معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی امارات متحده عربی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های امارات متحده عربی در آبان ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آغاز به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه از طریق ایران

کریدور ترانزیتی امارات-ترکیه از طریق ایران با عبور اولین محموله افتتاح شد؛ طی این مسیر پیش از این از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه ۲۰ روز طول‌ می‌کشید و به واسطه ایران به ۸ روز کاهش یافت. موقعیت جغرافیایی ایران قابلیت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و می‌تواند نقش ترانزیتی ویژه ای در تجارت بین‌المللی ایفا کند.

تجارت 10 میلیارد دلاری ایران و امارات در نیمه نخست امسال

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه حجم تجارت ایران و امارات در 6 ماهه نخست امسال به 10 میلیارد دلار رسید، گفت: 23 درصد از این رقم را صادرات ایران به امارات تشکیل می‌دهد.

دبی همچنان در رتبه اول منطقه در شاخص شهرهای برتر جهان

دبی همچنان پیشتاز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ( منا) در گزارش شهرهای جهانی Kearney است و چهار پله در سطوح تعامل جهانی صعود کرده است. دوحه چشمگیرترین جهش جهانی را تجربه کرد و در رتبه سوم منطقه قرار گرفت. ریاض در منا در رتبه پنجم قرار دارد و از جهت سرمایه انسانی در شورای همکاری خلیج فارس پیشتاز است و تلاش های مستمر آن در جذب استعدادهای بین المللی و جمعیت متولد شده در خارج از کشور را برجسته می‌کند. دبی رتبه نخست خود را در شاخص منطقه حفظ کرده و همچنین در تجربه فرهنگی در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته است که نشان دهنده بازگشایی نسبتا زودهنگام شهر به روی مسافران بین المللی است. دوحه با جهش 15 پله ای پس از احیای روابط دیپلماتیک بین قطر و کشورهای همسایه، بزرگترین جهش را در بین شهرهای دیگر در شاخص شهرهای جهانی امسال شاهد بود که اهمیت تقویت روابط منطقه ای علاوه بر روابط جهانی را برجسته می‌کند. قاهره در منطقه منا در رتبه چهارم و پس از آن ریاض قرار دارد.

ابوظبی و دبی هوشمندترین شهرهای خاورمیانه در سال 2021

ابوظبی و دبی برای دومین سال متوالی به عنوان هوشمندترین شهرهای خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شدند. در مقایسه با سال 2020، هر دو امارت 14 پله در سطح جهان صعود کردند. در حالی که ابوظبی در رتبه 28 قرار دارد، دبی در بین 118 شهر در رتبه 29 قرار دارد. در 18 ماه گذشته، امارات توانسته است چندین راه حل هوشمند را با موفقیت به کار گیرد که این کشور را قادر به مهار گسترش پاندمی‌ کرده است. نکته قابل توجه، راه اندازی اپلیکیشن الحصن برای ردیابی تماس با بیماران با سابقه تمام نتایج آزمایش پی سی آر، گواهی واکسیناسیون و یک کد QR برای استفاده به عنوان پاس سبز بوده است. این برنامه در بازگشت فعالیت ها در سراسر کشور موثر بوده است. علاوه بر این، امکانات سرویس چت بات از جمله پزشک مجازی کرونا، مچ بند الکترونیکی برای نظارت بر بیماران ایزوله شده در خانه از جمله راهکارهای هوشمندی است که توسط مقامات محلی اجرا شده است. بر اساس این رتبه بندی 10 شهر اول عبارتند از: سنگاپور، زوریخ، اسلو، تایپه، لوزان، هلسینکی، کپنهاگ، ژنو، اوکلند و بیلبائو. در سال 2020، ابوظبی رتبه 42 و دبی در رتبه 43 قرار گرفتند.

موفقیت چشمگیر اکسپو ۲۰۲۰ دبی؛ بیش از ۲ میلیون بازدید تنها در ماه اکتبر

برگزارکنندگان اکسپو ۲۰۲۰ دبی از موفقیت چشمگیر این رویداد بین‌المللی در اولین ماه برگزاری آن خبر دادند و اعلام کردند تنها در ماه اکتبر دو میلیون و ۳۵۰ هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه جذاب دیدن کرده‌اند. به گفته مسئولین از ۱ تا ۳۱ اکتبر نزدیک به ۲.۳۵ میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کرده‌اند. در این مدت رویدادها، برنامه‌های سرگرم‌کننده و سمینارهای مختلفی در نمایشگاه برگزار شد و بازدیدکنندگان زیادی را از امارات، منطقه و سراسر جهان به خود جذب کرد. با بررسی میزان بازدیدهای جهانی، سهم بازدید نمایشگاه از خارج از امارات ۱۷ درصد از کل بود. پنج کشوری که تاکنون بیشترین تعداد بازدیدکننده خارجی از آنها به نمایشگاه آمده، هند، آلمان، فرانسه، عربستان سعودی و بریتانیا هستند. همچنین اکثر بازدیدکنندگان قصد دارند چندین بار از نمایشگاه بازدید کنند.

دبی برای جذب ۲۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۵ آماده می‌شود

شیخ حمدان بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی در توییتر اعلام کرد دبی در نظر دارد وزارت اقتصاد و وزارت گردشگری را ادغام کند و امیدوار است در سال ۲۰۲۵، بتواند ۲۵ میلیون گردشگر جذب کند. شیخ حمدان در ادامه افزود هلال المری به ریاست وزارت جدید منصوب خواهد شد. بنا بر اعلام دفتر حاکم دبی، اهداف اصلی وزارت جدید افزایش ۱۵۰ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت در پنج سال آینده، گسترش ۵۰ درصدی بازار صادرات محصولات داخلی، و رشد ۴۰ درصدی شمار گردشگران است. به گزارش خبرگزاری رویترز، امارات متحده عربی درصدد است تا سه سال آینده، ۱۰۰ هزار شرکت را جذب و سالانه ۴۰۰ رویداد اقتصادی جهانی برگزار کند و شرکت‌های بخش خصوصی و کسب‌ و‌ کارهای خانوادگی را ترغیب کند وارد بازارهای مالی و بازار بورس دبی شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما