معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته چهارم مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نامیبیا

 فن‌آوری آینده درخشانی برای نامیبیا دارد

خانم دیسری ماتیاس مشاور ریاست جمهوری در امور جوانان و توسعه تشکیلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری، اظهار داشت که اهمیت فن‌آوری و دیجیتالی شدن برای دستیابی به تحولات اقتصادی در نامیبیا را نمی‌توان دست‌کم گرفت. خانم ماتیاس طی حضور در مراسم اختتامیه‌ای در این زمینه در ویندهوک اعلام کرد این گامی در مسیر درست به‌منظور افزایش اطلاع‌رسانی به مردم، گردهمایی آنها، و تشویق همکاری در فضای دیجیتالی و رشد مهارت‌های آنها است. ایشان یادآور شدند به‌منظور اجرای با موفقیت چهارمین انقلاب صنعتی باید ابتکارهای درست ارائه شود و در همین مسیر از دیگران تبعیت کنیم.

 زیمبابوه

 تعلیق تعرفه معافیت اتحادیه اروپا برای محصولات زیمبابوه

اتحادیه اروپا تعرفه محصولات صادراتی زیمبابوه را که از 6000 یورو تجاوز نمی‌کند را برای صادرکنندگان ثبت‌شده متوقف کرد. بر همین اساس اتحادیه اروپا اعلام کرد از ماه گذشته سال جاری، گواهینامه‌های جابجایی EUR1 و اظهارنامه و فاکتورهای صادرشده توسط صادرکنندگان، دیگر برای ادعای تعرفه معافیت‌ها تحت برنامه اتحادیه اروپا (EPA) معتبر نیستند. شایان‌ذکر است که ناظران بازار به برنامه اصلاحات جاری دولت زیمبابوه که مشتاقانه برای مشارکت مجدد با غرب برای همکاری‌های اقتصادی گسترده در تلاش است، نگاهی حاکی از بی‌اعتباری دارند.

 درخواست زیمبابوه برای خروج از لیست سیاه پول‌شویی

فردریک شاوا، وزیر امور خارجه و تجارت بین‌المللی زیمبابوه خواهان خروج کشورش از لیست سیاه اروپا در خصوص موضوع پول‌شویی شد. زیمبابوه به‌شدت به حضور در لیست سیاه اروپا در میان کشورهایی که استراتژی ضعیفی در خصوص مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم دارند، معترض است. شاوا ابراز تأسف کرد که این فهرست درست در مقطعی ارائه‌شده که زیمبابوه اصلاحات متعددی را در برنامه خود دارد و از قبل نیز چندین کمیسیون در خصوص موضوعات فوق‌الذکر تشکیل داده بود. وی تأکید کرد که این کمیسیون‌ها، کمیسیون انتخابات زیمبابوه، کمیسیون حقوق بشر زیمبابوه، کمیسیون جنسیت و برابری جنسی، کمیسیون صلح و آشتی و کمیسیون رسانه‌ها را شامل می‌شوند.

زامبیا

 دیدار رئیس‌جمهور جدید زامبیا با تونی بلر

هاکاینده هیچیلما، رئیس‌جمهور جدید زامبیا در جریان سفر اخیر تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا به این کشور، با وی در مقر ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرد. هیچیلما تأکید کرد که این گفتگو در خصوص دموکراسی و توسعه اقتصادی بوده است. وی همچنین اظهار داشت ما در حال حاضر در کشور نیاز به ایجاد اشتغال، فرصت‌های تجاری، حاکمیت قانون، کاستن از هزینه زندگی و مسائلی ازاین‌دست داریم و اکنون مشغول کار بر روی این اولویت‌ها هستیم. حتی در حوزه سیاست خارجی نیز اولویت ما دیپلماسی اقتصادی و تجارت است و ما در پی تعمیق روابط با بریتانیا هستیم.

 بوتسوانا

درخواست بوتسوانا برای لغو تحریم‌های زیمبابوه

موکویتسی ماسیسی، رئیس‌جمهور بوتسوانا طی سخنان خود در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه زیمبابوه شد. این در حالی است که پیش‌تر نیز سریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، درخواست لغو تحریم‌های زیمبابوه را مطرح کرده بود. پیش‌تر و با ابتکار سادک روز 25 اکتبر به‌عنوان روز مقابله با تحریم‌های علیه زیمبابوه نام‌گذاری شده بود. ماسیسی همچنین در سخنان خود تأکید کرد پاندمی‌ کرونا باعث نابودی اقتصاد بسیاری از کشورها شده و چشم‌انداز آنها را برای دستیابی به یک توسعه پایدار را به مخاطره و با مشکل مواجه کرده است.

ماداگاسکار

 همکاری ژاپن و ماداگاسکار درزمینهٔ ساخت راه و پل

در ملاقاتی که اخیراً بین وزیر امور عمومی ماداگاسکار و سفیر ژاپن در این کشور برگزار شد، بازسازی دو مسیر جاده‌ای و دو پل تحت عنوان مانگورو و آنساپازانا در سطح «مسیرملی 2» اعلام شد. براساس موارد مطرح‌شده در این ملاقات، ژاپن همچنین کارهای معمولی را به متخصصان و مهندسان مالاگاشی آموزش خواهد داد؛ به‌گونه‌ای که آن‌ها بتوانند خود را با فنّاوری‌های جدید ایجاد زیرساخت وفق دهند. این آموزش‌ها که می‌بایست در دسامبر سال جاری شروع شود، به‌طور ویژه توسط متخصصان ژاپنی فراهم خواهد شد. علاوه بر این، دو طرف برای بررسی زیرساخت‌هایی که نیازمند احیا و بازسازی هستند، همکاری خواهند کرد.

 همکاری ماداگاسکار – ایتالیا

وزیر امور خارجه ماداگاسکار در طول سفر خود به ایتالیا که به‌منظور شرکت در فوروم هفته تجاری ایتالیا و آفریقا صورت گرفته بود، با همتای ایتالیایی خود دیدار کرد. در این ملاقات، دو طرف در خصوص جنبه‌های مهم همکاری دوجانبه به‌ویژه درزمینهٔ تقویت همکاری سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی و راه‌های متعدد همکاری گفتگو کردند. ایجاد ساختار وابسته به اتاق مشترک بازرگانی و صنعتی ایتالیایی – مالاگاشی به‌منظور شروع سریع فعالیت‌های تجاری و ایجاد پیوندهای همکاری بین شرکت‌های ایتالیایی و مالاگاشی از موضوعاتی بود که در این ملاقات موردبررسی قرار گرفت.

 کمک فرانسه به ماداگاسکار

وزارت برنامه‌ریزی منطقه‌ای و خدمات سرزمینی ماداگاسکار پروژه «LALANKELY 3» را با تأمین مالی دولت فرانسه انجام می‌دهد. این پروژه بخشی از استراتژی دولت برای تقویت حمایت از منطقه حفاظت‌شده و میراث معماری و شهری UPPER TOWN (ZPPAUP) است. این منطقه توسط دولت برای ثبت در لیست میراث فرهنگی یونسکو ارائه‌شده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

مبلغ 100 میلیون دلار از سوی بانک جهانی برای ساخت Data Center در کنگو برازاویل

کنگو برازاویل 100 میلیون دلار را برای ساخت مرکز داده‌ها (دیتا سنتر) از بانک جهانی دریافت کرد. آقای لئون ژوست ایبومبو (Léon Juste Ibombo) وزیر پست و مخابرات و اقتصاد دیجیتال کنگو برازاویل 11 اکتبر 2021 (19 مهرماه 1400) با اعلام این خبر گفت مرکز دیتا سنتر موردنظر در منطقه " Bacongo" پایتخت ساخته خواهد شد. در پایان این خبر آمده دولت کنگو قصد دارد 15 اکتبر 2021 مناقصاتی را برای ساخت مرکز داده‌ها به‌منظور محافظت از داده‌های ملی، اعلام کند.

تجارت – جمهوری کنگو و بازار اروپا

حجم صادرات جمهوری کنگو به اروپا هم چنان پایین است و عمدتاً متکی به نفت و چوب است. دو طرف در حال مذاکره هستند تا سعی کنند تجارت خود را با کاهش تعرفه‌ها، به محصولات غذایی کشاورزی گسترش دهند. بازیگران کنگو و اروپایی در 13 اکتبر در برازاویل ملاقات کردند تا در مورد فرصت‌های صادرات محصولات کنگو به اتحادیه اروپا به‌عنوان بخشی از طرح ترجیحات عمومی اتحادیه اروپا (GSP)، مکانیسمی‌ که به کشورهای درحال‌توسعه دسترسی آسان به بازار اروپا بدون موانع گمرکی را می‌دهد، گفتگو کنند. حجم کل تجارت کالا طرفین در سال 2020 به 985 میلیارد FCFA رسید درحالی‌که صادرات محصولات کنگو به اروپا در همان مدت 840 میلیون یورو یا بیش از 550 میلیارد FCFA تخمین زده شد. این ارقام از صادرات نفت، مس و چوب تولیدشده ناشی می‌شود.

 سودان جنوبی

تصویب بودجه 100 میلیون دلاری برای وزارت امور خارجه سودان جنوبی

دولت سودان جنوبی مبلغ 100 میلیون دلار برای وزارت امور خارجه این کشور جهت تسویه حقوق و دستمزد و معوقات و بدهی‌ها به سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تصویب نمود. سودان جنوبی مبلغ 30 میلیون دلار به جامعه شرق آفریقا، 9.7 میلیون دلار به ایگاد و 2.2 میلیون دلار به اتحادیه آفریقا بدهکار است.

تانزانیا

طرح 1.5 میلیارد دلاری دولت تانزانیا برای بهبود اقتصاد این کشور

در 10 اکتبر 2021، رئیس‌جمهور تانزانیا، خانم سامیا صولوهو حسن طی سخنانی، نوید برنامه بهبود اقتصادی دولت در راستای جبران خسارات ناشی از بیماری کرونا به ارزش 3.62 تریلیون شیلینگ را داد. وی گفت در مراسم راه‌اندازی این طرح از وزارت دارایی و برنامه‌ریزی و سایر نهادهایی که از وام 1.3 تریلیون شیلینگی از صندوق بین‌المللی پول (IMF) بهره‌مند خواهند شد، اطمینان حاصل خواهد شد که از آنها برای اهداف موردنظر استفاده می‌شود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که وام از صندوق بین‌المللی پول برای اجرای پروژه‌های توسعه ازجمله بهبود خدمات اجتماعی در بخش بهداشت، آموزش، گردشگری و آب استفاده می‌شود. رئیس‌جمهور دستور اجرای پروژه‌ها توسط پیمانکاران محلی را داد و از بخش خصوصی خواست تا از این فرصت برای تولید محصولاتی که در اجرای پروژه‌هایی مانند بتن و آهن گالوانیزه استفاده می‌شود، بهره‌مند گردند. این طرح قرار است ظرف 9 ماه آینده اجرا شود.

 گزارش بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی منطقه زیر صحرا

طبق آخرین گزارش منتشرشده بانک جهانی در مورد کشورهای زیر صحرا، رشد اقتصادی تانزانیا در سال آینده از متوسط رشد اقتصادی منطقه بیشتر خواهد بود. بر این اساس کشورهای منطقه از صدمات مربوط به پاندمی‌کرونا بازیابی خواهند شد و رشدی بین 3 تا 4 درصد را تجربه خواهند کرد. همچنین این رشد در سال 2023 به میزان 5.4 درصد خواهد بود. این تغییر وضعیت به دلیل افزایش قیمت کالاهای مصرفی و بازیابی تجارت جهانی است اما چالش‌هایی نظیر نرخ پایین میزان واکسیناسیون در قاره آفریقا، صدمات ساختاری اقتصادی، و سرعت‌ پایین بازیابی در این قاره موجود است. رشد اقتصادی تانزانیا نیز در سال آینده نزدیک به 6 درصد خواهد بود. همچنین دورنمای اقتصادی تانزانیا بسیار روشن و مثبت است. البته بزرگ‌ترین چالش پیش روی اقتصاد این کشور، ضعف بخش خصوصی و قوانین دست و پاگیر دولتی درزمینهٔ کسب‌وکار است.

جمهوری جیبوتی

تلاش جیبوتی برای ایجاد نخستین مزرعه انرژی بادی در این کشور

شرکت هلندی ماموت از سوی دولت جیبوتی به‌منظور نصب توربین 59 مگاواتی و ایجاد نخستین مزرعه انرژی بادی در این کشور بکار گرفته‌شده است. این شرکت قرار است که 17 توربین با ظرفیت 3.4 مگاوات را در مکانی به وسعت 395 هکتار نصب نماید.

اوگاندا

آغاز پروازهای مستقیم هواپیمایی Air Arabia به اوگاندا

شرکت هواپیمایی Air Arabia در تاریخ دهم اکتبر ۲۰۲۱ نخستین پرواز تجاری خود را از شارجه (امارات) به انتبه (اوگاندا) انجام داد. این پروازها که سه روز در هفته و با هواپیمای ایرباس A320 صورت خواهد پذیرفت در روزهای چهارشنبه، جمعه و یکشنبه از شارجه حرکت خواهد کرد. پیش‌تر، شرکت هواپیمایی اوگاندا (Uganda Airlines) نیز پروازهای خود به دوبی را آغاز کرده بود.

 موسونی: نفت در ۲۰۲۵ استخراج خواهد شد

رئیس‌جمهور اوگاندا در آیـین روز استقلال این کشور گفت زودترین تاریخ ممکن برای استخراج نفت سال ۲۰۲۵ خواهد بود. موسونی افزود چون همهٔ تدارکات لازم دیده‌شده است، مشکلی برای استخراج نفت باقی نمانده. وی به توافقات دو شرکت نفتی خارجی (توتال فرانسه و سینوک چین) و دو کشور اوگاندا و تانزانیا اشاره کرد که مجموعاً استخراج و حمل نفت از غرب اوگاندا به شرق تانزانیا را اجرا خواهند کرد. آقای موسونی از مزایای نفت و پروژه‌های مرتبط با آن برای توسعهٔ کشور سخن گفت و البته از فساد برخی مقامات گله کرد و اظهار داشت اگر فسادِ این «انگل‌ها» نبود، رشد اقتصادیِ اوگاندا بیشتر از آن چیزی می‌بود که امروز شاهدیم.

بروندی

بخشش بدهی‌های بوروندی و رواندا از سوی IMF

صندوق بین‌المللی پول روز جمعهٔ گذشته ۱۶ مهر برای چهارمین بار بخشش بدهی‌های ۲۴ کشور فقیر، ازجمله بوروندی و رواندا، را تصویب کرد. طبق بیانیهٔ این صندوق، این چهارمین بار از زمان شیوع همه‌گیری کووید‑۱۹ است که چنین کشورهایی مشمول این بخشش بدهی ۱۲۴ میلیون دلاری می‌گردند. دور جدید شامل بدهی‌هایی می‌شود که تا دهم ژانویهٔ سال ۲۰۲۲ سررسید می‌شوند و به گفتهٔ IMF شاید تا ۱۳ آوریل نیز تمدید گردد.

غنا

برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمانی اکوواس در غنا

نشست فوق‌العاده پنجمین مجمع قانون‌گذاری جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) این هفته در غنا برگزار شد. این نشست که با عنوان "ارزیابی برگزاری دو دهه انتخابات دموکراتیک در منطقه اکوواس: دستاوردها، چالش‌ها و راه پیش رو" از آن یاد می‌شود تا 22 اکتبر ادامه خواهد داشت.

ساحل‌عاج

حمایت 200 میلیون دلاری بانک جهانی از ساحل‌عاج برای ایجاد اشتغال

دولت ساحل‌عاج و بانک جهانی روز چهارشنبه توافق‌نامه‌ای را به ارزش 200 میلیون دلار (حدود 110 میلیارد فرانک سیفا) به‌منظور ایجاد اشتغال امضا کردند. براساس این موافقت‌نامه که به امضای وزیر اقتصاد و دارایی ساحل‌عاج و "اکسل وان تروتسنبرگ" مدیرکل عملیات بانک جهانی رسید، قرار است این بانک 200 میلیون دلار برای ارتقا و افزایش ایجاد اشتغال به ساحل‌عاج کمک کند. در این مراسم که نخست‌وزیر ساحل‌عاج نیز حضور داشت، مدیرکل عملیات بانک جهانی در سخنانی گفت: «امروز ما یک موافقت‌نامه 200 میلیون دلاری باهدف ارتقا اشتغال امضا کردیم. ما می‌خواهیم ساحل‌عاج را در اجرای برنامه ریاست جمهوری در افق 2030 به‌منظور تحول ساختاری کشور همراهی و حمایت کنیم.» گفتنی است امضای این توافقنامه در چارچوب پروژه ترویج زنجیره‌های ارزش رقابتی برای اشتغال و تحول اقتصادی انجام می‌شود.

 برگزاری بیست و یکمین مجمع فروم بین‌المللی دارویی در ابیجان

در مراسمی‌ که روز پنج‌شنبه با حضور "پیر دیمبا" وزیر سلامت و بهداشت عمومی‌ برگزار شد، بیست و یکمین فروم بین‌المللی دارویی که از 13 تا 16 اکتبر 2021 که با موضوع "سلامت مردم، چالش‌های داروساز" و با مشارکت مراکز خرید دارو، مقامات ملی تنظیم دارویی و انجمن دانشکده‌های داروسازی آفریقا در ابیجان در حال برگزاری است، رسماً افتتاح شد. وزیر بهداشت ساحل‌عاج در سخنانی از برگزاری این فروم بین‌المللی استقبال کرد و گفت برگزاری چنین فروم هایی موجب انتقال و به اشتراک‌گذاری تجربیات بین داروسازان می‌شود. وی افزود آفریقا به داروسازان خود برای تولید داروهای باکیفیت نیاز دارد. "میشل سیدیبه فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا و عضو آژانس آفریقایی تولید دارو نیز در سخنانی گفت قاره آفریقا تنها سه درصد از داروهای مصرفی خود را تولید می‌کند. وی همچنین به واکسیناسیون مردم آفریقا در برابر کرونا اشاره کرد و گفت آفریقا با 1.3 میلیارد نفر جمعیت، تنها 3 درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده است و 1.2 میلیارد نفر هنوز واکسینه نشده‌اند چراکه این قاره کمتر از یک درصد واکسن جهان را تولید می‌کند. وی خاطر نشان کرد از 7.5 میلیارد دوز موجود در جهان، آفریقا تنها 2 درصد دریافت کرده است که برای محافظت از جان مردم رقم بسیار ناچیزی است. وی در پایان از بازیگران و صاحبان بخش داروسازی در قاره خواست تا تحقیقات خود را در زمینهٔ پزشکی ارتقا دهند وی همچنین گفت از بازار 1412 میلیارد دلاری دارو در سال 2020، سهم آفریقا 1.2 میلیارد دلار بوده است. یادآوری می‌نماید این فروم هرساله دریکی از بیست‌وپنج کشور عضو انجمن نظام داروسازان آفریقا برگزار می‌شود. ساحل‌عاج قبلاً در سال 2009، میزبان دهمین دوره این فروم بوده است.

سیرالئون

سفر رئیس‌جمهور سیرالئون به دوبی

روز چهارشنبه 13 اکتبر 2021 رئیس‌جمهور سیرالئون برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی EXPO 2020 فریتاون را به مقصد دوبی ترک کرد. نمایشگاه EXPO 2020 میزبان 190 کشور جهان ازجمله سیرالئون برای اشتراک تجربیات فرهنگی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

امضای قرارداد خط جدید انتقال برق میان وزارت انرژی سیرالئون و شرکت هندی WAPCOS

وزیر انرژی سیرالئون، الحاجی کانجا سیسی قرارداد خط جدید انتقال برق را با شرکت هندی WAPCOS امضا کرد. آقای سیسی ضمن تأکید بر تعهد دولت سیرالئون به دسترسی تمامی مناطق و نواحی کشور به شبکه برق، تصریح کرد این قرارداد تأثیرات مثبت گسترده‌ای بر توزیع و انتقال برق در کشور خواهد داشت. شرکت هندی WAPCOS   هفتاد و هشت میلیون دلار اعتبار برای این پروژه اختصاص داده است.

گامبیا

بانک جهانی آماده تزریق 40 میلیون دلار به کشاورزی گامبیا است

وزیر کشاورزی گامبیا اعلام کرد نظر به این مهم که توسعه و نوسازی کشاورزی دروازه کاهش فقر، ایجاد اشتغال در روستاهای گامبیا و مهم‌تر از همه، رفع ناامنی غذایی است و همچنین برای ارتقاء بخش کشاورزی به‌عنوان ستون رشد اقتصادی درزمینهٔ توسعه پایدار روستایی و تولید ثروت در گامبیا، بانک جهانی متعهد شده است که پروژه توسعه زنجیره ارزش کشاورزی فراگیر و مقاومتی (GIRAV) را به مبلغ 40 میلیون دلار تأمین مالی نماید. وزیر کشاورزی از مقامات بانک جهانی به دلیل حمایت از گامبیا تشکر کرد.

ممنوعیت صادرات آرد از گامبیا به خارج از کشور

وزارت تجارت گامبیا هرگونه صادرات آرد از گامبیا به سایر کشورها را با قید فوریت ممنوع اعلام کرد. به گفته این وزارتخانه، هدف از این اقدام، حمایت از عرضه داخلی و مهار افزایش قیمت آرد است. گفته می‌شود، متوسط قیمت خرده‌فروشی آرد در کشورهای همسایه افزایش‌یافته است و درنتیجه، برخی از تجار مقادیری آرد باقیمت پایین‌تر در گامبیا خریداری کرده و به کشورهای همسایه صادر می‌کنند. این وزارتخانه به عموم مردم اطلاع داده و از آنها خواسته است که هرگونه فعالیت ممنوعه را به سازمان اجرای قانون اطلاع‌رسانی کنند.

 دماغه سبز

تقویت همکاری‌های دماغه سبز و برزیل

آستلینو کوریا رئیس مجلس ملی دماغه سبز، روابط تاریخی و دوستانه میان دماغه سبز و برزیل را ارج نهاد. او اعلام کرد: پارلمان‌های دو کشور همکاری پروتکلی را در بخش‌های مختلف دوباره فعال خواهند کرد. دو کشور درزمینهٔ آموزش‌وپرورش (اعزام دانش‌آموز و دانشجو به برزیل)، مباحث دفاعی، پلیسی، امنیت دریایی و ساحلی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

برگزاری کنفرانس ملی توسعه پایدار دماغه سبز

کنفرانس ملی توسعه پایدار باهدف آماده‌سازی فرایند مشارکتی برای اجرای برنامه استراتژیک توسعه پایدار 2026 – 2022 در دماغه سبز برگزار شد. این رویداد با مشارکت سازمان ملل متحد برگزارشده است و اولین دور از چهار کنفرانسی است که قرار است در این خصوص برگزار شود.

 اتحادیه آفریقا

برگزاری سی و نهمین نشست شورای اجرایی اتحادیه آفریقا

سی و نهمین نشست شورای اجرایی اتحادیه آفریقا به مدت دو روز از 14 اکتبر 2021 تا 15 اکتبر 2021 در آدیس‌آبابا (اتیوپی) آغاز شد. موسی فقی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در جلسه مزبور از آماده شدن بودجه 2022 اتحادیه آفریقا و تأکید اتحادیه بر اولویت توجه مالی به دستور کار 2063 اشاره کرد. وی همچنین از سیاست ریاضت اقتصادی در تدوین بودجه اتحادیه آفریقا سخن گفت و بر استقلال تأمین مالی در تأمین بودجه خود و عدم کمک گرفتن از شرکای آفریقا تأکید کرد. آقای فکی امنیت غذایی را یکی دیگر از اولویت‌های آفریقا در سال 2022 دانست و بر لزوم داشتن نقشه راه برای غلبه بر این چالش تأکید کرد.

اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا (ساکو)

برگزاری دومین جلسه ساکو-مرکوسور در خصوص موافقت‌نامه تجاری ترجیحی

مقامات ارشد اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسور) دومین جلسه کمیته مشترک خود را در مورد انعقاد موافقت‌نامه تجاری ترجیحی برگزار نمودند. این جلسه به‌صورت مجازی برگزار شد. موافقت‌نامه تجاری ترجیحی ساکو-مرکوسور یک موافقت‌نامه محدودی است که هدف آن ارتقای تجارت میان منطقه مرکوسور و ساکو است. هر دو طرف در مورد مواد قابل‌اجرا توافق کردند تا بتوانند از موارد مطرح‌شده در موافقت‌نامه بهره‌مند شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما