معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۷

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه دوم مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

معافیت واردات برخی از میوه جات از عوارض گمرکی؛ بر اساس فرمان رئیس جمهور ازبکستان جهت تامین مواد اولیه مردم و ثبات بازار داخلی این کشور،  واردات سیب، گلابی، به،  خرمای خشک و تازه، انجیر، مرکبات تازه و خشک، کیوی، آناناس، آواکادو، انبه، گایاوا، مانگستین، گارسینیا و پاپایا تا تاریخ 11 اردیبهشت ماه 1401 خورشیدی از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند. در سال جاری بسیاری از محصولات باغی ازبکستان دچار سرمازدگی شده و این کشور برای تامین ثبات بازار و تعدیل قیمت ها، اقدام به معافیت واردات برخی از محصولات فوق نموده است.

معافیت عوارض گمرگی واردات 82 قلم محصول به ازبکستان تا سال 2024؛ به منظور حمایت از شرکت های تولیدی داخلی، افزایش حجم صادرات محصولات با ارزش افزوده و همچنین اطمینان از انجام وظایف مشخص شده در چارچوب گفتگوی مستقیم رئیس جمهور ازبکستان با کارآفرینان که در 20 آگوست 2021 برگزار شد، برای برخی از انواع مواد اولیه و محصولات نیمه تمام از جمله محصولات حوزه‌های نساجی، روغن، محصولات شیمیایی، رنگ و رزین و... نرخ صفر عوارض گمرکی تا 1 ژانویه 2024 اعمال می‌شود. فهرست کامل اقلام در دست ترجمه می‌باشد.

پیشنهادهای رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس شورای عالی اقتصادی اوراسیا؛ رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در این اجلاس ضمن ابراز خشنودی از افزایش بیش از پیش میزان تبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای عضو اتحادیة اقتصادی اوراسیا در دورة همه گیری ویروس کرونا، راه اندازی همکاری فعال با کمیسیون اقتصادی اوراسیا، آغاز کار کارگروه مشترک و آغاز بررسی امکان اجرای پروژه‌های آینده دار با مشارکت بانک توسعة اوراسیا، پیشنهادات زیر را جهت توسعة همکاری‌های ازبکستان با اتحادیة اقتصادی اوراسیا را مطرح کرد:

  • تدوین نقشة راه مشترک برای رفع موانع موجود در تجارت فیمابین، هماهنگی استانداردها و دیجیتالی کردن تشریفات گمرکی؛
  • گسترش همکاری در ایجاد زنجیره ارزش افزوده از طریق تعمیق تعاون صنعتی و برگزاری سالانة همایش صنعتی «اینوپروم – آسیای مرکزی» در تاشکند؛
  • تکمیل شبکة کریدورهای حمل و نقل و زیربنای لجستیک به عنوان عامل مهم اقتصادهای ملی؛
  • پیوستن سایر کشورهای عضو اتحادیة اقتصادی اوراسیا به پروژة مشترک آگرو-اکسپرس ازبکستان-روسیه-قزاقستان؛
  • تدوین برنامة مشترک همکاری در زمینة تأمین امنیت غذایی؛
  • شرکت ازبکستان در روندهای دگرگونی دیجیتال در چارچوب اتحادیة اقتصادی اوراسیا؛
  • دعوت از کشورهای عضو اتحادیة اقتصادی اوراسیا برای شرکت فعال در پروژه‌های مشرک در جهت ایجاد منطقة نوآوری‌ها و فناوری‌های اکولوژیک در منطقة حاشیة دریاچة آرال و شرکت در همایش بین المللی انرژی سبز که در سپتامبر 2022 در شهر نوکوس برگزار خواهد شد.

تخصیص وام 100 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی برای توسعة بازارهای مالی ازبکستان؛ بانک توسعة آسیایی تخصیص اعتبار 100 میلیون دلاری به ازبکستان برای حمایت از اصلاحات سیاسی، حقوقی و نهادی لازم برای ایجاد محیط مناسب و رقابتی در بازارهای مالی ازبکستان را تصویب کرد. علاوه بر آن، بانک مذکور گرنت کمک فنی به میزان 500 هزار دلار برای حمایت از اصلاحات کلیدی در چارچوب این برنامه اعطا نمود.

لازم به ذکر است که بانک توسعة آسیایی از از زمان عضویت ازبکستان در این بانک در  سال 1995  به میزان 10.1 میلیارد دلار به ازبکستان وام واعتبار اختصاص داده است و به گزارش وزارت دارایی ازبکستان در 1 جولای 2021 ازبکستان به بانک مذکور 5 میلیارد دلار بدهکار است.

تخصیص اعتبار 300 میلیون دلاری بانک گازپروم روسیه برای نوسازی سیستم انتقال گاز ازبکستان؛ بانک گازپروم روسیه تخصیص اعتبار 300 میلیون دلاری برای نوسازی سیستم انتقال گاز ازبکستان را تصویب کرد. این در واقع آغاز تأمین مالی برنامة نوسازی و افزایش ثمربخشی شاه لولة اصلی گاز ازبکستان برای سال های 2022-2021 می‌باشد که در چارچوب آن احداث، بازسازی و تعمیر اساسی 545 کیلومتر لولة گاز و تعمیر اساسی واحدهای ایستگاههای فشار گاز پیش بینی شده است.

برنامه ازبکستان برای اجاره یک میلیون هکتار زمین از روسیه برای فعالیت های کشاورزی؛ در دیدار جمشید خواجه اف، وزیر کشاورزی ازبکستان با معاون وزیر کشاورزی روسیه موضوع واگذاری تا 1 میلیون هکتار زمین کشاورزی روسیه به عنوان اجاره به ازبکستان بررسی شد. طرف ازبکی در نظر دارد محصولات کشاورزی تولید شده در این زمین‌ها را به ازبکستان منتقل نماید.

پیشبینی موسسه اعتبار سنجی Fitch Ratings و صندوق بین المللی پول در خصوص رشد اقتصادی ازبکستان؛ موسسه اعتبار سنجی فیچ پیش بینی‌های خود در مورد رشد اقتصادی، بدهی خارجی و کسری بودجة ازبکستان در سال 2021 را به شرح زیر اعلام نمود:

  • رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2021، 6.2 درصد و در سال های 2022 و 2023 حدود 5.7 درصد خواهد بود.
  • بدهی دولت ازبکستان در سال 2021 به 42 درصد میزان تولید ناخالص داخلی و در سال 2023 به 44 درصد میزان تولید ناخالص داخلی خواهد رسید این در حالی است که این رقم در سال 2018، 20 درصد و در سال 2020، 37 درصد بود.
  • کسری بودجة کل ازبکستان در سال 2021، 5.2 درصد، در سال 2022، 4.3 درصد و در سال 2023، 3.8 درصد خواهد بود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود در مورد رشد اقتصادی ازبکستان را افزایش داده است بر این اساس، صندوق رشد اقتصادی ازبکستان در سال 2021 را از 5 به 6.1 درصد و در سال 2022 را از 5.3 به 5.4 درصد افزایش داد.

شرکت رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک المنافع؛ رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود در این اجلاس پیشنهادات زیر را جهت تحکیم مشارکت در چارچوب اتحادیة کشورهای مستقل مشترک المنافع مطرح کرد:

  • تدوین توصیه‌ها در مورد آزادسازی بیش از پیش سیاست تجاری (جهت فعالیت کامل و بدون محدودیت منطقة تجارت آزاد)؛
  • تعیین موضوع توسعة تعاون صنعتی به عنوان موضوع مهم فعالیت اقتصادی اتحادیة کشورهای مستقل مشترک المنافع برای سال 2022؛
  • برگزاری همایش و نمایشگاه تعاون صنعتی در اتحادیة کشورهای مستقل مشترک المنافع در ازبکستان در سال 2022؛
  • توسعة بیش از پیش سیستم کریدورهای حمل و نقل بین منطقه ای و بین قاره ای از راه کاهش تعرفه‌ها و ساده تر کردن تشریفات؛
  • تدوین برنامة همکاری بین پارک های فناوری و فناوری‌های اطلاعات کشورهای مستقل مشترک المنافع؛
  • گسترش فعالیت شورای اقتصادی اتحادیة کشورهای مستقل مشترک المنافع از راه جذب محافل بازرگانی کشورهای عضو؛
  • همسو کردن تلاش ها برای مبارزه با تغییر اقلیم، حفاظت از محیط زیست و تأمین امنیت بیولوژیک؛
  • تکمیل بازار کار در اتحادیة کشورهای مستقل مشترک المنافع؛
  • احیای جریان گردشگران و گسترش تبادلات فرهنگی و انسانی
  • ادامة کمک های بشردوستانه به ملت افغانستان.

افزایش حجم تجارت خارجی ازبکستان در 9 ماه نخست سال 2021؛ میزان گردش تجارت خارجی ازبکستان در 9 ماه نخست 2021 بالغ بر 28.2 میلیارد دلار بوده و 10.3 میلیارد دلار آن به سهم صادرات و 17.9 میلیارد دلار دیگر به سهم واردات تعلق داشت. به گزارش کمیتة دولتی آمار جمهوری ازبکستان، میزان گردش تجارت خارجی ازبکستان در 9 ماه نخست 2021 بالغ بر 28 میلیارد و 220 میلیون دلار بود که 680 میلیون و 400 هزار دلار یا 2.5درصد رشد نسبت به مدت مشابه 2020 را نشان می دهد.

از میزان کل گردش تجارت خارجی، 10 میلیارد و 330 میلیون دلار (17.2درصد کاهش نسبت به مدت مشابه 2020) به سهم صادرات و 17 میلیارد و 880 میلیون دلار (18.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه 2020) به سهم واردات تعلق داشت. بیشترین حجم تجارت با کشورهای چین (19.1 درصد)، روسیه (18.1 درصد)، قزاقستان (9.9 درصد)، ترکیه (8.6 درصد)، کرة جنوبی (4.9 درصد)، قرقیزستان (4.9 درصد) و آلمان (2 درصد) می‌باشد.

رشد 7 درصدی تولید ناخالص داخلی ازبکستان در 9 ماه نخست 2021 ؛ در جلسة هیأت وزیران ازبکستان برای بررسی پیش نویس بودجة کل این کشور برای سال 2022، اعلام شد که رشد تولید ناخالص داخلی کشور در 9 ماه نخست سال 2021، 6.9 درصد بود. در پیش نویس مذکور رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2022 حدود 6.5 تا 7 درصد، از جمله رشد تولید صنعتی 9.1 درصد، رشد تولید کشاورزی 2.8درصد، رشد خدمات 8.6 درصد پیش بینی شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما