معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

 کنیا و آفریقای جنوبی متعهد به افزایش روابط تجاری دوجانبه هستند

رئیس جمهور آفریقای جنوبی سیریل رامافوزا در دیدار با رئیس جمهور کنیا اوهورو کنیاتا و پس از برگزاری مراسم امضای موافقت نامه همکاری در زمینه‌های بین المللی، گردشگری، بهداشت، امور داخلی و حمل و نقل  در مقر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در پرتوریا در بین رسانه‌ها حضور یافت و اعلام نمود که آفریقای جنوبی و کنیا توافق کرده اند که حجم و ترکیب تجارت دوجانبه خود را افزایش دهند و همچنین سرمایه گذاری بیشتری در اقتصاد یکدیگر داشته باشند تا عدم تعادل تجاری موجود کاهش یابد. در عین حال دو کشور هشت توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های گردشگری، بهداشت، حمل و نقل و روادید و مهاجرت و غیره امضا کردند. کنیا یکی از بزرگترین شرکای تجاری آفریقای جنوبی در آفریقا  و در خارج از 15 کشور جامعه توسعه جنوب آفریقا است. لازم به ذکر است که مجموع تجارت دوجانبه بین آفریقای جنوبی و کنیا از 8.4 میلیارد رند در سال 2016 به 11.6 میلیارد رند  در سال 2019 افزایش یافت.  در سال 2020 به دلیل همه گیری کرونا میزان تجارت دو کشور به 7.7 میلیارد رند کاهش یافت. صادرات آفریقای جنوبی به کنیا از 8.1 میلیارد رند در سال 2016 به 11.3 میلیارد رند در سال 2019 افزایش یافت و در سال گذشته به 7.4 میلیارد رند کاهش یافت.

 زیمبابوه

 مهمترین اهداف زیمبابوه برای بودجه 2022

مطابق اظهارات تیم اقتصادی دولت زیمبابوه به نظر می رسد که مهمترین اولویت های این کشور در بودجه سال 2022، جلب مجدد اعتماد سرمایه گذاران، کاهش نرخ تورم، افزایش تولید ناخالص داخلی و همینطور کاهش قابل توجه میزان کسری بودجه است. به باور ناظران، این چشم اندازها را می‌توان بخشی از تلاش های دولت آقای امرسون منانگاگوا، برای تحقق وعده‌های اقتصادی اش تلقی کرد. در این میان و با توجه به اظهارات روز پنجشنبه آقای امتولی انکوب، وزیر دارایی و توسعه اقتصادی، در پارلمان این کشور، جلب نظر سرمایه گذارانی که تحت حاکمیت رابرت موگابه، رئیس جمهور فقید این کشور اعتماد خود را به سیستم اقتصادی زیمبابوه از دست داده بودند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس از دو سال انقباض شدید اقتصادی در سال های 2019 و 2020، در حال حاضر اقتصاد این کشور در سال جاری رشدی معادل 7.8 درصد را تجربه کرده است.

 زامبیا

کاهش میزان تورم در زامبیا

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که تورم زامبیا به پایین ترین سطح طی یکسال اخیر رسیده است. به گفته مقامات زامبیا، نرخ تورم در ماه اکتبر به 19.3 درصد رسیده که در مقایسه با نرخ 21.1 درصدی قبل، کاهش محسوسی را نشان می دهد. این در حالی است که بانک مرکزی زامبیا، برای مقابله با فشار تورمی نرخ سود را در این کشور از 8.5 درصد به 9 درصد افزایش یافت. مقامات این کشور تأکید کرده اند: این افزایش به منظور هدایت تورم به سمت تک رقمی‌شدن در سال 2022 انجام شده و هدف این است که تا اواسط سال 2023 به نرخ تورمی حدود 6 تا 8 درصد دست یابیم.

 موزامبیک

اختصاص 343 میلیون دلار کمک بشردوستانه به موزامبیک

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) در گزارشGlobal Humanitarian Overview 2021 اعلام کرد 343 میلیون یورو برای کمک ضروری به یک میلیون و دویست نفر در شمال موزامبیک اختصاص خواهد داد. این مبلغ بیش از دو برابر کمک های بشردوستانه اهداء شده در سال 2020 می‌باشد.

تانزانیا

حضور رئیس جمهور تانزانیا در کنفرانس نهادهای مالی

خانم سمیه صلوحو حسن رئیس جمهور تانزانیا در 20 مین کنفرانس نهادهای مالی تانزانیا حضور پیدا کرد. این مراسم بطور ویژه به امکان بازیابی اقتصادی کشور پس از امواج منفی کرونا اختصاص داشت. در این مراسم صلوحو حسن به پیشرفت های کشور تانزانیا در  60 مین سالگرد استقلال اشارات فراوانی داشت. مواردی از قبیل: تانزانیا جزو 10 اقتصاد پیشرو در قاره آفریقا می‌باشد، دولت تانزانیا توانسته است با ثبات در بازار ارز تورم را کاملا کنترل کند، -نرخ فقر به کمترین میزان یعنی 26 درصد رسیده است شاخص توسعه انسانی نیز از 0.37 در دهه 1990 به بیش از 0.052 در سال 2019 رسیده، نرخ امید به زندگی نیز از 50 به 66 سال رسیده است. مهمترین دستاورد دولت تانزانیا در جولای 2020 بود که بانک جهانی طی گزارشی اعلام کرد تانزانیا در دسته کشورهای با درآمد  متوسط قرار گرفته است. در حال حاضر نیز اولویت برنامه 5 ساله سوم ارتقای توان صنعتی و اقتصادی تانزانیا از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و دیپلماسی اقتصادی می‌باشد. با پشت سر گذاشتن کرونا پیش بینی می‌کنیم رشد اقتصادی بین 4 و نیم تا 6 درصد باشد.

 قدردانی وزیر امور خارجه بر حمایت و همکاری چین با کشورهای آفریقا

تانزانیا از حمایت، توسعه همکاری و روابط و همبستگی که چین با کشورهای آفریقایی انجام می‌دهد؛ قدردانی می‌کند. خانم لیبراتا مولامولا وزیر خارجه تانزانیا  در کنفرانس وزرای خارجه همکاری چین و آفریقا که در داکار، سنگال در تاریخ 29 تا 30 نوامبر 2021 برگزار شد، این اظهارات را بیان کرد . وی گفت چین با آفریقا در ارائه خدمات قابل توجهی همکاری کرده است. چین به تانزانیا در اجرای پروژه‌های استراتژیک بزرگی با همکاری و سرمایه‌گذاری شرکتهای بزرگ این کشور، کمک کرده است. وزیر مولامولا از چین خواست تا توجه بیشتری بر بخش بهداشت و سلامت به‌ویژه در مبارزه با کرونا با ساخت کارخانه‌ها و توانمندسازی آنها برای تولید این واکسن‌ها و سایر داروها داشته باشد. وی همچنین از بیانیه آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین مبنی بر اینکه این کشور یک میلیارد دوز واکسن بیشتر در اختیار کشورهای آفریقایی قرار خواهد داد تا کشورهای آفریقایی بتوانند به هدف واکسیناسیون حداقل 60 درصد مردم خود تا سال 2022 دست پیدا کنند؛ تمجید کرد.

 همکاری تانزانیا و اوگاندا

اوگاندا در حال حاضر دومین کشور بزرگ سرمایه‌گذار در تانزانیا از منطقه شرق آفریقا با 45 پروژه به ارزش 114 میلیون دلار است و برای 2150 تانزانیایی اشتغال ایجاد کرده است. حجم تجارت بین دو کشور از 200 میلیارد شلینگ در سال 2014 به 607 میلیارد شلینگ در  2021سال افزایش یافته است. تانزانیا و اوگاندا برای تقویت همکاری در بخش‌های مختلف استراتژیک از جمله انرژی، گردشگری، حمل‌ونقل، صنعت، کشاورزی و شیلات در راستای منافع مردم دو طرف توافق کردند. ، خانم  سمیه  صلحو حسن رئیس جمهور تانزانیا و آقای موسوینی رئیس جمهور اوگاندا، در 27 نوامبر 2021 در کاخ ریاست جمهوری در دارالسلام دیدار کردند.

 مالاوی

مشارکت سازمان بین المللی کار و کنگره اتحادیه کارگران مالاوی در زمینه تقویت اتحادیه­ های کارگری

سازمان بین المللی کار و کنگره اتحادیه کارگران مالاوی وارد مشارکت جدیدی برای تقویت اتحادیه‌های کارگری جهت مبارزه با وضعیت کودکان کار شده اند. این مشارکت به ارزش 170 میلیون کواچای است. این برنامه مشارکتی، چشم انداز استراتژیکی را برای حقوق کارگران، عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن فقر در نظر گرفته و حمایت از مناطق کشت چای و قهوه را مورد توجه قرار داده است. شایان ذکر است که اتحادیه‌های کارگری مالاوی در سال 1995 تاسیس شده و متشکل از 26 اتحادیه کارگری و دارای 150 هزار نفر کارگر است.

 رواندا

 تغییر چشم‌انداز رشد اقتصادی رواندا

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد چشم‌انداز رشد اقتصادی رواندا از ٪۵ به ٪۱۰.۲ افزایش یافته است. اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ در پی شیوع کرونا ٪۳.۴ کوچک شد. تیمی از این صندوق در ماه اکتبر و نوامبر جلساتی آنلاین با مقامات رواندا برگزار کرد و به این نتیجه رسید که مشوق‌های مالی پایدار و واکسیناسیونِ سریع موجب شده اقتصاد این کشور در ۲۰۲۱ تقویت شود و در سال آینده نیز تولید افزایش خواهد یافت. گزارش این تیم همچنین حاکی از ارسال ارز به کشور توسط کارکنان رواندایی خارج‌نشین، سیستم بانکیِ پایدار با نقدینگی کافی و میزان کمِ وام‌های بدون بازگشت.

 جمهوری دموکراتیک کنگو

 تجارت رواندا و کنگو در یک نگاه

بر اساس آمار موجود، تجارت فرامرزی با جمهوری دموکراتیک کنگو سالانه به طور متوسط بالغ بر 100 میلیون دلار است که تقریباً 30 میلیون دلار از طریق مرز روسیزی انجام می‌شود. کارشناسان می‌گویند که اگر AfCFTA عملیاتی شود، ارزش تجارت بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو 56 میلیون دلار افزایش می یابد. کنگو یک بازار بزرگ برای تاجران کوچک رواندا است زیرا 86 درصد از کالاها را از تجارت غیررسمی در رواندا دریافت می‌کند. در سال 2019، رواندا کالاهایی به ارزش 372 میلیون دلار به DRC صادر کرد که 32 درصد از کل صادرات رواندا را به خود اختصاص داد. با این حال، این مبلغ در سال 2020 به دلیل بیماری همه گیر کووید-19 که بر تجارت فرامرزی تأثیر گذاشت، به 88 میلیون دلار کاهش یافت، اما هم چنان DRC رتبه دوم را در دریافت صادرات رواندا دارد

جمهوری کنگو برازاویل

 هیدروکربن‌ها - گینه استوایی و جمهوری کنگو می خواهند همکاری خود را تقویت کنند

رئیس دولت جمهوری کنگو Denis Sassou N'Guesso، در 29 نوامبر با وزیر معادن گینه استوایی، گابریل امباگا اوبیانگ لیما، با پیامی از رئیس جمهوری این کشور گفتگو کرد. این پیام مربوط به هم افزایی است که کشورهای جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac) باید پیرامون مدیریت بهینه منابع معدنی و نفتی به منظور مهار مشکل کمبود انرژی ایجاد کنند. هدف تشدید همکاری بین کنگو و گینه استوایی در بخش هیدروکربن است. گابریل امباگا اوبیانگ لیما گفت ما باید برای تقویت همکاری‌های جنوب-جنوب و تجارت بین المللی Cémac تلاش کنیم و عمدتا برای توسعه همکاری‌های خود در سه منبع: نفت، گاز و مواد معدنی متمرکز شویم. وی افزود که کشورهای Cémac در حال کار برای ایجاد خطوط لوله برای تسهیل حمل و نقل فرآورده‌های نفتی به شهرهای مختلف این منطقه هستند. علاوه بر این، فرستاده رئیس جمهور تئودورو اوبیانگ نگئما امباسوگو معتقد است که کنگو و گینه استوایی متقاعد شده اند که توسعه اقتصادی در منطقه Cémac (کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، گینه استوایی و چاد) نیازمند تقویت مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و با سایر کشورهای قاره است.

 غنا

 افتتاح کارخانه تولید فولاد با سرمایه 10 میلیون دلاری در غنا

شرکت Fabrimetal Ghana، تولیدکننده محصولات آهنی و فولادی ضمن توسعه فعالیت های خود کارخانه فولاد با سرمایه ای بالغ بر 10 میلیون دلار را تاسیس نموده است. غنا با داشتن 6.4 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن شناسایی شده با اعتباری بالغ بر 1700 میلیارد دلار از کشورهای در زمره ذخایر بالای این ماده معدنی شناخته می‌شود اما تاکنون علی رغم این موضوع اکثر محصولات فولادی را از سایر کشورها وارد می‌کرد.

 سنگال

 ارسال ۷۰ درصد کالاها به مالی از طریق بندر داکار

ممدو کورسن سار، دبیر کل انجمن فعالان بندر سنگال در مصاحبه ای اظهار داشت: با توجه به ارسال ۷۰ درصد کالاها به مالی از طریق بندر داکار، کامیون‌های در حال تردد برای حمل و نقل کالا به کشور مالی نقش انکارناپذیری را در اقتصاد سنگال به عهده دارند. وی همچنین راه‌حل‌هایی را برای جذاب‌تر کردن بندر داکار در مواجهه با رقابت شدید منطقه‌ای توصیه کرد. کامیون‌های مالی گاهی اوقات مشکلاتی را در تصادفات جاده ای به وجود می آورند. اما فراتر از آن، تأثیر آنها بر تجارت زمینی بین دو کشور با روابط تجاری عالی است. مالی دارای یک اقتصاد باز است که در آن بخش تجارت، حدود ۵۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. سنگال تامین کننده اصلی آن با ۲۰.۵ درصد از کل واردات مالی است. در دوره ۲۰۱۹-۲۰۱۴، تراز تجاری به نفع سنگال با میانگین مازاد ۱۸۲۹۶۳۵۳۷۰۱۳ فرانک سیفا بود که اغلب این تعاملات تجاری از طریق زمینی و از طریق کامیون‌های مالی صورت گرفته است.

 سیرالئون

 حضور وزیر امورخارجه سیرالئون در کنفرانس همکاری چین و آفریقا FOCAC در سنگال

وزیر امورخارجه سیرالئون در هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC ) که در تاریخ 29 و 30 نوامبر در داکار برگزار گردید، شرکت کرد. موضوع این کنفرانس "تعمیق مشارکت چین و آفریقا، ترویج توسعه پایدار برای ایجاد جامعه چین-آفریقا همراه با آینده ای مشترک در عصر جدید" است. در این نشست بررسی و ارزیابی اجرای نتایج اجلاس FOCAC سال 2018، واکنش مشترک چین و آفریقا به کووید-19 و ترسیم مسیر روابط چین و آفریقا برای سه سال آینده مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. همچنین در این کنفرانس 4 قطعنامه شامل برنامه اقدام داکار 2024-2022، چشم انداز 2035 همکاری چین و آفریقا، بیانیه چین و آفریقا در خصوص تغییرات اقلیمی و بیانیه هشتمین کنفرانس وزیران FOCAC تصویب شد.

 لیبریا

تاکید وزیر امور خارجه لیبریا بر تعهد این کشور در خصوص روابط با چین

به گزارش وب سایت frontpageafricaonline.com آقای کمایه وزیر امور خارجه لیبریا در هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) در داکار پایتخت سنگال بر تعهد کشور لیبریا نسبت به آرمان‌ها و اهداف این مجمع تاکید نمود. کمایه گفت نزدیک به دو دهه پیش، لیبریا سیاست خود در رابطه با چین را به یک قانون تبدیل کرد و آن را نقطه اتکای هدف سیاست خارجی خود با جمهوری خلق چین قرار داد و نسبت به آن پایبند باقی خواهد ماند. وی افزود نگاه لیبریا به چین بر اساس دیدگاه و اهداف مشترک و مورد حمایت رهبران دو کشور شکل گرفته است که این امر در نشست سال 2018 پکن و تصمیم برای ساخت آینده ای بر اساس همکاری‌ها با برایند برد-برد و ارتقای ظرفیت های صنعتی، زیرساختی و تسهیل تجارت، توسعه سبز، سلامت و امنیت برجسته گردید.

 جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

نیاز سادک به سیاست ها و مقررات موثر به منظور حمایت از صنعتی سازی و همگرایی منطقه ای

به گفته مایکل اوسی، وزیر گردشگری، فرهنگ و حیات وحش جمهوری مالاوی، جامعه توسعه جنوب آفریقا بایستی سیاست ها و مقرراتی را اتخاذ نماید که محیط مناسبی برای حمایت از صنعتی سازی و همگرایی منطقه ای فراهم آورد. وی همچنین در این باره بیان کرد که هماهنگی سیاست ها و مقررات در عملیاتی کردن برنامه‌های توسعه ای در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه افزود، زمان توجه به برنامه «حمایت از صنعتی سازی و سخش های کارآمد» فرا رسیده و هدف از این کار کمک به صنعتی سازی سادک و همگرایی منطقه ای است. وی از کلیه ی ذینفعان در این امر خواست تا اطمینان حاصل کنند که سیاست ها و مقرراتی که جهت دستیابی به اهداف این برنامه اتخاذ می نمایند، سازنده و متناسب باشد.

 تسریع اجرای برنامه کمک 18.7 میلیون دلاری به منظور تقویت همگرایی منطقه ای سادک

اجرای دستور کار همگرایی منطقه جامعه توسعه جنوب آفریقا با کمک 18.7 میلیون دلاری اتحادیه اروپا و کشور آلمان تسریع بافت. دبیرخانه سادک از طریق برنامه ظرفیت سازی نهادی درصدد تسریع اجرای دستورکار همگرایی منطقه ای سادک است. هدف برنامه ظرفیت سازی نهادی ارتقای ظرفیت ساختارهای ملی دولت های عضو سادک و دبیرخانه این سازمان به منظور تسهیل و هماهنگی اجرای برنامه‌های منطقه ای است. جامعه توسعه جنوب آفریقا از طریق برنامه ظرفیت سازی نهادی و مشارکت با اداره توسعه آلمان بر روی فعایت های موثر در سه بخش صنعتی سازی، کشاورزی و توسعه زیر ساختی تمرکز دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما