معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۱

جمهوری دموکراتیک کنگو بدنبال تولید باتری‌های لیتیومی

جمهوری دموکراتیک کنگو سعی دارد با ایجاد زیرساخت های تولید باتری‌های لیتیومی یک زنجیره ارزش منطقه‌ای در خصوص خودروهای الکتریکی و انرژی پاک ایجاد کند.

جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) می‌خواهد باتری‌های لیتیومی را به صورت محلی تولید کند و یک زنجیره ارزش منطقه‌ای در اطراف خودروهای الکتریکی و انرژی پاک ایجاد کند. این نگرش بلند مقاماتی است که در تاریخ 24 نوامبر 2021 انجمن تجاری DRC-Africa را در کینشازا افتتاح کردند. مجمع تجاری دو روزه DRC-Africa با مشارکت کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (ECA) سازماندهی شده است.

در این مجمع کنگو به عنوان رقابتی‌ترین مقصد در جهان برای راه اندازی کارخانه‌های تولید باتری معرفی شد. جولین پالوکو، وزیر صنعت کنگو در مصاحبه با خبرنگاران گفت ما می‌خواهیم بخشی از 8000 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش خودروهای الکتریکی را تا سال 2025 به دست آوریم، 4600 میلیارد تا سال 2050، تعهدات قوی هستند! ما قبلاً در حال مذاکره با فدراسیون شرکت‌های کنگو و Gécamines، برای ایجاد اولین کارخانه آزمایشی در لوبومباشی بودیم. شرکت‌های معدنی آمادگی دارند تا مواد اولیه این کارخانه تولیدی را تأمین کنند. همه سرمایه‌داران دنیا این تعهد را امضا کرده‌اند که بتوانند ما را در اجرای این رویای جدید حمایت کنند. مطالعه انجام شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این خصوص در جمهوری دموکراتیک کنگو 39 میلیون دلار هزینه دارد در حالی که در ایالات متحده همین سرمایه گذاری 117 میلیون دلار، در چین و لهستان نیز به مراتب بیشتر از کنگو هزینه دارد. این‌ها شاخص‌هایی هستند که ما در دسترس جهان قرار می‌دهیم تا این احساس جذابیت را نسبت به جمهوری دموکراتیک کنگو ایجاد کنیم. این مطالعه توسط بلومبرگ بعنوان یک سازمان مستقل انجام شده است. بر اساس مطالعات بلومبرگ این احتمال وجود دارد که تا سال 2025 تقاضای زیادی برای خودروهای الکتریکی در جهان وجود داشته باشد. طی بررسی دکتر کواسی آمپوفو، رئیس بخش فلزات و معادن در این آژانس، متوجه شدیم که این ارقام تا سال 2040 افزایش بیشتری خواهد یافت و به 65 میلیون تقاضا برای خودروهای برقی می‌رسد. این امر باعث می‌شود که جمهوری دموکراتیک کنگو به دلیل فلزاتی که برای تولید این وسایل نقلیه موتوری در دسترس دارد، تقاضای بالایی داشته باشد. از این رو کنگو باید از این فرصت استفاده نموده و در دنیای فناوری جایگاه خود را تثبیت کند.

جمهوری دموکراتیک کنگو دارای منابع طبیعی به ویژه معدنی فراوان است و به تنهایی نزدیک به 70 درصد از تولید جهانی کبالت را تأمین می‌کند و امروزه بزرگترین ذخایر لیتیوم واقع در منطقه مانونو، استان تانگانیکا را در اختیار دارد. در کنار سایر ذخایر مانند منگنز، نیکل، مس و بسیاری دیگر که در سراسر کشور پراکنده شده است. این امر حاکیست که جمهوری دموکراتیک کنگو می‌تواند نقشی پیشرو در انتقال انرژی و هم چنین توسعه سیستم‌های حمل و نقل کارآمد و پایدار در آفریقا ایفا نماید. علاوه بر رقابت‌پذیری بر اساس هزینه‌های تولید، اعلام شده که تولید پیش‌سازهای باتری در این کشور کمترین ردپای زیست‌محیطی را دارد و شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند انتشار کربن در جمهوری دموکراتیک کنگو 20 درصد کمتر از سایر نقاط جهان است.

شایان ذکر است در مجمع کنگو – آفریقا 2021 علاوه بر رییس جمهور و مقامات کنگویی، رییس جمهوری زامبیا، وزیر تجارت و صنعت جمهوری گابن، نماینده شخصی رئیس جمهوری گابن، نماینده شخصی پادشاه مراکش؛ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا، AfreximBank، فدراسیون شرکت‌های کنگو و (BADEA) Arab Bank for Economic Development in Africa حضور داشتند.

 

https://fr.allafrica.com/stories/202111250451.html

https://fr.allafrica.com/stories/202111250450.html

https://www.lephareonline.net/drc-africa-business-forum-2021-lafrique-decidee-a-transformer-ses-minerais-la-rdc-pays-solution/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما