معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان بیش از 4 میلیون و 322 هزار دلار بالغ گردید. بازرگانانی از کشورهای روسیه، ترکیه، ازبکستان و قرقیزستان محصول پلی پروپیلن و نفت سفید تولید شده در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی و همچنین محصول شیشه فلوت تولید شده در ترکمنستان را خریداری نمودند.

تجار ترکمنستانی نیز محصول سیمان پرتلند را به ارزشی معادل 122 هزار و 850 دلار خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 8 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

آغاز تولید داروی  جدید در ترکمنستان با استفاده از گیاه شیرین بیان

شرکت داروسازی "  ساغلیق (سلامتی) "، وابسته به اتحادیه صنایع دارویی ترکمنستان ، تولید قرص‌هایی جدید از گیاه شیرین بیان را آغاز نموده است. گیاه شیرین بیان ماده اولیه بومی‌بوده و سرشار از ویتامین C و روغن‌های اساسی می‌باشد.

بر اساس موافقتنامه به امضاء رسیده میان ترکمنستان و آزمایشگاه دانشگاه Essen آلمان، تجارب مربوط به مطالعه بر روی خواص دارویی شیرین بیان ، تکامل خواهد یافت. نتیجه تحقیقات فوق منجر به تولید قرص جدید از گیاه شیرین بیان شده است. در پزشکی ریشه گیاه شیرین بیان در درمان سرماخوردگی، دفع سنگ کلیه و تقویت سیستم ایمنی بدن به طور گسترده استفاده می‌شود. شرکت داروسازی ساغلیق ، در حال حاضر حدود 150 نوع دارو تولید می‌نماید.

تولید کود ارگانیک در استان آخال

یکی از اعضای اتحادیه کارآفرینان ترکمنستان در مزرعه خود واقع در بخش گوک تپه استان آخال، با فرآوری ترکیبات ارگانیک مورد استفاده در کشاورزی ، مبادرت به تولید کود ارگانیک کمپوست نموده است. در تولید این کود از کرم‌های کالیفرنیا (کمپوست) استفاده می‌شود. تولید این کود از سال 2018 آغاز و در حال حاضر قریب به 400 تن کرم کمپوست توس این عضو اتحادیه تولید شده است کود ارگانیک تولید شده با نشان تجاری " آلتین توپراق (خاک طلایی) " به متقاضیان عرضه می‌شود. این کارآفرین در نظر دارد با نصب تجهیزات ویژه تفکیک کننده کرم از کود و تبدیل آن کود به شکل گرانوله، میزان تولید خود را به هزار تن در سال افزایش دهد.

افزایش حجم صادرات ترکمنستان در نیمسال اول سال 2021

بنا بر اخبار منتشره در رسانه‌های ترکمنی ، ترکمنستان در حال حاضر با بیش از 80 کشور جهان مبادلات تجاری داشته و سهم صادرات و واردات این کشور در مبادلات خارجی در نیمسال اول سال 2021 به ترتیب 60 درصد به 40 درصد بوده است. حجم صادرات ترکمنستان در بازه زمانی مذکور در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2020 به میزان 1/12 درصد افزایش داشته است.

به منظور افزایش حجم صادرات محصولات تولیدی ترکمنستان، مراکز تجاری این کشور در برخی کشورها ایجاد شده و در حال حاضر ترکمنستان در کشورهای روسیه، بلاروس، ترکیه، قرقیزستان، امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر مراکز تجاری فعال دارد.

حجم صادرات نخ و عصاره شیرین بیان توسط ترکمنستان از آغاز سال 2021 تا کنون

از آغاز سال 2021 تاکنون مجموعاً 11 هزار و 29 تن محصول نخ تولید شده در ترکمنستان به ارزشی معادل 37 میلیون و 547 هزار و 290 دلار صادر شده است. کشورهایی از قبیل بریتانیا، آلمان، ایتالیا و ترکیه متقاضی این محصولات می‌باشند.

علاوه بر آن، از آغاز سال 2021 تاکنون مجموعاً 672 تن ریشه گیاه شیرین بیان به ارزشی معادل 3 میلیون و 783 هزار و 275 دلار و 44 تن ریشه خشک گیاه شیرین بیان نیز به ارزشی معادل 3 هزار و 502 دلار از سوی تجار خارجی خریداری شده است. در بازه زمانی مذکور همچنین برخی از محصولات مانند سیمان پرتلند  به وزن 20 هزار و 63 تن و به ارزشی معادل یک میلیون و 23 هزار و 349 دلار و اسیدهای چرب خام رقیق نشده رسوب روغن پنبه دانه به وزن 972 تن و به ارزشی معادل 395 هزار و 763 دلار از ترکمنستان صادر شده اند.

صادرات سقف‌های کاذب به قرقیزستان و آذربایجان

انجمن اقتصادی «آق بولوت (ابر سفید)» مجموعاً 4 هزار و 200 مترمربع سقف کاذب به قرقیزستان و 21 هزار مترمربع سقف‌های کاذب و پروفیل‌های T-24 را به کشور آذربایجان صادر نموده است. انجمن اقتصادی «آق بولوت» از اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان بوده و محصولاتی از قبیل انواع سقف‌های کاذب، پنل‌های گچی و پروفیل‌ها را تولید می‌نماید.

این انجمن در نظر دارد در آینده نزدیک با بهره گیری از آخرین فناوری‌های صنعتی و دانش محور ، اقدام به تولید سقف‌های کاذب و پنل‌های هوشمند نماید. این سیستم امکان کنترل از راه دور سیستم‌های داخلی ساختمان را فراهم خواهد آورد.

توافق عشق آباد و تاشکند بر سر تولید مشترک خودرو و تجهیزات

بنا به اعلام دفتر مطبوعاتی وزارت سرمایه گذاری‌ها و تجارت خارجی ازبکستان ، پس از برگزاری شانزدهمین نشست کمیته بین دولتی ترکمن-ازبک ، اعضای این کمیته در خصوص کار بر روی طرح تولید مشترک خودرو و تجهیزات الکتریکی به توافق رسیدند.

شایان ذکر است که در نشست کمیسیون مشترک دو کشور، موضوعاتی همچون همکاری‌ در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجاری- اقتصادی، صنایع، انرژی، کشاورزی، مدیریت آب، علمی-فنی، حمل و نقل و ترانزیت و فرهنگی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و توافقاتی در راستای همکاری در زمینه تولید خودرو، تجهیزات برقی، مصالح ساختمانی و همکاری در بخش های کشاورزی، نساجی و صنایع تولید کفش‌ نیز بدست آمد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما