معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۵

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- حجم معاملات بخش املاک و مستغلات در کشور طی سه ماهه سوم سالجاری 2021 که در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 6.42 میلیارد ریال اعلام شد، که در مقایسه با همین تاریخ در سال قبل به نسبت 4 درصد افزایش داشته است.

- نمایشگاه سیتی اسکیب قطر در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس های دوحه با مشارکت مقامات برجسته شرکت های توسعه املاک و آژانس های دولتی در قطر افتتاح می‌شود، فعالیتهای این نمایشگاه تا 19 اکتبر جاری ادامه خواهد داشت. بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌توانند طیف وسیعی از پروژه‌های اختصاصی و آینده را در مناطق مختلف کشور، از جمله پروژه‌های پیشرفته مسکن و امکانات هتلداری لوکس مطلع شوند. در این رویداد سه روزه گروهی از غرفه داران مانند شرکت سرمایه گذاری املاک دیار قطر، شرکت پروژه‌های قطیفان، املاک بین المللی ساتبیز انترناسیونال و شرکت املاک و مستغلات هلدینگ بروه مشارکت دارند.

- شرکت عملیاتی قطر گاز در صفحه رسمی خود در تویتر از آغاز رسمی ساخت 4 خط تولید غول پیکر جدید گاز طبیعی مایع در شهر رأس لفان خبر داد. هدف این خطوط تولید افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی در قطر از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن در سال است.

- بانک المصرف قطر سود خالص خود را تا آخر سپتامبر 2021 بالغ بر 2.52 میلیارد ریال اعلام کرد، سود خالص سالجاری در مقایسه با همین تاریخ از سال قبل به نسبت 13.9 درصد رشد داشته است.

- شیخ ناصر بن عبدالرحمن آل ثانی مدیر عامل و عضو مشاور شرکت پروژه‌های قطیفان شمالی اظهار  کرد که پروژه جزیره قطیفان شمالی در سال جاری حدود یک میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است که شامل توسعه یک مرکز پزشکی و مدرسه انگلیسی با هزینه 634 میلیون ریال می‌باشد. وی گفت: قرارداد همکاری با شرکت املاک دار الارکان شامل توسعه 5 قطعه زمین در ساحل جنوبی جزیره قطیفان شمالی است که فروشگاه‌های تجاری و تأسیسات مسکونی لوکس هستند و کل ارزش حجم سرمایه گذاری این پروژه بالغ بر 700 میلیون ریال است.

 - براساس چشم انداز اقتصاد جهانی منتشر شده در جدیدترین گزارش صندوق بین المللی پول، انتظار می رود اقتصاد قطر در سال آینده 4 درصد رشد کند. گزارش نیمساله صندوق بین المللی پول نشان می دهد که اقتصاد قطر در سال 2021 به نسبت 1.9 درصد رشد می‌کند. انتظار می رود منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2021 و 2022 به ترتیب 3.8 و 3.9 درصد رشد داشته باشند. صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد جهانی در سال 2021 را از 6 درصد در جولای به 5.9 درصد کاهش داد. در این گزارش پیش بینی رشد جهانی برای سال 2022 بدون تغییر 4.9 درصد باقی مانده است. صندوق بین المللی پول در نسخه قبلی خود از چشم انداز اقتصاد جهانی که در آوریل سال جاری منتشر شد، رشد اقتصاد قطر در سال 2022 به 3.6 درصد تخمین زده است.

- دولت قطر توافقنامه جامع حمل و نقل هوایی را با اتحادیه اروپا امضا کرد و این توافقنامه زمینه را برای مرحله جدیدی از همکاری در زمینه حمل و نقل هوایی بین دولت قطر و کشورهای اتحادیه اروپا هموار می‌کند و این توافقنامه جایگزین موافقتنامه‌های دو جانبه امضا شده بدون لغو حقوق قبلی اعطا شده به دولت قطر یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا میشود. جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات به نمایندگی از قطر و آقای انزی لوگار وزیر امور خارجه اسلوانی که ریاست فعلی اتحادیه اروپا را در اختیار دارد، به نمایندگی از کشورهای اتحادیه اروپا این توافقنامه را امضا کردند. بر اساس این توافقنامه، شرکت های مربوطه ار همه کشورها از سهولت و آزادی برای ورود به بازارها با محدودیتهای کمتر برای افزایش بیشتر فرصت رقابت، که همه طرف ها مایل به رعایت عدالت هستند، اطمینان از کاربرد اصول ایکائو با ارائه فرصت های عادلانه و برابر برای همه طرف ها، برخوردار است.

- شرکت انرژی قطر و شرکت رویال داج شل قرارداد همکاری را برای سرمایه گذاری مشترک در پروژه‌های آبی و سبز هیدروژن در انگلیس را امضا کردند. هدف این همکاری هدایت تلاش ها به سمت فرصت های یکپارچه و مقیاس پذیر در بخش های کلیدی است که هیدروژن می‌تواند از راه حل های کربن زدایی، به ویژه پیوستن‌های صنعتی و در بخش حمل و نقل با توجه به منطقه بزرگ (لندن). این همکاری از توانایی هر دو طرف برای ارائه پروژه‌های بزرگ و از نظر فنی پیچیده انرژی استفاده می‌کند. این قرارداد در حاشیه اجلاس جهانی سرمایه گذاری که توسط دولت انگلیس و تحت حمایت ملکه بریتانیا و نخست وزیر و با حضور شرکت های بزرگ تجاری و سرمایه گذاری در سراسر جهان برگزار شد، امضا گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما