معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتشار چهاردهمین برنامه توسعه پنج ساله سیستم جامع حمل و نقل استان گواندونگ

دولت استان گواندونگ "چهاردهمین برنامه توسعه پنج ساله سیستم جامع حمل و نقل استان گواندونگ" را در 29 سپتامبر 2021 تصویب کرد. در این برنامه مطرح شده است که در طول برنامه شکل گیری سیستم حمل و نقل جامع با هسته اصلی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو، قطب های شانتو، ژانجیانگ و شائوگوان یعنی "یک مرکز و سه قطب" تسریع شود. طبق این برنامه، استان گواندونگ تلاش خواهد کرد تا سال 2025، طول راه آهن به 6500 کیلومتر،  ترانزیت ریلی شهری به 1700 کیلومتر، بزرگراه به 12500 کیلومتر، ظرفیت پذیرش مسافران فرودگاه به 250 میلیون نفر در سال و 300 مسیر بین المللی و ظرفیت پذیرش بار بندر سالانه 2.1 میلیارد تن برسد.

515 میلیون سفر داخلی در طول تعطیلات روز ملی در چین

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط وزارت فرهنگ و گردشگری چین، در مجموع 515 میلیون سفر داخلی در طول تعطیلات روز ملی در چین مشاهده شده است. این رقم 70.1 درصد از سفرهایی هست که در مدت مشابه قبل از همه گیری کرونا مشاهده شده بود. درآمد گردشگری این ایام به 389 میلیارد یوان (60.3 میلیارد دلار ) رسید. تعطیلات روز ملی چین هر سال از 1 اکتبر تا 7 اکتبر ادامه دارد.

 آغاز ساخت پارک صنعت هوانوردی در گوانجو

ساخت پارک نوآوری صنعت هوانوردی گوانجو با سرمایه گذاری 200 میلیون دلار در 26 سپتامبر آغاز شد. مساحت این پارک صنعتی 65,500 متر مربع است و 3 کیلومتر با فرودگاه بایون فاصله دارد. پارک صنعت حمل و نقل هوایی شش بخش کاربردی اصلی ایجاد می‌کند که عبارتند از: مرکز آموزش شبیه سازی پرواز آسیا و اقیانوسیه، مرکز تولید هواپیمایی پیشرفته، مرکز تحقیق و توسعه جهانی اطلاعات الکترونیکی، مرکز تحقیق و توسعه و توزیع زیست پزشکی، مرکز تحقیق و توسعه و تولید صنایع هوش مصنوعی و مرکز تبادل استعدادهای هوانوردی. بر اساس "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصاد فرودگاهی گوانجو" که در 14 سپتامبر منتشر شد، گوانجو تلاش خواهد کرد که ارزش اقتصاد فرودگاهی خود را تا سال 2025 به بیش از 100 میلیارد یوان (15 میلیارد دلار) در سال برساند. این طرح همچنین شامل 99 پروژه کلیدی با سرمایه گذاری بیش از 370 میلیارد یوان (57 میلیارد دلار) می‌باشد.

کاهش شاخص  اعتماد تجاری منطقه خلیج بزرگ (GBA) در سه ماهه سوم

شاخص اعتماد تجاری منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو استاندارد چارترد (The GBA Business Confidence Index) از زمان اندازه گیری در سه ماهه دوم سال 2020، اولین افت سه ماهه را تجربه کرد. تحلیلگران می‌گویند اگرچه ممکن است خطرات نزولی برای این شاخص وجود داشته باشد، اما دولت مرکزی چین اقداماتی را برای مهار این وضعیت اعمال می‌کند.

بر اساس نتایج نظرسنجی منتشر شده، شاخص اعتماد تجاری GBA در سه ماهه سوم امسال از 58.7 در سه ماهه قبل به 52.7 کاهش یافت. از آنجا که نظرسنجی GBA بین اواخر ژوئیه و اواسط سپتامبر انجام شد، مشکل بدهی Evergrande و کمبود برق تا حد زیادی در نتایج نشان داده نشده است، بنابراین Kelvin Lau Kin-hang، اقتصاددان ارشد استاندارد چارترد هنگ کنگ گفت: " انتظار می رود در سه ماهه چهارم، خطر کاهش بیشتر این  شاخص وجود داشته باشد".

Nicholas Kwan Ka-ming، مدیر تحقیقات شورای توسعه تجارت هنگ کنگ، گفت انتظار می رود دولت مرکزی چین افزایش تولید کوتاه مدت زغال سنگ را تشویق کند در حالی که برای افزایش واردات زغال سنگ اقدام خواهد کرد تا خطر کاهش رشد اقتصادی به دلیل کمبود برق را محدود کند.

GBAI اعتماد تجاری را براساس بررسی‌های فصلی از بیش از هزار شرکت فعال در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو ارزیابی می‌کند. این نظرسنجی‌ها توسط شورای توسعه تجارت هنگ کنگ و با همکاری استاندارد چارترد انجام شده است.

این شاخص شامل دو شاخص اصلی تجاری است که یکی "عملکرد فعلی" را اندازه گیری نموده و دیگری "انتظارات" را بررسی می‌کند. عدد 50 خنثی تلقی می‌شود و خوش بینی و بدبینی به ترتیب در نمرات بالا یا پایین 50 منعکس می‌شود.

از نظر چشم انداز سه ماهه چهارم، اکثر پاسخ دهندگان افزایش هزینه‌های تامین مالی، تقاضای ضعیف و مقررات سختگیرانه را بعنوان خطرات احتمالی در نظر می‌گیرند. Lau افزود: "کمبود برق در سرزمین اصلی چین ممکن است بر بخش تولید تأثیر گذاشته و GBAI را در معرض خطرات نزولی قرار دهد". وی گفت که رشد اقتصادی در منطقه خلیج بزرگ به دلیل احیای همه گیری کند شده، اما این کاهش در مقایسه با کاهش کلی در سرزمین اصلی چین خفیف بود، زیرا شش مورد از هشت شاخص تجاری بالاتر از خط خنثی است.

با این حال، شاخص عملکرد فعلی در هنگ کنگ 47.6 بود، در حالی که شاخص انتظارات 56.4 بود که هر دو پایین تر از سایر شهرهای منطقه خلیج بزرگ بودند.

Lau گفت که این عملکرد تا حد زیادی تحت تأثیر این واقعیت است که هنگ کنگ به عنوان یک اقتصاد خدماتی از رشد مجدد در بخش تولید بهره مند نشده است.

برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین-هاینان در سال 2022

نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین-هاینان 2022 از 12 تا 16 آوریل 2022 در هایکو برگزار می‌شود. مدت زمان نمایشگاه از 4 روز به 5 روز و مساحت کل نمایشگاه از 80 هزار مترمربع به 100 هزار مترمربع افزایش می یابد که از این میزان 70 هزار مترمربع حوزه نمایشگاه بین المللی و 30 هزار مترمربع نمایشگاه داخلی است.

سرمایه گذاری 32 میلیارد یوانی شرکت CATL برای ساخت پروژه بازیافت باتری

بر اساس اعلامیه شرکت CATL فوجیان در 12 اکتبر 2021، این شرکت 32 میلیارد یوان (4.9 میلیارد دلار) برای ساخت پارک صنعتی باتری در شهر ییچانگ، استان هوبئی سرمایه گذاری خواهد کرد. این مجموعه در سال 2027 به بهره برداری خواهد رسید. تمرکز اصلی این پروژه بازیافت باتری‌های استفاده شده است که برای بهبود طرح استراتژیک این شرکت در صنعت انرژی جدید باتری لیتیوم موثر است. شرکت CATL تولید کننده مشهور باتری خودروهای برقی در جهان است. این شرکت در حال حاضر هشت پایگاه تولید در چین و یک پایگاه در آلمان دارد. این شرکت به همراه ال جی و پاناسونیک 70 درصد از بازار جهانی باتری خودروهای برقی را در اختیار دارند.

انتشار اولین اوراق قرضه یوآنی دولتی توسط  استان گواندونگ در ماکائو

دولت استان گواندونگ در 12 اکتبر 2021 به میزان 2.2 میلیارد یوان (344 میلیون دلار) اوراق قرضه دولتی در ماکائو منتشر کرد که اولین فروش مستقیم بدهی‌های دولت استانی به ماکائو می‌باشد. این مورد اولین اوراق قرضه ای است که توسط دولت محلی سرزمین اصلی چین در ماکائو فروخته می‌شود و پیشرفتی بین گواندونگ و ماکائو در زمینه همکاری‌های مالی مرزی ثبت می‌کند.

فروش این اوراق باعث جذب سرمایه گذاران از سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ، تایوان و کشورهای خارجی از جمله برزیل، استرالیا و ژاپن شده است. سررسید این اوراق سه ساله است و در آموزش، فناوری و کشاورزی سرمایه گذاری می‌شود.

ماه گذشته، چین طرحی برای ایجاد منطقه همکاری عمیق گواندونگ و ماکائو صادر کرد. این طرح بر ایجاد سیستم جدید یکپارچه با ماکائو با گشایش اقتصادی سطح بالا تأکید داشته و اقدامات نوآورانه ای در زمینه مدیریت مالی مرزی ارائه خواهد داد.

در عین حال، تحت مجموعه ای از اقدامات اصلاحی و نوآوری در گذشته، بخش مالی هنگچین طی چند سال گذشته به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. از سال 2009 تا 2020، ارزش افزوده بخش مالی هنگچین از 30 میلیون یوان (4.7 میلیون دلار) به 14 میلیارد یوان (2.2 میلیارد دلار) افزایش یافته، سرمایه ثبت شده شرکت های مالی از 1 تریلیون یوان (156 میلیارد دلار) فراتر رفته و مقیاس دارایی موسسات مدیریت ثروت از 3 تریلیون یوان (469 میلیارد دلار) فراتر رفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما