میلیون یورویی را برای تامین مالی تا سقف 1 میلیارد یورو به شرکت های کوچک و متوسط در بلغارستان، اسلواکی، اسلوونی و کرواسی برای تسریع بهبود اقتصادی پس از پاندمی‌به گروه یونی کردیت ارائه می‌کند. ضمانت های صندوق سرمایه گذاری اروپا از صندوق ضمانت اروپا است که با 25 میلیارد یورو تاسیس شده است.

گروه صندوق سرمایه گذاری اروپا برای تقویت بهبود اقتصاد اروپا، حفظ مشاغل و تامین نقدینگی شرکت های کوچک و متوسط اروپایی وام های تا سقف 185 میلیون یورو در بلغارستان، تا 310 میلیون یورو در اسلواکی، تا 80 میلیون یورو در اسلوونی و 325 میلیون یورو در کرواسی پرداخت می‌کند. بر اساس اطلاعیه این هفته  صندوق سرمایه گذاری اروپا، بقیه منابع در چهار کشور مطابق با تقاضا توزیع خواهد شد. اعضای گروه یونی  کردیت در این چهار کشور، بانک‌ها و موسسات لیزینگ، وام‌ها و سایر محصولات مالی را با شرایط مطلوب‌تری از جمله کاهش نرخ بهره، دوره‌ های مهلت طولانی‌تر، الزامات کمتر وثیقه یا سررسید طولانی‌تر به شرکت‌ها حمایت خواهند کرد. وام‌ ها در اختیار شرکت ‌های کوچک و متوسط در بخش‌هایی از اقتصاد قرار می‌گیرد که بیشترین آسیب را از پاندمی دیده اند.راجر هاونیت، معاون مدیر اجرایی صندوق سرمایه گذاری اروپا در این باره گفت: هدف ما حفظ مشاغل، تقویت سرمایه گذاری و رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط و کمک به بهبود سریع تر اقتصادی از بحران است.

ضرب سکه یورو( با سمبل کرواسی) و خرید اسکناس

تخصیص 916 میلیون کونا برای ضرب سکه یورو و خرید اسکناس در نظر گرفته شده است. پیش بینی می‌شود شهروندان 1.1 میلیارد سکه کونا ( معادل 260 کامیون کامل ) را برای نگهداری به مدت سه سال در یکی از پادگان‌ها و تعداد 500 میلیون قطعه اسکناس کونا را که اکنون در کشور رایج هستند را برای مهدوم کردن به دولت برگردانند. اسکناس کونا از روز اول معرفی یورو به صورت نامحدود با یورو مبادله می‌شود اما سکه‌ها تا 3 سال از روز معرفی یورو قابل مبادله خواهند بود. بانک مرکزی کرواسی در یک ربع قرن،  2.8 میلیارد سکه کونا ضرب کرد که پس از پیوستن به منطقه یورو، از سیستم مالی داخلی خارج خواهد شد. انتظار می رود شهروندان یک سوم سکه‌ها (حدود 1.1 میلیارد سکه کونا ) را تا کنون بازگردانده باشند. از آنجایی که سکه و اسکناس یورو به اندازه کافی باید در اختیار شهروندان باشد، بانک مرکزی عجله دارد تا برای ضرب سکه‌های جدید یورو با تصویر کرواسی آماده شود. ظاهرا زمینه تمام سکه‌های یورو کرواسی صفحه شطرنج و دارای نقشه کرواسی، حیوانات، شکل نیکولا تسلا و الفبای گلاگولیتی خواهند بود. در هفته‌های آتی، بانک مرکزی باید طرحی مفهومی‌برای سکه‌های جدید منتشر کند که برای ضرب آزمایشی استفاده می‌شود. انتظار می رود که حدود یک میلیارد کونا صرف هزینه‌های مربوط به جایگزینی یورو با کونا شود.

وزیر دارایی: با کنترل قیمت انرژی از سطح استاندارد زندگی شهروندان محافظت خواهیم کرد

ازدراوکو ماریچ وزیر دارایی در مصاحبه با روزنامه وچرنی لیست گفت: "با کنترل قیمت انرژی از استاندارد زندگی شهروندان محافظت خواهیم کرد. کرواسی در سالجاری که در پایان آن هستیم کاهش شدید فعالیت های اقتصادی از سال 2020 را جبران کرده و به عنوان کاندیدای مطمئن برای پیوستن به منطقه یورو از سال 2023 وارد سال جدید می‌شود". وزیر دارایی توضیح داد که دولت در برابر اصلاحاتی قرار دارد که پیش نیاز استفاده از کمک های مالی برنامه جدید اروپایی است. وی افزود رشد تولید ناخالص داخلی نشان دهنده توفیق دولت است زیرا پیش بینی اولیه رشد تولید ناخالص داخلی حدود 5 درصد در سال جاری بود که ما با رشد بیش از 9 درصدی به پایان سال رسیدیم و طبق آخرین شاخص ها رشد بالاتر از پیش بینی رسمی اکتبر گذشته خواهد بود. این در حالی است که دولت در سال بحرانی 2020 به دلیل پاندمی ویروس کرونا، کاهش 8.1 درصدی تولید ناخالص داخلی را به ثبت رساند و پیش ‌بینی‌ها حاکی از آن بود که کرواسی احتمالا در دو یا سه سال آینده به سطح تولید ناخالص داخلی از سال 2019 برگردد، اما با توجه به نسبت به شاخص های فعلی در سال جاری نه تنها کاهش را نخواهیم داشت، بلکه به رشد تولید ناخالص داخلی واقعی نسبت به سال 2019 نیز دست خواهیم یافت که حتی خوشبینانه ترین برآوردها هم از آن فاصله دارد.

وی افزود که دولت نباید و نمی‌تواند نسبت به مشکل تورم بی‌تفاوت باشد زیرا تورم، یعنی رشد قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان به ‌ویژه رشد قیمت مواد غذایی که به طور قابل ‌توجهی بر استاندارد وسیع‌ترین اقشار جامعه تأثیر می‌گذارد. در یازده ماهه اول سال 2021 میانگین رشد قیمت 2.3 درصد یا اندکی کمتر از میانگین رشد قیمت در اتحادیه اروپا بوده است. با این حال، تورم در ماه نوامبر به شتاب خود ادامه داد و به 5.2 درصد در اتحادیه اروپا و 4.7 درصد در کرواسی رسید. آنچه که دولت می‌تواند انجام دهد و قبلاً در راستای حفظ استانداردهای جمعیت انجام داده است، اقداماتی است که در اختیار دارد برای کنترل قیمت انرژی که سهم قابل توجهی در ساختار مصرف خانوارهای کرواسی دارد و به طور غیرمستقیم بر رشد قیمت های دیگر اقتصاد و زندگی روزمره شهروندان تأثیر می‌گذارد. نرخ تورم نیز یکی از معیارهای همگرایی برای الحاق جمهوری کرواسی به منطقه یورو است. بر اساس شاخص های فعلی، نرخ تورم در جمهوری کرواسی نسبت به میانگین نرخ تورم، چه در اتحادیه اروپا و چه در سه کشور با کمترین تورم در منطقه یورو، در سطحی نیست که معرفی  یورو به عنوان واحد پول رسمی را به خطر بیندازد.

تصمیم دولت در مورد اینا (شرکت ملی نفت کرواسی)  

دولت کرواسی تصمیم گرفت که رای دیوان آنسیترال (کمیسیون حقوق تجارت بین‌الملل سازمان ملل) به نفع شرکت مجاری مول برای خرید سهام مول در شرکت نفت اینا را که در کریسمس 2016 اعلام شده بود، متوقف کند. چوریچ وزیر اقتصاد اعلام کرد که کرواسی باید تا 8 فوریه 2022 درخواست تجدید نظر را به دادگاه سوئیس ارائه کند و او انتظار دارد تا پایان سال 2022 پاسخ شکایت را دریافت کند. دولت کرواسی تصمیم گرفته است که درخواست تجدید نظر را علیه رای دیوان داوری آنسیترال (کمیسیون حقوق تجارت بین‌الملل سازمان ملل متحد) در ژنو در سال 2016 ارائه کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما