معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۰

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امیدورای SAAB به معاملات کانادا و فنلاند برای شکستن رکورد صادرات سوئد

در حال حاضر گروه دفاعی و هواپیماهای نظامی SAAB در میانه مذاکرات با فنلاند و کانادا است که هر دو در حال بررسی خرید هواپیماهای جنگنده جدید هستند. به گفته یوناس هیلم، مدیر هوانوردی SAAB، اگر این شرکت برنده هر یک از این مناقصات شود، بزرگترین سفارش صادرات در تاریخ سوئد خواهد بود. فروش قبلی هواپیماهای گریپن ساب به برزیل در چند سال پیش بزرگترین سفارش صادراتی بود، اما این میزان با فنلاند یا کانادا بزرگتر خواهد بود. هیلم ادامه داد: "آنها تاثیر زیادی بر SAAB و همچنین سوئد خواهند داشت."  SAAB امیدوار است 64 فروند Gripen Es به همراه دو هواپیمای شناسایی Global eye  را در معامله ای به ارزش بیش از 80 میلیارد کرون به فنلاند بفروشد. قرارداد جدید با مجموع سود حاصل از معاملات SAAB با برزیل و سوئد برابری می‌کند و می‌تواند با سفارش 88 هواپیمای Gripen E به کانادا تکمیل شود - معامله ای که تخمین زده می‌شود حدود 77 تا 105 میلیارد کرون باشد. علاوه بر مبالغ هنگفت پول، یک معامله موفق باعث خواهد شد که پتانسیل SAAB برای اطمینان از ماندگاری تمام جت های جنگنده خریداری شده به کار گرفته شود و به نوبه خود سود بیشتری را به همراه داشته باشد. طبق اعلام خبرگزاری  SvD، احتمالا فنلاند تصمیم خود در این زمینه را قبل از پایان سال مشخص خواهد کرد، در حالی که کانادا در سال 2022 تصمیم خود را مشخص خواهد نمود.

 

ارزیابی صندوق بین المللی پول پیرامون وضعیت ثبات مالی در سوئد

 صندوق بین المللی پول در سال آینده، بررسی بخش مالی و کار مقامات ذیربط در زمینه ثبات مالی را مورد بررسی قرار خواهد داد  که به اصطلاح برنامه ارزیابی بخش مالی (FASP) نامیده می‌شود. این برنامه‌ها به طور منظم برای کشورهایی با بازارهای مالی مهم انجام می‌شود. صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود هرگونه نقص و خطر در سیستم را برجسته کرده و برای مقابله با آنها تدابیری پیشنهاد خواهد کرد. در سوئد، وزارت دارایی، بانک مرکزی و اداره بدهی ملی سوئد عمدتاً در این برنامه FSAP شرکت خواهند کرد. طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، برنامه ارزیابی بخش مالی سوئد در ژانویه 2023 توسط هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول مورد بحث قرار خواهد گرفت.

- استفاده روزانه 89 درصد سوئدیها از اینترنت

طبق نظرسنجی انجام شده توسط مرکز آمار سوئد، 89 درصد از جمعیت بین سنین 16 تا 85 سال سوئد(حدود 7.3 میلیون نفر) بطور عمده هر روز از اینترنت استفاده می‌کنند. 87 درصد از پاسخ دهندگان ادعا کرده اند که در سه ماه گذشته از ایمیل استفاده کرده اند در حالی که 80 درصد اظهار داشتند که از بانکداری اینترنتی استفاده کرده اند، اخبار آنلاین را خوانده اند و اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات را جستجو کرده اند. دیگر استفاده‌های رایج، پیام ‌رسانی فوری و تماس‌های ویدیویی بود که 70 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که در سه ماه گذشته در آن حضور داشته اند. تنها 3 درصد از پاسخ دهندگان اظهار نمودند هرگز از اینترنت استفاده نکرده بودند. 12 درصد نیز اظهار داشتند که نظرات شخصی خود را در مورد مسائل سیاسی یا مدنی ابراز کرده اند و 7 درصد هم در بحث های رسمی‌برای تأثیرگذاری بر مسائل مدنی یا سیاسی شرکت کرده اند.

 

 افزایش اشتغال در سه ماهه سوم

نرخ بیکاری قرار است قبل از سال به زیر سطح قبل از شیوع کرونا برسد. این امر توسط آخرین آمار اشتغال کوتاه مدت آمار سوئد تأیید شده است که نشان می دهد اشتغال 2.7٪ (سالانه) در سه ماهه سوم 21 افزایش یافته است. 4,908,241 کارمند و 110,500 فرصت شغلی در بازار کار وجود داشت که 64.8 درصد (سالانه) افزایش داشت. با این حال، نوردیا خاطرنشان می‌کند که شکاف بین بخش های مختلف (هتل ها، رستوران‌ها، فرهنگ، ورزش، سرگرمی و حمل و نقل) و بقیه اقتصاد در سه ماهه سوم ادامه داشت. بدون احتساب بخش‌های بحران، اشتغال در بخش کسب ‌وکار 1.0 درصد (q/q) افزایش یافت و 1.6 درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری بود. اشتغال نیز در بخش‌های بحران زده بهبود یافت، اما تا حدودی کمتر از حد انتظار بود (5.8٪ Q/Q و 6.3٪ سالانه). آنها تقریباً 10 درصد زیر سطح قبل از بحران باقی مانده اند.

 

سوئد میزبان روز جهانی محیط زیست

سوئد همزمان با برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد ، در 5 ژوئن 2022 میزبان روز جهانی محیط زیست خواهد بود. برنامه روز جهانی محیط زیست در سال آینده که شعار آن، "فقط یک زمین" می‌باشد تلاش خواهد کرد تا سبک زندگی پایدار و سبزتر را برجسته نماید. تنها یک زمین همچنین شعار اولین نشست زیست محیطی سازمان ملل متحد، کنفرانس استکهلم در سال 1972 بود. پر بولوند وزیر محیط زیست و آب و هوا، در این ارتباط گفت: "... سوئد علاوه بر اینکه مهم ترین نگرانی‌های زیست محیطی را برجسته خواهد کرد، ابتکارات کشورمان و تلاش های جهانی برای رسیدگی به بحران‌های آب و هوا و طبیعت را نیز به نمایش خواهد گذاشت. ما از جامعه جهانی در سراسر جهان دعوت می‌کنیم تا در این بحث ها و برنامه‌های مهم شرکت کنند".

 

- انتقاد رئیس SEB از "سونامی نظارتی" علیه پول شویی

یوهان تورگبی، مدیر عامل بانک SEB به فایننشال تایمز گفت که این بانک در پنج سال گذشته بیش از هر چیز دیگری وقت خود را صرف مسائل ضد پولشویی کرده است. او می‌گوید که SEB اکنون هزاران نفر را برای رعایت قوانین استخدام کرده و از مشتریان خود «مقدار زیادی سؤال» می‌پرسد، اما این مهم است که بپرسیم آیا این مقررات « برای رسیدن به هدف مناسب» است یا خیر. تورگبی اظهارات راب وین رایت، رئیس سابق آژانس مجری قانون اروپا یوروپل را تکرار کرد که در سال 2018 گفت: "بانک‌ها تنها حدود 1 درصد از تریلیون‌ها دلار در سال جریان غیرقانونی را متوقف می‌کنند. بانک‌ها سالانه 20 میلیارد دلار برای اجرای رژیم انطباق هزینه می‌کنند... و ما هر سال یک درصد از دارایی‌های مجرمانه را در اروپا مصادره می‌کنیم".

 

- افزایش سرمایه گذاری در بنادر سوئد برای استفاده از سوخت زیست محیطی

در سال‌های آینده حدود 24 میلیارد کرون در بنادر سوئد سرمایه‌گذاری خواهد شد. اریک تدسجو در بندر سوئد در این زمینه می‌گوید: "البته، این پول زیادی است... سیگنال روشنی در مورد اعتقاد به آینده در صنعت ما ارسال می‌کند." رشد اقتصادی پایدار. علاوه بر این، بنادر می‌توانند به عنوان قطب های انرژی آینده عمل کنند و انرژی را به شکل برق، هیدروژن یا گاز طبیعی مایع برای صنعت کشتیرانی و سرمایه گذاری‌های گردشگری فراهم کنند. برخی بنادر مانند پارک خورشیدی آتی در بندر ترلبورگ حتی می‌توانند انرژی تجدیدپذیر خود را تولید کنند،. همچنین یورگن نیلسون، مدیر عامل بندر ترلبورگ، در این ارتباط اظهار می دارد: «ما همچنین می‌بینیم که آیا می‌توانیم از امواج دریا انرژی تولید کنیم یا خیر".

 

- اریکسون شرکت  Vonage را بدست آورد

بنابر بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی اریکسون به عنوان شرکت بزرگ ارتباطاتی سوئد، این شرکت ارائه‌ دهنده خدمات ابری ایالات متحده Vonage را در یک معامله 6.2 میلیارد دلاری به عنوان گامی در استراتژی اریکسون برای «توسعه حضور خود در شرکت‌های بی‌سیم» و گسترش عرضه‌های جهانی خود خریداری کرده است.  Vonage به بیش از 120000 مشتری و بیش از یک میلیون توسعه‌دهنده ثبت‌شده در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا ارتباطات با کیفیت بالا را بدون زیرساخت یا رابط‌ های پشتیبان از طریق پلتفرم رابط برنامه‌نویسی برنامه در برنامه‌ها و محصولات جاسازی کنند. بورژ اکهلم، مدیر عامل شرکت، در این زمینه اظهار می دارد: در نظر بگیرید قابلیت های 5G، بزرگترین پلتفرم نوآوری جهانی، در دستان توسعه دهندگان است. سپس آن را با قابلیت های پیشرفته  Vonage، در دنیایی از 8 میلیارد دستگاه متصل پشتیبانی کنید. امروز ما آن را ممکن می‌سازیم."، این معامله بزرگ‌ترین قرارداد اریکسون در سال‌های اخیر است و پس از خرید شرکت شبکه‌های بی‌سیم Cradlepoint  به مبلغ 1.1 میلیارد دلار در سال  2020 است. انتظار می‌رود این معامله در نیمه اول سال 2022 نهایی شود، زیرا مشمول تایید سهامداران Vonage و تاییدیه‌های نظارتی و همچنین سایر شرایط است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما