معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه دوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برنامه ریزی برای برگزاری مناقصه‌های احداث نیروگاه­های خورشیدی و بادی؛

وزارت انرژی ازبکستان در نظر دارد در آینده نزدیک چند مناقصه جهت احداث نیروگاه­های خورشیدی به ظرفیت کل 400 مگاوات در استان‌های قشقه دریا و فرغانه مناقصه با حمایت بانک توسعه آسیایی و همچنین مناقصه احداث نیروگاه بادی به ظرفیت 200 مگاوات در قره قلپاقستان با حمایت مشاوره ای بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه برگزار نماید.مناقصات شامل دو مرحله خواهد بود: درخواست برای صلاحیت (RfQ) از سرمایه گذاران بالقوه علاقه مند و ارائه پیشنهادات رقابتی (قیمت) (RfP) توسط شرکت کنندگان.

اختصاص وام از سوی موسسات مالی و پولی بین المللی به ازبکستان؛

بانک توسعة آسیایی تخصیص وام 100 میلیون دلاری به ازبکستان برای کمک به اصلاحات در راستای بهبود بخشیدن به محیط کسب و کار کوچک و متوسطه در کشور را تصویب کرد. هیئت مدیرة آژانس بین المللی انرژی اتمی چهار پروژة جدید ملی به ارزش کل 1.9 میلیون یورو که در سال های 2023-2022 در ازبکستان پیاده خواهد شد را تصویب کرد. پروژه‌های مذکور در زمینه‌های افزایش ظرفیت ملی توسعة زیربنای هسته ای در ازبکستان، تحکیم پایة حقوقی برای صنعت اتمی‌کشور، افزایش پایگاه مادی و فنی آزمایشگاه ویژه در شهر نوایی و همچنین کمک به ایجاد بخش پزشکی هسته ای در استان اندیجان اجرا خواهد شد.

بانک توسعه آسیایی در نظر دارد وام 162 میلیون دلاری برای تأمین مالی پروژه برقی سازی راه آهن بخارا – مسکین – اورگنچ – خیوه به طول 465 کیلومتر به ازبکستان واگذار کند.پروژة مذکور باعث کاهش زمان سیر قطار از تاشکند تا خیوه به 7 ساعت و از بخارا به خیوه به 2 ساعت خواهد شد.

ازبکستان و صندوق توسعه اقتصادی و همکاری (EDCF) کره جنوبی موافقتنامة تخصیص وام 238 میلیون دلاری این صندوق به ازبکستان را امضا کردند.وام مذکور برای اجرای دو پروژه تجهیز مراکز درمان ازبکستان به ارزش 88.8 میلیون دلار و احداث بیمارستان امراض سرطانی به ارزش 150 میلیون دلار هزینه خواهد شد.لازم به ذکر است که برنامة همکاری ازبکستان و صندوق توسعه اقتصادی و همکاری (EDCF) جمهوری کره برای سال های 2023-2021 شامل 13 پروژه به ارزش کل 1.2 میلیارد دلار می‌باشد.

هیئت مدیره بانک جهانی تخصیص 400 میلیون دلار در چارچوب عملیات در حوزة سیاست توسعه کمک به انجام اصلاحات مهم اجتماعی و اقتصادی در ازبکستان توسط دولت این کشور را تصویب کرد.

سفر رئیس جمهور ازبکستان به کره جنوبی؛

رئیس جمهور ازبکستان در سفر به کره جنوبی با مقامات این کشور دیدار کردند. اهم نتایج و توافقات اقتصادی سفر به شرح ذیل است:

  • موافقتنامة همکاری در حوزة بهداشت؛
  • برنامة همکاری با آژانس همکاری بین المللی کره برای سال های 2024-2022؛
  • یادداشت تفاهم راه اندازی گفتگو در حوزة انرژی؛
  • یادداشت تفاهم همکاری در توسعه شهرهای هوشمند؛
  • یادداشت تفاهم تأمین مالی از محل اعتبارات صندوق کمک به توسعه اقتصادی؛
  • یادداشت تفاهم همکاری در حوزه فلزهای کمیاب، مس و آلیاژها؛
  • یادداشت تفاهم همکاری در حوزه فناوری‌های اطلاعات؛
  • یادداشت تفاهم همکاری در حوزه کشاورزی هوشمند؛
  • موافقتنامة صادرات تجهیزات پزشکی با جذب منابع مالی صندوق توسعه اقتصادی کره.

شرکت رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس سران اتحادیة اقتصادی اوراسیا؛

رئیس جمهور ازبکستان در نشست مجازی فوق با اشاره به نتایج یک سال عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیة اقتصادی اوراسیا، راه اندازی همکاری منظم و ثمربخش با کمیسیون اقتصادی اوراسیا، آغاز حضور فعال ازبکستان در سایر نهادهای اتحادیة اقتصادی اوراسیا، آغاز هماهنگی قوانین ملی ازبکستان با موازین اتحادیة اقتصادی اوراسیا، آغاز جریان ورود ازبکستان به بانک توسعة اوراسیا، افزایش 30 درصدی میزان مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای عضو اتحادیة اقتصادی اوراسیا در 11 ماه سال 2021 را گام های مهم در این راستا دانست. رئیس جمهور ازبکستان پیشنهادات زیر را جهت حفظ سرعت مثبت روابط اقتصادی و بازرگانی بین کشورهای عضو و توسعة پایدار آنها مطرح کرد:

  • رفع موانع و محدودیت های موجود در تجارت فیمابین؛
  • تعمیق همکاری‌های صنعتی؛
  • پیشبرد پروژه‌های ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقل؛
  • همسو کردن تلاش های کشورهای عضو و ناظر برای اجرای پروژه‌های انرژی سبز؛
  • -انتقال به اقتصاد دیجیتال و کاربرد گستردة فناوری‌های اطلاعات؛
  • استفادة ثمربخش از امکانات مرکز توسعة اتحادیة اقتصادی اوراسیا؛
  • گسترش امکانات شرکت کشورهای عضو ناظر در فعالیت شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا و نهادهای تابعة آن.

تصویب بودجه ازبکستان برای سال 2022؛

مجلس سنای مجلس عالی جمهوری ازبکستان در 22 مین اجلاس خود قانون بودجة دولتی جمهوری ازبکستان برای سال 2022 را با مشخصات زیر تصویب کرد: رشد 6 درصدی تولید  ناخالص داخلی از جمله رشد7 درصدی تولیدات صنعتی، رشد3.3 درصدی تولیدات کشاورزی، نرخ تورم 9 درصدی، درآمد کل بودجه 254.6 تریلیون صوم معادل 30.3 درصد تولید ناخالص داخلی و درآمد بودجه دولتی 199.5تریلیون صوم معادل 23.8 درصد تولید ناخالص داخلی و کسری 3 درصدی بودجه کل کشور .

عرضه 99 درصدی سهام شرکت  دولتی فرغانه ازت؛

آژانس مدیریت دارایی‌های دولتی ازبکستان 99 درصد سهام شرکت «فرغانه ازت» (نیتروژن فرغانه) فعال در زمینة تولید کود معدنی و مواد شیمیایی را جهت فروش عرضه کرد.لازم به ذکر است که شرکت «فرغانه ازت» در سال 1962 تأسیس شده است و در زمینة تولید کود معدنی نیتروژنی، برگ زدایی و استات سلولزی فعالیت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما