معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۳

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- شرکت مخابرات اُریدُ قطر اولین مرحله استقرار شبکه 5G را در ترمینال کانتینر (2) در بندر حمد انجام داد، این پروژه در ژوئن 2020 با همکاری شرکت کیوتیر منلز که بندر را مدیریت می‌کند؛ آغاز شد. بنابراین، بندر حمد اولین بندر دریایی در خاورمیانه است که با فناوری پیشرفته 5G از «اُریدُ» کار می‌کند و این پروژه بیش از 571 هزار متر مربع مساحت دارد، دو طرف در حال آماده شدن برای استفاده از شبکه 5G هستند که به استفاده از قابلیت های استثنایی این فناوری کمک می‌کند.

- وزیر مشاور در امور انرژی، عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت قطر پترولیوم از تغییر نام شرکت قطر پترولیوم به قطر انرژی خبر داد و گفت: «یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ ما وجود دارد، ما خوشحالیم که اعلام کنیم امروز قطر پترولیوم به انرژی قطر و با یک نام تجاری جدید و هویت شرکتی جدید تبدیل شده است. انرژی قطر به تمیزترین انرژی مورد نیاز جهان ادامه می دهد و نقش خود را به عنوان یک شریک فعال و ضروری ایفا می‌کند».

- مدیریت سوق واقف وزارت شهرداری و محیط زیست بخش امور کشاورزی، سومین نمایشگاه محلی خرما برای سال 2021 را با مشارکت بیش از 60 مزرعه محلی و شرکت های محلی از فردا و به مدت ده روز در صحن غربی سوق واقف برگزار می‌کند. محمد السالم رئیس بخش بازارهای سنتی در دفتر معماری گفت: این نمایشگاه، در سومین دوره، با هدف ترویج محصول ملی خرما و معرفی انواع مختلف آن است، علاوه بر تشویق صاحبان مزرعه محلی به ارائه مکان‌هایی برای عرضه و بازاریابی مستقیم محصولات خود برای عموم که تأثیر مثبتی بر حجم آن خواهد داشت، می‌باشد.

- شرکت ارتباطات ودافون قطر سود خالص خود را 9 ماه ابتدایی سال 2021 بالغ بر 200 میلیون ریال اعلام کرد. سود این شرکت در مقایسه با تاریخ مشابه در سال قبل به نسبت 8.7 درصد افزایش یافته است.

- داده‌های بانک مرکزی قطر  نشان می دهد که کل پول ذخیره در سیستم بانکی ـ یا آنچه به عنوان پایه پولی شناخته می‌شود ـ در پایان ماه سپتامبر ـ پس از افزایش قابل توجه آن در آگوست ـ به سطح 100.05 میلیارد ریال، در مقایسه با 111.8 میلیارد ریال در ماه آگوست گذشته کاهش یافت. بنابراین، پول ذخیره 47.8 درصد از ذخایر نقدی بانک را تشکیل می دهد که در سپتامبر حدود 209.4 میلیارد ریال بوده است.

 

- وزیر مشاور در امور انرژی با کمیسر انرژی در اتحادیه اروپا از طریق ویدئو کنفرانسی تشکیل جلسه داد. در این نشست پیرامون همکاری‌های گوناگون میان قطر و اتحادیه اروپا و همکاری در بخش انرژی رایزنی شد. الکعبی در این تماس گفت: در حالی که قیمت گاز طبیعی نتیجه اصول بازار از جمله عرضه و تقاضا است، سطوح فعلی قیمت ها در بازار گاز جهانی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ناسالم است.

- پایگاه salaamgateway گزارشی را منتشر کرد که در آن رشد حجم مبادلات تجاری بین قطر و اردن در سالجاری را نسبت به وضعیت مرحله قبل تأکید کرد و نشان داد که حجم تجارت بین دوحه و امان به 802 میلیون ریال معادل 220 میلیون دلار دربازه زمانی بین ژانویه سالجاری و سپتامبر گذشته رسیده است. در این گزارش اشاره شده که این افزایش ارزش مبادله ای بین این دو کشور در این مرحله بالغ بر 140 میلیون ریال بوده است و در مقایسه به وضعیتی که در پایان سال وجود داشت و در آن اعلام شد که حجم تجاری قطر و اردن 660 میلیون ریال بوده، برآورد شده است.

- پنج شرکت بین المللی در حال رقابت هستند تا پیشنهادات خود را برای ارائه زیرساخت ها، مهندسی، تدارکات و کارهای ساختمانی برای مرحله دوم پروژه توسعه میدان شمالی (بخش جنوبی) ارسال کنند، فهرست رقبا شامل شرکت آمریکایی "McDermott International" برای خدمات مهندسی و ساخت و ساز دریایی، شرکت سایبم در زمینه خدمات نفتی، شرکت روزیتی مارینو ایتالیا، شرکت لارسن آند توبرو هند، شرکت سابورا انرژی مالزی است. تخمین زده می‌شود که شرکت های رقیب پیشنهادات خود را برای این پروژه تا پایان ماه اکتبر جاری ارسال خواهند کرد. فاز دوم پرژه توسعه میدان گازی الشمال، شامل افزایش ظرفیت تولید گاز در بخش جنوبی میدان شمالی با هدف افزایش ظرفیت گاز مایع طبیعی قطر از 110 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال برساند. انتظار می رود که تولید از پروژه بخش جنوبی (فاز دوم) در سال 2027 آغاز شود، این پروژه شامل دو خط تولید غول پیکر اضافی (با ظرفیت 8 میلیون تن در سال) علاوه بر تأسیسات دریایی و خشکی مربوطه خواهد بود.

- سازمان برنامه ریزی و آمار دیروز اعلام کرد: جمعیت قطر در حال حاضر به 2 میلیون و 846 هزار نفر رسیده است که 71.5 درصد مرد و 28.5 درصد را زنان تشکیل می دهند.

- دولت قطر در دومین کنفرانس حمل و نقل پایدار سازمان ملل متحد که در پکن پایتخت چین از طریق مجازی برگزار گردید و توسط رئیس جمهور چین و با مشارکت انتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد افتتاح شد، شرکت کرد. جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات به نمایندگی از دولت قطر مشارکت داشت. در این کنفرانس همه موضوعات مربوط به بخش حمل و نقل که به دستیابی به برنامه توسعه پایدار و توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوا کمک می‌کند و علاوه بر بحث در مورد تعدادی از موضوعات مربوط به تأثیر حمل و نقل پایدار بر بهبود اقتصادی، توسعه سبز، توسعه منطقه ای، نوآوری و پایداری شهرها و نقش فناوری در پایداری این بخش ها، مورد بحث قرار گرفت.

- یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های املاک قطری در انگلستان، شرکت قطری ـ انگلیسی «کناری وارف» با تأیید نهایی شهرداری «تاور هاملت» برنده اجرای بزرگترین پروژه سرمایه گذاری املاک در منطقه شرق پایتخت لندن شد، این اولین پروژه دائمی در نوع خود در منطقه پایداری و 100 درصد سازگار با محیط زیست است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما