معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

جمهوری دموکراتیک کنگو

دستور رئیس‌جمهور تشیسکدی برای تشکیل یک کمیسیون مشترک برای بررسی قراردادهای چین

در جلسه 15 اکتبر 2021 (23 مهرماه 1400) شورای وزیران [هیئت دولت] جمهوری دموکراتیک کنگو که به ریاست آقای تشیسکدی برگزار شد، رئیس‌جمهور کنگو از آقای کریستف لوتوندولا (Christophe Lutundula) وزیر خارجه خواست برای بررسی اجرای قراردادهای میان چین و جمهوری دموکراتیک کنگو باهدف پرداختن به موضوع منافع مشترک، یک کمیسیون مشترک را به‌طوری فوری با طرف چینی به این منظور تشکیل دهد. بنا به اعلام ریاست جمهوری کنگو دموکراتیک این خواسته آقای تشیسکدی برای رسیدگی به اجرای قراردادهای فی‌مابین با چین در راستای تحقق اراده مشترک دوجانبه در اصل برد - برد است. در پایان این خبر آمده براساس گزارش‌های اخیر وزیر زیرساخت‌ها و کارهای زیربنایی عمومی و همچنین وزیر معادن این کشور در خصوص وضعیت اجرای قراردادها با چین به آقای تشیسکدی، رئیس‌جمهوری دموکراتیک کنگو در جلسه هیئت دولت از وزیران فوق خواست که با همکاری تنگاتنگ با دفتر ریاست جمهوری برنامه موردنظر را به این منظور سریعاً تدوین کنند تا تحقق کارهای پروژه‌های ملی بزرگ زیربنایی با شراکت طرف چینی و همچنین امور مربوط به ممیزی مالی و همچنین فنی و شفافیت اجرای پروژه‌های معدنی که در سرمایه‌گذاری مشترک (Joint-Venture) میان دو کشور برقرار است، موردبررسی جدید قرار گیرند.

سخنرانی رئیس‌جمهور تشیسکدی در همایش اقتصادی دبی

آقای فلیکس تشیسکدی رئیس‌جمهوری دموکراتیک کنگو در سفر اخیرش به امارات متحده عربی، در همایش بازرگانی آفریقا 2021 " Global Business Forum Africa 2021 " که 13 اکتبر 2021 (21 مهرماه 1400) در دبی برگزار شد، سخنرانی کرد. رئیس فعلی اتحادیه آفریقا در سخنرانی خود به تخصص آژانس ملی توسعه صادرات کشورش (ANAPEX) اشاره کرد و در این رابطه گفت دولت متبوعش بر موضوع توسعه زیرساخت‌ها و رشد تولید در این کشور متمرکزشده است و به همین دلیل آژانس ملی توسعه صادرات کشورش (ANAPEX) را باهدف بهبود فضای کسب‌وکار در کنگو تأسیس کرده است. آقای تشیسکدی در این رابطه تصریح کرد دولت برای اصلاحات عمیق به این منظور متعهد شده و برخی از آنها از طریق تغییر شکل قوانین و دستورالعمل‌ها تابه‌حال صورت گرفته است. وی افزود قانون مربوط به شراکت و همکاری دولت با بخش خصوصی در راستای تغییر در فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب یک قانون توسعه سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در پروژه‌های بزرگ دولتی در نظر گرفته‌شده است که اعم این پروژه‌ها در حوزه‌های زیرساختی و انرژی می‌باشند. آقای تشیسکدی یادآوری کرد "در مواجهه با نیاز به تغییر پارادایم، دولت یک ساختار تخصصی به نام آژانس ملی توسعه صادرات (Agence Nationale de Promotion des Exportations) را در سال گذشته تأسیس کرده است." رئیس‌جمهور کنگو دموکراتیک در ادامه از شرکای مختلف اماراتی دعوت کرد که با همراهی‌های فنی و مالی خود، موجب افزایش ظرفیت ANAPEX شوند تا به شکوفایی اقتصادی کنگو کمک شود.

یادآوری اینکه ANAPEX با ابتکار وزارت تجارت خارجی این کشور و حکم رئیس‌جمهور تشیسکدی در تاریخ 5 مارس 2020 تأسیس شد. هدف اصلی این آژانس ترویج و توسعه صادرات محصولات کنگویی بر پایه کشاورزی، کشت و صنعت، محصولات صنعتی و صنایع‌دستی است.

گزارش مخارج و هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری و مجلس سنای ج.د.کنگو تا پایان ماه اکتبر 2021

در آخرین داده‌های وزارت بودجه جمهوری دموکراتیک کنگو، طبق گزارش نظارت بر بودجه اداره کل برنامه‌ریزی بودجه‌ای این وزارت خانه، هزینه‌های مربوط به ریاست جمهوری و مجلس سنای جمهوری دموکراتیک کنگو از بودجه پیش‌بینی‌شده فراتر رفته است. در گزارش منتشره 15 اکتبر 2021 (23 مهرماه 1400) وزارت بودجه ج.د.کنگو در این رابطه تصریح‌شده که نهاد ریاست جمهوری این کشور تا پایان ماه سپتامبر 2021 (مدت 9 ماهه) رقمی‌بالغ‌بر 248 میلیون دلار را صرف کرده که در مقایسه با پیش‌بینی این رقم در بودجه خطی مربوطه، بیانگر اضافه‌هزینه کرد 111 درصدی (صد و یازده در درصد) است. در این گزارش در خصوص میزان هزینه‌های مجلس سنای این کشور نیز تصریح‌شده که مجلس سنا نیز با صرف رقم 62 میلیون به میزان 34 درصد از بودجه پیش‌بینی‌شده به این منظور، فراتر رفته است.

پروتکل همکاری مصر و کنگو درزمینهٔ تجارت الکترونیک

رئیس هیئت‌مدیره پست مصر شریف فاروق در سفر رسمی‌ به کنگو و مدیرکل پست کنگو،  پروتکل همکاری درزمینهٔ آموزش، تبادل متخصص، تجارت الکترونیکی، خدمات مالی و پستی، امنیت پستی، بهبود زیرساخت‌های پستی و توسعه سیستم خدمات را امضا کردند.

ژاپن آماده حمایت از کنگو برای بازسازی سد برق‌آبی گروه 4 اینگا 2 است

ژاپن آماده حمایت از جمهوری دموکراتیک کنگو در بازسازی سد برق‌آبی گروه 4 اینگا 2 است. تتسورو یانو رئیس انجمن ژاپنی برای اقتصاد و توسعه آفریقا (AFRECO) وزیر سابق امور خارجه ژاپن این خبر را در دیدار با نخست‌وزیر کنگو اعلام کرد.

انعقاد 2 قرارداد همکاری میان چین و جمهوری دموکراتیک کنگو

آقای کریستف لوتوندولا (Christophe Lutundula) وزیر خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو آقای ژو جینگ (Zhu Jing) سفیر چین در کینشازا 19 اکتبر 2021 (27 مهرماه 1400) سه قرارداد همکاری میان دو کشور را به امضا رساندند. بنا به اعلام وزارت خارجه ج.د.کنگو اولین سند امضاشده مربوط به اعطای یک کمک بلاعوض به مبلغ 100 میلیون یووان چین، معادل بیش از 15 میلیون و پانصد هزار دلار برای رفع نیازهای دولت ج.د.کنگو بوده است. در این خصوص تصریح‌شده که این کمک طرف چینی برای حمایت از ج.د.کنگو در تحقق پروژه‌های موردتوافق طرفین، صورت می‌گیرد که شرایط مشخص مربوط به این قرارداد همکاری موضوع توافقات آتی میان دو کشور دراین‌باره خواهد بود! دومین سند امضاشده میان دو کشور مربوط به بخشودگی بخشی از بدهی‌های جمهوری دموکراتیک کنگو به چین است. در این خصوص آمده چین در ادامه حمایت‌های خود از توسعه اقتصاد ملی ج.د.کنگو برای کاهش بدهی این کشور پذیرفته است که دولت کنگو را از الزامات تعهد برای بازپرداخت 6 فقره وام بدون بهره معاف کند؛ وام‌هایی که سررسید آن‌ها پایان دسامبر 2020 بوده است و درمجموع اعتبارات استفاده‌شده از آن رقم 190 میلیون یوان چین، در حدود 29 میلیون و 715 هزار و 821 دلار بوده است که طرف کنگویی آن را بازپرداخت نکرده است. این اعتبارات مربوط به دوره 2007 تا 2010 بوده.. در پایان این خبر آمده که بانک توسعه چین، و بانک مرکزی کنگو مسئولیت پیدا کردند که برای اجرای این قراردادهای همکاری با یکدیگر همکاری کنند.

تجاوز بودجه مصرفی وزارت خانه‌های ج.د.کنگو از بودجه پیش‌بینی‌شده در 9 ماه سال

در آخرین گزارش منتشره نظارت بر بودجه اداره کل سیاست‌ها و برنامه‌ریزی بودجه‌ای وزارت بودجه جمهوری دموکراتیک کنگو در خصوص صرف هزینه‌های عمومی وزارتخانه‌های این کشور در ماه گذشته (سپتامبر 2021) آمده که تنها در این‌یک ماه، رقم 50 میلیون دلار صرف هزینه‌های مربوط به عملکرد وزارتخانه‌ها شده است. در این گزارش هزینه‌های عمومی عملکرد وزارتخانه‌های این کشور برای 9 ماه سال 2021 (تا پایان سپتامبر) نیز موردسنجش قرارگرفته و رقم 391.8  را به ثبت رسانده است. آمار به‌دست‌آمده در 9 ماه سال جاری در مقایسه با رقم پیش‌بینی‌شده اولیه در بودجه که 238.7 به این منظور بوده، بیانگر تجاوز 81 درصدی هزینه‌های عمومی صرف شده برای عملکرد وزارتخانه‌های این کشور است.

 

جمهوری کنگو (برازاویل)

اراده کنگو برازاویل برای ساخت سدهای برقابی باهدف صادرات به کشورهای منطقه مرکز آفریقا

آقای اونوره سایی (Honoré Sayi) وزیر انرژی و هیدرولیک جمهوری کنگو (برازاویل) 14 اکتبر 2021 (22 مهرماه 1400) در یک مصاحبه اعلام کرد که این کشور قصد دارد با ساخت چندین سد برقابی به منطقه مرکز آفریقا برق صادر کند. آقای سایی در این خصوص تصریح کرد: «کنگو برازاویل ضروری می‌داند که با ساخت چندین سد برقابی در کشور به کشورهای منطقه مرکز آفریقا برق بفروشد.» وی تصریح کرد " ما می‌توانیم به لطف بهای کیلووات بر ساعت بسیار پایین به بزرگ‌ترین فروشنده برق در مرکز آفریقا تبدیل شویم چراکه 11 کشور «زیر منطقه» هستند که می‌توانند در این بازار بزرگ مشترک با کنگو برازاویل سهیم شوند". وزیر انرژی کنگو در ادامه گفت تلاش کنگو این است که جدای از فروش نفت به‌عنوان اولین منبع درآمد، با ساخت سدهای برقابی در همکاری با شرکا درآمد کسب کند. وی در پایان اعلام کرد که این کشور در این راستا از توان تولید بیش از 6 هزار مگاوات برق برخوردار است.

اعلام آمادگی کمپانی ملی نفت امارات برای سرمایه‌گذاری در استخراج نفت کنگو برازاویل

سایت خبری esechos-congobrazza 21 اکتبر 2021 (29 مهرماه 400) به نقل از منابع ریاست جمهوری می‌نویسد کمپانی ملی نفتی امارات (ADNOC) قصد دارد در استخراج نفت در کنگو برازاویل سرمایه‌گذاری کند. در ادامه این خبر آمده مذاکرات اولیه به این منظور حین سفر اخیر رئیس‌جمهور دنیس ساسو انگسو به امارات برای حضور در اکس پو دبی 2020، صورت گرفت و کمپانی ملی نفتی امارات برای سرمایه‌گذاری در استخراج نفت جمهوری کنگو اعلام آمادگی کرده است. امارات متحده عربی در این مذاکرات علاوه بر سرمایه‌گذاری در استخراج نفت، برای سرمایه‌گذاری در توسعه بندر پونت نوار (Pointe-Noire) و حضور در بخش کشت و صنعت کنگو برازاویل نیز اعلام آمادگی کرده است. در پایان این خبر یادآوری شده که کنگو برازاویل با در اختیار داشتن ذخایر اثبات‌شده به میزان 2.9 میلیارد بشکه نفت، در سال 2022 ریاست اوپک را بر عهده خواهد گرفت.

تجارت - سرمایه‌گذاران خارجی به بازار کنگو علاقه‌مند هستند

هیئتی از بنیاد Refai-Ngo، به سرپرستی نایب‌رئیس آن، Thierry Sengier، قصد خود را برای سرمایه‌گذاری در کنگو طی یک گفتگو با وزیر توسعه صنعتی و ارتقای بخش خصوصی جمهوری کنگو اعلام کرد.

Thierry Sengier با سرمایه‌گذاران رومانیایی همراهی می‌شد، یادآور شد که Refai-Ngo بنیادی است که اهداف بشردوستانه را دنبال می‌کند و هدف آن فراهم آوردن تسهیلات لازم برای توسعه فردی از طریق کار است. وی افزود برای انجام این مأموریت، ما توسط شرکای استراتژیک و بازیگران اصلی اقتصادی حمایت می‌شویم. ما آفریقای مرکزی را هدف قراردادیم، به‌ویژه کنگو به‌عنوان سرزمینی مناسب برای توسعه این فعالیت‌ها. به گفته وی، فعالیت‌های آتی این سرمایه‌گذاران همه بخش‌ها ازجمله صنعت، کشاورزی، داروسازی، زیرساخت‌ها و انرژی را پوشش می‌دهد. این‌ها بخش‌هایی هستند که تمام نیازهای اولیه را برای توسعه جامعه و مردم پوشش می‌دهند وی اضافه کرد اجرای منطقه صنعتی مالوکو، واقع در چند کیلومتری برازاویل فرصتی که هیئت رومانی می‌تواند از آن استفاده کند. "رئیس سابق گروه Ecofin شخصیتی است که به‌طور کامل بر همه پیچیدگی‌های تأمین مالی توسعه اقتصاد خود تسلط دارد. او مشتاق است که بتواند فعالیت‌هایی را در کنگو، به‌ویژه در بخش‌های حساس مانند محصولات کشاورزی و انرژی توسعه دهد.

همکاری - بانک جهانی بر تعهد خود برای تأمین مالی دیجیتالی شدن کشور تأکید می‌کند

بانک جهانی صد میلیون دلار برای حمایت از پروژه دیجیتالی شدن بخش دولتی و مشاغل در کنگو کمک خواهد کرد. به گفته مدیر ارشد دیجیتالی آن، سامیا ملحم، این پروژه در درجه اول برای جوانان طراحی‌شده است. هیئتی از بانک جهانی به سرپرستی نماینده مقیم آن در جمهوری کنگو، کوروتومو اواتارا با وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال، لئون ژوست ایبومبو، دیدار و گفتگو نمود. دو طرف در مورد خطوط اجرایی پروژه، به‌ویژه نوسازی مدیریت دولتی به‌عنوان‌مثال سیستم آموزشی که به دانش آموزان اجازه می‌دهد پرونده‌های خود را به‌صورت آنلاین ثبت‌نام کرده و ارسال کنند، بحث کردند. این‌یک پروژه است که اقتصاد دیجیتال را در کنگو پیش خواهد برد. کوروتومو اواتارا در همین زمینه گفت این کمک می‌تواند دولت کنگو را در اصلاح چهارچوب قانونی و نظارتی که می‌تواند واقعاً دیجیتالی شود را یاری و در زیرساخت‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کند. این امر باعث توسعه تجارت الکترونیکی و استفاده از بسترهایی می‌شود که به جوانان اجازه می‌دهد تا شغل پیدا کنند. وی تخمین می‌زند که یک پاکت صد میلیون دلاری یا نزدیک به شصت میلیارد FCFA، باید به دولت کنگو در ایجاد پایگاه‌هایی که "بنیادهای دیجیتالی" نامیده می‌شود، کمک کند.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما