معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۵

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته اول دی ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ بیکاری 11.8% کلمبیا در ماه اکتبر 2021  

بر اساس اعلام سازمان ملی آمار کلمبیا (دنه)، نرخ بیکاری در این کشور طی دهمین ماه از سال جاری میلادی به رقم 11.8% رسیده است که در مقایسه با ماه اکتبر سال 2020 کاهش 2.9% را نشان می‌دهد. بنا به اعلان دنه از جمعیت 51 میلیون نفری کشور، میزان جمعیت شاغل در اکتبر سال 2021 بالغ بر 22 میلیون و 100 هزار نفر بوده که اشتغال حدود 800 هزار نفر بیشتر در کشور در مقایسه با اکتبر سال پیش را نشان می‌دهد. طبق این گزارش میزان جمعیت بیکار کلمبیا در ماه مذکور بیش از 2 میلیون و 900 هزار نفر ثبت شده است. بیشترین میزان موفقیت در تصاحب فرصت‌های شغلی در ماه اکتبر مربوط به زنان بین 25 تا 54 سال بوده (474 هزار نفر) بوده و میزان موفقیت مردان در حدود 193 هزار نفر گزارش شده است.

افزایش 30% پروازهای شرکت آویانکا در ماه دسامبر

بر اساس اعلام مقامات آویانکا، این شرکت هواپیمایی با توجه به افزایش قابل‌ملاحظه سفرهای سال نو، در دسامبر 2021 اقدام به برقراری پرواز جهت 11 مقصد جدید خواهد نمود که درمجموع افزایشی بین 2500 تا 3400 پرواز هفتگی را خواهد داشت؛ به عبارت دیگر این شرکت در حال افزایش 13 هزار صندلی به ناوگان حمل‌ونقل هوایی خود می‌باشد. قرار است پروازهای جدید در چهار کشور کلمبیا (مدئین-سن آندرس، بوگوتا-تورنتو و کالی-نیویورک)، کاستاریکا (سن خوزه-مکزیکوسیتی، سن خوزه-نیویورک، سن خوزه-لس‌آنجلس و سن خوزه-کَنکُن)، گوآتمالا (گوآتمالاسیتی-واشنگتن، گواتمالاسیتی-میامی و گوآتمالاسیتی-نیویورک) و اکوادور (گوایاکیل-نیویورک) برقرار گردد.

خطوط هواپیمایی قاره آمریکا (آویانکا) در سال 1919 در شهر ساحلی بارانکیا در شمال کلمبیا تأسیس گردید و به لحاظ تاریخی، دومین شرکت هواپیمایی قدیمی جهان پس از خطوط هواپیمایی سلطنتی هلند (کی. ال. ام.) می‌باشد. آویانکا، به لحاظ ناوگان هواپیمایی، دومین شرکت هواپیمایی بزرگ منطقه آمریکای جنوبی پس از خطوط هواپیمایی شیلیایی - برزیلی لاتم است. در اختیار داشتن 200 فروند هواپیمای تجاری مسافربری و باری، انجام 5,100 پرواز هفتگی به 100 مقصد در 26 کشور آمریکایی و اروپایی از دیگر شاخصه‌های بارز آویانکا می‌باشد.

گزارش موسسه تحلیل ریسک پذیری کلمبیا 

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مؤسسه تحلیل ریسک‌پذیری کلمبیا در سال 2020، این کشور با کسب رقم 54.4 از شاخص جینی پس از برزیل به دومین کشور نابرابر به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب تبدیل شده است. گزارش مذکور تصریح می‌کند کسب رقم بالای 55 از 100 به معنای عدم وجود فرصت‌های اقتصادی نبوده، بلکه نشانگر هزینه‌بر بودن استفاده و بهره‌برداری از امکانات اقتصادی موجود در کلمبیا برای تمامی اقشار جامعه در کوتاه‌ مدت می‌باشد.

مؤسسه تحلیل ریسک‌پذیری کلمبیا بر مبنای 6 شاخص امنیت، سیاست، اقتصاد، نهادهای حکومتی، جامعه و محیط زیست، کم مخاطره‌آمیزترین استان‌های کلمبیا جهت جذب سرمایه را کوندینامارکا، بویاکا و کیندیو اعلان نموده و پرمخاطره‌آمیزترین استان‌های کشور را چوکو، کاکِتا و گوآویاره اعلان کرد. مؤسسه مذکور تأکید دارد که بوگوتا، پایتخت کلمبیا هم‌چنان دارای بالاترین میزان تمرکز فرصت‌ها و امکانات اقتصادی در مقایسه با سایر بخش‌های کشور می‌باشد: یک چهارم از تولید ناخالص داخلی در بوگوتا انجام می‌شود و دارای بهترین نوع ارائه خدمات عمومی، آموزشی و فرصت‌های اقتصادی در کشور است.

کلمبیا، دومین اقتصاد برتر آمریکای‌لاتین در سال 2021

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مؤسسه ملی آمار (دنه) ، کلمبیا طی دوره نه ماهه ژانویه تا پایان سپتامبر 2021 موفق شده است رشد اقتصادی 10% را در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 به ثبت برساند؛ این در حالی است که، میزان رشد تولید ناخالص داخلی کلمبیا در دوره نه ماهه ژانویه تا پایان سپتامبر 2020 در مقایسه با دوره مشابه سال 2019، بیش از 1/8%- ارزیابی گردیده بود. میزان موفقیت بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به منظور جبران بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز 88% عنوان شده است. این در حالی است که، شیلی با ثبت رکورد 19.1% رشد اقتصادی در دوره نه ماهه مذکور، رتبه اول را در منطقه آمریکای جنوبی، مرکزی و حوزه کارائیب داراست.

طبق ارزیابی دنه، آمار رشد اقتصادی سه ماهه سوم کشور در سال 2021 بالغ بر 5.7% بوده که نسبت به سه ماهه سوم سال 2020 رشد 13.2% (سیزده و دو دهم درصدی) نشان می‌دهد. بخش‌های کلیدی این رشد به ترتیب عبارتند از: تجارت، خودرو، حمل‌ونقل، هتلداری و رستوران‌داری. بیشترین میزان رشد اقتصادی کلمبیا در دوره مذکور، مربوط به ماه سپتامبر با رکورد 15.6% می‌باشد. بدترین عملکرد اقتصادی مربوط به بخش کشاورزی و بویژه تولید قهوه به عنوان یک محصول صادراتی سنتی کلمبیا است که طی دوره شش ماهه آوریل تا پایان سپتامبر 2021 رشد منفی 1.1%- را در مقایسه با دوره شش ماهه سال 2020 ثبت کرده است.    

افزایش 30% گرسنگی در منطقه آمریکای‌لاتین  

بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) میزان گرسنگی در بین مردم کشورهای آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب طی سال 2020 در مقایسه با سال 2000 میلادی به میزان 30% افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش فائو از جمعیت 650 میلیون نفری منطقه، در سال گذشته 13 میلیون و 800 هزار نفر به جمعیت گرسنه اضافه شده و جمعیت کل گرسنگان منطقه به 59 میلیون و 700 هزار نفر رسید. این نهاد وابسته به سازمان ملل از «دولت» و «بخش خصوصی» خواسته است تا با اختصاص منابع نسبت به رفع این بحران انسانی اقدام لازم را بعمل آورند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارش خود تصریح نموده که در سال 2020 حدود 267 میلیون نفر از جمعیت آمریکای جنوبی، مرکزی و حوزه کارائیب عدم امنیت غذایی نسبی یا شدید را تجربه نمودند که رشد 60 میلیون نفری نسبت به سال 2019 را ثبت کرده است. فائو تأکید می‌نماید که بخش عمده این عدم امنیت غذایی ناشی از تبعات گسترده شیوع ویروس کرونا در جهان و در منطقه بوده که منجر به کاهش درآمد و به تبع آن تحت تأثیر قرار گرفتن سبدغذایی خانوارها شده است. این در حالی است که فائو اذعان دارد که منطقه آمریکای‌لاتین به دلیل قابلیت‌های آب‌وهوایی از نظر تولید موادغذایی دچار کمبود و اختلال نمی‌باشد.

فائو شرایط کنونی آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب را «جدی» و «نگران‌کننده» توصیف می‌نماید و تصریح دارد که گرسنگی در بین مردم کشورهای منطقه طی دوره 2014 تا 2020 جهشی 70% داشته است. بیشترین میزان گرسنگی مربوط به کشورهای ذیل می‌باشد:

  1. هائیتی: 46.8%
  2. ونزوئلا: 27.4%
  3. نیکاراگوآ: 19.3%
  4. گوآتمالا: 16.8%
  5. هندوراس: 13.5%
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما