معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی ترکیه (شرق و جنوب شرق)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مرکز کارآفرینی دانشگاه فنی ارزروم کریستال

روزنامه پوسولا، 2020/9/10

معاون مرکز کارآفرینی دانشگاه فنی ارزروم موسوم به «کریستال» در مصاحبه با روزنامه پوسولا و در توصیف این مرکز بیان داشت: در این مرکز تمامی مراحل توسعه و تولید محصولات از قبیل خدمات آموزشی و کارگاهی به اجرا در می‌آیند. در آینده نزدیک در این مرکز 5 پروژه از 38 پروژه پذیرفته شده از میان 500 طرح ارائه شده، تجاری سازی شده و تولیدشان آغاز خواهد شد. با به اجرا در آمدن سایر طرح های پذیرفته شده نیز فعالیت های کارآفرینی سرعت خواهند یافت.

در همین رابطه  رییس دانشگاه فنی ارزروم ابراز داشت: کریستال یکی از سه مرکزی است که با کمک دولت به منظور حمایت از طرح های جوانان و کار آفرینان تا مرحله تولید و ارائه به بازار ایجاد شده است. این مرکز با هدف ایفای نقش در امر همکاری صنعت و دانشگاه و در عین حال با هدف نقش آفرینی دانشجویان در فعالیت های در حال اجرا در بخش های مختلف در دل این دانشگاه با سازمان‌های مختلفی همکاری دارد. با آزمایشگاه‌های مجهز به آخرین فناوری‌های و کادر دانشگاهی آموزش دیده؛ در دوران پیش رو نیز به منظور تاثیر گذاری در فعالیت های علمی‌به تلاش خود ادامه خواهد داد.

https://www.gazetepusula.net/2021/10/09/fikir-varsa-destek-hazir/

سرمایه گذاری 60 میلیارد لیری حزب عدالت و توسعه در ارزروم

روزنامه ارزروم،2021/10/12

نایب رییس حزب عدالت و توسعه «بن‌علی ییلدیریم» ضمن شرکت در جلسه مشاوره ای استان‌های توسعه یافته در ارزروم گفت: ما در ارزروم نزدیک به 60 میلیارد سرمایه گذاری داشته ایم. یکی از آن‌ها بحث حمل و نقل و دیگری سلامت و بهداشت است که معمار آن «رجب آکداغ» بوده و هدایت کننده آن نیز «رجب طیب اردوغان» است.

او همچنین ضمن اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی در دوران پاندمی‌کرونا زندگی افراد بسیاری را نجات داده‌اند افزود: ترکیه نه تنها به شهروندان خود ارائه خدمات ارائه داد که به 156 کشور دنیا نیز در این زمینه کمک کرده است.دلیل این امر سرمایه گذاری‌های انسانی صورت گرفته و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در امر زیرساخت های بیمارستانی است. تنها در ارزروم 400 هزار متر مربع فضای درمانی، بالغ بر 2 هزار پزشک و بالغ بر 3 هزار نفر کادر درمانی وجود دارد. این ارقام در اوایل سال های 2000 میلادی در حدود یک دهم این آمار بود. تعداد آمبولانس در گذشته در ارزروم به تعداد انگشتان دست بود، اما امروزه تعداد آن غیر قابل شمارش است.

http://www.erzurumgazetesi.com.tr/haber/Yildirim-Erzurum-a-60-milyarlik-yatirim-yaptik-/145147

 نشست بررسی وضعیت آینده حوزه آبی دریاچه وان

وان خبر،2021/10/9

نشست "بررسی وضعیت آینده حوزه آبی دریاچه وان" با همکاری دانشگاه "یوزونجو‌ییل وان" و اتاق صنایع و بازرگانی وان با حضور متخصصین و کارشناسان دانشگاهی برگزار گردید.

معاون استاندار وان «عمر فاروق جانپُلات» ضمن بیان اینکه آینده از آن کشورهایی است که بتوانند در روزگار کمبود آب ناشی از گرمای زمین که تمامی منابع آبی را تهدید می‌کند منابع آبی خود را مدیریت کنند افزود: "در همین خصوص حوزه دریاچه وان با وسعتی در حدود 3 هزار و 717 کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین دریاچه ترکیه، یکی از منابع آبی مهم در کشور ماست. توانایی ما در مدیریت آب در این حوزه که به دلیل ساختار بسته آن حوزه ای آسیب پذیر می‌باشد، برای آینده ما بسیار حیاتی است. در اراضی کشاورزی ما به وسعت تقریبی 105 هزار هکتار، تقریبا 30 هزار کشاورز مشغول فعالیت می‌باشند.

بعلاوه تقریبا 20 هزار شهروند ما نیز گذران زندگی خود را از طریق صید ماهی «کفال اینجی» از دریاچه وان انجام می‌دهند. بقای نسل این ماهی که همه ساله در بین ماه‌های آوریل و جولای به منظور تولید مثل از آب های دریاچه وان به سمت آب های شیرین کوچ می‌کنند، وابسته به حجم آب ورودی به دریاچه وان در فصل تابستان می‌باشد. در همین ارتباط این نشست می‌تواند برای مدیریت آب به شکلی موثر و مفید واقع شود."

«پروفسور دکتر حمداله شِولی» رییس دانشگاه «یوزونجوییل وان» نیز با بیان اینکه به منظور مقابله با افزایش دمای زمین دو راهکار اتخاذ شده است افزود: "یکی از این دو راهکار در مقیاس جهانی بوده و دیگری نیز در مقیاس بومی و محلی است و بر عهده تک تک اشخاص و افراد می‌باشد. در مقیاس جهانی، "توافقنامه اقلیمی‌پاریس" که گام مهمی در این راستا بوده در روزهای اخیرا به امضا رسید. این توافقنامه مبارزه ای بوده که مستلزم اتحادی جهانی می‌باشد. این امر یک بعد محلی و منطقه ای نیز دارد که در این خصوص نیز همگی مسئول هستیم. در همین خصوص کاهش سطح آب دریاچه وان و کاهش منابع آبی ورودی به دریاچه به حداقل ممکن؛ مسئولیتی بزرگ را برای ما مسئولین و مدیران ایجاد نموده است."

معاون هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان «فوزی چلیکتاش» نیز ضمن بیان این مطلب که احترام به آب به معنای احترام به جهان است گفت با اتمام آب زندگی به پایان رسیده و به همین خاطر لازم است تا از منابع آبی مراقبت به عمل آید.

https://www.wanhaber.com/guncel/vanda-van-golu-havzasinda-suyun-gelecegi-paneli-h277064.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما