معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

رشد شرکت های فین تک در بلغارستان

در 12 سال گذشته، صنعت فین‌تک در بلغارستان با سرعت رشد نموده و تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه حدود 36 درصد افزایش داشته است.

همه‌گیری کرونا نه تنها تأثیر منفی بر رشد این گونه شرکت ها در بلغارستان نداشته است بلکه آن را تسریع نموده است. در سال 2020، 18 شرکت فین‌تک جدید در بلغارستان تأسیس شد و تا نوامبر 2021، چهار شرکت دیگر به ان افزوده شد و تعداد آنها را به 135 رساند. درآمد این شرکت ها نیز رشد خوبی داشته است. در شش سال گذشته، متوسط رشد درآمد سالانه 21 درصد بوده که به رکورد بی‌سابقه 1.4 میلیارد BGN در سال 2020 رسید - بیش از دو برابر سال 2015. درآمدهای عملیاتی نیز در حال رشد است و به 1.063 میلیارد BGN در سال گذشته  رسید. انجمن فین‌تک بلغارستان اظهار داشت: «این ارقام نشان می‌دهد که این صنعت نه تنها در برابر بحران‌های بهداشتی و اقتصادی جهانی مقاوم است، بلکه می‌توان آن را با اقدامات فاصله اجتماعی سودآور دانست».

بیشترین سهم درآمد (66 درصد در سال 2020) در حوزه پرداخت های دیجیتال است. 44 شرکت فین‌تک در بلغارستان در این بخش مشغول به کار هستند - از جمله Paysafe، Visa، Mastercard خارجی و Paysera Bulgaria، Borica، DatecsPay و غیره. این شرکت بومی Datecs است که در سال 2020 در بین شرکت‌های فین‌تک پیشتاز بود و پس از آن Paysafe، myPOS، Easy Payment Services و Experian قرار دارند. سه شرکت از این پنج کشور بلغارستانی هستند و این گروه به طور کلی 48 درصد از کل درآمدهای بخش فین تک را در اختیار دارد.

در میان پنج شرکت با پویاترین عملکرد، شرکت های  FXCM، CashWave، Treasury Intelligence Group، The Burgiss Group و Think Capital Services هستند که طی سه سال گذشته میانگین رشد درآمد عملیاتی 29 درصدی را تجربه کرده‌اند. در مجموع، 67 درصد از شرکت‌های فین‌تک در بلغارستان به عنوان شرکت‌های خرد طبقه‌بندی می‌شوند. 115 شرکت در صوفیا و 20 شرکت دیگر بیشتر در وارنا و پلوودیو هستند.

حقوق دوبرابر

هزینه‌های شرکت های فین تک همراه با درآمد افزایش می یابد. میانگین نرخ رشد 24 درصد به 1.2 میلیارد BGN در سال 2020 رسید. سال گذشته افزایش قابل توجهی در هزینه‌ها مشاهده شد. این افزایش حدود 11 درصد بود که در مقایسه با 3% سال 2019 رقم قابل توجهی است. در این گزارش آمده است: «این روند منعکس‌کننده گسترش بخش فین‌تک علی‌رغم همه‌گیری است. می‌توان حدس زد که این افزایش ممکن است به دلیل هزینه‌های مربوط به اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی نیز باشد».

همراه با رشد سریع صنعت، هزینه‌های پرسنل نیز در حال رشد است و در سال 2020، 3.5 برابر بیشتر از سال 2015 میباشد . اما این افزایش تنها به دلیل افزایش تعداد کارمندان نیست: تجزیه و تحلیل به وضوح نشان می دهد که هزینه‌ها سریعتر از کارمندان رشد می‌کنند، که نشان می دهد دستمزدها در حال افزایش است. با توجه به مطالعه BFA، میانگین حقوق ماهانه در بخش آخر 3815 لوا  یا 2.5 درصد بیشتر است.

جستجوی مداوم برای استعدادهای جدید

تحلیل ها نشان می دهد در شش سال گذشته، تعداد کارمندان سالانه 14 درصد رشد داشته است و تا پایان سال 2020، 8665 نفر در بخش فین تک کار می‌کنند. جای تعجب نیست که بیشترین پرسنل برای مهندسین نرم افزار است. شرکت ها همچنین به دنبال مدیران پروژه، مهندسان محصول، آزمایش کنندگان QA و دانشمندان داده هستند.

 

نویسنده: واسیل شوشکوف

منبع:

https://money.bg/companies/kakvi-sa-zaplatite-v-balgarskite-finteh-kompanii-i-kakvi-kadri-tarsyat-te.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما