معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۰

برخی تحولات اقتصادی ویتنام در سال 2021

در این مطلب برخی تحولات اقتصادی صورت گرفته در این کشور در سال 2021 مرور خواهند شد.

شیوع موج چهارم کرونا

آغاز شیوع گسترده سویه دلتای ویروس کرونا تنها چند روز بعد از تعطیلات روز اتحاد و روز کارگر در این کشور که تعداد بسیاری از شهروندان به مسافرت رفته بودند، آغاز گردید. در نتیجه آن تاکنون بیش از 1.5 میلیون ویتنامی مبتلا و بیش از 30 هزار نفر فوتی ناشی از شیوع این بیماری در ویتنام گزارش گردیده است.  

این ویروس حتی در مناطق با ارتباط بسیار اندک در ویتنام نیز به سرعت شیوع پیدا کرد. در شهر هوشی‌مین به عنوان بزرگترین شهر تجاری و مرکز فعالیتهای اقتصادی، شیوع این ویروس در تابستان سال 2021 موجب ابتلای بیش از 500 هزار نفر و فوت بیش از 19 هزار نفر و تعطیلی و قرنطینه کل شهر به مدت 4 ماه گردید.

در مواجهه با این موج گسترده شیوع کرونا در ویتنام، دولت این کشور ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های گسترده‌ایی از جمله تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌ها در شهر هوشی‌مین و 2 ماهه در شهر هانوی اعمال نمود.

یکی از آثار منفی شیوع کرونا در ویتنام، تحصیل اجباری غیر حضوری 22 میلیون دانش آموز ویتنامی‌بوده است. کلاس‌های درسی بصورت آنلاین برگزار شده و برای دانش آموزانی که امکان تهیه وسایل حضور در کلاسهای آنلاین را نداشتند، بصورت آموزش از تلویزیون فراهم گردید.

در حال حاضر و پس از شیوع گسترده کرونا در ویتنام، دولت این کشور را بر آن داشت تا سیاست و استراتژی «کووید صفر» را به سیاست « زندگی با کووید» تغییر دهد.

پویش تاریخی واکسیناسیون کرونا

ویتنام در ماه مارس سال جاری، بزرگترین پویش واکسیناسیون تاریخ خود را برای واکسیناسیون کووید 19 با تمرکز اولیه بر افراد در خط مقدم مواجهه با این ویروس نظیر پزشکان، پرستاران، روزنامه نگاران و سربازان را انجام داد. این واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های اعطایی و همچنین خریداری شده از طریق برنامه کوواکس صورت گرفت. واکسیناسیون افراد بین 12 تا 17 سال از اواخر اکتبر و با شروع از شهر هوشی‌مین آغاز گشت.

تا کنون بیش از 77 میلیون ویتنامی از جمعیت 98 میلیونی این کشور حداقل یک دوز واکسن و 62 میلیون دو دوز واکسن را دریافت نموده‌اند. هم اکنون واکسیناسیون دوز سوم در این کشور اجرایی شده است و بنا بر برنامه و هدف دولت این کشور، تا آخر مارس 2022، کل کشور واکسن دوز سوم را دریافت خواهد نمود.

عدم بازگشت کارگران به مراکز صنعتی

بیش از 4 ماه قرنطینه شدید و اجرای فاصله‌گذاری اجتمایی در شهرهای بزرگ ویتنام از جمله شهر هوشی‌مین، موجب گردید کارگران از مشاغل خود در مراکز صنعتی به شهر و روستاها و زادگاه‌های خود مراجعت نموده و به مشاغل خود بازنگردند. اداره آمار ویتنام اعلام نموده است حدود 1.3 میلیون نیروی کار از ماه جولای تا اواسط سپتامبر به شهر و روستاهای خود بازگشتند. دهها هزار نیروی کار، شهر هوشی‌مین را ترک کرده و به محل کارهای خود بازنگشته‌اند.

نخست وزیر ویتنام در مجلس این کشور اعلام نمود موج چهارم شیوع کرونا آسیب جدی به بازار کار ویتنام رسانده است. بسیاری از شرکتهای ویتنامی در نتیجه این امر، مجبور به لغو سفارش‌های تولیدی خود و یا کاهش پذیرش سفارشات و ارجاع مشتریان به رقبای منطقه‌ای گردیده اند که آسیب جدی برای اقتصاد این کشور بوده است. برنامه دولت این کشور تعدیل و اصلاح کمبود در بازار کار تا اوایل سال آینده می‌باشد.

 بازدهی بسیار بالای بازار بورس ویتنام

علیرغم شیوع کرونا در سال جاری، شاخص بازار بورس ویتنام، VN-Index در سال جاری میلادی رشد یافته و 34 درصد بازدهی را به ثبت رسانده است.

البته این شاخص نوساناتی را نیز تجربه نموده است. به طور مشخص در اواخر ژانویه و پس از شیوع موج سوم کرونا در استان شمالی «های دونگ» و محدودیت فعالیت پارکهای صنعتی، شاخص بورس این کشور کاهش یافت. اما خوش‌بینی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران به اقدامات دولت، موجب بازگشت شاخص در ماه فوریه گردید و به طور پیوسته برای 4 ماه بعد مثبت بود. در اوایل ماه جولای، این شاخص به عدد 1420 رسید که در نتیجه عملیاتی شدن سیستم تجاری موقت ارائه شده توسط شرکت بزرگ فنآوری FPT صورت گرفت.

فاصله‌گذاری اجباری، محدویت‌های تردد و محدودیت‌ها در مراکز تولیدی در ماه جولای به منظور مواجهه با موج چهارم کرونا، موجب آسیب‌پذیری جدی در بازار سرمایه در ماههای آگوست و سپتامبر گردید و این شاخص در پایان سه ماهه سوم به عدد 1340 رسید.

اقدامات دولت و اجرای برنامه و سیاست «زندگی با کووید» دولت، مجددا موجب از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در ماه اکتبر گردید و باعث شد شاخص بازار سرمایه ویتنام برای اولین بار در تاریخ 25 نوامبر، عدد 1500 را ثبت نماید. همزمان، با پایین نگه داشتن نرخ بهره در بانکها، تعداد سرمایه‌گذاران و خریداران در بازار سرمایه ویتنام در سال 2021 سه برابر نسبت به 2020 افزایش پیدا کرد.

 رشد منفی 6 درصدی GDP در سه ماهه سوم

شیوع موج چهارم کرونا در ویتنام برنامه‌های این کشور را برای دستیابی به رشد 6 درصدی در سال جاری با مشکل مواجه نمود، چرا که ناشی از اقدامات محدودیت کننده به منظور کنترل بیماری کرونا، زنجیره تامین و عرضه در این کشور به شدت آسیب دیده است.

محدودیت‌های شدید اعمال شده در شهرهای جنوبی این کشور به عنوان مراکز صنعتی و تجاری و کشاورزی و ایجاد ایست بازرسی‌های محدود کننده رفت و آمد افراد در شرایط قرنطینه طی چهار ماه (از جولای تا سپتامبر) موجب ثبت رکورد منفی 6.17 درصدی رشد اقتصادی در سه ماهه سوم ویتنام گردید.

وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام پیش‌بینی نرخ رشد 3.5 درصدی برای سال جاری را نموده است. بانک توسعه آسیایی نرخ رشد 3.8 درصدی را پیش بینی نموده، در حالی پیش‌بینی بانک جهانی، نرخ رشد4.8 دهم درصدی اقتصاد ویتنام در سال 2021 می‌باشد.

مجلس ملی ویتنام، نرخ رشد 6.6 درصدی را برای اقتصاد ویتنام در سال 2022 هدفگذاری نموده است.

 آغاز بکار اولین خط مترو در هانوی و ویتنام

پس از مدتها تاخیر و مشکلات در اجرا، اولین خط متروی‌هانوی و اولین در ویتنام در نوامبر سال جاری و پس از گذشت ده سال از شروع عملیات ساخت، به بهره‌برداری رسد.

اولین خط مترو ویتنام به طول 13 کیلومتر که هزینه اولیه احداث آن در سال 2008 معادل 8.8 تریلیون دونگ برآورد گردیده بود؛ با هزینه 18 تریلیون دونگ ( معادل 868 میلیون دلار) به بهره‌برداری رسید.

پس از دو هفته بلیط رایگان در آغاز به کار، این خط مترو 110 هزار نفر را در فاصله زمانی 21 تا 27 دسامبر (متوسط روزانه 16 هزار نفر) جابجا نموده است. ظرفیت این خط مترو جابجایی 218 هزار مسافر در روز می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما