معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته چهارم مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قانون جدید کار در تابستان

قرار است قانون جدید کار کرواسی تهیه و تنظیم شود. در قانون جدید محافظت از کارگران در برابر فشار محیط کار به قانون اضافه می‌شود و همچنین افرادی که از طریق سیستم عامل های مختلف کار می‌کنند و در کرواسی تعدادشان به حدود 40000 نفر می رسد امکان استخدام خواهند داشت.

همچنین امکان انتقال آسانتر از کار تمام وقت به کار نیمه وقت و بالعکس فراهم شود. طبق مطالعه بنیاد کار اروپا تقریباً 40000 شهروند کرواسی روزانه از طریق سیستم عامل ها کار می‌کنند ، در حالی که کمی‌بیش از 100000 نفر از طریق پلتفرم ها کمتر از ده ساعت در هفته کار می‌کنند.

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری

از 14 اکتبر 2021 ، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری ARCA 2021 ، که توسط انجمن نوآوران کرواسی سازماندهی شده بود، در کتابخانه ملی و دانشگاهی زاگرب افتتاح شد. این نمایشگاه که تا 16 اکتبر 2021 دایر بود، توسط مارتینا سیگلوویچ نماینده رئیس جمهوری افتتاح شد. آقای میلینکو شیمپراگا رئیس انجمن نوآوران کرواسی و معاون رئیس بخش انتقال نوآوری و فناوری دانشگاه زاگرب در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند. این نمایشگاه تقریباً در همه زمینه‌های اجتماعی، از صنعت گرفته تا زندگی روزمره ، نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی را ارائه می دهد که نتیجه کار افراد مبتکر ، تیم های تحقیقاتی از بخش خصوصی و دولتی ، دانشگاه‌ها و موسسات علمی و نوآوران موفق از: کرواسی ، بوسنی و هرزگوین ، ایران ، چین ، مقدونیه ، لهستان ، اسلوونی و صربستان است. امسال یک مکان برجسته در برنامه نمایشگاه به نوآوری‌های مبتکرین جوان ، دانش آموزان مدارس فنی متوسطه و دانشجویان دانشگاه‌های کرواسی تعلق دارد. برنامه ویژه ای از رویدادها با کارگاه‌های آموزشی برای کودکان در سنین دبستان تهیه شده است. نمایشگاه با مراسم اهدای جایزه سنتی - مدالهای برنز ، نقره و طلا و اعطای جایزه بزرگ برای بهترین نوآوری ، مهمترین جوایز نمایشگاه ، به پایان رسید. این نمایشگاه سالهاست که اختراع و نوآوری را با الگوگیری از تأثیرگذارترین نمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط در جهان ترویج می‌کند و یکی از مهمترین رویدادها در تقویم فدراسیون بین المللی انجمن‌های مخترعین (IFIA) است.

تعیین ماه اکتبر به عنوان ماه گردشگری

وزارت گردشگری ماه اکتبر را در کرواسی به نام « ماه گردشگری کرواسی » نام گذاری کرده است و در این ماه در  370 نقطه در سراسر کشور با مشارکت  حدود 200 واحد اقامتی و بقیه رستوران‌ها، موزه‌ها، پارک های طبیعت و غیره ارائه خدمات با حداقل 35 درصد تخفیف ارائه خواهند شد.

بلیط پارک ملی پلیت ویچکا از جمعه 15 اکتبر تا 24 اکتبر صد کونا است. به همین دلیل  8000 بازدیدکننده در آخر هفته از مشهورترین پارک ملی بازدید کردند. هم اکنون در ماه اکتبر در مجموع 343000 مهمان درکرواسی بسر بردند که 1.4 میلیون اقامت شبانه و حتی 122 درصد بیشتر از سال گذشته را برای صنعت گردشگری به ارمغان آوردند. تخفیفات در طول « ماه گردشگری » برای میهمانان خارجی نیز معتبر است، اگرچه این اقدام در درجه اول به بازار گردشگری داخلی اختصاص دارد. ماه گردشگری سال جاری بدلیل استقبال تا 7 نوامبر تمدید شد.

وزیر اقتصاد :در صورت افزایش قیمت سوخت، بخشی از بار آن بر عهده دولت خواهد بود

تومیسلاو چوریچ، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار این هفته اعلام کرد که اگر قیمت سوخت پس از 30 روز همچنان رو به افزایش داشته باشد دولت تقسیم بار عادلانه تری را ایجاد خواهد کرد. وی گفت: در حال حاضر در درجه اول بار بر دوش توزیع کنندگان است. در هفته‌های آینده ما وضعیت را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و امیدواریم قیمت ها کاهش یابد. با این حال در حال حاضر انتظار نمی رود که این اتفاق در اسرع وقت رخ دهد. به همین دلیل است که ما در سطح دولت، اقدامات ملموس خود را در نظر می‌گیریم.  از یک طرف به منظور ثابت نگه داشتن قیمت و از سوی دیگر برای تقسیم مسئولیت، که در مرحله اولیه عمدتا بر دوش توزیع کنندگان است.

دومبروسکیس: تورم نباید مانع پیوستن کرواسی به حوزو یورو  شود

والدیس دومبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا و فرد اصلی بروکسل برای ارزیابی آمادگی کرواسی برای منطقه یورو به این سوال که آیا نرخ تورم بالا که در سراسر جهان و اروپا ثبت شده است می‌تواند انتظار کرواسی را برای برآورده ساختن معیارهای ماستریخت تا بهار سال آینده به خطر اندازد؟ و آیا کرواسی از 1 ژانویه 2023 می‌تواند بخشی از منطقه یورو شود؟ پاسخ داد: در واقع تورم به طور بالقوه می‌تواند پیامدهایی بر هزینه پرداخت بدهی عمومی داشته باشد. در واقع یک معیار (برای ورود به منطقه یورو) در مورد نرخ بهره وجود دارد. اما همانطور که می دانید پیش بینی کنونی کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا می‌گوید که افزایش تورم فعلی تا حد زیادی موقتی است و باید در سال آینده متوقف شود. دامبروفسکیس افزود : پارامتری که باید به آن بیشتر توجه شود، سطح نرخ تورم در دوره مرجع است. دولت کرواسی برای پیوستن به منطقه یورو در سال 2023 تعیین هدف نموده و کمیسیون اروپا از این هدف حمایت می‌کند .

بدهی شهروندان کرواسی

شهروندان کرواسی 140 میلیارد کونا به بانک ها بدهکار هستند که از این مبلغ  66.3 میلیارد آن وام مسکن است. به دلیل افزایش نرخ بهره، برخی وام ها در خطر افزایش نرخ بهره تا 40 درصد از کل وام هستند. نرخ بهره وام ها هرگز به این اندازه پایین نبوده است به طوری که نرخ بهره وام های مسکن جدید در تابستان امسال 2.7 درصد و وام های عادی 5.4 درصد بود. بوریس وویچیچ رئیس بانک مرکزی هشدار داده است  که بدهکاران وام های بلند مدت با نرخ بهره متفاوت امکان دارد در موقعیتی قرار بگیرند که اقساط وام آنها 10 یا20 درصد بیشتر شود.

تورم سالانه در اتحادیه اروپا، افزایش تورم در حوزه یورو و کرواسی در ماه سپتامبر

براساس گزارش یورواستات تورم سالانه در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در ماه سپتامبر دوباره شتاب گرفت. تورم در کرواسی بیشتر در قیمت حاملان  انرژی قابل مشاهده است. نرخ تورم سالانه اندازه گیری شده با شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر در سطح اتحادیه اروپا از 3.2 درصد در ماه اوت به 3.6 درصد افزایش یافت. در منطقه یورو نیز 0.4 واحد درصد نسبت به ماه آگوست افزایش یافته و به 3.4٪ رسید که بالاترین سطح از سپتامبر 2008 است. قیمت انرژی مجدداً بیشترین سهم را در نرخ تورم سالانه در منطقه یورو در ماه سپتامبر با 1.63 درصد داشت که  افزایش 17.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد. در بین کشورهای اتحادیه اروپا قیمت مصرف کننده در استونی و لیتوانی  6.4درصد و لهستان 5.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته دوباره بیشترین افزایش را داشته است. در کرواسی تورم سالانه 3.5 درصد در سپتامبر بود که بالاترین رشد قیمت مصرف کننده از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا است. بنابراین کرواسی با تورم سالانه 3.6 درصد و اتریش با تورم 3.3 درصد نزدیکترین منطقه به قبرس است. در آلمان مهمترین شریک تجاری کرواسی، تورم در ماه سپتامبر به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به 4.1 درصد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما