معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

معرفی کلیات اقتصاد شهرستان آلبایولیا رومانی

شهرستان آلبایولیا در قسمت غربی-مرکزی رومانی در منطقه تاریخی ترانسیلوانیا واقع شده و دارای 63،536 نفر جمعیت است. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای رومانی و مرکز مهمی در دوران روم بوده که در سال 1541 پایتخت ترانسیلوانیا شد و در سال 1918 اتحاد خود را با رومانی اعلام کرد. این تاریخ غنی، به ویژه ارگ کارولینای قرن 18، آلبایولیا را به میراثی زیبا تبدیل کرده است.

کلیات اقتصاد آلبایولیا:

پیشینه اقتصادی آلبایولیا مربوط به گذار از کمونیسم یعنی اقتصاد برنامه ریزی شده به سرمایه داری بازار است و 97 درصد از کل شرکت ها متعلق به بخش خصوصی هستند. در سطح کلان صنایع سنگین رفته رفته جایگزین مشاغل محلی و سرمایه گذاری‌های خارجی کوچک شدند. البته اقتصاد محلی خدمات محور (مشاغل کوچک متعلق به خانواده‌ها) و صنایع سبک (عمدتا تحت سرمایه گذاری‌های خارجی) همچنان در این استان وجود دارد.

اقتصاد شهر آلبایولیا مشتمل بر خدمات و صنعت است. در حوزه صنعتی صنعت فرآوری با 93.7 درصد بالاترین جایگاه را دارد. صنعت گاز و آب  با 4.5 درصد و صنعت استخراج با 1.5 درصد از دیگر صنایع این استان هستند. در صنعت فرآوری نیز صنعت چوب % 47.7، مواد شیمیایی % 8.4، کفش و چرم %5.9، پوشاک %5.0 ، مواد معدنی %3.4 و تولید لوازم خودرو %2.3 را به خود اختصاص می دهند. یکی از مهمترین بخش های رو به رشد در آلبایولیا گردشگری است. تعداد گردشگرانی که از محل اقامت در این شهر استفاده می‌کنند از سال 2011 تاکنون 250 درصد افزایش یافته است. منطقه صنعتی آلبایولیا 14 درصد از قلمرو شهر را اشغال می‌کند.

این شهر دارای بالاترین نرخ جذب سرانه صندوق اتحادیه اروپا در رومانی است. در 10 سال گذشته 150 میلیون یورو به این شهر جذب شد. این شهر همچنین اولین شهر در رومانی است که از Moody's (در سال 2015 ، Ba1 با چشم انداز مثبت) رتبه دریافت کرد و تنها شهر رومانی است که با بانک جهانی توافقنامه کمک فنی داشته است. منابعی که این استان از آن استفاده کرده است شامل  برنامه‌های فراملی اروپایی و به ویژه عملیاتی، بانک جهانی ، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، سفارت ژاپن، پادشاهی نروژ، بودجه دولت رومانی بوده است.

بخشهای کلیدی فعالیت های اقتصادی آلبایولیا با توجه به اهمیت آنها در حوزه اشتغال شامل کشاورزی و جنگلداری %1.5، صنعت %27،3، ساخت و ساز %7،9، هتل ها و رستوران‌ها (گردشگری) %17،9، حمل و نقل و مخابرات %7،3، فعالیت های مالی و معاملات املاک و مستغلات %2.8، مدیریت دولتی %13،1، سیستم آموزشی %6،8، سیستم سلامت %6،4، انواع دیگر فعالیتها %9،0 است.

در این استان 168 شرکت در حوزه‌های مختلف وجود دارد که تنها 18 مورد از آنها دارای گردش مالی بیش از 20 میلیون یورو در سال هستند.

برخی از شرکتهای برتر استان:

نام

حوزه فعالیت

آدرس وب سایت

TRANSAVIA SA

تولید گوشت مرغ

https://www.transavia.ro

ELIT SR

تولید سوسیس و کالباس

https://www.mezeluri.ro

ELIS PAVAJE SRL

تولید فرش ماشینی

https://elis.ro

FLOREA GRUP SRL

تولید بتن

https://floreagrup.ro/

IPEC SA

تولید ظروف سرامیک

https://www.ipec.ro/index.php

ATLAS IMOBILIARE SRL

شرکت حمل و نقل

https://www.atlastransporte.ro/

ALOREF SRL

 

بازیافت زباله‌های فلزی

 

http://www.aloref.ro/

 

ALBA ALUMINIU SRL

تولید کننده پودر آلومینیوم

http://www.albaaluminiu.ro/

 

AGROPEC DIONIS SRL

تولید و فروش غلات

http://agropec.ro/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما