معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰۶

طرح مسکن‌ «پاکستان جدید»

طرح مسکن‌سازی «پاکستان جدید» یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت پاکستان برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف این کشور می‌باشد که طبق آن قرار است 5 میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت در سراسر پاکستان ساخته شود.

دولت پاکستان برای اجرایی کردن این طرح، قانون تاسیس سازمانی به نام «توسعه و مسکن پاکستان جدید» که به اختصار NAPHDA گفته می‌شود را در 15 ژانویه 2020 تصویب کرده است.ماموریت اصلی این سازمان «برنامه‌ریزی، توسعه، ساخت، تامین‌ مالی و مدیریت پروژه‌های مسکن ارزان در پاکستان» اعلام شده است. این سازمان که دفتر مرکزی آن در اسلام‌آباد قرار دارد، زیر نظر مستقیم نخست‌وزیر پاکستان فعالیت می‌کند و قرار است دفاتری نیز در هر چهار ایالت این کشور شامل سند، پنجاب، بلوچستان و خیبرپختونخوا تاسیس کند.

سازمان مذکور سه هدف زیر را از زمان تاسیس دنبال می‌کند:

1- ساخت 5 میلیون واحد مسکونی ارزان در سراسر پاکستان شامل 2 میلیون واحد در شهرهای بزرگ در قالب شهرک‌های جدید، 2 میلیون واحد در شهرهای متوسط و 1 میلیون واحد در روستاها

2- فراهم کردن زیرساخت‌های شهری برای مناطق کمتر توسعه یافتۀ پاکستان و نیز برای واحدهای مسکونی جدید

3- فعال کردن صنعت ساخت و ساز در پاکستان و افزایش اشتغال در این صنعت

طبق اعلام سازمان مذکور، ساخت این تعداد واحد مسکونی قرار است به صورت زیر تامین مالی شود:

  • 50% از طریق بانک‌های تجاری و به صورت وام بلندمدت
  • 30% آوردۀ سرمایه‌گذار و انبوه‌ساز
  • 20% آوردۀ متقاضی مسکن (متقاضی باید این مبلغ را در دو قسط سالانه پرداخت کند)

دولت پاکستان برای آغاز طرح ساخت 5 میلیون واحد مسکونی، زمین‌های دولتی را در شهرهای مختلف این کشور مشخص کرده است که طبق اعلام سازمان مذکور، قرار است 70% این زمین‌ها برای ساخت مسکن ارزان و 30% آن برای ساخت مسکن متوسط و اماکن تجاری جهت تامین مالی پروژه‌ها اختصاص یابد.

این طرح می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای شرکت‌های فعال ایرانی شامل شرکت‌های انبوه‌سازی، شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای و شرکت‌های تولیدکنندۀ مصالح ساختمانی به خصوص میلگرد، سیمان، کاشی و سرامیک، شیرآلات بهداشتی، لوله و اتصالات، شیشه‌های ساختمانی جهت مشارکت فراهم نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما