معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته دوم آذر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ایالت صباح مالزی قصد دارد تولید کننده عمده هیدروژن و دیگر منابع انرژی سبز باشد

به گفته معاون وزیر کار مالزی، ایالت صباح قرار است به زودی به مرکزی برای تولید گاز هیدروژن و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود. این ایالت با همکاری بخش خصوصی چندین پروژه بزرگ از جمله توسعه نیروگاهای خورشیدی و تولید گاز هیدروژن با استفاده از انرژی‌های پاک را در منطقه ای به وسعت 50 هکتار مورد بررسی و مطالعات اولیه قرار داده است. این پروژه در سال آینده با همکاری شرکت Smart Sabah Corporation Sdn Bhd و شرکت فناوری سبز و تغییرات آب و هوایی مالزی (MGTC) عملیاتی خواهد شد. این پروژه علاوه بر ایجاد 20 هزار فرصت شغلی در بخش های مختلف، سرمایه گذاری 25 میلیارد رینگیتی برای صباح به همراه خواهد داشت.

آزمایش تست کرونا RT-PCR  و ار تی کی- آنتی‌ژن  در تشخیص نوع   اومیکرون (omicron)  موثر بوده است

به گفته وزیر بهداشت مالزی ویروس جهش یافته اومیکرون که در افریقا جنوبی مشاهد شده است بسیار خطرناک بوده و با توجه به شواهد موجود و نرخ واکسیناسیون در این کشور علائم کمی را از خود نشان داده است و نیاز به توجه بیشتری دارد. او گفت بر اساس گزارش کارشناسان موسسه تحقیقات پزشکی (IMR) تست RT-PCR در جهت تشخیص اومیکرون موثر است ولی از لحاظ اثر بخشی هنوز نیاز به مطالعات بیشتر دارد. به گفته وزیر بهداشت مالزی در هفته‌های پیش رو گزارش هایی را از تولیدکنندگان واکسن دریافت خواهیم کرد که در حال انجام تحقیقات در مورد اثربخشی واکسن‌ها علیه این نوع ویروس خواهند بود.

افزایش 25 درصدی صادرات مالزی در10 ماه اول سال 2021

بر طبق گزارش سازمان آمار مالزی، صادرات این کشور در ده ماه اول سال جاری از مرز 1 تریلیون رینگیت عبور کرده است و بیش از 25 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است که این بدلیل بهبود اقتصاد جهانی بوده است. به گفته رئیس بخش آمار مالزی، واردت به این کشور نیز با رشد 21.8 درصدی به 801 میلیارد رینگیت رسیده است. وی گفت رشد صادرات عمدتا شامل فراوردهای نفتی، تولیدات فلزی، محصولات الکترونیکی، مواد شیمیایی و همچنین روغن پالم و فراورده‌های آن می‌باشد. در این بین صادرات تولیدات فلزی و محصولات الکترونیکی بالاترین رکورد را داشته اند. در همین حال، صادرات به بازارهای اصلی به ویژه آ سه آن، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن رشد دو رقمی را داشته است.

آمادگی سنگاپور جهت همکاری در ایجاد قطار سریع السیر به مالزی

رئیس جمهور سنگاپور در کنفرانسی مشترک با نخست وزیر مالزی گفت، وزارت حمل نقل سنگاپور منتظر پیشنهادات جدید مالزی است تا طرح قطار سریع السیر سنگاپور به کوالالامپور را که در سال قبل پیشنهاد شده بود را مجددا بررسی کند. نخست وزیر مالزی هم اعلام کرد، روند احیای این پروژه ریلی، توسط دو وزارت خانه حمل نقل و وزارت کشور مالزی پیگیری و پشنهادات جدید به کابینه ارائه خواهد شد. وی در همین حال در مورد پروژه قطار سریع السیر شهر جوهور مالزی به سنگاپور که یک پروژه 4 کیلومتری است گفت، این پروژه در حال ساخت می‌باشد و تا سال 2026 کار خود را آغاز خواهد کرد.

مالزی آزمایش‌های بالینی برای دو واکسن تولید داخلی خود را انجام خواهد داد

به گفته وزیر وزارت علوم، فناوری و نوآوری مالزی آزمایش‌های بالینی برای دو واکسن تولید شده در این کشور از طریق تأسیس مؤسسه ژنوم و  موسسه واکسن مالزی (MGVI) انجام خواهد شد. این دو واکسن برای سرطان و وبا هستند که در اوایل سال آینده تحت آزمایشات بالینی در بریتانیا و هند قرار خواهند گرفت. وی همچنین گفت در حال توسعه واکسن کووید-19 هستیم که توسط موسسه تحقیقات پزشکی (IMR) با همکاری دانشگاه مالایا انجام می‌شود و نتایج تخقیقات آن را بزودی در اختیار عموم قرار خواهند داد.

برج مرداکا 118 مالزی بلندترین سازه در منطقه جنوب شرق آسیا

برج مرداکا 118مالزی  با تعداد 118 طبقه و ارتفاع 680 متری بعد از برج خلیفه در دبی بلندترین ساختمان در آسیا می‌باشد که بتازگی بخش مناره آن در زمان همه گیری کرونا تکمیل شده است. نخست وزیر مالزی گفت این اولین برجی است که با تکنولوژی‌های مدرن و مناســب بــا محیــط زیســت ساخته شده و زمینه ای خواهد بود برای تقویت تصویر مالزی بعنوان یک کشور مدرن و توسعه یافته .

کاهش چشمگیر HIV در مالزی از طریق پیشگیری و درمان

به گفته وزیر بهداشت مالزی تعداد موارد جدید مبتلا شده به HIV در سال 2020 به 3146 مورد ( 9 مورد به ازای هر 100هزار نفر) کاهش پیدا کرده است که حاصل اقدامات پیشگیرانه، کنترل، درمان و مراقبت‌های مختلف است که توسط دولت در سه دهه گذشته اجرا شده است. با مقایسه موارد جدید در سال 2020 با سال 2002 که بیشترین تعداد موارد ثبت شده را داشته در حدود  6978 نفر (28 مورد در هر 100هزار نفر) کاهش 66 درصدی را نشان می دهد. همچنین در خصوص انتقال بیماری HIV از مادر به نوزاد نیز مالزی توانسته آن را در زیر 2 درصد حفظ کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما