معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

سرمایه گذاری مستقیم خارجی اسپانیا در سایر کشورها در سال 2020

در گزارش آماری پیوست که بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا تهیه شده است، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی اسپانیا در سایر کشورها در سال 2020 بر حسب کشورهای مقصد سرمایه گذاری و همچنین حوزه‌های مختلف فعالیت اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان به واسطة عدم تکافوی منابع داخلی برای سرمایه گذاری، تمایل شدیدی به جذب سرمایه‌های خارجی پیدا کرده اند. سرمایه گذاری خارجی معمــولاً به دو طریق، سرمایه گذاری سهامی (غیر مستقیم) و سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت می‌گیرد.خرید اوراق قرضه و سهام شرکت ها در معاملات بورس و قبوض سپرده در بانک های خارجی از انواع سرمایه گذاری سهامی هستند که در این حالت سرمایه گذار خارجی در اداره واحد تولیدی نقش مستقیم نداشته و مسئولیت مالی نیز متوجه وی نیست. مهمترین ویژگی سرمایه گذاری سهامی فرّار بودن آن است. به عبارت دیگر سرمایه گذار خارجی در هر لحظه قادر است با فروش سهام یا اوراق بهادار، سرمایه اش را به کشور خود و یا کشور ثالث منتقل نماید.اما سرمایه گذاری مستقیم خارجی، نوعی سرمایه گذاری است که به منظور کسب منفعت دائمی و همیشگی در مؤسسه ای مستقر در کشوری غیر از کشور سرمایه گذار صورت می‌گیرد و نتیجه آن کسب حق رأی مؤثر در مدیریت شرکت است.

در یک تقسیم بندی کلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی به دو دسته تقسیم میشود. درصورتی که سرمایه‌گذاری در یک زمین خالی و بی‌استفاده بوده و سرمایه‌گذار (شرکت خارجی) اقدام به احداث یک کارخانه، شرکت و یا پروژه‌های کلان مانند ساخت نیروگاه، پالایشگاه و یا فرودگاه در کشور دیگر نماید، به اصطلاح سرمایه گذاری سبز(گرین فیلد) نامیده می‌شود. اما اگر سرمایه‌گذاری چنین باشد که یک شرکت خارجی اقدام به خریدیا اجاره کارخانه‌ و شرکت‌های قدیمی در کشور دیگر با هدف بازسازی، بهبود، افزایش ظرفیت تولید و یا راه‌ا‌ندازی یک فعالیت جدید تولیدی نماید، به اصطلاح سرمایه گذاری قهوه ای (براون فیلد) نامیده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما