معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۲

اخبار اقتصادی ترکیه (شرق و جنوب شرق)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش شدید حجم آب پشت سد دجله دیاربکر

با ادامه خشکسالی میزان پر بودن سد های احداث شده بر روی رودهای دجله و فرات به کمتر از 30% کاهش یافته است. کاهش میزان آب در این سدها که با اهداف تولید نیروی برق و آبیاری و آبرسانی ساخته شده اند موجب نگرانی کشاورزان منطقه نیز شده است. (گونی‌دوغو اکسپرس، 2021/09/21)

https://www.guneydoguekspres.com/genel/baraj-golu-cekildi-eski-yapilar-ortaya-cikti-h20929.html

تولید برق توسط نیروگاه تولید انرژی از زباله در دیاربکر

با اجرای طرح مدیریت یکپارچه پسماندهای جامد توسط شهرداری کلانشهر دیاربکر، ضمن برطرف سازی مشکل 50 ساله زباله این شهر در مدت 94 روز میزان 799.277 مگاوات برق تولید شده است.  فاز اول این نیروگاه برق که در آن توسط گاز متان تحصیل شده از پسماند های جامد تولید برق انجام می‌پذیرد؛ در تاریخ 5 ژوئن با حضور استاندار دیاربکر به بهره برداری رسیده و وارد مدار شد. تولید برق در این نیروگاه با دو موتور تولید برق از بیوگاز با ظرفیت 1.5 مگاوات آغاز شده و در ماه آگوست نیز با اضافه شدن 2 موتور دیگر که هر کدام دارای ظرفیت 1.5 مگاوات می‌باشند ظرفیت تولید برق در آن به 6 مگاوات افزایش یافته است. در این نیروگاه که فروش نیروی برق از ماه ژوئن در آن آغاز شده است تابحال یعنی در مدت 94 روز مقدار 799.299 مگاوات برق تولید شده، درحال حاضر 4 موتور تولید برق از بیوگاز وجود داشته و روزانه برق مورد نیاز 2 هزار و 776 منزل مسکونی تامین می‌شود. توان تولیدی این نیروگاه تا پایان سال با افزودن موتور های تولید برق از بیوگاز به 14.5 مگاوات ارتقا خواهد یافت. (دیاربکراُلای، 2021/09/16)

http://www.diyarbakirolay.com.tr/haber/40511/diyarbakirin-enerjisi-ekayla-yukseliyor.html

سد و نیروگاه برق آبی باغیشتاش-1 ارزنجان

سد و نیروگاه برق آبی باغیشتاش-1 احداث شده بر روی رودخانه «کاراسو» در بخش ایلیچ-ارزنجان نیاز انرژی برق 165 هزار نفر را تامین می‌کند. این نیروگاه برق آبی سالانه چیزی در حدود 502 هزار کیلووات ساعت برق تولید کرده که این برق به مصرف منازل مسکونی، صنایع مختلف و روشنایی عمومی می‌رسد. (نه خبر24، 2021/09/22)

https://www.nehaber24.com/erzincan/bagistas-1-baraji-ve-hes-enerji-uretimi-ile-ulke-ekonomisine-katki-sagliyor-h689540.html

خطر خشکی کامل رودخانه بوتان سییرت

افزایش دمای زمین وکاهش میزان بارش ها، رودخانه بوتان را تقریبا به مرحله خشکی کامل رسانده است. همچنین دریاچه سد «آلکومرو» که بر روی این رودخانه احداث شده نیز تقریبا رو به خشکی کامل بوده و چندین متر کاهش ارتفاع داشته است. بعلاوه دریاچه واقع در بخش پرواری-سییرت نیز امسال به کلی خشک شده است. (ینی سییرت، 2021/09/21)

https://yenisiirt.com/kuresel-isinma-tehdit-ediyor-botan-neredeyse-kuruyacak/

کاهش شدید سطح آب سد سورگو مالاتیا

مقدار آب ذخیره شده در سد سورگو بخش دوغان‌شهر-مالاتیا که تامین آب اراضی به وسعت 10 هزار هکتار نقش مهمی در آبیاری اراضی کشاورزی دارد، در روزهای اخیر به زیر 4 درصد ظرفیت این سد رسیده است. در شرایط عادی حجم آب دریاچه سد چیزی در حدود 71 میلیون متر مکعب بوده اما در حال حاضر در بخش وسیعی از این سد هیچ آبی وجود ندارد. با ادامه این روند و کاهش بارندگی‌ها، این منطقه در سال های آتی دچار مشکلات عدیده ای در زمینه آبیاری اراضی کشاورزی خواهد شد. (مالاتیا خبر، 2021/09/21)

https://malatyahaber.com/haber/surgu-barajinda-su-en-dusuk-seviyede/

 

احداث کانال آبرسانی 21 کیلومتری در وان

شهرداری کلانشهر وان با اجرای پروژه ساخت کانال آبرسانی 21 کیلومتری در بخش باشکاله-وان قصد آبرسانی به 3500 هکتار از اراضی این استان به منظور توسعه کشاورزی و دامپروری را دارد. انجام این پروژه با سرمایه گذاری حدود 4.2 میلیون لیر از دو ماه پیش آغاز شده و با عبور از گوراُلاک، آشالان، آزیکلی، اِرَک موجب آبرسانی به 3500 هکتار از اراضی وان خواهد شد. علاوه بر این کانال آبرسانی، 5 آبگیر و تعداد زیادی معبر و نقطه عبور مشکل 60 سال گذشته این منطقه را حل خواهد کرد. (وان خبر، 2021/09/14)

https://www.wanhaber.com/guncel/van-a-21-kilometrelik-sulama-kanali-h276066.html

بازدید 45 هزار نفر در نمایشگاه گردشگری وان

یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سفر آناتولی شرقی در وان میزبان 45 هزار بازدید کننده در مدت 4 روز بود. در این نمایشگاه 51 شرکت داخلی و 16 شرکت خارجی حضور داشتند. رییس هیئت مدیره شرکت نمایشگاهی برگزار کننده این نمایشگاه «سلیمان گولر» در این خصوص گفت نمایشگاه فراتر از انتظارات ما برگزار شد. ما اینطور تصور می‌کردیم که با وجود ویروس کرونا این نمایشگاه آنچنان مورد استقبال قرار نگیرد. دیدارهای ما با فعالان بخش گردشگری، هتل داران، آژانس های مسافرتی و هیئت های خارجی حاضر بسیار مفید و پر بازده بود.در این نمایشگاه شرکت هایی از کشورهای عراق، ایران و گرجستان حضور داشته و بیان داشتند که در نمایشگاه‌های به اجرا در آمده در آینده نیز شرکت خواهند کرد. نمایشگاه برای وان عواید زیادی داشت و در مدت برگزاری نمایشگاه گردشگران زیادی به وان آمدند. پس از دوران پاندمی نمایشگاه گردشگری در ترکیه برگزار نشده و اولین آن در وان برگزار گردید. (وان خبر، 2021/10/04)

https://www.wanhaber.com/turizm/van-turizm-fuari-45-bin-kisiyi-agirladi-h276753.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما