معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۱

شرایط خرید ملک برای اتباع خارجی در ونزوئلا

برای خرید املاک اعم از زمین و ساختمان در ونزوئلا توسط اتباع خارجی دو شرط اساسی به شرح زیر وجود دارد.

 دو شرط اساسی برای خرید املاک (اعم از زمین و ساختمان) در ونزوئلا توسط اتباع خارجی:

1- تبعه خارجی باید روادید قانونی ورود داشته باشد که توسط بخش های کنسولی سفارتخانه‌ها یا دفاتر کنسولی جمهوری بولیواری ونزوئلا در کشوری که در آن اقامت دارند، صادر شده باشد؛

2- تبعه خارجی برای خرید ملک ، مجوز SIEX (سازمان سرمایه گذاری خارجی) که در سفارت ونزوئلا در کشور درخواست کننده ارائه می‌شود را کسب کرده باشد. لازم به ذکر است که هر منطقه دارای مجوزهای خاص خود است که در هر ایالتی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در ایالت نوئبا اسپارتا و در جزیره مارگاریتا به طور خاص، مجوز ویژه ای لازم است زیرا ایالت جزیره ای و مرزی بشمار می رود.

برای انجام هر گونه سرمایه گذاری در ونزوئلا بعنوان یک تبعه و سرمایه گذار خارجی به یکی از سه نوع روادید اقامت، تجارت و سرمایه گذاری نیاز است؛ یکی دیگر از جنبه‌هایی که یک خارجی مایل به خرید ملک در ونزوئلا باید در نظر بگیرد این است که مناطق خاصی وجود دارند که به دلیل مسائل مربوط به امنیت ملی محدودیت هایی برای خرید املاک وجود دارد. قانون امنیت ملی در ماده 48 خود آورده است: مناطقی که اهمیت و ویژگی‌های استراتژیک دارند، اتباع خارجی نمی‌توانند در آن مناطقه ملکی را خریداری کنند. در هر صورت، علاوه بر روادید مربوطه برای خرید ملک طبق مقررات شماره 2 قانون امنیت ملی، در برخی ایالت ها و مناطق باید مجوزی از منطقه عملیاتی دفاعی یکپارچه (ZODI) محل نیز اخذ گردد.

اتباع خارجی اولین چیزی که در هنگام خرید ملک باید بررسی کنند این است که ملک مورد خرید عاری از هرگونه مالیات و عوارض پرداخت نشده باشد. پس از اینکه ثابت شد که ملک عاری از هرگونه تعهدی است، گزینه خرید انجام می‌شود که باید توسط یک وکیل مجرب تایید شود. این سند شرایط فروش، یعنی محل و شرح ملک، هزینه و نحوه پرداخت (چک صندوق، برات، نقل و انتقالات و غیره) را مشخص می‌کند. سند مزبور می‌تواند خصوصی باشد، یعنی لزوما ضرورت ندارد محضری باشد، زیرا اسناد خصوصی همانند اسناد عمومی دارای ارزش و اعتبار حقوقی هستند. اسنادی که برای نقل و انتقال لاز است عبارتند از: سند فروش قطعی که باید به ظهر نویسی وکیل رسیده باشد؛ ارائه یک کپی از مدارک شناسایی خریدار و فروشند؛ ثبت اطلاعات مالیاتی (RIF) فروشنده و خریدار به روز شده و همه مدارک دیگری که مربوط به ملک می‌شود و نزد فروشنده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما