معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته سوم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کوبا در انتظار رشد اقتصادی مثبت در سال 2021 است

آقای الخاندرو هیل، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا گفت که مقامات کشورش انتظار دارند تولید ناخالص داخلی کوبا در سال 2021 حدود دو درصد رشد کند. آقای هیل در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که کوبا پس از تجربه کاهش 10.9 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال گذشته، روند بهبود تدریجی اقتصادی را آغاز کرده که اجازه می دهد تا مجددا به سطح فعالیت اقتصادی خود برسد. آقا هیل  توضیح داد که در ماه دسامبر سال 2020 پیش بینی شد که رشد اقتصادی در سال 2021 به شش درصد خواهد رسید اما مشکلات ناشی از کرونا و تحریم های ایالات متحده باعث شد که عملکرد اقتصاد در نیمسال اول سال جاری منفی باشد. وی همچنین گفت که کوبا اهداف برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی تا سال 2030 را تغییر نداده است (مرحله دوم برنامه مزبور در سال 2022 آغاز می‌شود) و انتظار دارد تا سال 2026 عقب افتادگی‌های اخیر را جبران کنیم و کارهای باقی مانده از سال 2019 تا 2021 را انجام دهیم. آقای وزیر گفت ما به آمار پذیرش 2.2 میلیون جهانگردی که در ماه دسامبر سال گذشته برای امسال برنامه ریزی کرده بودیم نخواهیم رسید اما از آخرین ماه‌های سالجاری حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

کوبا رسما به اتحاد انرژی مربوط به پروژه چینی یک کمربند یک راه پیوست

 کوبا به صورت رسمی وارد پروژه اتحاد انرژی ابتکار چینی «کمربند و جاده» شد و خواستار ایجاد یک پلتفرم بین المللی برای همکاری و مبادلات تحت اصل منافع مشترک گردید. آقای کارلوس میگل پریرا، سفیر کوبا در چین بر اهمیت این گروه ابتکاری برای گسترش و تنوع بخشیدن به همکاری در این زمینه تاکید کرد. در این راستا آقای لیوان آرونته، وزیر انرژی و معادن کوبا نیز خواستار ارتقاء همکاری‌ها و همبستگی بین المللی به نفع کشورهای در حال توسعه شد.

برگزاری سومین نشست تجاری میان اندونزی و آمریکای لاتین و کارائیب

خانم رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی  سومین نشست تجاری کشورش با آمریکای لاتین و کارائیب (INA-LAC) را با دعوت به استفاده از این فرصت برای "آغاز مجدد همگرایی و تقویت اقتصاد ما" افتتاح کرد. رویداد مزبور که به مدت دو روز برگزار می‌شود بر تقویت تعامل میان طرفین و از بین بردن موانع تعرفه ای در جستجوی همکاری اقتصادی متقابل متمرکز می‌شود. آقای آنتونیو کاریکاته، رئیس اتاق بازرگانی کوبا، مدیران شرکت های خارجی در کوبا و سفیران کشورهای کارائیب (از طریق مجازی) در مراسم افتتاحیه این رویداد در محل سفارت اندونزی در کوبا شرکت کردند. وزیر امور خارجه اندونزی تأکید کرد که برای سال 2021 پیش بینی می‌شود که اندونزی 4.5 درصد و کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب 5.2 درصد رشد کنند. وی همچنین گفت که تجارت اندونزی با آمریکای لاتین در سال 2020 به 8 میلیارد و 240 میلیون دلار رسید. در مقر برگزاری نشست در جاکارتا و همچنین در هاوانا و دیگر پایتخت های دیگر منطقه قصد نامه‌های دو جانبه جهت الحاق به شبکه تجاری «INA-LAC» که ابزار دیگری برای کمک به رشد کسب و کار می‌باشد به امضای طرفین رسید. در هاوانا سند مذکور توسط خانم نانا یولیانا سفیر اندونزی در کوبا و آقای کاریکارته به امضا رسید.

رئیس جمهور کوبا در نشست شورای عالی اقتصادی اتحادیه اوراسیا شرکت کرد

آقای میگل دیاز-کانل برمودز، رئیس جمهور کوبا (به صورت مجازی) در نشست شورای عالی اقتصادی اتحادیه اوراسیا شرکت کرد. آقای دیاز کانل طی سخنرانی خود تاکید کرد: "همکاری کلمه کلیدی است به خصوص در حال حاضر که در برنامه‌های ما یک موضوع اولویت دارد: مقابله با کرونا". وی همچنین بر تمایل کوبا به فعال سازی مکانیسم های توسعه روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با کشور های عضو تاکید کرد. رئیس جمهور کوبا بار دیگر به آمادگی کوبا برای گذاشتن دستاوردهای خود به ویژه در زمینه بهداشت و بیوتکنولوژی در اختیار کشورهای عضو اشاره کرد. از سوی دیگر تأکید کرد که در تاریخ 15 نوامبر 2021، زمانی که 90 درصد از جمعیت کوبا سه دوز مربوط به برنامه واکسیناسیون علیه کرونا را تزریق نمایند، کوبا مرزهای خود را به روی جهانگردان خارجی باز خواهد کرد و از این رو تمایل خود به ایجاد شرایط مطلوب و جذاب برای جهانگردان کشورهای عضو را ابراز نمود. آقای دیاز کانل همچنین اعلام کرد که از 4 الی 7 نوامبر 2021 "دومین نشست کمیسیون مشترک همکاری با کمیسیون اقتصادی اوراسیا" در هاوانا برگزار می‌شود و افزود قرار است در چارچوب برگزاری آن "برنامه اقدام مشترک" به امضاء برسد که اجرای آن به تشدید و تقویت همکاری میان اتحادیه مزبور و کوبا کمک خواهد کرد. شورای عالی اقتصادی اوراسیا مهمترین نهاد آن اتحادیه است که از سران کشورهای عضو تشکیل می‌شود. کوبا تا به حال (از زمانی که در ماه دسامبر 2020 به عنوان دولت عضو ناظر به اتحادیه مزبور ملحق شد) در سه جلسه آن شورا شرکت کرده است.

شورای دولت کوبا  پنج لایحه جدید را به تصویب رساند

شورای دولت کوبا در نشست هفته جاری خود که به صورت ویدئو کنفرانس و با مشارکت آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور، آقای مانوئل ماررو، نخست وزیر و آقای استبان لازو، رئیس مجلس ملی قدرت مردمی (پارلمان) و شورای دولت برگزار شد، لایحه‌های مختلفی را به تصویب رساند. لایحه «بانکو پپولار د آئورّو» (بانک مردمی‌پس انداز) و «بانکو اکستریور د کوبا» (بانک خارجی کوبا) از جمله مقررات تصویب شده است که هدف آنها بهبود سیستم حقوقی مربوط به تشکیل سازماندهی، عملکرد، نظارت و مجازات موسسات بانکی می‌باشد. سندی در مورد "سیستم کمک به ناوبری مربوط به خدمات هیدروگرافی و ژئوتکنیک جمهوری کوبا" نیز بهمراه مقررات مربوط به حریم آبی کوبا نیز به تصویب رسید. از طرف دیگر لایحه "مادران مشغول به کار و مسئولیت خانواده‌ها" که مزایای مادرانی که در بخش دولتی و خصوصی کار می‌کنند را افزایش می دهد نیز به تصویب رسید. پارلمان همچنین لایحه "شرایط کار و رژیم ویژه تأمین اجتماعی در حوزه ارتباطات اجتماعی" را به نفع متخصصان عضو  انجمن ارتباطات اجتماعی کوبا به تصویب رساند.

«بیوکوبافارما» و دانشگاه مهم روسیه تفاهم نامه ای را برای تقویت همکاری امضا کردند

گروه بیوتکنولوژی و صنایع دارویی کوبا (بیوکوبافارما) و دانشگاه فناوری شیمیایی «دیمیتری ایوانوویچ مندلیف» از روسیه در مسکو یک تفاهم نامه برای تقویت همکاری‌های دوجانبه امضا کردند. سند مزبور توسط خانم ایدانیا کابایرو، مدیر دفتر «بیوکوبافارما» در مسکو و آقای ایگور ارمین، معاون رئیس دانشگاه روسی به امضا رسید و هدف از آن گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و تجاری میان دو طرف است. با همین هدف قرار است در روسیه یک مرکز علمی و کاربردی جهت آموزش متخصصان کوبایی در زمینه داروسازی ایجاد شود و همچنین پروژه‌های تحقیقاتی مورد علاقه دو طرف برای تولید محصولات جدید، فناوری‌های دارویی نوآورانه ارتقاء خواهد یافت.

دیدار معاون نخست وزیر روسیه با رئیس جمهور کوبا

آقای یوری ایوانوویچ بوریسوف، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه که در سفر کاری به عنوان فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از کوبا بازدید می نماید با آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا ملاقات کرد. دو مقام ضمن اشاره به وضعیت عالی روابط دوجانبه در مورد چشم انداز همکاری گفتگو کردند. آقای دیاز کانل از روسیه برای کمک های ارائه شده به کوبا در مقابله با کرونا تشکر کرد. روسیه حدود 200 تن کمک های بشردوستانه شامل آرد گندم، کنسرو گوشت، روغن و لوازم پزشکی به کوبا ارسال کرده است. علاوه بر این از احداث کارخانجات برای تولید اکسیژن دارویی نیز پشتیبانی کرد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» آقای بوریسوف اطمینان داد که مسکو همچنان به کوبا به عنوان یک شریک استراتژیک کمک خواهد کرد و در این راستا افزود که کشورش قبل از پایان سال کمک های بشردوستانه دیگری را به کوبا ارسال خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما