معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته سوم مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ممنوعیت واردات سیمان و گوشت مرغ به آفریقای جنوبی

دولت اعلام کرده است که پیمانکاران پروژه‌های دولتی حق ندارند از سیمان وارداتی برای پروژه‌ها استفاده کنند. وزارت بازرگانی اعلام کرده است به منظور ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد کشور، پیمانکاران پروژه‌های دولتی موظف به خرید سیمان از کارخانجات آفریقای جنوبی هستند. سیمان ارزان قیمت پاکستان و ویتنام باعث شکایت تولیدکنندگان آفریقای جنوبی شده بود. اقدام دولت باعث شد تا قیمت سهام شرکت های تولیدکننده سیمان در آفریقای جنوبی افزایش یابد. همزمان دولت اعلام کرده است که واردات گوشت مرغ نیز محدود خواهد کرد. این اقدام نیز با هدف حمایت از تولید داخلی صورت خواهد گرفت. وارد کنندگان معتقدند اقدام دولت برای ممنوعیت واردات حداقل بیست درصد قیمت گوشت مرغ را در بازار افزایش خواهد داد. آنها از دولت خواسته‌اند تا به حقوق مصرف کنندگان نیز توجه داشته باشند. دولت آفریقای جنوبی در ابتدای سال مالی و ارائه بودجه، حمایت از تولید داخلی و محدود کردن واردات کالاهایی که تولید معادل داخلی دارند را یکی از برنامه‌های اصلی خود عنوان نمود.

آخرین ارزیابی صندوق بین المللی پول از اقتصاد آفریقای جنوبی

صندوق بین المللی در آخرین ارزیابی خود از رشد اقتصادی کشورها بعد از شیوع کرونا، در رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2021 تجدید نظر نمود. بر اساس ارزیابی جدید که در 12 اکتبر منتشر شد رشد اقتصاد آفریقای جنوبی در سال جاری معادل 5 درصد خواهد بود. این صندوق قبلاً رشد اقتصادی این کشور را 4 درصد پیش بینی کرده بود. در عین حال صندوق اعلام کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سال 2022 حدود 2/2 درصد خواهد بود.

افزایش ظرفیت جدید برق

صنعت نیروگاه بادی آفریقای جنوبی قصد دارد برای افزایش محتوای محلی و مشارکت مستقیم این کشور در استقرار 4300 مگاوات ظرفیت جدید طی سه سال آینده، با وزارت منابع معدنی و انرژی همکاری داشته باشد.برنامه بندی 24 ماهه با هزینه سرمایه‌ای 8 میلیارد دلاری است که حدود 800 توربین در این مدت تولید و نصب می‌شود. این برنامه قصد دارد تا 48 درصد مالکیت سیاهپوستان را برآورده کند و دامنه بیشتری برای ادغام افراد جدید و مشاغل کوچک داشته باشد. تمرکز این برنامه بیشتر بر استان‌های کیپ شمالی و کیپ غربی است.

طرح اجباری شدن واکسیناسیون کووید-19

چندین شرکت در آفریقای جنوبی از جمله دیسکاوری و سن لام قصد دارند سیاست‌های واکسیناسیون اجباری را در سازمان‌های خود اعلام کنند. البته بحث در مورد صحیح بودن این استراتژی و اجباری شدن آن در جریان است از جمله مواردی نظیر حقوق بشر، آزادی مذهب و عقیده، تبعیض ناعادلانه، رفع خطر با واکسیناسیون اجباری و ...

طرح‌های اسکوم برای کربن زدایی

شرکت برق اسکوم آفریقای جنوبی بدنبال تأمین بودجه 400 میلیارد رندی خط لوله انتقال انرژی از منابع مالی سرمایه گذاری بین المللی است که متعهد به حمایت از طرح‌های کربن زدایی در کشورهای در حال توسعه هستند.این خط لوله شامل طرح‌های باد، خورشیدی، گاز و باتری است که برخی از آنها ایستگاه‌های تولید برق ذغال سنگ خود را از دور خارج می‌کنند. این خط همچنین شامل 8000 کیلومتر خطوط انتقال، 12 پست جدید در چهار استان، استقرار 110 ترانسفرماتور تا سال 2030 برای تقویت شبکه، تقویت کریدورهای توزیع بحرانی و استقرار زیرشبکه‌ها برای برق رسانی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما