معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

وضعیت برداشت غلات در بلغارستان

برداشت گندم در بلغارستان در سال جاری نسبت به سال 2020 بیش از 50 درصد افزایش یافته و از مرز 7.1 میلیون تن عبور کرده است. این بهترین سطح در پنج سال گذشته است. جهش در تولید همچنین در شرایط افزایش قیمت ها در بازارهای بین المللی رخ می دهد که منجر به رشد در بلغارستان می‌شود که برای محصولات اصلی صادراتی بین 24 تا بیش از 42 درصد در سال است.

به دلیل خشکسالی سال گذشته که بر انبار غله دوبروژا بلغارستان تأثیر گذاشت، تولید غلات در چهار محصول اصلی به شدت کاهش یافت و سهم قابل توجهی از صادرات کشاورزی - گندم، کلزا، آفتابگردان و ذرت را به خود اختصاص داد. این کاهش برای هر یک از آنها حدود 20 درصد بود. اما طبق آمارهای رسمی تا کنون، نتایج امسال در قطب دیگر است. در جریان شورای مشورتی غلات، مشخص شد که گندم برداشت شده در بلغارستان 52 درصد بیشتر از سال قبل است و به 7.16 میلیون تن رسیده است.  این میزان به عنوان بالاترین میزان از سال 2017 تعریف شده است. در حال حاضر نتایج بهتری برای سایر محصولات کاملاً برداشت شده گزارش شده است: جو تولیدی نزدیک به 699 هزار تن است که بیش از 27 درصد افزایش سالانه دارد و کلزا بیش از 376 هزار تن یا 36 درصد بیشتر است.

بر اساس آخرین داده‌های وزارت کشاورزی، نسبت به سال گذشته، افزایش عملکرد آفتابگردان با بیش از 17 درصد به 236 کیلوگرم در هر هزار متر مربع و ذرت با  16 درصد به 551 کیلوگرم در هر 1000 متر مربع رسیده است. با این حال، اعداد در این مرحله کاملاً نشان دهنده نیستند - برداشت امسال به شدت به تعویق افتاده است. در مورد آفتابگردان کمتر از نیمی از سطح برداشت می‌شود و در مورد ذرت کمتر از 5.1 است.

قیمت ها نسبت به سال قبل به شدت افزایش یافته است

برداشت بهتر محصول در بلغارستان طی سال جاری با افزایش قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی مقارن شده است که تا حدودی ناشی از کاهش برداشت در یکی از تولیدکنندگان برتر جهان - روسیه است. پیش بینی شده برداشت نهایی روسیه  بین 75 تا 75.5 میلیون تن باشد در حالی که سال گذشته تقریباً 85 میلیون تن بود. به گزارش رویترز، قیمت گندم روسیه برای دهمین هفته متوالی بین 301 تا 304 دلار در هر تن افزایش یافته و در کل حوزه دریای سیاه به اوج هفت ساله خود رسیده است.

در بلغارستان نیز قیمتها افزایش یافته است. بر اساس تحلیل عملیاتی وزارت کشاورزی، تا 24 شهریورماه، یک تن گندم نان در کشور به طور میانگین 424 لِوا داد و ستد می‌شد که نسبت به سال قبل بیش از 32 درصد افزایش داشته است. برای کلزا قیمت به 980 BGN در هر تن یا بیش از 36٪ در مقایسه با سال 2020 می رسد و برای آفتابگردان - BGN - 942، افزایش بیش از 35٪ بر اساس آمار  سالانه دارد. آمارها در حال حاضر نشان می دهد که بیشترین افزایش قیمت تا کنون مربوط به ذرت بوده است که  نسبت به سال قبل بیش از 42 درصد گران تر شده و به طور متوسط 411 BGN در هر تن است. سال 2021 همچنین با افزایش هزینه‌های تولید همراه بود که عمدتاً به دلیل افزایش جدی قیمت گاز طبیعی بود که منجر به افزایش قیمت کود نیز شد.

 

منبع:

https://www.novinite.com/articles/211416/Grain+Harvest+in+Bulgaria+is+at+a+Five-Year+High%2C+and+Prices+are+Rising

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما