معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

تلاش آستراخان برای کسب عنوان منطقه ژئواستراتژیک

مسئولین استان آستراخان برای کسب عنوان «منطقه ژئواستراتژیک» تلاش های زیادی انجام می دهند چرا که در این صورت استان آستراخان برخی از مزایا و برتری‌ها و همچنین کمک مالی از بودجه فدرال روسیه جهت رفع مشکلات داخلی و افزایش سطح زندگی مردم دریافت خواهد نمود.

در فوریه 2019، دولت روسیه « راهبرد توسعه سرزمینی » را تصویب نمود. در این سند به موضوع «سرزمین ژئواستراتژیک» پرداخته شده است. سرزمین ژئواستراتژیک به معنی سرزمین‌های غیر متصل ( مانند شبه جزیره کریمه، سواستوپول و منطقه کالینینگراد) از بقیه مناطق کشور و همچنین مناطقی هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود اهمیت ویژه ای دارند. به عنوان مثال، مناطق هم مرز با کشور های دیگر و یا دارای دسترسی به دریا و اقیانوس هستند. مناطق خاور دور و قفقاز شمالی نیز به فهرست «سرزمین‌های ژئواستراتژیک» وارد شده اند.

مقامات استان آستراخان با هدف کسب عنوان منطقه ژئواستراتژیک، عواملی مانند ارتباطات اجتماعی و اقتصادی تنگاتنگ با «کشورهای حوزه خزر » و موقعیت جغرافیایی مهم استان از لحاظ «کریدورهای حمل و نقل بین اروپا و آسیا» را مطرح می نمایند.

استان آستراخان به عنوان منطقه ژئواستراتژیک می‌تواند به مرکز حمل و نقل بزرگ در مرزهای جنوبی روسیه تبدیل گردد و مزیت های رقابتی آن نسبت به پروژه‌های بندری و لجستیک سایر کشورهای منطقه خزر افزایش یابد. علاوه بر این، انرژی جدیدی به توسعه مجموعه صنعتی خزر (ادغام منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» با منطقه بندری اقتصادی در منطقه لیمانسکی) داده خواهد شد.

کسب عنوان «منطقه استراتژیک» می‌تواند بر توسعه اجتماعی و اقتصادی استان آستراخان تأثیر گذار باشد. این منطقه همچنین می‌تواند برای سرمایه گذاران و تجارت فرامرزی جذاب باشد و با استفاده از شرایط ویژه، کمک مالی برای پروژه‌های توسعه زیرساخت دریافت نماید.

در فصل تابستان جاری (سال 2021)، مجمع فدرال شورای فدراسیون روسیه از توسعه استان آستراخان به عنوان سرزمین ژئواستراتژیک حمایت نمود و پیشنهاد اعطای عنوان منطقه ژئواستراتژیک به استان آستراخان در دست بررسی دولت فدراسیون روسیه قرار گرفت.

با هدف تحقق بخشیدن این ایده اجرای اقدامات ذیل در دستور کار قرار گرفته است:

  1. ایجاد مجموعه صنعتی خزر: آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ماه مه سال 2019 در نشست مربوط به توسعه اجتماعی و اقتصادی استان آستراخان، پیشنهاد ایجاد مجموعه خزر را مطرح نمود. این مجموعه شامل منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» و منطقه ویژه بندری می‌باشد. ایجاد منطقه بندری امکان جذب بار به بندر اولیا و ارائه مزایایی برای شرکت های صنعتی و حمل بار را فراهم می نماید.
  2. تأمین شرایط مناسب برای کشتیرانی ایمن در منطقه پایین رود ولگا و رفت و آمد چهارفصل در حوزه آبی از شهر آستراخان تا روستوف: در حال حاضر ضعف امکانات کانال دریایی کشتیرانی ولگا-خزر، خط دریایی مستقیم با آستراخان را محدود می نمایند. کشتی‌ها با حداکثر 50 درصد ظرفیت پر شده در این مسیر حرکت می‌کنند. ضروری است که کانال و مسیرهای رفت و آمد برای کشتی با آبخور 4.5 متر بازسازی شوند.
  3. احداث پایانه کانتینری و ایستگاه دریایی در شهر آستراخان
  4. تکمیل ساخت گذرگاه شمالی و شرقی در آستراخان
  5. بازسازی باند فرودگاه بوریس کوستادیف (فرودگاه آستراخان)

پروژه‌های یادشده، پروژه‌های بزرگ، دارای چشم انداز و درازمدت هستند. این پروژه‌ها باید بر توسعه درازمدت این منطقه، رفاه ساکنان، ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش درآمد بودجه استان تأثیر مثبت بگذارند.اما در برنامه توسعه استان آستراخان موضوعات حساس برای مردم آستراخان مانند رفت و آمد، حمل و نقل عمومی، تعمیر و بازسازی پل ها، پروژه‌های عمرانی مطرح شده اند. مقامات استان قصد دارند به کمک وام های مخصوص جهت ایجاد و بازسازی زیرساخت ها، بخش عمده ای از مشکلات منطقه را حل و فصل نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما