معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته چهارم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری همایش تجاری در ونزوئلا با حمایت اروپا

شورای ملی تجارت و خدمات ونزوئلا با همکاری اتحادیه اروپا همایشی تجاری در راستای افزایش مبادلات تجاری دو جانبه برگزار می نماید. این همایش تجاری در روزهای ۲۵ و ۲۶ نوامبر سال جاری میلادی در هتلی واقع در شهر کاراکاس موسوم به «یوروبیلدینگ» در راستای شناسایی ظرفیت های صادراتی بخش های تولیدی ونزوئلا برگزار می‌گردد. برابر اعلام رئیس شورای ملی تجارت و خدمات ونزوئلا، این همایش سومین همایش تجاری مشترک با مشارکت اتحادیه اروپا، انجمن صادرکنندگان ونزوئلا و فدراسیون اتاق های دو ملیتی تجارت و صنعت منطقه اقتصادی اروپا (Fedeuropa)  در راستای ارتقای تجارت دو جانبه در حوزه‌هایی نظیر بهداشت، فناوری، تدارکات و مواد غذایی به شمار می رود.

آمادگی ونزوئلا برای صادرات سیمان

فدراسیون ملی سیمان ونزوئلا از آمادگی این کشور برای صادرات سیمان به میزان ۲۰ تا ۳۰ هزار تن خبر داد. وی اعلام داشت که قیمت سیمان در ونزوئلا بر اساس نظام جدید اقتصادی و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها تعیین می‌گردد و بخش خصوصی علاقمند به صادرات سیمان به کشورهای حوزه کارائیب نظیر مکزیک، سورینام، هائیتی، ترینیداد و توباگو، جمهوری دومینیکن و چاروکا می‌باشد.

افزایش صادرات مواد پتروشیمی ونزوئلا به آمریکا

میزان صادرات محصولات پتروشیمی ونزوئلا در نه ماهه نخست سال جاری میلادی افزایش یافت. میزان صادرات مواد پتروشیمی و مشتقات مرتبط در بازه زمانی بین ژانویه و اکتبر سال جاری میلادی به آمریکا از سوی شرکت ملی نفت و شرکت تابعه آن در حوزه پتروشیمی (Pequiven) به بیش از ۱.۷۵ میلیون تن افزایش یافته است که با استمرار چنین روندی صادرات این نوع محصولات در مقایسه با میزان صادره در سال گذشته میلادی به بیش از دو برابر افزایش می یابد.

تمدید مدت فعالیت شرکت های نفتی آمریکا در ونزوئلا

وزارت خزانه داری آمریکا حضور شرکت های نفتی شورون، هالیبرتون، شلومبرژه، بیکر هیوز و ودرفورد را تا  اول ژوئن سال آتی میلادی تمدید نمود. بر این اساس کلیه معاملات و فعالیت های مورد نیاز مرتبط به عملیات، قراردادها یا سایر توافقات در ونزوئلا و مرتبط با شرکت ملی نفت و گاز این کشور که پیش از تاریخ ۲۶ ژوئیه سال ۲۰۱۹ لازم الاجرا بوده اند، تا  اول ژوئن سال ۲۰۲۲ مجاز اعلام می‌گردند و این مجوز، شورون و شرکت‌های خدمات نفتی آمریکا را موظف به حضور نسبی در ونزوئلا تنها برای انجام پرداخت و هزینه‌های ضروری بدون برخورداری از مجوز لازم برای بکارگیری نیروی جدید یا انجام عملیات توسعه یا سرمایه گذاری‌های جدید می نماید.

پیش بینی فائو از رشد بخش کشاورزی ونزوئلا

برابر اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، ونزوئلا به رشدی معادل ۶ درصد در بخش کشاورزی دست می یابد. الکسیس بونته، نماینده فائو در ونزوئلا، تصریح ساخت که ونزوئلا پس از گذراندن دوران دشوار طی سال‌های اخیر، لحظه‌ای تاریخی را پشت سر می‌ نهد و رشد ۶ درصدی آن در بخش کشاورزی پیش‌بینی می‌گردد و اکنون دوران سرمایه گذاری بیشتر در این بخش و حفظ سیاست های اتخاذ شده در راستای ارتقای شاخص های اقتصادی فرا رسیده است.

نیاز بخش مرغداری ونزوئلا به سرمایه گذاری برای احیای ظرفیت تولیدی

ونزوئلا ماهیانه نیاز به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای احیای حداکثر ظرفیت تولیدی بخش مرغداری دارد. برابر اعلام سیمون لئال، از دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه مرکزی ونزوئلا، ظرفیت تولید ماهیانه در  بخش طیور در ونزوئلا حدود 120 هزار تن گوشت مرغ و 1800 میلیون جعبه تخم مرغ می‌باشد با این حال تولید ماهانه گوشت مرغ به ۳۴ هزار تن معادل ۲۸ درصد کل ظرفیت و تخم مرغ به حدود ۶۰۰ هزار جعبه معادل ۳۸ درصد کل ظرفیت تولیدی کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما