معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 آفریقای جنوبی

 اعطای وام 57.6 میلیون دلاری توسط بانک توسعه آفریقا به اسکام

بانک توسعه آفریقا مبلغ وامی‌ به ارزش 57.6 میلیون دلار را به بزرگترین صنعت برق آفریقا (اسکام)، اعطا نمود. این اقدام در جهت ارتقاء و بهبود صنعت برق آفریقای جنوبی صورت گرفته است. اسکام این تأمین مالی را با هدف افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، دریافت نموده است.

 نامیبیا

هند و نامیبیا تفاهم نامه‌ای برای ایجاد کمیسیون مشترک همکاری دوجانبه امضا کردند

در 3 نوامبر 2021، خانم نتومبو ناندی ندایتوا به همراه معاونش خانم جنلی ماتندو و آقای پراشانت آگراوال سفیر جمهوری هند در نامیبیا، یادداشت تفاهمی (MoU) را در مورد ایجاد کمیسیون مشترک همکاری (JCC) بین نامیبیا و هند امضا کردند. آن‌ها این تفاهم نامه را نقطه عطف دیگری برای تعمیق روابط دوجانبه دانستند.

زیمبابوه

زیمبابوه و سازمان ملل چارچوب جدید همکاری امضا کردند

دولت زیمبابوه و سازمان ملل متحد، چارچوب همکاری توسعه‌ای پایدار را به امضاء رساندند که به کشورها کمک می‌کند تا به توسعه پایدار دست یابند. این توافق بین سال‌های 2022 تا 2026 به اجرا در می‌آید. از طرف زیمبابوه این توافق را آقای میشک سیباندا، دبیرکل دولت و کابینه ریاست جمهوری به امضاء رساند. از جانب سازمان ملل نیز این توافق به امضای خانم ماریا ریبریو، نماینده سازمان ملل در زیمبابوه رسید. آقای سیباندا در مراسم امضای این توافق گفت که زیمبابوه قدردان حمایت‌های سازمان ملل برای حرکت به سمت توسعه پایدار و مقابله با چالش‌های پیش رو است. وی همینطور از نقش سازنده نماینده سازمان ملل در زیمبابوه که دوره مأموریت وی به زودی پایان می‌یابد، قدردانی و تشکر کرد.

 بررسی تأثیر تحریم‌ها بر زیمبابوه توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل

خانم آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر زیمبابوه به این کشور سفر کرد. سفر خانم دوهان ده روزه بود و قرار بود وی تأثیر تحریم‌های آمریکا و غرب را بررسی و به سازمان ملل منعکس کند. خانم دوهان در بدو ورود با آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه نیز ملاقات و گفتگو کرد. زیمبابوه امیدوار است که گزارش وی، ارزیابی روشنی از اثرات مخرب تحریم‌های غرب بر این کشور را برای جهانیان به نمایش گذارد. در همین حال آقای منانگاگوا از مردم کشورش خواست تا در برابر تحریم‌های غیرقانونی ، مقاومت کنند. وی تأکید کرد: زانو پی اف معتقد است که این تحریم‌ها باید به سرعت لغو شوند چرا که غیرقانونی وغیرمنصفانه می‌باشند. سفر نماینده ویژه سازمان ملل در آستانه روز 25 اکتبر انجام شده که با ابتکار سادک، روز مقابله با تحریم‌های غرب علیه زیمبابوه نام گرفته است.

بوتسوانا

بوتسوانا از لیست خاکستری اف ای تی اف خارج شد

اجلاس سه روزه گروه اقدام مالی اف ای تی اف در ماه اکتبر به پایان رسید. در این اجلاس بوتسوانا از فهرست خاکستری این کنوانسیون حذف گردید و در عوض کشورهای ترکیه، اردن و مالی به فهرست خاکستری اف ای تی اف افزوده شدند که موافقت کرده‌اند با این سازمان همکاری‌های لازم را انجام دهند. علاوه بر بوتسوانا موریس نیز از لیست خاکستری خارج گردید. مقامات اف ای تی اف تأکید کردند که این دو کشور متعهد شده‌اند، اصلاحاتی را در سیستم مالی خود به اجرا گذارند که مانع پولشویی و تأمین مالی تروریسم گردد.

ماداگاسکار

اقتصاد ماداگاسکار

نتایج یک تحقیق اقتصادی که در ماه اکتبر 2021 در ماداگاسکار انجام شده، نشان می‌دهد اقتصاد ماداگاسکار در سه ماهه دوم سال جاری رو به بهبود بوده است. مبادلات خارجی رسمی در پایان ماه سپتامبر 2.292 میلیون دلار بوده است. نرخ ارز محلی نسبت به دلار امریکا از دسامبر سال 2020 تا آخر سپتامبر 2021، 3.1 درصد کاهش داشته است. تورم نیز در ماه اوت 2021 به ویژه به علت افزایش قیمت محصولات غذایی 6.4 درصد افزایش داشته است. در این مدت، قیمت برنج نیز 7.6 درصد افزایش داشته است. با این وجود، به دلیل از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، وضعیت رو به بهبود می‌باشد.

 موریس

کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در موریس

بر اساس ارقام بانک مرکزی موریس، این کشور در نیمه اول سال 2021، 100 میلیون دلار جذب کرده که در مقابل 300 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2020، بیش از 30 درصد کاهش داشته است. بیشترین سرمایه در سال 2021 در بخش املاک و مستغلات جذب شده که حدود 75 میلیون دلار می‌باشد. املاک و مستغلات تقریباً 75 درصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی موریس را تشکیل می‌دهد و بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور، از اروپا تأمین می‌شود.

 موزامبیک

آغاز استخراج گاز طبیعی در نیمه اول سال 2022 توسط پروژه شرکتانی ایتالیا

مدیر اجرایی شرکتانی ایتالیا در ماپوتو با فلیپ نیوسی رئیس جمهور موزامبیک دیدار کرد. متعاقب این دیدار ماکس تونلا وزیر انرژی و منابع معدنی ایتالیا اعلام کرد حفاری دریایی پروژه شرکت انی هفته گذشته به پایان رسیده است و با اتمام احداث تأسیسات پروژه مذکور در سال جاری، بهره برداری از میادین گازی در نیمه اول سال 2022 آغاز و امکان صادرات گاز LNG این میادین فراهم می‌شود.

 اوگاندا

 تأیید سرمایه‌گذاری شرکت چینی سینوک در بخش نفت اوگاندا

سازمان نفت اوگاندا روز چهارشنبه ۳ نوامبر اعلام کرد شرکت چینی سینوک سرمایه‌گذاریِ خود در پروژه‌های نفت و گاز اوگاندا را تأیید کرده است. فعالان این بخش می‌گویند تأییدیهٔ این شرکت آخرین قطعهٔ پازلی بود که سرانجام به شرکت‌های دخیل اجازه می‌دهد به صورت مشترک اصطلاحاً «تصمیم سرمایه‌گذاری نهایی» یا FID را اعلام کنند. مشارکت‌کنندگان در پروژهٔ خط لولهٔ نفت خام شرق آفریقا یا EACOP عبارتند از شرکت توتال (٪۶۲)، سینوک (٪۸)، اوگاندا (٪۱۵) و تانزانیا (٪۱۵). البته با این حال، موانعی نیز جلوی این پروژه وجود دارد، مانند راضی کردن مردمی‌ که زندگی‌شان از این پروژه متأثر می‌شود به دریافت خسارت و واگذاری زمین‌هایشان.

اوگاندا به دنبال تولید واکسن کووید در داخل کشور

وزیر خارجهٔ اوگاندا از کشورهای ثروتمند خواسته است با لغو امتیاز انحصاری واکسن‌های کووید-۱۹ به کشورهای آفریقایی اجازه دهند واکسن را در کشورهای خودشان تولید کنند. این درخواست چند روز پیش طی دیدار آقای جِجهاودونگو با وزیر مشاور کمک‌های توسعه‌ای خارجیِ ایرلند در کامپالا مطرح شد. همچنین رئیس جمهور نیز بارها تأکید کرده است که دانشمندان و پژوهشگران اوگاندایی سخت مشغول یافتن راهی برای تولید واکسن در این کشور هستند. آقای اودونگو گفت امیدواریم سازمان تجارت جهانی به این جمع‌بندی برسد که مقررات سختگیرانهٔ حمایت از صاحبان مجوز را اندکی سهل‌تر کند تا کشورهای آفریقایی نیز بتوانند واکسن تولید کنند.

رواندا

کمک ۱۰۰ میلیون پوندی به رواندا برای تغییر آب و هوا

رواندا یکی از پنج کشور پیشگامی است که برای دسترسی آسان به تأمین مالی اقدامات اقلیمی انتخاب شده‌اند. علت انتخاب این کشور سابقهٔ خوبِ آن در بهره‌برداری مؤثر از بودجه تخصیص داده شده به اقدامات اقلیمی و چشم‌انداز شجاعانهٔ آن برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به میزان ٪۳۸ تا سال ۲۰۳۰ و توقف تولید آلاینده‌های کربنی تا ۲۰۵۰ بوده است. این موضوع در نشست سران کنفرانس تغییر آب و هوا (COP26) در گلاسگو مطرح شد.

جمهوری دمکراتیک کنگو (کینشازا)

سخنرانی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو در کنفرانس اقلیمی‌ گلاسکو

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو و رییس کنونی اتحادیه آفریقا دوم نوامبر 2021 (11 آبان 1400) در اجلاس تغییرات اقلیمی 26 COP گلاسکو سخنرانی کرد. وی در سخنانش خواستار رویکردهای جدید توسعه آفریقا شد و در این رابطه بر توسعه ساختارها در آفریقا به منظور تحقق اراده بازسازی جهانی بهتر و پایدارتر تاکید کرد و رفع چالش‌هایی که باعث کاهش انگیزه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در آفریقا به منظور حمایت از رشد اقتصادی و نیازهای جمعیت می‌شوند را ضروری دانست. آقای تشیسکدی به عنوان رییس اتحادیه آفریقا تصریح کرد "در شرایطی که مشخصه بارز وضع فعلی از یک طرف یأس آمیخته با دلسردی اهداکنندگان مالی و از سوی دیگر افزایش سطح بدهی‌های کشورهای در معرض، می‌باشد، ما وظیفه داریم که به رویکردهای جدیدی را برای تحقق اهداف مورد نظرمان جستجو کنیم." رییس جمهور تشسیکدی در ادامه گفت "قاره آفریقا و جمهوری دموکراتیک کنگو بی‌صبرانه آماده هستند تا روش‌های جدیدی را برای انجام کارها با شرکای اصلی اروپایی و آمریکایی خود مورد آزمایش قرار دهد تا دنیای بهتری داشته باشیم". وی ضمن تاکید بر ناکافی بودن منابع مالی در جریان، به منظور اجرا شدن سازگاری و مطابقت با نیازها و شرایط اضطراری برای آفریقا افزود قاره‌ای که بالغ بر 3 درصد از حجم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد، را نمی‌توان به حال خود رها کرد تا اثرات فاجعه بار فزاینده این مسئله مهم را به تنهایی مدیریت کند. وی همچنین خاطر نشان کرد "مبارزه با تغییرات اقلیمی‌ بدون موفقیت در قاره آفریقا، نمی‌تواند در جهان توفیقی داشته باشد". آقای تشیسکدی در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه ساز و کار مورد نظر بتواند باعث تسهیل در پرداخت بخش قابل توجهی از 100 میلیارد دلار وعده داده شده برای کشورهای در حال توسعه شود، گفت برنامه تسریع انطباق پذیری (برنامه شتاب در سازگاری) در نظر دارد رقم 12.5 میلیارد دلار را علاوه بر 12.5 میلیارد دلاری که قبلاً توسط بانک توسعه آفریقا برای انطباق تا سال 2025 تعهد شده است، را بسیج کند.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

 پیش بینی رقم 1935 میلیارد فرانک سیفا برای بودجه سال 2022 کنگو برازاویل

 22 اکتبر 2021 (30 مهرماه 1400) لایحه قانون بودجه کنگو برازاویل برای سال 2022 توسط آقای لودویک انگاتسه (Ludovic Ngatsé) وزیر نماینده در وزارت بودجه و دارایی، به پارلمان این کشور ارائه شد. این پیش نویس بودجه رقم 1935 میلیارد فرانک سیفا را برای درآمد و رقم 1735 میلیارد فرانک سیفا را برای هزینه در سال 2022 در نظر گرفته است. در این لایحه رقم 200 میلیارد فرانک سیفا به عنوان مازاد کلی وجود دارد. درآمدهای این کشور در پیش بینی بودجه سال آتی رقمی‌ بالغ بر 1935 میلیارد فرانک سیفا را نشان می‌دهد که در مقایسه با رقم بالغ بر 1671 میلیارد فرانک سیفا در سال 2021 بیانگر افزایش بالغ بر 263 میلیارد فرانکی یعنی رشد 15.8 درصدی خواهد بود. در ادامه این خبر تصریح شده که درآمدهای مبتنی بر مالیات در سال 2022 رقم 701 میلیارد فرانک سیفا را هدف گذاری کرده که این رقم در سال 2021 بیش از 580 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد که در مقایسه می‌توان رشد 20.8 درصدی را در این شاخص انتظار داشت.

جمهوری جیبوتی

دیدار وزیر ارتباطات جیبوتی با هیئتی از بانک جهانی

رضوان عبداللهی، وزیر ارتباطات جیبوتی روز دوشنبه 1 نوامبر با هیئتی از بانک جهانی به سرپرستی بوباکار زیدباری، نماینده مقیم این بانک در جیبوتی دیدار کرد. بنابر اعلام رسانه‌های جیبوتی، این دیدار در چارچوب حمایت‌های فنی و مالی چندجانبه است که بانک جهانی در نظر دارد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دولت جیبوتی ارائه دهد.

تانزانیا

پیش بینی رشد اقتصادی قوی‌تر تانزانیا در دو سال آینده

برابر آخرین داده‌های حاصله از بانک توسعه آفریقا (AfDB) تولید ناخالص داخلی تانزانیا در سال 2021 به میزان 2.8 درصد رشد خواهد کرد و برای سال‌های 2022 و 2023 به ترتیب رشد اقتصادی 4.9 و 6.3 درصدی را پیش بینی می‌کند. این گزارش عملکرد اقتصادی 13 کشور زیر نظر دفتر توسعه منطقه‌ای آفریقای شرقی و توسعه تجارت AfDB که شامل بوروندی، کومور، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، کنیا، رواندا، سیشل، سومالی، سودان جنوبی، سودان، تانزانیا و اوگاندا را بررسی می‌کند.

نیجریه

تهدید ایرلاین‌های خارجی به توقف پروازها در نیجریه

خطوط هوایی خارجی فعال در داخل و خارج از نیجریه اعتراض خود را به بانک مرکزی نیجریه (CBN) به دلیل مشکلات در بازگرداندن وجوه انباشته به کشور که بالغ بر 800 میلیون دلار است اعلام کرده و تهدید به توقف پروازهای خود در این کشور نموده‌اند. این خطوط هوایی که تعداد آنها حدود 30 شرکت است، از افزایش مشکلات در بازگرداندن درآمدهای به دست آمده از طریق یک مسیر رسمی‌ که توسط دولت تأیید شده است، ابراز نارضایتی کردند. این در حالی است که پیامدهای توسعه در حال حاضر بر مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است زیرا خطوط هوایی خارجی نرخ مبادله (RoE) را از 411 نایرا به 450 نایرا تغییر داده‌اند و قیمت‌های هواپیما تا حدودی افزایش پیدا کرده است. اگرچه بازگشت پول به کشور مخصوص نیجریه نیست، خطوط هوایی عامل اخیراً در دریافت معادل دلاری بلیط های فروخته شده به نایرا برای حواله به کشورهای خود با مشکل مواجه شده‌اند.

مالی

بازدید سه وزیر از پلی کلینیک ایران

به گزارش روزنامه دولتی اسار، خانم جمیله سانگاره، وزیر بهداشت و توسعه اجتماعی همراه با هارون محمدو توره، وزیر ارتباطات، اقتصاد دیجیتالی و نوسازی دولت و ابراهیم کامنا، وزیر شهرسازی و امور سرزمینی کشور مالی در روز سه‌شنبه 11 آبان ماه از پلی کلینیک ایران بازدید کردند. بازدیدکنندگان با دکتر خلیل مختاری، رئیس پلی کلینیک و حسین طالشی صالحانی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در کشور مالی جلسه کاری داشتند. در این جلسه کاری مدیر پلی کلینیک ساختار آن را که به مدت 30 سال در کشور مالی فعالیت دارد ارائه کرد و به برخی از مشکلات به ویژه مشکلات مربوط به ثبت دارو، وضعیت جاده منتهی به پلی کلینیک، اشاره کرد. به همین منظور دکتر خلیل مختاری از مسئولین، درخواست زمینی برای ساخت پلی کلینیک جدید نمود. کاردار جمهوری اسلامی ایران از بازدید سه وزیر دوره انتقالی تمجید نموده و گفت: این بازدید یک سیگنال قوی است و همچنین نمایانگر اهمیتی است که دولت مالی برای مسائل بهداشتی و درمانی قائل است. او گفت که ایران به دنبال ایجاد خدمات بهداشتی پایدار به نفع همه است.

نیجر

نشست کاری بین رئیس جمهور و رئیس بانک توسعه آفریقا

در حاشیه کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی (COP 26)، جناب آقای محمد بازوم، رئیس جمهور در روز سه شنبه، 2 نوامبر 2021، با رئیس بانک توسعه آفریقا (BAD) جلسه کاری در گلاسکو برگزار کردند. پس از تبریک به رئیس جمهور نیجر برای اولین تغییر دموکراتیک در نیجر، حمایت کامل خود از برنامه و مدیریت رئیس جمهور بازوم را تکرار کرد. وی همچنین برای اجرای چندین پروژه در حوزه‌های زیربنایی، کشاورزی و انرژی حدود 6.5 میلیارد دلار در نظر گرفته است. رئیس جمهور محمد بازوم همچنین خواستار بودجه بیشتر در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای و همچنین در رابطه با فیبر نوری شد. در پایان این نشست، آقای آیسن تاکید کرد که مقامات نیجری و تیم صندوق بین المللی پول در مورد سیاست‌ها و اصلاحات اقتصادی و ساختاری به توافق رسیده‌اند.

بورکینافاسو

تحویل رسمی تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری و فن آوری به وزارت اقتصاد و خزانه داری بورکینافاسو توسط نماینده بانک جهانی

"کلمانس یاکا" نماینده بانک جهانی در بورکینافاسو روز شنبه 30/10/2021 مبلغ 670 میلیون فرانک، جهت حمایت از پروژه دسترسی بهتر و بهبود شرایط کاری در اداره کل خزانه داری و محاسبات عمومی وزارت اقتصاد این کشور تحویل وزیر اقتصاد بورکینافاسو شد. بنا به گفته وزیر مربوطه این بودجه برای تقویت ظرفیت سازی اداری به منظور ارتقای کارایی در این سازمان می‌باشد. نماینده بانک جهانی هم در این مراسم گفت، بدون شک تجهیز و نوسازی زیر ساخت‌های فن آوری اطلاعات، کمک به بخش نظارت و کنترل سیستم‌های مالی غیر متمرکز می‌کند.

توگو

مذاکرات توگو با بنین و غنا در خصوص تعیین حدود مرزهای دریایی

توگو می‌خواهد به طور قطعی درباره تعیین حدود مرزهای دریایی خود با غنا و بنین مذاکره کند. جلسه جدید کمیته مشترک بنین و توگو در مورد ترسیم مرزها در لومه افتتاح شد. داممیپی نوپوکو، مذاکره کننده توگو، گفت: ما در حال وارد شدن به مرحله مشخصی از مذاکرات هستیم که امیدوارم درست و عملی باشد. وی افزود این امیدواری بر اساس کار مهمی است که ما در بالادست انجام داده‌ایم و خوش بینی من نیز مبتنی بر کیفیت خوب روابط دوجانبه است. در این جلسه مارسل آیته باگلو مدیر کل آژانس مدیریت یکپارچه بنین برای مناطق مرزی گفت که سران دو کشور ما دیدگاه مشترکی دارند. این گفتگوها پس از ارائه درخواست مشترک دو کشور به سازمان ملل برای گسترش فلات قاره بیش از 200 مایل دریایی در سال 2018 صورت گرفت. کنوانسیون خلیج مونتگو در مورد حقوق دریاها محدودیتی را در دویست مایل دریایی تعیین کرده و حتی حفظ حقوق به دست آمده فراتر از 200 مایل را تا 350 مایل از خطوط پایه نیز در صورتی که کشورهای ساحلی نشان دهند که محدوده جغرافیایی فلات آنها فراتر از حد ذکر شده است به رسمیت می‌شناسد.

بنین

وام 700 میلیون دلاری بانک جهانی به بنین

معاون رئیس بانک جهانی در امور غرب و مرکز آفریقا، سفر کاری خود را به بنین در روز سه‌شنبه 2 نوامبر 2021 به پایان رساند. عثمان دیاگانا به همین منظور مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه اکونومیست انجام داد و در آن از ارائه یک سری پروژه به هیئت مدیره بانک جهانی به منظور حمایت از توسعه بنین به مبلغ 700 میلیون دلار خبر داد. سفر کاری سه روزه معاون بانک جهانی در امور غرب آفریقا و مرکزی از بنین بی تأثیر نخواهد بود. عثمان دیاگانا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه اکونومیست بنین پس از قدردانی و تمجید از پویایی و توسعه در حال انجام در بنین و معرفی مجموعه‌ای از پروژه‌ها به هیئت مدیره بانک جهانی، از حمایت بانک جهانی به بنین به میزان 700 میلیون دلار در پایان شش ماه آینده خبر داد. وی توضیح داد که این تعهد به علت اصلاحاتی که در بنین در جریان است، بانک جهانی قصد دارد از این اصلاحات حمایت کند و این باعث بهبود اقتصادی و به ویژه حمایت از مبارزات بر علیه بحران سلامت خواهد بود. به گفته عثمان دیاگانا، معاون بانک جهانی آفریقای غربی و مرکزی، بخش آموزشی، به ویژه آموزش حرفه‌ای، محورهای مهم برنامه اقدام دولت بنین نیز از بودجه قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

دماغه سبز

ظرفیت همکاری آمریکای لاتین و آفریقا برای مبارزه با گرسنگی در کشورهای پرتغالی زبان

پائولو نئوس، رئیس مؤسسه ترویج آمریکای لاتین و دریای کارائیب (IPDAL)، در خلال نشست سازمان کشورهای پرتغالی زبان (CPLP) گفت: همکاری بین آمریکای لاتین و آفریقا در زمینه صنعت کشاورزی می‌تواند با گرسنگی در کشورهای آفریقایی پرتغالی‌زبان مبارزه کند. او ضمن ابراز ناراحتی از دانستن اینکه پرتغالی زبانان گرسنه در کشورهایی هستند که از قضا زمین‌های کشاورزی زیادی دارند، تاکید کرد: تجارت کشاورزی یک مشکل بزرگ است و باید مرتفع شود. تجارت کشاورزی یک ضرورت در قاره آفریقا است و لازم است دانش آمریکای لاتین در تجارت کشاورزی با نیازهای قاره آفریقا تلفیق شود. وی گفت: برخی از محصولات کشاورزی در آمریکای لاتین در نیمی از سال تولید می‌شود و در نیمه دیگر سال، قاره آفریقا می‌تواند همین مواد غذایی را تولید کند. رئیس IPDAL تأکید کرد که "یکی از اولویت‌های CPLP، مبارزه با گرسنگی در کشورهای پرتغالی زبان " و تعهد مشترک برای ارائه راه حل‌های عملیاتی است.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

تصویب برنامه تسهیل تجارت توسط وزاری تجارت سادک

کمیته وزرای تجارت جامعه توسعه جنوب آفریقا اجرای برنامه تسهیل تجارت را برای 2030-2020 تصویب نمود. برنامه تسهیل تجارت نخست در مارس 2016 به منظور ارتقا و تقویت منطقه تجارت آزاد سادک تصویب شد. کمیته وزرای تجارت سادک دولت‌های عضو این سازمان را موظف نموده تا از فعالیت‌های موجود در برنامه تسهیل تجارت را در طرح‌ها و برنامه‌های ملی خود بگنجانند.

برنامه تسهیل تجارت دارای 28 فعالیت در چهار بخش شفافیت، قابلیت پیش بینی، ساده سازی و همکاری است. این برنامه با هدف تقویت منطقه آزاد تجاری سادک و اجرای استراتژی صنعتی سازی اجرا می‌شود.

بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا (کومسا)

برگزاری نشست کومسا در 23 نوامبر 2021

بیست و یکمین نشست سران کومسا در 23 نوامبر 2021 و به میزبانی دولت مصر برگزار خواهد شد. موضوع اصلی این نشست عبارت است از، مقاوم سازی از طریق همگرایی اقتصاد دیجیتال استراتژیک. همچنین در این نشست به موضوعات دیگری از جمله مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت جهانی و منطقه‌ای پرداخته خواهد شد. در این نشست رئیس جمهور مصر، عبدل فتاح السیسی، به عنوان رئیس جدید سران دولت‌ها و حکومت‌های عضو کومسا انتخاب خواهد شد.

بیست و یکمین نشست سران کومسا به دو شکل فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود و در حاشیه این نشست، شورای وزیران و کمیته بین الدولی نیز تشکیل جلسه خواهند داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما