معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۳

اخبار اقتصادی تایلند و لائوس

گزیده اخبار اقتصادی تایلند و لائوس در نیمه اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مهر تایید تایلند بر RCEP

وزیر بازرگانی تایلند اعلام کرد که کشورش مشارکت اقتصادی جامع (RCEP) را در 28 اکتبر تصویب و افزود که این پیمان باید تا ژانویه اجرایی شود.این پیمان تعرفه صادراتی بر 39,366 قلم کالا را حذف می‌کند و بازار بسیاری از محصولات تایلندی مانند میوه‌های تازه و فرآوری شده، محصولات شیلات، لاستیک و غیره را گسترش می دهد.وزیر بازرگانی همچنین گفت که سنگاپور، برونئی، لائوس، کامبوج و ویتنام به همراه کشورهای غیرآسیایی مانند چین و ژاپن این پیمان را تصویب کرده اند.شرایط مندرج در پیمان تصریح می‌کند که RCEP باید توسط حداقل شش عضو از 10 عضو آسه‌آن و سه عضو از پنج کشور غیر امضاکننده آسه‌آن تصویب شود.

پیمان RCEP یک قرارداد تجارت آزاد بین 15 کشور آسیا و اقیانوسیه، یعنی استرالیا، برونئی، کامبوج، چین، اندونزی، ژاپن، لائوس، مالزی، میانمار، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند و ویتنام است.

با 15 عضو، RCEP به عنوان بزرگترین FTA در تاریخ شناخته می‌شود که 2.3 میلیارد نفر یا 30 درصد از جمعیت جهان را پوشش می دهد. کشورهای عضو 33.6 درصد یا یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان و یک سوم تجارت جهانی را تشکیل می دهند.

آغاز 40 پروژه بزرگ به ارزش 1.4 تریلیون Bt در سال 2022 توسط وزارت حمل و نقل

وزارت حمل و نقل تایلند برنامه خود برای مدیریت پروژه‌های بزرگ در سال مالی 2022 را در سمیناری با عنوان "فرصت تایلند برای رشد اقتصادی پایدار" اعلام کرد. بر این اساس وزارت حمل و نقل 40 پروژه بزرگ به ارزش 1.4 تریلیون Bt را در سال 2022 آغاز می‌کند.

ساکسایام وزیر حمل و نقل گفت: «وزارتخانه متبوعش در حال برنامه ریزی برای شروع و ادامه 40 پروژه در سال 2022 با ارزش سرمایه گذاری ترکیبی 1.4 تریلیون Bt است. از این تعداد 516 میلیارد Bt سرمایه گذاری در پروژه‌هایی خواهد بود که قبلاً قراردادها را امضا کرده ایم، در حالی که 974 میلیارد Bt سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید خواهد بود.

ساکسایام در ادامه افزود: از میان 13 پروژه ای که قبلاً قرارداد امضا کرده اند، یک پروژه شامل ساخت زیرساخت های جاده ای (به ارزش 32.22 میلیارد Bt)، یکی در مورد حمل و نقل زمینی (2.86 میلیارد Bt) و هفت پروژه حمل و نقل ریلی (Bt476.15) است.

ساکسایام گفت: «شورای ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی (NESDC)رشد اقتصادی تایلند در سال جاری را بین 0.7 تا 1.2 درصد پیش‌بینی کرده است که بر اساس روند اقتصاد جهانی است که به تدریج از تأثیر شیوع کووید-19 بهبود می‌یابد. در همین حال، صندوق بین المللی پول (IMF) برآورد کرد که اقتصاد جهانی در سال جاری 6 درصد و در سال 2022 رشد 4.4 درصدی خواهد داشت.

وی افزود: «برای ادامه تحریک اقتصادی، تایلند باید هزینه‌های دولت را در پروژه‌های جدید افزایش دهد که متعاقباً سایر جنبه‌های اقتصادی مانند گردشگری، صادرات، مصرف داخلی و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی را به پیش خواهد برد».

انتظار وزارت دارایی تایلند از رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال آینده

وزارت دارایی تایلند انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال آینده 4 درصد رشد کند و 7 میلیون گردشگر خارجی از کشور دیدن کنند.سخنگوی وزارت دارایی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که انتظار می رود اقتصاد برای سال مالی 2021 به دلیل کووید-19 در سه ماهه سوم فقط 1 درصد رشد کند.وی گفت که انتظار می رود اقتصاد در نیمه دوم سال 2021 به دلیل اقدامات ناشی از کنترل بیماری و فعالیت های اقتصادی ضعیف، کند شود.

پورنچای گفت: با این حال، وضعیت اپیدمی‌به تدریج در حال بهبود است و بازگشایی کشور از اول نوامبر منجر به تشدید فعالیت های اقتصادی به ویژه در بخش های گردشگری، خرده فروشی، عمده فروشی، حمل و نقل و سرگرمی خواهد شد.

وی گفت که انتظار می رود مصرف بخش های خصوصی 0.8 درصد در سال و سرمایه گذاری خصوصی 4 درصد رشد کند. با این حال، مشکل اختلال در زنجیره تامین هنوز نیاز به نظارت دارد که ممکن است بر صادرات تاثیر بگذارد.

سخنگو گفت: پیش بینی می‌شود ارزش صادرات در سال 2021 رشد 16.3 درصدی داشته باشد. همچنین در مورد سال 2022، این وزارتخانه انتظار دارد که اقتصاد با حمایت از بهبود بخش گردشگری در بحبوحه بهبود وضعیت کووید-19 و کاهش محدودیت ها در سفرهای بین المللی، 4 درصد رشد کند.

این وزارتخانه گفت که انتظار می رود هفت میلیون گردشگر خارجی در سال 2022 از تایلند بازدید کنند، در حالی که صادرات احتمالاً 3.8 درصد رشد خواهد کرد، و افزود که این یک عامل کلیدی در بهبود بخش تجاری، اشتغال و مصرف داخلی خواهد بود.

تاثیر بازگشایی تایلند در 1 نوامبر بر اقتصاد کشور

بر اساس پیش بینی‌ها، بازگشایی کشور در 1 نوامبر و ورود گردشگران و نیز رفع محدودیت های کرونایی، منجر به رشد 1 درصدی خواهد شد.در همین رابطه وزیر دارایی تایلند اظهار داشت که با بازگشایی کشور در اول نوامبر و حرکت بخش صادرات در جهت مثبت، تخمین زده می‌شود که اقتصاد امسال حداقل یک درصد رشد خواهد کرد.او گفت که اقتصاد در سه ماهه آخر رشد خواهد کرد، اگرچه برخی از مناطق کشور همچنان با خطر سیل مواجه هستند و این عامل می‌تواند در تولید و توزیع برخی محصولات داخلی تاثیر منفی داشته باشد.

انتظار می‌رود بهبود بخش گردشگری تدریجی باشد؛ زیرا دولت به آرامی‌بخش‌های مختلف کشور را بر اساس میزان آلودگی به کووید-۱۹ باز خواهد کرد. اگرچه بسیاری از اپراتورها نسبت به این مساله مثبت هستند که صنعت گردشگری در سال آینده دوباره شروع به رونق خواهد کرد، برخی معتقدند که تعداد ورودی‌ها به این زودی‌ها به سطح قبل از همه گیری باز نخواهد گشت.

اطمینان بانک های تایلندی برای محافظت در برابر کلاهبرداری‌های سایبری

به گفته بانک تایلند (BoT) و انجمن بانکداران (TBA)، بانک‌های تجاری در تایلند اقداماتی را برای محافظت از دارندگان کارت‌های اعتباری و نقدی خود در برابر کلاهبرداران سایبری اتخاذ کرده‌اند.بر اساس مکانیسم ضد سرقت سایبری جدید، همه بانک‌های تجاری از نزدیک برای تراکنش‌های غیرمعمول، از جمله تراکنش‌هایی که شامل مقادیر مکرر اما اندک پول، به‌ویژه در تراکنش‌های خارجی هستند، نظارت خواهند کرد. بانک ها همچنین هر زمان که تراکنش آنلاین روی حساب آنها انجام شود، به مشتریان خود اطلاع رسانی خواهند کرد.

بانک‌ها همچنین یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده و به مشتریان خود توصیه می‌کنند که مقدار پول موجود در حساب‌های بانکی خود را طوری تنظیم کنند که از مقدار تقریبی هزینه‌های آنلاین پیش‌بینی‌شده‌شان از طریق استفاده از کارت‌های اعتباری یا نقدی تجاوز نکند تا در معرض جرایم سایبری قرار نگیرند.

انجمن بانکداران اعلام کرد که بانک‌های تجاری قبلاً غرامت تمام دارندگان کارت های بانکیِ قربانی کلاهبرداران را پرداخت کرده و کارت‌های اعتباری آسیب‌دیده را تعلیق کرده و تراکنش‌های غیرعادی را هم لغو کرده‌اند.

بانک های تجاری اعلام کردند که از این پس بانک ها از شخصی که تراکنش آنلاین را با استفاده از کارت اعتباری انجام می دهد، ملزم می‌کنند تا قبل از تاریخ اعلام شده رمز یکبار مصرف (OTP) را وارد کند.

رمز  OTP یک کد 4-6 رقمی است که هر بار که از یک کارت اعتباری یا نقدی برای تراکنش آنلاین یا NetBanking استفاده می‌شود، روی صفحه ظاهر می‌شود تا با اطمینان از اینکه صاحب کارت و کاربر کارت یک شخص هستند، از کلاهبرداری جلوگیری شود.

هر دو بانک مرکزی و TBA اطمینان داده اند که مدیریت ریسک بانکداری الکترونیکی در تایلند مطابق با استانداردهای بین المللی است و سیستم دفاع از تقلب به طور مداوم در حال توسعه برای مقابله با انواع تهدیدات است.

آمادگی تایلند برای بازگشایی کشور از اول نوامبر

مقامات تایلند قصد دارند پس از 18 ماه، کشور را از اول نوامبر بر روی گردشگران کاملا واکسینه ‌شده از کشورهای کم‌خطر بازگشایی کنند.بر اساس این تصمیم، گردشگران 46 کشور از جمله بریتانیا،‌ ایالات‌متحده،‌ چین،‌ آلمان و سنگاپور می‌توانند به تایلند سفر کنند.مسافران باید حین ورود به این کشور نتیجه منفی آزمایش کرونای خود را ارائه کنند و پس از رسیدن نیز آزمایش کرونای دیگری انجام دهند. درصورت منفی بودن نتیجه آزمایش دوم، این مسافران می‌توانند آزادانه سفر کنند. مسافران باید یک شب را در هتل مورد تایید دولت بگذرانند و منتظر نتایج آزمایش باشند.

پیش از همه‌گیری کرونا، تایلند سالانه حدود ۴۰ میلیون گردشگر جذب می‌کرد و این صنعت، ۲۰ درصد از درآمد داخلی کشور را تامین می‌کرد. اما محدودیت‌ سفر، وضعیت اقتصادی این کشور را با مشکل مواجه کرد و اقتصاد تایلند بدترین شرایط در بیش از ۲۰ سال اخیر را تجربه کرد.

تعداد گردشگران ورودی به تایلند در سال 2020 به حدود 7 میلیون نفر کاهش یافت؛ این در حالی است که در سال 2021 تا به حال فقط حدود 73 هزار نفر خارجی به تایلند سفر کرده اند.درآمد تایلند از گردشگری در سال 2019 حدود 64 میلیارد دلار بود که در سال 2020 به 11 میلیارد دلار کاهش یافت و صنعت گردشگری این کشور آسیب شدیدی را متحمل شد. مقامات تایلندی انتظار دارند تا مارس 2022، حدود یک میلیون گردشگر به این کشور سفر کنند اما بسیاری از کارشناسان گردشگری انتظار بازگشت وضعیت به حالت عادی را حداقل تا سال 2024 ندارند. آنها به چین -بزرگترین منبع گردشگران خارجی تایلند - اشاره می‌کنند که هنوز از مسافران می خواهد در بازگشت به کشور، قرنطینه سختی را پشت سر بگذارند و این مانع بزرگی برای سفرهای خارجی است. آمریکا هم به شهروندانش توصیه می‌کند به دلیل تعداد بالای موارد ابتلا به کرونا در تایلند از سفر به این کشور خودداری کنند.

در همین حال، مقامات وزارت بهداشت عمومی تایلند از شناسایی اولین مورد ابتلای به سویه دلتا پلاس کرونا در این کشور خبر دادند.بنابر اعلام وزارت بهداشت، بیمار که مردی ۴۹ ساله است سابقه سفر به مناطق پرخطر یا خارج از کشور را نداشته است. این شخص که تنها مورد بومی‌شناسایی شده از ابتلا به سویه دلتا پلاس بوده، به طور کامل بهبود پیدا کرده و تاکنون مورد جدیدی از ابتلا به این سویه گزارش نشده است.

  استفاده بیشتر از ارزهای محلی در تجارت بین تایلند و مالزی

بانک‌های مرکزی تایلند و مالزی از گسترش بیشتر چارچوب تسویه حساب با بات و رینگیت از اول دسامبر برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور خبر دادند.این دو بانک در بیانیه ای مشترک اعلام کردند این اقدام، بخشی از تلاش مستمر برای تسهیل استفاده از ارزهای محلی برای تسویه تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم بین مالزی و تایلند است.

در این بیانیه آمده است: آخرین چارچوب، مالزیایی‌ها و تایلندی‌هایی را که در هر یک از این دو کشور اقامت دارند شامل می‌شود و همچنین انعطاف‌ هایی در سیاست ارزی مانند ساده‌سازی اسناد ایجاد شده است.به گفته معاون رئیس بانک مرکزی تایلند، این اقدام، تراکنش‌های مالی فرامرزی را تسهیل می‌کند، به نفع مردم و کسب و کارها در مالزی و تایلند خواهد بود، و در نهایت، راه را برای استفاده گسترده تر از ارزهای محلی و یکپارچگی مالی بیشتر در منطقه آ سه آن هموار می‌کند.

چارچوب تسویه حساب با ارز محلی بین تایلند و مالزی در سال 2016 پس از امضای یادداشت تفاهم بین بانک های مرکزی راه اندازی شد و در 2018 ارتقا یافت.

 صادرات میلیون‌ها دستکش دست دوم از تایلند به آمریکا

تایلند در دوران همه گیری کرونا میلیون‌ها جفت دستکش پزشکی دست دوم به آمریکا صادر کرده است.بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پس از شیوع کرونا، شرکت های غیرقانونی زیادی در تایلند شکل گرفت که در آن‌ها کارگران مهاجر، دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی را شسته و دوباره به بازار کشورهای مختلف عرضه می‌کردند. حدود 80 میلیون دستکش نیز به آمریکا صادر شده است.

تحقیقات در مورد واردات دستکش‌های دسته دوم از تایلند با گزارش یک شرکت آمریکایی که در اوایل سال جاری با گمرک و سازمان غذا و دارو تماس گرفته بود، انجام شد.پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند، هم دستور تحقیقات بیشتر در مورد این دستکش ها را صادر کرده است.در حمله پلیس تایلند به انباری متعلق به یک شرکت بازرگانی در دسامبر گذشته تعداد زیادی از دستکش های دست دوم کشف شد که کارگران، آن‌ها را در بسته بندی‌های نو قرار می دادند.

 اقدامات تایلند برای ترویج استفاده از خودروهای برقی

طبق اعلام کمیته ملی سیاستگذاری خودروهای الکتریکی تایلند، وزارت دارایی این کشور آماده است تا اقداماتی را برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی انجام دهد که انتظار می‌رود قیمت خودروهای الکتریکی وارداتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 هدف دولت این است که تا سال 2025، سی درصد کل خودروهای تولید شده در تایلند، برقی باشند. برای دستیابی به این هدف، کشور باید اقداماتی را برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی انجام دهد و از راه اندازی زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی حمایت کند.

تلاش تایلند برای قانونمندسازی کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم های دیجیتال

تاناکورن، سخنگوی دولت تایلند اعلام کرد کابینه این کشور پیش نویس قانونی را برای تنظیم و قانونمندسازی کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم های دیجیتال برای حفظ ثبات مالی و تجاری و جلوگیری از آسیب به مردم تصویب کرده است.به گفته سخنگو، چنین مشاغلی چه در داخل و چه در خارج از تایلند، باید قبل از فعالیت به دولت اطلاع دهند. این قانون برای خدمات مختلف پلتفرم دیجیتال از جمله بازارهای آنلاین، تجارت اجتماعی، تحویل غذا، اشتراک گذاری فضا، اشتراک گذاری خودرو و موتورهای جستجوی آنلاین اعمال خواهد شد.تاناکورن افزود: همه این کسب و کارها برای اقتصاد و جامعه مهم هستند، بنابراین نیاز به نظارت بر آنها وجود دارد. ماه گذشته، دولت تایلند اعلام کرد از شرکت‌های فناوری خارجی از جمله فیسبوک، گوگل و نتفلیکس، مالیات بر ارزش افزوده اخذ خواهد کرد.

سخنرانی نخست وزیر تایلند در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل

نخست وزیر تایلند، پرایوت چان اوچا، در سخنانی در کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که در گلاسکو برگزار می‌شود گفت: تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش زمان ما است. این تغییرات، موضوع مرگ و زندگی برای ما و آینده فرزندان ماست. این جنگی است که انسان‌ها می‌توانند برای پیروزی در آن، دست به دست هم بدهند؛ برای مبارزه با دشمن مشترکی که خودمان ایجاد کرده ایم و برای اصلاح اشتباهاتی که در این سیاره مرتکب شده ایم.

پرایوت همچنین اعلام کرد تایلند مایل است در صورت دریافت بودجه و فناوری لازم از کشورهای ثروتمند، 15 سال سریعتر از آنچه در حال حاضر وعده داده شده، میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به سطح صفر برساند. او تاکید کرد: من اینجا هستم تا تمایل تایلند را برای مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی‌به هر طریق و به هر وسیله ممکن ابراز کنم. با حمایت کافی، به موقع و عادلانه از انتقال و همکاری فناوری و مهمتر از همه، در دسترس بودن و دسترسی به تسهیلات مالی، تایلند می‌تواند تا سال 2050 به اهداف از پیش تعیین شده برسد.

خرید صرافی ارزهای دیجیتال توسط بانک تایلندی

بانک بازرگانی سیام، دومین بانک بزرگ تایلند، اعلام کرد 51 درصد از بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال این کشور به نام بیتکوب را به مبلغ 537 میلیون دلار خریداری کرده است. انتظار می رود این معامله در سه ماهه اول سال 2022 تکمیل شود.

این صرافی، 92 درصد سهم بازار ارزهای دیجیتال تایلند را در اختیار دارد و در 9 ماه منتهی به اکتبر، حجم معاملات آن 30 میلیارد دلار و سود خالص آن 46 میلیون دلار بوده است.

 بانک بازرگانی سیام در ماه اکتبر به سمت تجدید ساختار اساسی حرکت کرد، خود را به عنوان یک شرکت فناوری معرفی نمود و یک شرکت هلدینگ جدید ایجاد کرد.

همچنین یک صندوق سرمایه گذاری مشترک با گروه تایلندی سی پی برای فعالیت در حوزه‌های بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال راه اندازی کرد.

لائوس در پی احیای گردشگری

وزارت اطلاعات، فرهنگ و گردشگری لائوس نقشه راه احیای گردشگری برای سال‌ های 2021 تا  2025 را با هدف حمایت از بخش گردشگری در پی شیوع کووید-19 با تشویق سفرهای داخلی راه ‌اندازی کرده است. روزنامه وینتیان تایمز گزارش داد برنامه توسعه سازمان ملل از این ابتکار حمایت می‌کند.

معاون وزیر اطلاعات، فرهنگ و گردشگری لائوس در مراسم شروع به کار این طرح گفت: این برنامه شامل اقداماتی برای رسیدگی به مسائل مهم در بخش گردشگری و احیای آن است.

نقشه راه شامل سه راهبرد اصلی حمایت و ارتقای گردشگری داخلی، افزایش مسافرت به و از کشورهای کم خطر، و گردشگری سبز برای سازگاری با محیط زیست است.

ریکاردا ریگر، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل در این مراسم گفت: گردشگری سبز و پایدار، ظرفیت زیادی برای احیای اقتصاد لائوس در دوران پساکرونا دارد. لائوس با منابع طبیعی و تنوع زیستی غنی خود می‌تواند فرصتی برای ترویج گردشگری مبتنی بر طبیعت برای رشد پایدار و فراگیر ارائه دهد که منجر به مشاغل سبز و فرصت های معیشتی، بازیابی سبز و رشد سبز می‌شود.

 ریگر افزود: در شرایط فعلی مبارزه با تعداد بالای موارد روزانه ابتلا به کووید-19، و ایمنی سفر برای همه مسافران ضروری است.

 در سال 2020، کاهش شدید تعداد گردشگران منجر به از دست رفتن 80 درصد از درآمد کلی گردشگری به دلیل محدودیت های سفر شد که تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد و در نتیجه معیشت مردم داشت.

تلاش لائوس برای افزایش صادرات دام به چین

دولت لائوس، دامداران سراسر این کشور را تشویق کرده است به دلیل تقاضای رو به رشد چین، گاو بیشتری پرورش دهند.همزمان با نزدیک شدن به زمان افتتاح راه آهن چین-لائوس، دولت لائوس خواستار افزایش پرورش گاو برای صادرات، به ویژه به چین، شده است.

وزارت کشاورزی لائوس اخیرا نشستی مجازی برای بحث در مورد طرح های تولید گاو با دامداران و بازرگانان سراسر کشور برگزار کرد. لائوس قصد دارد سالانه حداقل پنجاه هزار راس گاو تولید کند که بیشتر آن‌ها به چین صادر خواهد شد.

چین بزرگترین بازار برای کالاهای صادراتی لائوس به ویژه محصولات کشاورزی است. از سال 2015 تا 2019، ارزش صادرات لائوس به چین به طور متوسط سالانه بیش از 100 میلیون دلار افزایش یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما