معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۴

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

 تصویب بودجه الحاقی سال 2021

دولت ژاپن اعلام کرد که کل هزینه ­های عمومی‌بودجه الحاقی سال 2021 این کشور 35 تریلیون و 989 میلیارد و 500 میلیون ین بوده و بودجه الحاقی 2021 بیشترین بودجه الحاقی تاکنون محسوب می­گردد. این بودجه بعد از تصویب در مجلس مشاوران که بعد از ظهر بیستم برگزار شد، به تصویب خواهد رسید. در این بودجه الحاقی اقدامات مقابله با ویروس کرونا و پرداخت کمک هزینه 10 هزار ینی به کودکان زیر 18 سال نیز لحاظ شده است. گوتو وزیر بهداشت ژاپن نیز در جلسه هیات دولت اعلام کرد که در حال بررسی طرح ترزیق دوز سوم واکسن کرونا در محل کار بوده و قصد دارد در خصوص مقابله با شیوع سویه اومیکرون اقدامات لازم را هرچه سریعتر انجام دهد.

 هزینه برگزاری المپیک و پارالمپیک توکیو بیش از ۱۲ میلیارد دلار شد

کمیته برگزاری المپیک و پارالمپیک توکیو می‌گوید پیش بینی می‌کند که کل هزینه این بازی‌ها یک تریلیون و ۴۵۳ میلیارد ین یا حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار شود. این مبلغ به دلیل ساده شدن عملیات در میانه همه گیری ویروس کرونا حدود ۲۰۰ میلیارد ین یا حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کمتر از بودجه ای است که برای برگزاری این بازی‌ها در نظر گرفته شده بود.

مقامات یکی از دلایل کاهش هزینه‌ها را کاهش مخارج اقدامات مقابله با ویروس کرونا برای تماشاگران، اقدامات امنیتی و حمل و نقل ذکر کردند که به دلیل برگزاری بازی‌ها بدون حضور تعداد زیاد تماشاگر در اکثر محل های برگزاری بازی‌ها بود. درآمد حاصل از برگزاری این بازی‌ها ۷۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ین یا حدود ۶۳۰ میلیون دلار بود که به دلیل کاهش درآمد از فروش بلیت کمتر از پیش بینی اولیه بود. دولت کلانشهر توکیو بیشتر این کسری را پرداخت خواهد کرد.

در تلاش برای گرفتن میزبانی این بازی‌ها در سال ۲۰۱۳ مقامات ژاپن گفتند برای برگزاری این بازی‌ها حدود ۷۳۴ میلیارد ین یا حدود ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد شد. اما بعد بودجه به میزان زیادی افزایش یافت.

مذاکره شرکت SBI با دولت ژاپن در مورد باز پرداخت وجوه دولتی

رئیس شرکت مالی اینترنتی ژاپنی «اس بی آی هولدینگز» می‌گوید این شرکت برای باز پرداخت زود هنگام وجوه دولتی بانک «شین سی» که هنوز پرداخت نکرده است مذاکراتی با دولت برگزار می‌کند.کیتائو یوشیتاکا مدیرعامل اس بی آی هولدینگز پس از اینکه این گروه این بانک را زیرمجموعه خود کرد با خبرنگاران گفتگو کرد. اس بی آی تقریبا تا ۴۸ درصد سهام این بانک را که سقف قابل خرید آن بود در یک مزایده موفقیت آمیز خریداری کرد.

کیتائو گفت این یک مزایده موفقیت آمیز بود و خاطر نشان کرد که اس بی آی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد از نزدیک با بانک شین سی کار خواهد کرد.بانک سابق شین سی یکی از چند وام دهنده عمده بود که برای بیش از ۲۰ سال وجوه دولتی دریافت می‌کرد جمع کل بدهی آن حدود ۳ میلیارد دلار است.کیتائو گفت برای بازپرداخت وجوه دولتی گزینه خارج کردن بانک شین سی از فهرست سهام بازار بورس وجود دارد. او گفت اس بی آی امیدوار است جهت یافتن بهترین راه حل با آژانس خدمات مالی، سازمان بیمه پس انداز، و سازمان تفکیک و جمع آوری بدهی‌ها مذاکره کند.

ژاپن ۱۰۰میلیون دلار به افغانستان کمک می‌کند

دولت ژاپن تصمیم گرفته است که یک بسته حمایتی مالی جدید به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار را در اختیار افغانستان قرار دهد.کمک مالی برنامه ریزی شده از سوی دولت ژاپن بخشی از بودجه متمم است که در روزهای گذشته به تصویب رسید.این مساعدت ژاپن از طریق ۱۶ نهاد و سازمان بین المللی از جمله برنامه جهانی غذای سازمان ملل و یونیسف در جهت تامین غذا و آب و همچنین کمک به ارتقای وضعیت درمانی و بهداشتی این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون این دومین مساعدت مالی ژاپن به افغانستان است. پیش از این نیز در ماه اکتبر خبر مساعدت مالی اضطراری این کشور به میزان تقریبا ۵۸ میلیون دلار منتشر شد.مقامات دولت می‌گویند ژاپن به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد و فعالانه برای ایجاد ثبات در این کشور و مناطق اطراف آن تلاش خواهد کرد.

 دولت ژاپن ارزیابی خود از اقتصاد کشور را بالا برد

دولت ژاپن با اشاره به افزایش مصارف شخصی، ارزیابی کلی خود از اقتصاد این کشور را برای اولین بار طی ۱۷ ماه گذشته بالا برده است.دولت در گزارش ماه دسامبر خود اعلام کرد که با کاهش تدریجی شرایط سخت ناشی از ویروس کرونا، اقتصاد علائمی از «بهبود» نشان می ‌دهد.دولت ارتقاء ارزیابی را به افزایش مصارف شخصی پس از لغو وضعیت اضطراری نسبت می دهد. آنها می‌گویند فروش وسایل نقلیه جدید و هزینه کرد در رستوران و مسافرت در حال افزایش است.اما این گزارش خواهان هوشیاری در مورد تاثیر ویروس کرونا، از جمله سویه اومیکرون، بر اقتصاد ژاپن و دیگر کشورهاست.

 بازار سهام توکیو به خاطر نگرانی در مورد اقتصاد چین سقوط کرد

قیمت سهام در بازار بورس توکیو به خاطر نگرانی در مورد اقتصاد چین در تمامی عرصه‌ها به شدت سقوط کرد. پیشتر بانک مرکزی چین برای اولین بار ظرف ۲۰ ماه گذشته نرخ کلیدی بهره را کاهش داد.

این اقدام باعث سقوط شاخص میانگین نیکی به میزان بیش از ۶۰۰ واحد شد. شاخص گسترده تر تاپیکس نیز به میزان ۴۳ واحد کاهش یافت و به ۱۹۴۱ واحد رسید.حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون سهم در بازار دست به دست شد.

منابع بازار می‌گویند سرمایه گذاران از این بیم دارند که کاهش این نرخ ممکن است حاکی از وضعیت نابسامان اقتصاد چین باشد. آنها می‌گویند سرمایه گذاران همچنین از گسترش احتمالی سویه اومیکرون ویروس کرونا پیش از فصل تعطیلات به خاطر جابجایی عظیم مردم بیمناک شده اند

نرخ بهره وری نیروی کار ژاپن به پایین ترین سطح از سال ۱۹۷۰ رسید

یک نظرسنجی نشان داده است که رتبه بهره وری نیروی کار ژاپن در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به پایین ترین سطح از سال ۱۹۷۰ رسیده است.«مرکز بهره وری ژاپن» اعلام کرد که این کشور سال میلادی گذشته در بین ۳۸ عضو این سازمان در رتبه ۲۳ قرار گرفت. این رتبه نسبت به سال قبل دو پله کاهش داشته است.

بهره وری نیروی کار نشان دهنده حجم کالاها و خدمات تولید شده توسط یک کارگر در ساعت است. ژاپن همچنین در میان اقتصادهای پیشرفته گروه هفت در پایین ترین رتبه باقی مانده است. بهره وری نیروی کار این کشور حدود ۶۰ درصد بهره وری نیروی کار آمریکا و فرانسه است. تاکیزاوا میهو استاد دانشگاه گاکوشوئین که این نظرسنجی را انجام داد، می‌گوید بهبود بهره وری جهت تامین منابع مالی برای دستمزد ضروری است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما