معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۷

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار اقتصادی یونان در هفته چهارم مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی یونان را 5.6 درصد پیش بینی کرد

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش به عنوان چشم انداز اقتصادی جهان ، رشد اقتصادی یونان در سال جاری را بیشتر از گزارش قبلی خود در ماه آوریل پیش بینی نموده است. در آخرین گزارش صندوق بین المللی پول میزان رشد تولید ناخالص داخلی یونان 5.6 درصد در برابر 8.3 درصد گزارش آوریل ارزیابی شده است. این صندوق میزان رشد اقتصادی در سال 2022 را 6.4 درصد پیش بینی می‌کند. در این گزارش نرخ بیکاری سال جاری 8.15 درصد و سال آنیده 6.14 درصد و نرخ تورم 1.0- درصد در سال جاری و 4.0 درصد در سال آینده تخمین زده شده است.        

گزارش کمیسیون اروپا در مورد فرار مالیاتی در یونان

کمیسیون اروپا طی گزارشی اعلام کرد فرار مالیاتی فقط در بخش مالیات بر ارزش افزوده در یونان به 6 میلیارد یورو می رسد رقمی‌که این کشور را در رتبه اول حوزه یورو قرار می دهد. به نقل از این گزارش درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده در سال 2020 باید 21 میلیارد یورو می‌بود اما دولت فقط 15 میلیارد یورو، یعنی 28 درصد کمتر، دریافت کرده است.     

یادداشت تفاهم اتصال شبکه‌های برق یونان و مصر

آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و انرژی یونان روز پنجشنبه 14 اکتبر با آقای شاکر وزیر برق و انرژی‌های تجدید پذیر مصر در آتن دیدار خواهد کرد. طی این دیدار یادداشت تفاهم اتصال شبکه‌های برق دو کشور به امضا خواهد رسید. این نخستین اتصال بین شبکه‌های برقی اروپا و افریقا خواهد بود که امنیت دسترسی به انرژی برق را افزایش داده و ظرفیت های جدیدی برای توسعه بیشتر منابع انرژی‌های تجدید پذیر ایجاد خواهد کرد. در این یادداشت تفاهم بررسی الحاق پروژه مورد نظر به برنامه پروژه‌های مورد علاقه مشترک اتحادیه اروپا PCI پیش بینی شده که در صورت تحقق صدور مجوزهای لازم و فاینانس پروژه تسهیل خواهد شد.       

بسته دولت یونان جهت مقابله با افزایش قیمت انرژی 

وزارت دارایی یونان اقدامات دولت جهت حفاظت از خانوارهای یونانی در برابر افزایش بی سابقه قیمت برق و سوخت را اعلام کرد. به گفته آقای استایکوراس وزیر دارایی هزینه سوبسید های پرداختی دولت برای تعدیل قیمت ها مجموعا به بیش از 500 میلیون یورو (326 میلیون یورو برای برق و 168 میلیون یورو برای گاز) خواهد رسید. وزارت دارایی مدعی است با یارانه‌های پرداختی بر قبوض برق، بخش عمده افزایش قیمت برق خنثی خواهد شد. دولت اعلام کرد به نسبت سال گذشته افراد بیشتری یارانه گازوئیل خانگی دریافت خواهند کرد و برای نخستین بار پرداخت یارانه گاز نیز برای اقشار کم درآمد پیش بینی شده است. شرکت گاز اعلام کرد 15 درصد تخفیف برای تمامی مشتریان خود اعمال خواهد شد. از اوایل سال جاری تا کنون میانگین قیمت بنزین از لیتری 42.1 یورو به 74.1 یورو و قیمت گازوئیل خانگی از 80 سنت یورو به 10.1 یورو رسیده است. با توجه به اینکه مصرف بنزین و گازوئیل خانگی برای هر خانوار به ترتیب به 1000 و 1500 لیتر می‌باشد، افزایش قیمت فقط برای این دو کالا نسبت به سال گذشته به 750 یورو می رسد.                

 

 

نرخ تورم در یونان به 2.2 درصد رسید

به نقل از سازمان آمار یونان نرخ تورم در ماه سپتامبر به 2.2 درصد رسید که بالاترین رقم طی ده سال اخیر است. طی هفته‌های گذشته افزایش قیمت انرژی تاثیر مستقیمی‌بر مواد خوراکی داشته که در نرخ تورم ماه سپتامبر منعکس شده است. شایان ذکر است که هنوز افزایش قیمت انرژی به تمامی‌کالاها سرایت نکرده موردی که طی ماه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری دولت را نگران کرده است. به نقل از سازمان آمار افزایش قیمت در برخی از کالاهای اساسی سبد خانواده چون نان، گوشت، ماهی، روغن زیتون و ... دو رقمی‌بوده است.   

افتتاح مرکز نوآوری دیجیتال شرکت فایزر در تسالونیکی یونان

مرکز نوآوری دیجیتال شرکت فایزر در تسالونیکی روز سه شنبه در حضور آقای میچوتاکیس نخست وزیر و آقای بورلا مدیر عامل یونانی الاصل شرکت فایزر افتتاح شد. آقای میچوتاکیس طی سخنانی اظهار داشت با آغاز فعالیت مرکز مذکور 700 فرصت کاری ایجاد شده است. وی افزود 15 درصد پرسنل این مرکز یونانیان متخصصی هستند که در سالهای بحران مالی به خارج مهاجرت کرده بودند و اینک به کشور خود بازگشته اند. میچوتاکیس از آغاز روند معکوس فرار مغزها سخن گفت. آقای بورلا نیز گفت افتخار می‌کنم که به عنوان یک یونانی و اهل شهر تسالونیکی مرکز نوآوری دیجیتالی فایزر را در این شهر راه اندازی کردیم. وی اظهار داشت ارزش سرمایه گذاری فایزر در این مرکز به 650 میلیون یورو می رسد. بورلا تصریح کرد یونان سرمایه انسانی لازم برای اقتصادی دانش بنیان را دارد.

استقبال ناتو از توافق نامه سه میلیارد یورویی یونان و فرانسه

خانم لوجسکو سخنگوی ناتو طی مصاحبه با شبکه دولتی یونان ERT، با اشاره به توافق نامه مشارکت راهبردی یونان و فرانسه و خریداری سه میلیارد یورویی ناوچه‌های فرانسوی توسط یونان، از همکاری بین هم پیمانان ناتویی استقبال کرد. وی گفت "آنچه برای ناتو مهم است که این تجهیزات قابل همکاری متقابل بوده تا بتوانیم با هم کار کنیم و عملیات موازی انجام دهیم. بنابراین از همکاری بین هم پیمانان ناتویی استقبال می‌کنیم". وی در مورد خریداری سامانه اس-400 توسط ترکیه گفت دبیر کل ناتو و بسیاری از هم پیمانان به روشنی گفته اند که سامانه روسی قابلیت همخوانی و الحاق به سامانه‌های دفاعی ناتو را ندارد.      

شیوع کرونا در یونان                                                                                                                           

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت تعداد مبتلایان از آغاز شیوع ویروس کرونا به 684706 نفر رسیده است. تعداد قربانیان 15241 نفر  اعلام شده است. 343 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. طی 24 ساعت اخیر 2338 مبتلای جدید شناسایی شده و 31 نفر جان باختند. تا کنون 12347016 دوز در یونان تزریق شده است. 6519965 نفر حداقل یک دوز تزریق کرده و 6274643 نفر نیز واکسیناسیون خود را تکمیل کردند. 162290 نفر نیز دوز سوم را تزریق کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما