معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۲- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۳۶۶

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

منطقه خلیج بزرگ مرکز مالی بین المللی شرق آسیا

لارنس جی لاو، رئیس سابق دانشگاه چینی هنگ کنگ، دیدگاه خود را درخصوص روابط اقتصادی چین با سایر کشورها بیان کرد: "استراتژی گردش دوگانه به وضوح نشان می دهد که چین به اصلاحات اقتصادی خود ادامه خواهد داد و به روی بقیه جهان باز خواهد ماند." در سپتامبر سال جاری، چین دو طرح را برای تشویق توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ- ماکائو (GBA) با اتصال هنگ کنگ و ماکائو به شهرهای همسایه خود، شنجن و جوهای، در تلاش برای افزایش جریان آزاد عوامل و همچنین همکاری فرامرزی تصویب کرد.

لاو منطقه خلیج بزرگ را اینگونه توصیف کرد: «افزایش ارتباطات اقتصادی، چه به دلیل بهبود زیرساخت های بین شهری و چه به دلیل رفع موانع قانونی و سایر موانع بر سر راه جریان آزاد عوامل، کالاها و خدمات، فعالیت های اقتصادی جدیدی را امکان پذیر می‌کند که قبلاً امکان پذیر نبود.»

لاو اشاره کرد که GBA خانه طبیعی "مرکز مالی بین المللی" برای شرق آسیا است. ابتکارات آتی می‌تواند شامل توسعه بازار اوراق قرضه فعال، نقد و گسترده دلار هنگ کنگ و یوان، تشکیل بورس سهام در شرق آسیا و همچنین ایجاد بازار بیمه اتکایی برای آسیای شرقی باشد."

وی گفت: «GBA دارای تولید ناخالص داخلی، جمعیت، ثروت، سرمایه انسانی و سرزمین وسیع مناسب برای رقابت با هر منطقه دیگر در جهان است.» «در GBA، هنگ کنگ و شنجن با هم می‌تواند به یک نوآوری جهانی، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، مرکز تامین مالی تبدیل شود و سیلیکون ولی، بورس نیویورک و NASDAQ را با هم ترکیب و نه تنها به منطقه بلکه به کل سرزمین اصلی و شرق آسیا خدمت کند.»

احداث 500 انبار در خارج از کشور توسط استان گواندونگ تا سال 2025

دولت استان گواندونگ، مرکز اصلی تجارت خارجی چین، سندی را برای ترویج توسعه کیفی تجارت الکترونیک فرامرزی منتشر کرد که بر اساس آن تعداد انبارهای خارج از کشور تا سال 2025 به 500 انبار خواهد رسید.

در این سند آمده است که این استان شرکت‌های پیشرو در این بخش ایجاد خواهد کرد و برای 20 شرکت تجارت الکترونیک فرامرزی با حجم مبادلات سالانه بیش از 5 میلیارد یوان (785 میلیون دلار آمریکا) و 10 شرکت دیگر بیش از 10 میلیارد یوان (1.5 میلیارد دلار) تلاش خواهد کرد.

گواندونگ همچنین ساخت پارک‌های صنعتی تجارت الکترونیکی فرامرزی را ترویج می‌کند و قصد دارد تا سال 2025 حجم واردات و صادرات خود را در تجارت الکترونیک فرامرزی دو برابر کند.

بر اساس این سند، در مجموع 100 فروشنده تجارت الکترونیک فرامرزی با گردش مالی سالانه بیش از 100 میلیون یوان (15 میلیون دلار) و همچنین 100 برند تجارت الکترونیک فرامرزی با فروش سالانه بیش از 100 میلیون یوان (15 میلیون دلار) تا سال 2025 در استان معرفی می‌شود.

تا سال 2025، گواندونگ قصد دارد 500 انبار خارج از کشور با مساحت بیش از 4 میلیون متر مربع احداث کند تا یک شبکه انبارهای حرفه ای و هوشمند در خارج از کشور به تدریج شکل گیرد.

تکمیل مناطق نظارت گمرکی "سطح دوم" در هنگچین در ژوئن 2022

ساخت مناطق نظارت گمرکی "سطح دوم" در منطقه همکاری عمیق گواندونگ - ماکائو در هنگچین روز 6 دسامبر 2021 رسما آغاز شد. با مجموع هفت منطقه نظارت گمرکی در پنج کانال "سطح دوم"، انتظار می‌رود پروژه تا قبل از 30 ژوئن سال آینده تکمیل شود.

این مناطق با سرمایه گذاری 597 میلیون یوان (93 میلیون دلار)، دارای مساحت 245 هزار مترمربع و سطح زیربنای 29 هزار متر مربع می‌باشد.

به گفته ژی ینگجون، سرپرست معاونت توسعه اقتصادی منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین، گفت: «سطح دوم» محدودیتی برای ورود و خروج اتباع اعمال نمی‌کند.

لی وای نونگ، مدیر کمیته اجرایی منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین، گفت: «شروع ساخت مناطق نظارت گمرکی «سطح دوم» امروز یک گام مهم رو به جلو برای این منطقه است. کمیته اجرایی منطقه نظارت و مدیریت واحدهای ساخت پروژه را تقویت می‌کند و  ترخیص کالا از گمرک تسهیل می‌گردد.

در اوایل سپتامبر، مقامات دولت مرکزی چین طرح کلی ساخت این منطقه را تصویب کردند. بر اساس این طرح، برای تسهیل مراحل و عناصر اظهارنامه گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مدیریت ثبت‌محور خواهند بود.

در "سطح دوم"، کلیه کالاهای معاف از مالیات که از منطقه از طریق "سطح دوم" به سرزمین اصلی منتقل می‌شوند، ملزم به انجام مراحل ترخیص گمرکی هستند زیرا برای کالاهای وارداتی، تعرفه‌ها و حقوق ورودی اعمال می‌شوند.

راه اندازی اولین مرکز بین المللی نوآوری واکسن چین در شنجن

اولین مرکز بین المللی نوآوری واکسن چین، مرکز نوآوری بین المللی واکسن منطقه خلیج بزرگ، در شنجن، استان گواندونگ، به طور رسمی افتتاح شد. این مرکز بستری برای ترویج دانش مرتبط با واکسن و تقویت حفاظت و کنترل در برابر اپیدمی‌پیچیده و متغیر و همچنین ارتقای ساختار صنعت واکسن داخلی، ایجاد پلی بین چین و جهان برای همکاری در زمینه نوآوری واکسن فراهم می‌کند.

کلینیک واکسیناسیون هوشمند 5G و سیستم‌های واکسیناسیون بدون سرنشین که توسط مرکز نوآوری نمایش داده می‌شوند، عملکردهای تحقیق و توسعه و تولید، تدارکات زنجیره سرد و ردیابی برچسب الکترونیکی را قبل از ورود واکسن‌ها به کلینیک واکسیناسیون تا ثبت و واکسیناسیون بدون سرنشین یکپارچه کرده‌اند که واکسیناسیون را ساده‌تر می‌کند. 

در نوامبر 2019، دو کشور چین و فرانسه تفاهم نامه همکاری استراتژیک در زمینه نوآوری واکسن امضا کردند که در آن پیشنهاد ارتقای همکاری بین المللی در تحقیق و توسعه واکسن نوآورانه و کمک به شنژن برای ساخت اولین مرکز نوآوری واکسن در کلاس جهانی در چین شد.

موسیو لوران بیلی، سفیر فرانسه در چین در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: همکاری در زمینه بهداشت عمومی‌به ویژه همکاری در زمینه واکسن یکی از اولویت های توسعه روابط فرانسه و چین است.

 او گفت: "این مرکز بین المللی نوآوری واکسن که به تازگی افتتاح شده است، گفتگوی بیشتر بین صنایع مربوطه در منطقه خلیج بزرگ را ترویج می‌کند و همچنین به همکاری فرانسه و چین در زمینه بهداشت عمومی‌کمک می‌کند."

ایجاد بزرگترین خوشه صنعت خودروهای پیل سوختی چین در گواندونگ

بنا به اظهارات مقامات محلی، استان گوانگدونگ بیش از 300 شرکت انرژی هیدروژنی را جذب کرده که ارزش آن از 10 میلیارد یوان (1.57 میلیارد دلار) فراتر رفته است. بر اساس داده‌های منتشر شده در کنفرانس صنعت هیدروژن UNDP 2021 در شهر فوشان، این استان پیشتاز صنعت رو به رشد خودروهای پیل سوختی چین است و بزرگترین خوشه صنعت خودروهای پیل سوختی کشور را تشکیل داده است. گواندونگ پایگاه اصلی تولید خودرو در چین است و در طول سال‌ها تلاش کرده است تا صنعت خودروهای پیل سوختی سازگار با محیط زیست را توسعه دهد.

گواندونگ در حال حاضر دارای 39 ایستگاه هیدروژناسیون است در حالی که 10 ایستگاه دیگر در دست ساخت است و این استان از نظر تعداد ایستگاه در رتبه اول چین قرار دارد.

تضمین عملکرد زنجیره تامین جهانی توسط منطقه خلیج بزرگ

سفیر تانزانیا در چین گفت: "استان گواندونگ مرکز همکاری چین و آفریقا است." او معتقد است که شهرهای منطقه خلیج بزرگ نقش کلیدی در همکاری‌های بین المللی دارند و صنعت منطقه با تداوم کار خود در شرایط پندمی، استمرار زنجیره تامین در سراسر جهان را تضمین می نماید.

در سال های اخیر، منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) شاهد توسعه سریع بوده است. کل جمعیت منطقه بیش از 86 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2020 معادل 1668.8 میلیارد دلار است. در مجموع 25 شرکت از GBA در فهرست جهانی فورچون 500 در سال 2021 قرار دارند که نسبت به سال گذشته 4 شرکت اضافه شده است.

یوکیو هاتویاما، نخست وزیر سابق ژاپن، اظهار داشت: «شخصاً، من فکر می‌کنم GBA احتمالاً بهتر از منطقه خلیج توکیو توسعه می یابد. من متقاعد شده ام که GBA به موفقیت های بزرگتری دست خواهد یافت و به‌هاب دریایی، زمینی و هوایی آسیا و جهان تبدیل خواهد شد."

در سپتامبر امسال، مقامات مرکزی چین برنامه‌های کلی برای ساخت منطقه همکاری عمیق گوانگدونگ-ماکائو در هنگ‌چین و منطقه همکاری خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ در چیان‌های صادر کردند.

راه اندازی نخستین ایستگاه انرژی یکپارچه منطقه خلیج بزرگ

اپراتور China Petroleum & Chemical Corp اظهار داشت: "اولین ایستگاه انرژی یکپارچه در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو در گوانجو به بهره برداری رسید که سوخت بنزین و هیدروژن، شارژ باتری و خدمات خودرو را ارائه می دهد."

این ایستگاه برای تقویت توسعه سریع صنعت انرژی پاک در منطقه خلیج بزرگ و تسهیل بیشتر برنامه‌های چین برای دستیابی به کربن صفر تا سال 2060 است. این ایستگاه با ظرفیت سوخت‌گیری روزانه 500 کیلوگرم هیدروژن قادر است نیاز هیدروژنی 60 خودروی پیل سوختی هیدروژنی را برآورده کند که عمدتاً به اتوبوس ها و وسایل نقلیه لجستیکی در منطقه خدمت ارائه می دهد.

این ایستگاه همچنین قادر به شارژ چهار وسیله نقلیه الکتریکی به طور همزمان است و می‌تواند 80 سرویس شارژ در روز را ارائه دهد. با تجهیزات تولید برق پراکنده فتوولتائیک بیش از 100 متر مربع در ایستگاه، همچنین قادر به تولید 11 هزار کیلووات ساعت برق در هر سال است که نیاز برق روزانه ایستگاه را برآورده می‌کند.

این شرکت قصد دارد 30 میلیارد یوان (4.71 میلیارد دلار) را در دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله در تجارت های مرتبط با هیدروژن، از جمله ایستگاه‌های سوخت گیری هیدروژن و ساخت تاسیسات ذخیره سازی هیدروژن سرمایه گذاری کند. این شرکت همچنین در نظر دارد 1000 ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن، 5000 ایستگاه شارژ و تعویض باتری و 7000 تاسیسات تولید برق فتوولتائیک در دوره چهاردهم برنامه پنج ساله حداث نماید.

برگزاری مجمع بین المللی امپریال اسپرینگز در گوانجو

مجمع بین‌المللی امپریال اسپرینگز 2021 در مرکز استان گواندونگ پایان یافت و شرکت‌کنندگان به اجماع گسترده در مورد پیشبرد چندجانبه‌گرایی و گسترش همکاری‌های جهانی برای مقابله با بحران‌های جهانی و امور بین‌المللی در دوران پس از همه‌گیری دست یافتند.

وی یافی، معاون سابق وزیر امور خارجه گفت که شرکت کنندگان در این اجلاس گفتگوهای عمیقی داشته و در مورد تعدادی از موضوعات مورد توجه جهان در این رویداد دو روزه تبادل نظر کردند. ایشان بیانیه این مجمع را که بر اهمیت چندجانبه گرایی و همکاری جهانی در مبارزه با بیماری همه‌گیر و مقابله با سایر بحران‌های جهانی تاکید می‌کند، در مراسم اختتامیه قرائت کرد.

بیش از 150 نفر از سران سابق کشورها، سازمان‌های بین‌المللی، مقامات دولتی و مدیران ارشد بازرگانی در این مجمع شرکت کردند. مهمانان درباره مجموعه ای از موضوعات از جمله توسعه اقتصادی و اجتماعی و تغییرات آب و هوایی، چالش ها و پاسخ های غیرسنتی جهانی، بهداشت عمومی و همکاری جهانی برای ایجاد جامعه سالم انسانی و آینده جهان بحث و تبادل نظر کردند. به گفته آقای وی، پایبندی به چندجانبه گرایی، تغییر شکل نظام حکمرانی جهانی، بهبود اقتصادی در دوران پس از همه گیری و احیای جهانی شدن مورد بررسی قرار گرفت.

مجمع بین‌المللی امپریال اسپرینگز که در سال 2014 تأسیس شد، به طور مشترک توسط انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی، انجمن دوستی استرالیا - چین، دولت استان گواندونگ و اتحاد رهبری جهانی - باشگاه مادرید برگزار می‌شود و به یک پلتفرم پیشرفته برای مبادلات و همکاری همه جانبه بین چین و سایر نقاط جهان تبدیل شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما