معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۲

صنعت کشتی سازی در استان آستراخان

استان آستراخان به واسطه عبور ولگا بزرگترین رودخانه قابل کشتیرانی روسیه ، یکی از مراکز مهم صنایع کشتی سازی این کشور تلقی می گردد.

وجود صنایع کشتی سازی در شهر بندری آستراخان مزیت مهمی‌برای این استان تلقی می‌شود و از این رو مسئولان استان توجه ویژه ای به فعالیت صنایع کشتی سازی مبذول داشته اند. کارخانجات کشتی سازی آستراخان غیر از ساخت کشتی‌های لایروبی، پایه سکوهای مقاوم در برابر یخ برای بهره برداری از میادین نفت و گاز در شمال کشور را می سازند.

کشتی سازی آستراخان اخیرا به سفارش شرکت کشتیرانی رودخانه مسکو با ساخت کشتی گردشگری رو آورده و کشتی «پتر کبیر» پروژه PV-300VD که سازه آن بر پلتفورم توسعه گردشگری بنا شده است رو آورده و گفته می‌شود که پس از آزمایشات لازم، ایجاد مجتمع هتلداری در این کشتی آغاز خواهد شد. به گفته استاندار آستراخان این کشتی نیروی محرک گردشگری کروز در دریای خزر خواهد بود. مشخصات کشتی گردشگری پتر کبیر شامل چهار طبقه به ظرفیت 300 مسافر مطابق با هتل پنج ستاره می‌باشد و در عرشه آن رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های تفریحی و سونا طراحی گردیده است. ساخت این کشتی به سفارش شرکت کشتیرانی رودخانه مسکو انجام می‌شود. چنین کشتی‌هایی بیش از 60 سال است که در روسیه ساخته نشده اند.

بنابر اعلام رئیس هیأت مدیره اتحادیه کشتی سازان، در حال حاضر این اتحادیه برنامه گسترش سبد سفارشات در استان استراخان را در دستور کار دارد. وی همچنین به سفارشات کشورهای حوزه خزر و شرکت «لوک اویل» علاقمندی خاصی نشان داده است. کارخانجات کشتی سازی استان آستراخان همچنین آمادگی خود را برای ساخت کشتی‌ها برای کشورهای همسایه خزر اعلام نموده اند.

کشتی سازی آستراخان همچنین در حال حاضر امکان ساخت حوض شناور با ظرفیت بارگیری 25 هزار تن را بررسی می‌ کند. نظر به تجربیات مرکزجنوبی در ساخت واحدهای بهره برداری از میادین نفت و گاز، امکانات کارخانجات کشتی سازی استان عمدتاً برای بهره برداری از میادین بخش شمالی دریای خزر و دریای کارا(واقع در منطقه سیبری)  به کار خواهند گرفت. این موضوع امکان استفاده از 80 تا 90 درصد ظرفیت واحدهای کشتی سازی استان آستراخان را فراهم خواهد آورد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما