معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

روابط اقتصادی تانزانیا و چین

طبق گزارش­های ارائه شده توسط مقامات تانزانیا، در 8 ماه اول 2023، حجم تجارت این کشور با چین با رشد 6.8 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال 2022، به 5.4 میلیارد دلار رسید.

افزایش تمایل موسسات مالی جهانی برای حضور در بازار چین

بسیاری از موسسات مالی جهان، در سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاری بیشتری برای حضور هر چه بیشتر در بازار چین انجام داده اند. چین در سال‌های اخیر اقدامات موثری در بخش جذب سرمایه‌گذاری انجام داده است که از جمله می‌توان به ایجاد نهادی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری برای تامین مالی فرامرزی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه بلندمدت اشاره نمود. در این میان بسیاری از موسسات مالی و بانکی از جمله بانکهای و موسسات مالی کشورهای منطقه، در پی پیش بینی‌های مثبت از روند افزایش رشد اقتصادی چین، در 9 ماه اخیر سال جاری میلادی فعالیت خود را در این کشور توسعه داده اند.

مناطق آزاد تجاری در چین-بخش اول

مناطق آزاد تجاری آزمایشی و بندر آزاد تجاری چین (FTZs and FTP)، که بعنوان مناطق آزمایشی نیز شناخته می‌شوند، مناطق تعیین‌شده در داخل کشور هستند که سیاست‌ها و اصلاحات نوآورانه‌ای را برای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی اجرا می‌کنند. از زمان تاسیس اولین FTZ در شانگهای در سال 2013، چین بیست ، FTZ دیگر را در سال های بعد در سراسر کشور تأسیس کرده است. این مناطق از نظر استراتژیک در قطب های اقتصادی کلیدی و مناطق ساحلی قرار داشته و آنها را به بسترهای ایده آلی برای تسهیل تجارت و جذب مشاغل و سرمایه گذاری‌های خارجی تبدیل نموده است. این گزارش که در دو قسمت ارائه می‌گردد به معرفی این مناطق خواهد پرداخت.

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

چین و آسیای میانه: روابط تجاری دو جانبه

مطلب زیر خلاصه ترجمه مقاله "چین و آسیای میانه: روابط تجاری دو جانبه [1]" است که در نشریه China Briefing به چاپ رسیده است: