معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۴

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته اول آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

جمهوری دموکراتیک کنگو

212.5 میلیون دلار رقم بودجه مصرفی مجلس ملی در لایحه بودجه عمومی‌ پیشنهادی برای 2022

در لایحه بودجه پیش بینی شده سال 2022 ارائه شده به مجلس، هزینه‌های کلی مجلس ملی برای سال آتی بیش از 212.5 میلیون دلار ارزیابی شده است. این رقم در سال 2021 رقمی‌بالغ بر 177.9 میلیون دلار بوده. در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس ملی رقم کل بودجه عمومی‌ کشور 10 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با قانون بودجه عمومی اولیه جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2021 به میزان بیش از 41 درصد افزایش پیدا کرده است. رقم اولیه بودجه مصوب مجلس ملی در سال جاری (2021) 14 هزار و 62 میلیارد و 5 میلیون فرانک کنگو بود که در اصلاحیه و بازبینی که طی ماه‌های اخبر صورت گرفت، این رقم به 16 هزار و 621 میلیارد و ششصد میلیون فرانک کنگو به عبارتی حدود 8.3 میلیارد دلار رسید.

کینشازا میزبان یک کنفرانس بین‌المللی در مورد همگرایی کشورهای مرکز آفریقا در فعالیت‌های CORAF

کینشازا 22 نوامبر 2021 (اول آذرماه 1400) میزبان یک نشست در سطح عالی بمنظور بررسی و تأیید یک راهبرد جدید در راستای تسهیل همگرایی کشورهای مرکز آفریقا و جامعه اقتصادی منطقه‌ای در فعالیت‌های CORAF خواهد بود. جلسات این نشست دو روزه با حضور شرکت کنندگان در کارگاه منطقه‌ای بررسی فرصت‌ها برای تقویت همکاری‌های علمی میان کشورهای منطقه مرکز آفریقا، نهادهای دولتی منطقه‌ای، شرکای توسعه‌ای و تشکل‌های کشاورزان CORAF به ریاست نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو و با هدایت وزیر تحقیقات علمی و نوآوری فناوری برگزار خواهد شد. در ادامه این خبر آمده CORAF اخیراً یک طرح منطقه‌ای را برای ترویج فعالیت‌های خود در منطقه مرکز آفریقا تدوین کرده و در نشست کینشازا هدف اصلی غنی‌تر شدن این نقشه راه با حضور بازیگران منطقه‌ای که به نوعی مالک آن هستند، را دنبال می‌کند.

CORAF به عنوان بزرگترین ابزار هماهنگی تحقیقات در زیر منطقه (sous-régional) 23 کشور غرب آفریقا و مرکز آفریقا را پوشش می‌دهد. دکتر عبدو تنکوآنو (Abdou Tenkouano) مدیر اجرایی CORAF در اظهار نظری با اشاره به دستاوردهایی که اخیراً کشورهای غرب آفریقا در بهره‌وری مواد غذایی به لطف تحقیقات و راه حل‌های علمی تجربه کردند، اعلام کرد که اقدامات مشابهی در منطقه مرکز آفریقا از این حیث صورت نگرفته و از طریق برگزاری نشست‌های آتی می‌توان این امکان را برای کشورهای این منطقه از آفریقا که با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند، فراهم کرد.

ابراز رضایت صندوق بین المللی پول اصلاحات ساختاری در حال انجام در جمهوری دموکراتیک کنگو

خانم مالانگو کابدی (Malangu Kabedi) رییس کل بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو در جلسه شورای وزیران (هیات دولت) که به ریاست آقای تشیسکدی رییس جمهور این کشور 19 نوامبر 2021 (28 آبان 1400) برگزار شد اعلام کرد صندوق بین المللی پول (IMF) ضمن ابراز رضایت از تلاش‌های در حال انجام دولت در پیگیری اصلاحات ساختاری اجتناب ناپذیر در ج.دکنگو اولین بررسی برنامه سه ساله به این منظور را در ماه دسامبر 2021 تصویب خواهد کرد و متعاقباً مبلغ بیش از 200 میلیون دلار سطح تسهیلات اعتباری تمدید شده (FEC) را واریز خواهد کرد. رییس کل بانک مرکزی کنگو دموکراتیک در این جلسه شورای وزیران طی گزارشی در رابطه با میزان تورم بازار کالاها و خدمات در تورم انباشته شده (تجمعی) سالیانه اعلام کرد نرخ تورم در پایان دسامبر 2021 به کمتر از 5 درصد (4.72) خواهد رسید که در پیش‌بینی‌های اولیه این نرخ 7 درصد مورد ارزیابی بوده. وی در پایان در خصوص بازار ارز نیز اعلام کرد که وضعیت بازار ارز به طور کلی ثابت باقی مانده و تنها نرخ 1.37 درصدی در مقابل کاهش بیش از 14 درصدی قدرت خرید ارز در دوره مشابه در سال 2020 به ثبت رسیده است.

بانک توسعه آفریقا 93.1 میلیون دلار را در مرحله اول برنامه حمایت از توسعه کشاورزی ج.د.کنگو پرداخت می‌کند

آقای فردی امبویامو ماتونگولو (Freddy Mbuyamu Matungulu) مدیر منطقه‌ای بانک توسعه آفریقا (BAD) 19 نوامبر 2021 (28 آبان 1400) در حساب تویترش نوشت که هیئت مدیره بانک BAD پرداخت مبلغ 93.1 میلیون دلار را به عنوان مرحله اول برنامه حمایت از توسعه کشاورزی صنعتی در جمهوری دموکراتیک کنگو تصویب کرده است. در این خبر رقم کل 376.7 میلیون دلار به عنوان مجموع حمایت از برنامه‌ای است که بیش از 131 هزار خانوار کنگویی حدود 750 هزار نفر که 52 درصد آنها زنان هستند به طور مستقیم و تعداد 500 هزار خانوار کشاورز به طور غیر مستقیم از آن سود خواهند برد. بنا به اعلام نامبرده این برنامه حمایتی باعث ایجاد و ادغام 35 شرکت خصوصی کشاورزی کوچک و متوسط خواهد شد که 40 درصد آنها را شرکت‌های خرد و متوسط زنان را تشکیل می‌دهند و همچنین 40 هزار شغل به طور مستقیم برای جوانان بین 18 تا 35 سال فراهم خواهد شد.

توسعه کشاورزی صنعتی نگانداجیکا - AfDB بیش از 70 میلیون دلار به این کشور وام می‌دهد

هیات مدیره بانک توسعه آفریقا (AfDB) در ابیجان، وام 70.76 میلیون دلاری به جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) برای اجرای حمایت از توسعه کشاورزی صنعتی در نگانداجیکا در مرکز کشور اعطا کرد. این تأمین مالی از سوی بانک صندوق توسعه آفریقا (ADF) است که دولت کنگو حدود 22.37 میلیون دلار را برای اجرای برنامه در یک دوره پنج ساله در اختیار قرار خواهد گرفت. استان لومامی، در مرکز کشور، در حدود 1390 کیلومتری کینشازا، بیش از یک میلیون نفر که نیمی از آن‌ها خانوارهای کشاورزی هستند، در این استان زندگی می‌کنند که کشاورزی 65.5 درصد مشاغل را فراهم می‌کند. به گفته سرژ انگوسان، مدیر کل منطقه‌ای AfDB برای آفریقای مرکزی، این برنامه به بخشی از چالش ناامنی غذایی که جمهوری دموکراتیک کنگو با آن مواجه است پاسخ می‌دهد. در واقع با وجود پتانسیل زمین‌های زراعی حاصلخیز (80 میلیون هکتار که تنها 10 درصد آن بهره برداری می‌شود) و شرایط آب و هوایی مطلوب (باران‌های منظم، دما و رطوبت مطلوب برای کشاورزی، آفتاب ایده آل و غیره)، کشور با مشکل مواجه است. وی توضیح می‌دهد که کسری فزاینده غذایی حدود 10.5 میلیون تن غلات در سال، عمدتاً ذرت و حدود 7 میلیون تن انواع محصولات غذایی تخمین زده می‌شود.

جولین پالوکو وزیر صنعت جمهوری دموکراتیک کنگو: بودجه 100 میلیارد دلاری با نفت

جولین پالوکو وزیر صنعت جمهوری دموکراتیک کنگو در جریان جلسه توجیهی دولت به عنوان اعلامیه‌ای برای انجمن تجاری آفریقایی که کینشازا از 24 تا 25 نوامبر 2021 میزبانی خواهد کرد، تحت عنوان "تالار تجاری DRC AFRICA BUSINESS FORUM" اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو با بلوک‌های نفتی خود در اقیانوس اطلس مانند دریاچه‌های آلبرت و ...، می‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه در مدت ۴ تا ۵ سال به دست آورد.

آغاز به کار همایش تجاری ج.د.کنگو آفریقا 2021 در کینشازا

فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو 24 نوامبر 2021 (سوم آذر 1400) همایش تجاری ج.د.کنگو آفریقا 2021 (DRC AFRICA BUSINESS FORUM 2021) را در سالن اجتماعات مجلس ملی در کینشازا افتتاح کرد. علاوه بر آقایان مودست باهاتی (Modeste Bahati) و کریستف امبوسو (Christophe Mboso) روسای مجلس سنا و مجلس ملی و ژان‌میشل ساما لوکونده (Jean-Michel Sama Lukonde) نخست‌وزیر ج.د.کنگو، آقای‌هاکائینده هیچیلما (Hakainde Hichilema) رییس جمهور زامبیا و وزرای اعزامی از سوی پادشاه مراکش و رییس جمهور گابن نیز در مراسم آغاز به کار این رویداد بازرگانی حضور داشتند.

شایان ذکر است که این همایش که به همت وزارت صنعت ج.د.کنگو با همکاری کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا و سایر شرکا برگزار می‌شود هدف تحریک توسعه زنجیره ارزش و بازاری پویا برای باتری‌ها، خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقا را دنبال می‌کند. برای این همایش، عنوان "توسعه یک زنجیره ارزش منطقه‌ای حول محور صنعت باتری‌های الکتریکی، بازار خودروهای الکتریکی و انرژی پاک" انتخاب شده است.

ثبت رشد 48.7 درصدی مشترکین تلفن همراه در ج.د.کنگو در سه ماهه دوم سال جاری

سایت خبری اقتصادی zoom-eco.net ج.د.کنگو 25 نوامبر 2021 (4 آذر 1400) با درج عنوان فوق تصرح کرده که مشترکین تلفن‌های همراه در این کشور در سه ماهه دوم سال 2021 به میزان 7.84 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. در گزارش منتشره اخیر نظارت بر بازار تلفن‌های همراه مخابرات ج.د.کنگو در این خصوص آمده چهار اپراتور تلفن همراه مستقر در این کشور تعداد سه میلیون و دویست و شصت هزار مشترک جدید را در بین ماه‌های آوریل و ژوئن 2021 به ثبت رسانده‌اند. سازمان تنظیم مقررات پست و مخابرات کنگو (ARPTC) در این رابطه خاطر نشان می‌کند که با نرخ رشد فوق الذکر به عبارتی تعداد مجموع مشترکین تلفن همراه در این کشور از 41.59 میلیون، به 44.85 میلیون مشترک افزایش پیدا کرده است. شایان ذکر است که بازار تلفن همراه در جمهوری دموکراتیک کنگو هم چنان در تسلط چهار اپراتور "Vodacom Congo"؛ "Orange"؛ "Airtel Congo" و "Africell" قرار دارد و این شرکت‌های مطرح در سه ماهه دوم سال جاری (2021) هر کدام به ترتیب 15.5 میلیون، 12.6 میلیون، 12.5 میلیون و 4.1 میلیون مشترک را از جمع کل مشترکین تلفن همراه در این کشور، به خود اختصاص داده‌اند.

صندوق جهانی مبارزه با بیماری‌ها بیش از 200 میلیون دلار به ج.د.کنگو. اختصاص خواهد داد

صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا قصد دارد رقم 210 میلیون دلار را برای مبارزه با همه‌گیری کرونا به جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص دهد. آقای نیکلاس فارسی (Nicolas Farcy) مدیر این مجموعه 22 نوامبر 2021 (اول آذر 1400) پس از ملاقات با وزیر بهداشت عمومی ج.د.کنگو یا اعلام این مطلب به خبرنگاران در کینشارا تصریح کرد که در این جلسه کاری علاوه بر مبلغ پیشنهادی فوق به این منظور، در رابطه با سایر موضوعات مورد علاقه همچون سرمایه‌گذاری محلی در چارچوب حوزه سلامت، به ویژه در راستای گسترش همکاری‌ها برای تحقق تعهدات کنگو در همکاری مالی با این صندوق جهانی گفتگو و تبادل نظر کرده است.

ایو بازیبا - انتخاب‌ها متعلق به جمهوری دموکراتیک کنگو است

جمهوری دموکراتیک کنگو اخیراً ذخایر نفتی را در پارک ملی ویرونگا و هم چنین در لوکی در مرکز کنگو و استان اکوادور کشف کرده است. برای ایو بازیبا، وزیر محیط زیست کنگو، بین بهره برداری از این میادین نفتی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی موضوع مهم است. به گفته وی، جامعه بین المللی باید پاسخی به کمبود اقتصادی و اجتماعی ارائه دهد.

حوا بزایبا در مصاحبه با دویچه وله گفت انتخاب‌ها متعلق به جمهوری دموکراتیک کنگو است. همان طور که گفتم ما به خاطر جهان و بشریت از محیط زیست محافظت می‌کنیم و بدیهی است که این به نفع خود ما نیز هست. اما کنگو در دوراهی قرار دارد که بگوید: نفت فشارسنج اقتصاد است، وقتی دسترسی شما به نفت سخت است، قیمت خدمات و کالاها بالا می‌رود. این هزینه زندگی است که بالا می‌رود. اما وقتی دسترسی آسان به نفت دارید، این هزینه‌های خدمات و کالاها کاهش می‌یابد و مردم به حداقل معیشت دسترسی دارند. ما منابع خاک و زیر خاک را داریم. اینجاست که مذاکراتی با جامعه بین‌المللی انجام می‌شود تا بگوییم: آیا ما، جمهوری دموکراتیک کنگو، باید خود را قربانی کنیم تا از نفت خود برای نیازهای حفاظت از محیط زیست استفاده نکنیم؟ در ازای چه چیزی؟ چون وقتی از این محیط حفاظت کنیم، نه تنها به کنگو خدمت می‌کند، بلکه در خدمت بشریت خواهد بود که آلودگی را کم کند، تنوع زیستی را حفظ کند، اگر پاسخی باشد، آن را روی ترازو می‌گذاریم و می‌گوییم: نفت، در زیرزمین بمان. ما صندوق‌های دیگری داریم، ما جایگزین بقای خود را داریم. اما اگر چنین جایگزینی وجود نداشته باشد، نمی‌توان روغن را مانند ماهی در آکواریوم مشاهده کرد. ما با شرکای بین المللی، با همه شرکای توسعه فنی و مالی صحبت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال: انرژی خورشیدی نتوانست در کنگو این کار را انجام دهد؟ در مقابل نفت؟ گفت: بله، اما دقیقاً، جایگزین را به شما گفتم. جایگزین چیست؟ ابتدا نیروگاه‌های برق آبی اینگا را داریم، جایی که با تمام آرزوهایمان می‌خواهیم که تمام بودجه برای مبارزه با گرمایش جهانی در اینگا تأمین شود. اینگا عرضه برق را تقویت خواهد کرد. دوم این که می‌گوییم خورشید از بالای سرمان می‌گذرد. ما به فناوری و تخصص زیادی نیاز داریم تا بتوانیم انرژی فتوولتائیک را توسعه دهیم. سوم، ما به فناوری و تخصص برای توسعه انرژی زیست توده نیاز داریم. هم چنین، ما به فناوری و تخصص برای دگرگونی محلی منابع استراتژیک خود، مواد معدنی استراتژیک، نیاز داریم که ما را به جای استفاده از نفت، بنابراین سوخت، بنزین و گازوئیل در وسیله نقلیه، به سمت گذار اکولوژیکی سوق می‌دهد. ما تمام این فرآیندها را داریم تا ما را به گذار اکولوژیکی برساند. ما ترفندهای زیادی در آستین داریم، اما به تخصص، فناوری نیاز دارد و این مساوی است با ابزار.

وزرای EAC پذیرش جمهوری دموکراتیک کنگو را در جامعه شرق آفریقا تأیید کردند

جمهوری دموکراتیک کنگو توسط شورای وزیران برای پیوستن به جامعه آفریقای شرقی (EAC) به عنوان هفتمین کشور عضو تأیید شده است. شورای وزیران EAC به ریاست آدان محمد، دبیر کابینه امور EAC و توسعه منطقه‌ای کنیا، در یک نشست فوق‌العاده در روز دوشنبه، 22 نوامبر، در آروشا، تانزانیا، به این موضوع اشاره کرد. شورا گفت: "اجلاس سران کشورهای EAC در بیست و یکمین نشست عادی آن‌ها که در 27 فوریه 2021 برگزار شد، به شورای وزیران EAC دستور داد تا به سرعت یک راستی آزمایی را مطابق با معیارهای EAC برای پذیرش کشورهای درخواست کننده عضویت انجام دهد. تیم از 26 ژوئن تا 5 ژوئیه از جمهوری دموکراتیک کنگو بازدید کرد تا سطح انطباق این کشور با معاهده تأسیس EAC را تأیید کند. در گزارش ارائه شده از سوی شورای وزیران آمده است: " از نظر اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی احساس تعلق و وابستگی به EAC وجود دارد." در این گزارش، از جمله، چهارچوب‌های نهادی و قانونی، سیاست‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌ها، زمینه‌های همکاری با سایر کشورهای شریک EAC و انتظارات جمهوری دموکراتیک کنگو از عضویت در جامعه مشاهده شد. تصمیم نهایی اکنون توسط سران کشورهای اتحادیه در نشستی که بعداً برگزار می‌گردد، اتخاذ خواهد شد. با شروع توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA)، توسعه زیرساخت‌ها در DRC اتصال شرق به سواحل اقیانوس اطلس و جنوب آفریقا به شمال و غرب آفریقا را تسهیل می‌کند. هم چنین برنامه‌هایی برای اتصال شبکه راه‌آهن بوروندی به DRC در حال انجام است، تصمیمی‌ که فرصتی برای افزایش دسترسی به بازارهای DRC و EAC فراهم می‌کند. این می‌تواند هزینه تجارت درون منطقه‌ای را کاهش دهد. در این نشست ربکا کاداگا وزیر امور آفریقای شرقی اوگاندا، لیبراتا مولامولا وزیر امور خارجه تانزانیا و همکاری شرق آفریقا و ازکیل نیبیگیرا وزیر امور خارجه بوروندی حضور داشتند. دنگ الور کوول وزیر EAC سودان جنوبی و مناسه انشوتی وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی رواندا به طور مجازی به این نشست پیوستند. دکتر آلیس یالا، رئیس مأموریت راستی آزمایی DRC نیز در این مراسم حضور داشت.

ساخت یک کارخانه تصفیه زباله در کینشازا

این پروژه 135 میلیون دلاری توسط گروه کانادایی Biocrude Technologies تأمین مالی می‌شود. اجرای پروژه ساخت و ساز یک کارخانه تصفیه زباله در پایتخت کنگو در مرکز دیداری قرار گرفت که در 24 نوامبر توسط معاون نخست وزیر در امور محیط زیست و توسعه پایدار به هیئتی از گروه کانادایی اعطا شد.

قبل از راه‌اندازی آن، با این گروه کانادایی متخصص در بهداشت و تصفیه زباله، بحث شد تا یک مطالعه امکان‌سنجی برای این پروژه انجام شود که هدف آن حمایت از کینشازا در بازیافت زباله است. به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت، پروفسور برتراند دگمونت که به اهمیت این پروژه و هم چنین فوریت کارهایی که باید انجام شود، اشاره کرد، پایتخت می‌تواند هسته اصلی و جاه طلبی باشد که به برخی شهرهای دیگر کشور گسترش یابد. وی خاطرنشان کرد برای این شهرستان، پروژه با چهار انشعاب قبل از گسترش در سایر استان‌های کشور آغاز می‌شود.

جمهوری کنگو برازاویل

ترویج دیجیتال - نمایشگاه فناوری اطلاعات و نوآوری در آوریل 2022

لوک میسیدیمبازی Luc Missidimbazi، مشاور نخست وزیر کنگو از شرکت‌های فناوری فعال در دنیای دیجیتال دعوت کرد تا در نمایشگاه بین المللی فناوری‌های اطلاعات و نوآوری (Osiane) که برای آوریل 2022 در برازاویل، کنگو با موضوع: "تحولات پایدار" برنامه ریزی شده است، شرکت کنند. این اقدام بخشی از یک عملیات افزایش آگاهی است که او برای هدف قرار دادن جوامع دیجیتالی در آفریقای فرانسوی زبان به عنوان بخشی از تبلیغ پروژه خود انجام داد. در طول تور تبلیغاتی که او در ژانویه 2022 انجام خواهد داد، پروموتر در حال برنامه ریزی است که در ابیجان با شرکت‌های نوآور ساحل عاج پس از کینشازا (DRC)، لیبرویل (گابن) و دوالا (کامرون) ملاقاتی داشته باشد. او گفت: «مسائل در آفریقای مرکزی مانند غرب آفریقا است. به همین دلیل است که او می‌افزاید: «ما می‌خواهیم یک هم‌افزایی برای درک مسائل پول موبایلی و تحول استارت‌آپ‌ها و پایه‌های همکاری جنوب-جنوب را ایجاد کنیم». چالش‌های اقتصادی در زمینه تراکنش‌ها، پول الکترونیکی، تأمین مالی پروژه‌های نوآورانه، امنیت فیزیکی و مجازی سیستم‌های اطلاعاتی و غیره مورد بحث قرار خواهد گرفت. این برنامه با انجمن‌ها، جداول در مورد موضوعات خاص، نمایشگاه‌ها، آموزش، کارگاه‌های آموزشی برای ارائه راه حل‌ها و برگزاری جلسات ارائه خواهد شد. پنجمین دوره، که در سال 2021 برگزار شد، 7000 نفر را در قالب ترکیبی، با شرکت حدود 60 شرکت و 70 پانلی است از سراسر جهان با منشأ مختلف، گردهم آورد.Osiane پلتفرمی است که شهرت خود را از توانایی خود در گرد هم آوردن مؤسسات و دولت‌ها از یک سو و شرکت‌های خصوصی و رهبران پروژه‌ها از سوی دیگر می‌گیرد.

بانک توسعه آفریقا - 50 درصد از اهداف استراتژی کشور 2022-2018 در کشور محقق شده است

تحقق اهداف سند استراتژی کنگو برازاویل (DSP 2018-2022) طراحی شده از سوی گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) به 50 درصد رسیده است. استراتژی گروه AfDB که در حال حاضر در کنگو اجرا می‌شود، بر دو رکن استوار است: ارتقای زنجیره ارزش کشاورزی و صنعتی و تقویت حاکمیت و سرمایه انسانی.

در رکن اول DSP، پس از دو سال اجرا، مهم‌ترین دستاوردها مربوط به ایجاد آژانس توسعه کشاورزی و آژانس ملی توسعه شیلات و در زراعت جنگل داری است. تعداد هکتارهای بهره برداری شده از سال 2018 تا کنون 15 درصد افزایش یافته است. (پیش بینی 500 هکتار). علاوه بر این، 390 کیلومتر مسیر روستایی ساخته شد، سه پل عبوری بر روی مسیرهای کشاورزی احیا شده، ساخته شد و تکنیک‌های مدیریت حاصلخیزی خاک اجرا شد. برای بهبود دسترسی به انرژی، مطالعات مسیر 216 کیلومتری خطوط فشار قوی که به 125 شهرداری خدمات رسانی خواهد کرد، تأیید شده است. هدف از پروژه برق رسانی روستایی در کنگو (Perco) افزایش دسترسی پایدار مردم به برق، با هدف بهبود شرایط زندگی آن‌ها است. به طور دقیق، هدف آن برق‌رسانی به شصت منطقه از جمله دو مرکز منطقه در بخش‌های Pointe-Noire، Bouenza، Plateaux، Cuvette و Cuvette-Ouest است. ساخت 71 پست فشار متوسط و ضعیف 50 تا 630 کیلوولت آمپر، ساخت 5100 اتصال و نصب 2255 دستگاه روشنایی عمومی.

برای رکن مربوط به تقویت حاکمیت و سرمایه انسانی، سه شاخص از شش شاخص برنامه ریزی شده اجرا شد. مهم‌ترین نتایج مربوط به تشخیص عمیق بخش انرژی و تقاضای برق در کنگو، پرداخت دیجیتالی حقوق، مستمری و سایر یارانه‌های دولتی است. در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل، طول جاده‌های آسفالته (ساخته یا بازسازی شده) 348 کیلومتر افزایش یافته است، از جمله 316 کیلومتر که اکنون کنگو را با یک جاده آسفالته به کامرون متصل می‌کند. 32 کیلومتر جاده آسفالته نیز در کریدور کنگو-گابن با ساخت یک پل به طول 385 متر بر روی نیاری و دیگری با وسعت کمتر بر روی لوواکو ساخته شد. نسبت جاده‌های بازسازی شده در سال 2019 به 33.1 درصد در مقابل 29 درصد در سال 2016 رسید. در بخش انرژی، نرخ برق رسانی ملی به 22.79 درصد در سال 2019 در مقابل 20 درصد در سال 2016 افزایش یافت. برق نصب شده از 320 به 410 مگاوات در سه سال گذشته افزایش یافته است.

اقدامات انجام شده در حوزه مخابرات، امکان اجرای بیش از 100 کیلومتر شبکه از مجموع 343 کیلومتر طول شبکه را فراهم کرد. ساخت این شبکه هم چنین شامل ساخت سایت‌های فنی لازم برای مدیریت و بازسازی سیگنال نوری است. این شش سایت، که همگی بیش از 97 درصد ساخته و تجهیز شده‌اند، در شهرهای اوسو، پاریس، بیسه، سمبه، سوانکه و نتام واقع شده‌اند.

جمهوری آفریقای مرکزی

تأمین مالی ساخت جاده Brazzaville-Ouesso-Bangui-N'Djamena - BDEAC از سوی بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی

بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی (BDEAC) در 17 نوامبر وعده داد که یکصد میلیارد FCFA برای توسعه کریدور چندوجهی تأمین کند. این کریدور باید کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و چاد را به هم متصل کند. تکمیل پروژه آسفالت جاده Brazzaville-Ouesso-Bangui-N'Djamena یک گام بزرگ رو به جلو برای آفریقای مرکزی است که با کمبود زیرساخت و ارتباط ضعیف بین شبکه‌های حمل و نقل و آزار و اذیت‌های متعدد اداری و پلیسی مربوط به ناوبری در شبکه رودخانه کنگو-اوبانگوی-سانگا مواجه است. پروژه کریدور شماره 13 اتحادیه آفریقا با هزینه کل 1.7 میلیارد دلار یا حدود 955.4 میلیارد FCFA یکی از یازده پروژه اولویت دار یکپارچه سازی برنامه اقتصادی منطقه‌ای منطقه Cémac (جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی) است که شامل حدود 1310.311 کیلومتر کریدور و 49.07 کیلومتر جاده خواهد بود. این پروژه کریدوری که هنوز آغاز نشده است، هم چنین شامل ساخت و آسفالت بخش‌هایی از جاده خاکی بین اوسو-بتو (کنگو)، بتو-مبایکی و بوسمبله-مبایکورو (جمهوری آفریقای مرکزی-چاد) و بازسازی بخش‌های جاده‌های آسفالته Mbaiki-Bangui و Bangui-Bossembélé (جمهوری آفریقای مرکزی) خواهد بود. Fortunato-Ofa Mbo Nchama رئیس BDEAC،، بر تعهد مؤسسه خود به توسعه اجتماعی-اقتصادی و ادغام منطقه‌ای فرعی تاکید کرد و گفت: ساخت این کریدور یکی از پروژه‌های ادغام‌کننده اولویت‌دار ما است و حدود یکصد میلیارد FCFA را شامل می‌شود. تحقق آن مستقیماً سه کشور Cémac را به هم متصل می‌کند و دسترسی جایگزین به اقیانوس اطلس را به جمهوری چاد و جمهوری آفریقای مرکزی و مرکز آفریقا میسر می‌کند. جاه طلبی رهبران منطقه Cémac این است که در دراز مدت اجازه دهند: افزایش مبادلات اقتصادی بین دولتی، دسترسی مستقیم به بندر Pointe-Noire که در آن کالاها از و به جمهوری آفریقای مرکزی و چاد می‌توانند ترانزیت شوند، توسعه منابع طبیعی و ثروت معدنی در منطقه آفریقای مرکزی؛ بازگشایی برخی مناطق غیرقابل دسترس و کاهش فقر ممکن گردد. لازم به ذکر است که یک سال پیش، در تاریخ 16 و 17 نوامبر 2020، کمیسیون Cémac با هدف بسیج سرمایه گذاران اروپایی، میزگردی را در پاریس راه اندازی کرد. نتایج میزگرد با توجه به تعهدات متعدد شرکا مثبت ارزیابی شد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما