معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته دوم آبان ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت سیمان توسط تولیدکنندگان ویتنامی

تولیدکنندگان سیمان در ویتنام به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه نظیر برق، زغال‌سنگ، نفت و گچ، قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. تنها قیمت نفت طی نه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 24 درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت سیمان بر اساس کارخانه و نوع محصول به طور متوسط 50 الی 100 هزار دونگ (2.5 الی 5 دلار) برای هر تن بوده است. در حال حاضر قیمت هر تن سیمان در ویتنام 1,350,000 دونگ معادل حدود 61 دلار آمریکا می‌باشد.

در نه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، فروش سیمان توسط تولیدکنندگان سیمان میزان 77.5 میلیون تن بوده است. با وجود شرایط کرونایی، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. از این میزان، نزدیک به 32 میلیون تن سیمان به کشورهای آمریکا، کانادا و چین صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش نشان می‌دهد. از میزان 32 میلیون تن صادرات، شرکتهای دولتی تولیدکننده سیمان میزان 14.5 میلیون تن صادرات داشته‌اند.

ویتنام در حال حاضر پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان پس از کشورهای چین، هند، آمریکا و روسیه می‌باشد. تولید سیمان ویتنام پس از گذشت 10 سال و با افزایش 2 برابری؛ از 45.5 میلیون تن تولید در سال 2009 به رقم 100 میلیون تن در سال 2021 رسیده است که این کشور را از یک کشور واردکننده سیمان و کلینکر به یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول تبدیل کرده است.

آغاز سومین مجتمع داروسازی شرکت Danapha ویتنام در استان دانانگ این کشور

شرکت سهامی عام Danapha از آغاز عملیات احداث سومین مجتمع داروسازی و مرکز توسعه و تحقیق های‌تک خود در استان دانانگ خبر داد.

مقرر است این پروژه که با سرمایه 39 میلیون دلاری آغاز شده است، در اواخر 2023 به بهره‌برداری برسد. با بهره‌برداری از این پروژه، ظرفیت تولید 1.5 میلیارد واحد دارو با استاندارهای GMP-EU در سال ایجاد خواهد شد. این سومین مجتمع دارویی این شرکت ویتنامی در استان دانانگ می‌باشد. اولین واحد داروسازی این شرکت با استاندارهای GMP-WHO در سال 2009 به بهره‌برداری رسید.

جذب 22 میلیارد دلار سرمایه از اتحادیه اروپا توسط ویتنام

بنابر اعلام سازمان سرمایه گذاری خارجی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی اتحادیه اروپا در ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 22 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 4 درصدی داشته و برابر با 5.5% از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. اتحادیه اروپا یکی از بازارهای استراتژیک ویتنام در سیاست جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. موافقتنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام فرصت های جدیدی را برای همکاری سرمایه گذاری و تجاری ایجاد کرده است.  

سرمایه گذاری 90 میلیون دلاری آسترازنکا در صنعت دارویی ویتنام

فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، در جریان سفر به بریتانیا برای حضور در COP26 شاهد امضاء موافقتنامه‌های مختلف با آسترازنکا بود. در این سفر شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا و شرکای ویتنامی در خصوص تقویت صعنت بیودارویی ویتنام و کمک به ویتنام در واکنش به کرونا به توافق رسیدند. بر اساس توافقات حاصله، آسترازنکا بالغ بر 90 میلیون دلار برای حمایت از ظرفیت دارویی ویتنام و ارائه داروهایی کیفی تر به بیماران در ویتنام با استفاده از داروهای تولید شده در ویتنام سرمایه گذاری می‌کند. قابل ذکر است که آسترازنکا در سال 2019 نیز اعلام کرد که بالغ بر 220 میلیون دلار در ویتنام در بازه زمانی 24-2020 سرمایه گذاری خواهد کرد. ویتنام تا کنون بالغ بر 22 میلیون دوز واکسن آسترازنکا را در قالب قراردادهای به امضاء رسیده با شرکت و 30 میلیون دوز دیگر در قالب کوواکس و کمک دریافت کرده است. فام مین چین از آسترازنکا خواست تا مابقی واکسن‌های مورد توافق را بر اساس برنامه تحویل دهد و گفت امیدوار است تا شاهد توسعه سرمایه گذاری آسترازنکا در ویتنام باشد. قابل ذکر است که فام مین چین در حاشیه COP26 با رهبران کشورها و سازمان‌های مختلف جهان نیز دیدار و گفتگو کرد که از جمله می‌توان به دیدار با نخست وزیران کانادا و جمهوری چک، مدیر بانک جهانی و دبیر کل سازمان ملل متحد اشاره کرد.

تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان استرالیا و ویتنام

نخست وزیران ویتنام و استرالیا در حاشیه نشست COP26 در اسکاتلند دیدار و گفتگو کردند. نخست وزیران دو کشور در خصوص تقویت مناسبات تجاری و سرمایه گذاری در بازه زمانی 25-2021 توافق کردند. دو نخست وزیر به استراتژی تعامل اقتصادی تقویت شده میان دو کشور اشاره کرده و بر اهدافی همچون دو برابر سازی سرمایه گذاری و تبدیل شدن به یکی از ده شریک برتر تجاری یکدیگر تاکید کردند.

پیش بینی رشد 15 درصدی جریان کالا در بنادر ویتنام در سال 2021

با توجه به احیاء اقتصاد جهانی و موافقتنامه‌های تجارت آزاد که ویتنام عضوی از آنهاست انتظار می رود تا در جریان بار در بنادر ویتنام در سال های 2021 و 2022 به ترتیب رشد 15 درصدی و 14 درصدی داشته باشد. موافقتنامه تجارت آزاد ویتنام و اتحادیه اروپا یکی از موافقتنامه‌هایی است که به صادرات ویتنام کمک کرده است. اگرچه میزان صادرات ویتنام به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2020 بالغ بر 8.9% کاهش داشته است، اما اجرایی شدن موافقتنامه مذکور در 1 اوت موجب شد که میزان کاهش صادرات ویتنام به اتحادیه اروپا در پایان سال 2020 به 3.45% محدود شود. میزان صادرات ویتنام به اتحادیه اروپا در 9 ماه نخست سال 2021 بالغ بر 11.7% افزایش داشته است. جریان بار در بنادر ویتنام در 10 ماه نخست سال جاری بالغ بر 587 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 2 درصدی دارد.     

پیش بینی آغاز احداث ریل قطار سریع السیر ویتنام در سال 2028

وزیر حمل و نقل ویتنام اعلام کرد که پیش بینی می‌شود تا احداث ریل آهن سریع السیر شمال – جنوب کشور در سال 29-2028 آغاز شود. این گام، بخشی از طرح شبکه راه آهن ویتنام برای دوره 30-2021 است. بر اساس برنامه ریزی ریزه صورت گرفته، شبکه ملی راه آهن کشور تا سال 2050 شامل 25 مسیر مجموعا به طول 6354 کیلومتر خواهد بود. سرمایه لازم برای اجرای پروژه تا سال 2030 بالغ بر 10.6 میلیارد دلار برآورد شده است.

افزایش 67.9 درصدی واردات خودرو توسط ویتنام

آمارهای موجود نشان می دهد که در 9 ماه نخست سال 2021 بالغ بر 112 هزار دستگاه خودرو توسط ویتنام وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 67.9 درصدی دارد.

رشد 1.4 درصدی تولید ناخالص داخلی ویتنام در 9 ماه نخست 2021

بنا بر آمارهای موجود، رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 1.4% بوده است و انتظار می‌رود که در پایان سال به 2.5% الی 3% برسد.

نرخ تورم 1.81 درصدی در 10 ماه نخست 2021 در ویتنام

اداره کل آمار ویتنام اعلام کرد که میزان رشد شاخص بهای مصرفی در کشور در 10 ماه نخست سال جاری بالغ بر 1.81% بوده است که کمترین نرخ تورم از سال 2016 به بعد می‌باشد.

اپلیکیشن کامبوجی برنده جایزه اتحادیه جهانی مخابرات

اتحادیه جهانی مخابرات، اپلیکیشنی از کامبوج با عنوان «Stop COVID QR Cod» که اپلیکیشنی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با استفاده از شیوه مکان‌یابی و ره‌گیری ارتباطات می‌باشد را برنده جایزه Global South COVID-19 Digital Inovation Challenge دانست.

این جایزه در ماه ژوئن با همکاری دفتر سازمان ملل برای همکاری‌های جنوب-جنوب به منظور یافتن راه‌‌حل‌های دیجیتالی مبتکرانه و قابل اندازه‌گیری کشورها، جوامع، نهادها و اشخاص از کشورهای جنوب به منظور مقابله با تاثیرات فزاینده شیوع کرونا طراحی و اجرایی شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما