معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۵

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کوبا «دومین نشست تجاری کوبا 2021» را به اعضای هیات دیپلماتیک مقیم معرفی کرد

خانم آنا ترزیتا گونزالس، معاون اول وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا اطلاعات مربوط به برگزاری دومین نشست تجاری کوبا 2021 که به طور مجازی از 29 نوامبر تا 2 دسامبر برگزار خواهد شد را به اعضای هیات دیپلماتیک مستقر در کوبا ارائه کرد. هدف از این رویداد تجاری ارتقاء تجارت و سرمایه گذاری در کشور می‌باشد.

کوبا از صادرات بخش غیر دولتی حمایت می‌کند

حضور بخش خصوصی در تجارت خارجی کوبا مهم ارزیابی شده و در حال افزایش است. تا تاریخ 8 اکتبر سالجاری بخش خصوصی کوبا 198 قرارداد صادراتی به ارزش 15.3 میلیون دلار و 5 هزار و 304 قرارداد وارداتی به ارزش بیش از 83.9 میلیون دلار امضا کرده اند.

تاکید شرکت کانادایی«شریت اینترنشنال» بر ادامه فعالیت خود در کوبا  

آقای لئون بیندل، رئیس شرکت «شریت اینترنشنال» طی بازدید آقای لیوان آرونته وزیر انرژی و معادن کوبا از شرکت نیکل «پدرو سوتو آلبا» تأیید کرد که «شریت اینترنشنال» به رغم تحریم های اقتصادی، تجاری و مالی ایالات متحده علیه کوبا حضور خود در این کشور را حفظ خواهد کرد. از سال 1994 شرکت «شریت اینترنشنال» همراه با دولت کوبا مدیریت شرکت مشترک با مسئولیت محدود «موئا نیکل-پدرو سوتو آلبا» را بر عهده دارد که مخلوط نیکل و سولفیدهای کبالت و اسید سولفوریک را برای صنایع ملی در این کشور تولید می‌کند. در پایان ماه سپتامبر "پدرو سوتو آلبا" بیش از 200 تن از تولید پیش بینی شده برای آن ماه را تولید کرده و بدین ترتیب به 95 درصد از اهداف برنامه تولیدی خود رسیده است. وزارت انرژی و معادن اعلام کرد که شرکت کانادایی مزبور قصد دارد فعالیت خود را به زمینه‌های دیگر مربوط به معادن، نفت و انرژی نیز گسترش دهد.

72 شرکت خرد، کوچک و متوسط «MSMEs» تایید شدند

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی  72 بنگاه خرد، کوچک و متوسط جدید را تایید کرد که 69 مورد از آنها خصوصی و 3 مورد دیگر دولتی هستند. یک تعاونی غیر کشاورزی نیز مورد تأیید قرار گرفت. یک ماه پس از اجرایی شدن مقررات قانونی مربوط به بهبود شرایط کسب و کار برای فعالان اقتصادی، 234 شرکت خرد، کوچک و متوسط و 7 تعاونی غیر کشاورزی توسط مقامات دولت تأیید شده است. این بنگاه‌ها در زمینه‌هایی مانند تولید مواد غذایی؛ فعالیت های تولیدی (تولید مصالح ساختمانی، مبلمان، منسوجات، کفش، پلاستیک و همچنین محصولات بهداشتی)، برنامه نویسی و نرم افزار های کامپیوتری و بازیافت فعالیت می‌کنند.

نشست ایبرو-آمریکایی "جهانگردی قابل دسترس" در هاوانا برگزار خواهد شد

چهارمین اجلاس ایبرو-آمریکایی جهانگردی قابل دسترس از تاریخ 15 الی 17 دسامبر در هتل ناسیونال کوبا با حضور کاربران، ارائه دهندگان خدمات، سازمان‌های عمومی، دانشگاه‌ها و علاقه مندان حوزه گردشگری برگزار خواهد شد. در نشست مزبور 30 سخنران از 14 کشور حضور یافته و در مورد نیاز به لغو موانع زیرساختی و اداری موجود برای برخی جهانگردان بویژه معلولین، مقالات خود را ارائه خواهند کرد. در طول اجلاس، بیانیه ای به نفع جهانگردی قابل دسترس در آمریکای لاتین و کارائیب به  امضا خواهد رسید.

 بیش از 400 پروژه توسعه محلی در کوبا در حال اجرا هستند

در سال جاری 423 پروژه توسعه محلی در کوبا اجرا می‌شوند که 314 مورد از آنها (74.2 درصد) ماهیت اقتصادی- تولیدی دارند و بر حوزه‌های صادرات، تولید مواد غذایی انسانی و حیوانی، صنایع محلی، جهانگردی و تجارت متمرکز هستند. خانم آئیزل جانس فرناندز، مدیر این بخش در وزارت اقتصاد و برنامه ریزی کوبا اعلام داشته که 57 پروژه توسعه محلی در زمینه اجتماعی فرهنگی، 21 پروژه در زمینه زیست محیطی، 19 پروژه زیر ساختاری و 19 پروژه در حوزه تحقیق، توسعه و نوآوری فعالیت می‌کنند.

کوبا دوره قرنطینه مسافران خارجی را در تاریخ 7 نوامبر حذف خواهد کرد

آقای خوان کارلوس گارسیا گراندا، وزیر جهانگردی کوبا اعلام کرد که از تاریخ 7 نوامبر دولت کوبا قرنطینه اجباری مسافران بین المللی پس از ورود به کشور را حذف خواهد کرد. در یک کنفرانس مطبوعاتی آقای گارسیا گراندا همچنین اعلام کرد که از تاریخ 15 نوامبر (تاریخی که برای بازگشایی مرزها در کوبا تعیین شده است) انجام تست PCR هنگام ورود به قلمرو ملی نیز به حالت تعلیق در می آید. از این تاریخ به بعد همه مسافران باید گذرنامه بهداشت یا گواهی بین المللی ضد کرونا را ارائه دهند و کسانی که هیچ کدام از این دو مدرک را ندارند موظف به ارائه نتایج منفی تست PCR انجام شده حداکثر 72 ساعت قبل از تاریخ سفر هستند. کودکان زیر سن 12 سال از ارائه کارت واکسن یا تست PCR معاف خواهند بود.

دولت مکزیک مجوز استفاده اضطراری برای واکسن کوبائی عبدالا را صادر کرد

وزیر امور خارجه مکزیک تایید نمود که کمیسیون فدرال مکزیک برای حفاظت در برابر خطرات بهداشتی موسوم به Cofepris مجوز لازم برای استفاده اضطراری برای واکسن کوبائی عبدالا را صادر کرده است. مکزیک پس از کشورهای ونزوئلا و نیکاراگوئه سومین کشور حوزه آمریکای جنوبی است که برای استفاده از واکسن‌های تولیدی کوبا بر علیه کرونا مجوز صادر می نماید.

کوبا یک میلیون دوز از واکسن عبدالا به نیکاراگوئه ارسال کرد

مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) اعلام کرد که یک میلیون دوز واکسن «عبدالا» ضد کرونا به کشور نیکاراگوئه ارسال شده است. از طریق  شبکه اجتماعی توییتر «CIGB» نوشت: "یک میلیون دوز واکسن «عبدالا » برای کمک به ملت برادر نیکاراگوئه در ایمن سازی مردم در برابر کرونا از کوبا به سوی آن کشور پرواز می‌کند."

دیدار معاون اقتصادی نخست وزیر کوبا از ونزوئلا

آقای ریکاردو کابریساس، معاون اقتصادی نخست وزیر کوبا در سفر کاری و با هدف بررسی مسائل اصلی دستور کار اقتصادی دوجانبه وارد ونزوئلا شد. هیات کوبایی از آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی؛ خانم مایدا مائوری پرز، معاون رئیس گروه بیوتکنولوژی و صنایع دارویی کوبا (بیوکوبافارما) و آقای خوان تورس، رئیس شرکت نفتی کوبا «کوبا- پترولئو» (کوپت) تشکیل شده است.

معاون نخست وزیر کوبا در جلسات کاری با مقامات ونزوئلائی اجرای توافقنامه همکاری جامع میان دو کشور را بررسی نمود. بر اساس توافقنامه همکاری جامع میان دو کشور که در سال 2020 به امضا رسید کوبا و ونزوئلا برنامه‌ها و پروژه‌هایی را در زمینه‌های بهداشت، آموزش، انرژی، علم و فناوری، فرهنگ، دفاع، ورزش و غیره جهت تقویت اقتصاد و رفاه خود ترویج می‌کنند. آقای کابریساس که رئیس کوبائی کمیسیون مشترک دو کشور نیز می‌باشد مکانیسم های مبادله دوجانبه را با آقای  کارلوس آلوارادو، وزیر بهداشت ونزوئلا و سرکار خانم گابریلا خیمنز، وزیر علوم و فناوری ونزوئلا بحث و مذاکره نمود. در ماه‌های اخیر دو طرف همکاری‌هائی در زمینه‌های علوم و بهداشت شامل امضای توافقات برای تهیه و تولید واکسن‌های کوبایی علیه کرونا در ونزوئلا را به انجام رسانده بودند. معاون نخست وزیر کوبا علاوه بر این با آقای کارلوس لیال، وزیر مواد غذایی و آقای ویلمار کاسترو، وزیر کشاورزی ونزوئلا ملاقات کرد تا مکانیسم های همکاری دوجانبه در بخش تولید محصولات کشاورزی را ارزیابی کند.

وی با آقای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور و خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا نیز دیدار کرد. طی این دیدار خانم رودریگز اعلام کرد که در آینده نزدیک 12 میلیون دوز از واکسن‌های کوبایی وارد کوبا خواهند شد. وی همچنین گفت که با استفاده از  واکسن‌های خانواده «سوبرانا» ایمن سازی کودکان بالای 2 سال را آغاز خواهند کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما