معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته چهارم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گردش کالا در بندر باکو 21 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «رپورت»: 26 مهر

طی نه ماهه اول سال 2021، افزایش قابل توجهی در حجم کل محموله در گردش بندر باکو مشاهده شد. بطوری که در مدت مشابه سال گذشته، بیش از 3 میلیون و 564 هزار تن بار در بندر حمل شد، در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال 2021،  بیش از 4 میلیون و 298 هزار تن بود. این میزان 21 درصد افزایش را نشان می دهد.  سهم بار های ترانزیتی در سه فصل اول امسال 93 درصد از کل بارهای حمل شده بوده است. در مورد خدمات ارائه شده در بندر باکو در بخشهای مختلف، بیشترین افزایش در این دوره در حمل و نقل بارهای خشک ثبت شده است. بنابراین، حجم محموله خشک حمل شده در بندر در ژانویه تا سپتامبر امسال از 856 هزار تن فراتر رفت. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 69 درصد افزایش یافته است. قسمت عمده این محموله محصولات کودی ترکمنستان بود. همچنین تعداد کانتینرهای حمل شده در بندر باکو در این مدت افزایش یافته است. در سه فصل اول امسال، حجم کانتینرهای حمل شده معادل TEU 30774 بوده است.

افزایش قابل توجه دیگری در حجم نفت و فرآورده‌های نفتی حمل شده در ترمینال نفتی دوبندی ثبت شد. بنابراین، حجم صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در 9 ماهه اول سال 2021 تقریباً 3 برابر افزایش یافته و از مرز 1 میلیون تن فراتر رفته است. در طول دوره گزارش، تعداد خودروهای سنگین (TIR) که از طریق بندر باکو منتقل شده اند و حمل واگن‌ها در ترمینال کشتی کاهش نسبی داشته است. بطوری که تعداد واگنهای حمل شده در این مدت 22 هزار و 201 واگن و تعداد وسایل نقلیه 28 هزار491 دستگاه بوده است.

 

فرودگاه فضولی، کد انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی دریافت کرد

خبرگزاری «آذرتاج»: 27 مهر

فرودگاه فضولی دارای وضعیت بین المللی است، تصمیم مربوطه توسط علی اسداف نخست وزیر آذربایجان امضا شد. بنابراین، فرودگاه فضولی برای پروازهای بین المللی باز است و به توسعه ظرفیت گردشگری قره باغ کمک می‌کند. تصمیم برای اعطای وضعیت بین المللی پس از اتمام تمام کارهای ساختمانی در فرودگاه فضولی گرفته شد. علاوه بر این ، از طرف انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) یک کد FZL شامل سه حرف الفبای لاتین به فرودگاه اختصاص داده شده است. این کد با نام شهری که فرودگاه در آن واقع شده است، یعنی شهر فضولی مرتبط است. کدهای IATA فرودگاهی از اهمیت زیادی برای حمل و نقل مسافر برخوردارند، آنها توسط خطوط هوایی، آژانس های فروش بلیط، سیستم های بلیط بین المللی و دیگران استفاده می‌شوند. پیش از این، سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) صدور کد UBBF به فرودگاه فضولی داده شده است. فرودگاه فضولی مطابق با بالاترین استانداردها و هنجارهای بین المللی ساخته شده است و می‌تواند هر نوع هواپیمایی را در خود جای دهد. اولین پرواز آزمایشی به فضولی در 5 سپتامبر انجام شد و بزرگترین هواپیمای مسافربری آذال - ایرباس A340-500 - در اینجا فرود آمد..

صندوق نفت دولتی، بودجه را تا 80 درصد پیش بینی کرد

خبرگزاری «رپورت»: 29 مهر

به گزارش وزارت دارایی در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری 7 میلیارد و 309.7 میلیون منات از محل صندوق دولتی نفت به بودجه واریز شده است. این مقدار 1.840.3 میلیون منات یا 2.1 درصد کمتر از پیش بینی است. اجرای ناقص این پیش بینی به دلیل انجام بیش از حد پیش بینی بودجه توسط سرویس دولتی مالیات زیر نظر وزارت اقتصاد و کمیته دولتی گمرک و استفاده از منابع برای تأمین کسری بودجه است. 6 میلیارد و 354.4 میلیون منات طی 9 ماه از طریق سرویس دولتی مالیات به بودجه واریز شد. این یک میلیارد و 66.7 میلیون منات یا 20.2 درصد بیشتر از پیش بینی و 681.6 میلیون منات یا 12 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. 73.9 درصد یا 4 میلیارد و 692.8 میلیون منات از این وجوه به سهم درآمدهای بخش غیرنفتی اختصاص دارد که 442.8 میلیون منات یا 10.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2020 است. در طول دوره گزارش، کمیته دولتی گمرک 3 میلیارد و 193.2 میلیون منات به بودجه واریز کرده است که در مقایسه با پیش بینی 352.2 میلیون منات یا 12.4 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 238 میلیون منات یا 8.1 درصد بیشتر است.

 

سال آینده یک نیروگاه خورشیدی شناور در دریاچه «بویوک شور» راه اندازی می‌شود

خبرگزاری «آذرتاج»: 29 مهر

پرویز شهبازاف وزیر انرژی آذربایجان گفت: ساخت نیروگاه خورشیدی شناور 100 کیلوواتی در دریاچه «بویوک شور» به عنوان بخشی از پروژه آزمایشی تحت عنوان «تبادل دانش و پشتیبانی فنی برای توسعه سیستم های پنل خورشیدی شناور» با حمایت بانک توسعه آسیایی آغاز شده است. قرار است این ایستگاه در اوایل سال آینده به بهره برداری برسد. به طور کلی، مطالعات امکان سنجی برای یک ایستگاه فتوولتائیک شناور 50 مگاواتی در دریاچه بویوک شور، انتخاب مدلهای تجاری و برآورد تعرفه برای منابع انرژی تجدیدپذیر تهیه شده است. در عین حال، تحقیقاتی برای اجرای پروژه‌های بزرگ در سطح آب در آینده در حال انجام است. برای این منظور، پایگاه داده حوضه‌های آب در کشور ایجاد شده و پتانسیل انرژی 19 مخزن آبی محاسبه شده است.

 

افزایش مصرف بنزین، سوخت دیزل و محصولات خوراکی و غیر خوراکی در آذربایجان

خبرگزاری «ترند»: 30 مهر

در ژانویه تا سپتامبر 2021 ، جمعیت آذربایجان 1 میلیارد و 821 میلیون منات برای بنزین و سوخت دیزل هزینه کرد. به طور کلی، در ژانویه تا سپتامبر 2021 در فروشگاههای زنجیره ای و خرده فروشی به مصرف کنندگان، محصولات به ارزش 30 میلیارد و 350.1 میلیون منات، شامل محصولات غذایی، نوشیدنی و تنباکو به ارزش 16 میلیارد و 406.3 میلیون منات، محصولات غیر خوراکی به ارزش 13 میلیارد و 943.8 میلیون منات فروخته شده است. در مقایسه با ژانویه تا سپتامبر 2020، گردش تجارت خرده فروشی 2.8 درصد به صورت واقعی، از جمله 2.4 درصد برای مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و محصولات دخانی و 3.3 درصد برای محصولات غیر غذایی افزایش یافت.

 

جهت گیری‌های تولید هیدروژن در آذربایجان

خبرگزاری «آذرتاج»: 29 مهر

پرویز شهبازاف وزیر انرژی آذربایجان گفت: «استفاده از پتانسیل انرژی باد دریای خزر نیز در دوره انرژی سبز ما گنجانده شده است. کار برای ارزیابی این پتانسیل و تدوین نقشه راه با همکاری شرکت مالی بین المللی ادامه دارد. بر اساس مطالعات اولیه، کل پتانسیل فنی انرژی باد در بخش آذربایجان دریای خزر 157 گیگاوات برآورد شده است. صادرات برق از این پتانسیل در دریا و همچنین تولید هیدروژن سبز، چشم اندازهایی هستند که به اقتصاد کشور ارزش افزوده می دهند. علاوه بر شرکت مالی بین المللی برای تولید و استفاده از هیدروژن که به طور کلی یک ابزار کلیدی در فرایند انتقال انرژی تلقی می‌شود، تبادل تجربیات با شرکتهای بی پی و  KBR انگلیس، شرکت «مصدر» امارات و شرکت Equinor نروژ وجود دارد. در نتیجه تجزیه و تحلیل با همکاری شرکت های بین المللی، بخشهای امیدوار کننده برای تولید هیدروژن در کشور ما شناسایی می‌شود. اینها شامل تولید هیدروژن «سبز» با تأمین برق نیروگاههای الکترولیز در پروژه انرژی باد دریایی و هیدروژن «آبی» در نتیجه استفاده از فن آوریهای جذب کربن در ارتباط با تولید گاز طبیعی در دریا است.

 

ریاست کمیسیون بین دولتی تراسیکا از آذربایجان به بلغارستان رسید

خبرگزاری «رپورت»: 30 مهر

پانزدهمین نشست سالانه کمیسیون بین دولتی تراسیکا در قالب ویدئو کنفرانس برگزار شد. به گزارش وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان دستور کار این جلسه شامل موضوعات مربوط به انتقال ریاست کمیسیون بین دولتی تراسیکا از جمهوری آذربایجان به بلغارستان و تصویب برخی اسناد بود. رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل و رئیس هیئت آذربایجان ریاست کمیسیون بین دولتی را بر اساس رویه موجود در تراسیکا به بلغارستان سپرد. وزیر در خصوص اقدامات انجام شده در چارچوب تراسیکا و همچنین توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی اروپا - قفقاز - آسیا در دوران ریاست آذربایجان صحبت کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما